Jump to content

Oliver Sacks overleden

spido
 Share

Recommended Posts

Gisteren overleed Oliver Sachs: een groot verlies.

De Britse neuroloog en psychiater Oliver Sacks is op 82-jarige leeftijd overleden. In februari maakte hij zelf bekend dat hij terminale ######* had. Zijn autobiografie was toen net verschenen.

Sacks werd bekend door zijn boeken en televisie-interviews over neurologische aandoeningen die hij tegenkwam bij patiënten. In boeken als De man die zijn vrouw voor een hoed hield, Musicofilia en Een antropoloog op Mars beschreef hij op een toegankelijke en vaak humoristische manier opmerkelijke gevallen uit zijn vakgebied.

Sacks beschreef in zijn boeken ook zijn eigen reacties op het ziekteverloop van zijn patiënten, zoals nieuwsgierigheid, opwinding of ontroering. Dat was een heel andere benadering dan gebruikelijk. (...) 

Misschien wel zijn bekendste boek is Ontwaken in verbijstering over patiënten die lijden aan een zeldzame slaapziekte en al tientallen jaren in een comateuze toestand verkeren. Sacks wist ze bij te brengen met een experimentele drug, maar die had maar tijdelijk effect.

Het boek werd in 1990 verfilmd als Awakenings met hoofdrollen voor Robin Williams als arts en Robert de Niro als een van de patiënten. (...)

http://nos.nl/artikel/2054980-schrijver-en-neuroloog-oliver-sacks-82-overleden.html

Een tijdje geleden vroeg ik al eens aandacht voor de eminente neuroloog Oliver Sacks, en dan met name voor zijn boek "Musicofilia".

In dat boek legt Sacks uit wat de samenhang is van hersenbeschadigingen en -defecten met het horen van muziek en/of lawaai. Ongelofelijk boeiend en leerzaam.

Ook vertelt hij over therapeutische mogelijkheden van muziek.

Wat mij telkens treft, is zijn liefdevolle, respectvolle en tegelijkertijd opgewekte, optimistische benadering en beschrijving van de patiënten.

musicophilia-1.jpg                      14878_509a18be579d6_14878.jpg

Op dit moment klinkt weer eens het openingsnummer van het Carnegie Hall Concert van Cleo Laine (1974, het eerste concert): "Music". Een lied van Carole King, dat door Oliver Sacks in zijn boek wordt genoemd en uitgelegd:

Music is playing inside my head

Over and over and over again
My friend, there's no end to the music

Ah, summer is over
But the music keeps playing
And won't let the cold get me down

Pictures are forming inside my brain
Soon with the colors they'll rain together and grow
Then don't you know, don't you know there'll be music

Ah, it's not always easy
But the music keeps playing
And won't let the world get me down

Music is playing inside my head

Is het een zegen of een plaag, wanneer je altijd maar liedjes in je hoofd hebt?

Wanneer je steeds loopt te zingen, te neuriën of te fluiten?

Ik zou zeggen: een zegen.

Want er hoeft maar héél weinig mis te zijn in je brein, en je "hoort" voortdurend een cirkelzaag of een stoomfluit...

* Dit woord werd door de automatische editor geweigerd. Misschien komt het Engelse woord "cancer" er wèl doorheen? 

Edited by spido

Beste Wol,

Als je tienduizenden neurologen hebt, wordt er maar ééntje wereldberoemd.

Omdat hij interessante boeken schrijft, die miljoenen mensen graag lezen.

Omdat hij verrassende verbanden legt met psychologie, filosofie, literatuur, film, muziek en nog veel meer.

Die ééntje was Oliver Sacks.

De verbetenheid waarmee jij steeds weer negatief ageert - in dit geval zelfs tegen een recent overleden wereldberoemde wetenschapper - vind ik schandalig.

Beste Wol,

Als je tienduizenden neurologen hebt, wordt er maar ééntje wereldberoemd.

Omdat hij interessante boeken schrijft, die miljoenen mensen graag lezen.

Omdat hij verrassende verbanden legt met psychologie, filosofie, literatuur, film, muziek en nog veel meer.

Die ééntje was Oliver Sacks.

De verbetenheid waarmee jij steeds weer negatief ageert - in dit geval zelfs tegen een recent overleden wereldberoemde wetenschapper - vind ik schandalig.

Nooit verkeerd om zelf ook eens te weten hoe dat voelt!

Overigens geheel met je eens. Wol's methoden om overal iets negatiefs van te maken zijn onderhand heel pathetisch geworden...

(...) Freud en Jong zaten ook niet op een lijn, versterkers ontwerpers zitten om niet op een lijn, wat is nou de beste Versterker? (...)

Beste Wol,

Je bedoelt Jung, zeker?

Jung zat ongetwijfeld op één lijn met Freud, maar breidde diens leer uit met m.n. de archetypen.

Overigens houden alle deskundigen de nagedachtenis van beide illustere dieptepsychologen in hoge ere.

Dat zouden méér mensen moeten doen...

Thingman, dat heeft niks met negatief te maken lees nou een een paar boeken over verschillende neurologen dan kom je erachter dat ze verschillend denken.

Ach, het is weer zo ver. Er moeten weer eens mensen aan het lezen gezet worden, voor ze ergens over mogen meepraten. Lekker discussieontwijkend gedrag altijd... :rolleyes:

Edited by Henrie

Ach, het is weer zo ver. Er moeten weer eens mensen aan het lezen gezet worden, voor ze ergens over mogen meepraten. Lekker discussieontwijkend gedrag altijd... :rolleyes:

Discussieren zonder dat je weet waar het over gaat is ook niet handig. Daarom bemoei ik me er maar niet mee.

Discussieren zonder dat je weet waar het over gaat is ook niet handig.

Dat klopt wel, maar daar hoef je natuurlijk niet per se boeken voor gelezen te hebben. Wollemans zegt in discussies overigens voortdurend dat anderen allerlei boeken moeten gaan lezen, waarbij hij er dus vanuit gaat dat je er anders geen verstand van zult/kunt hebben. En dat stoort mij nogal...

Discussieren zonder dat je weet waar het over gaat is ook niet handig. Daarom bemoei ik me er maar niet mee.

Volgens mij hoef je nergens verstand van te hebben om gewoon maar te lezen dat Wol de ervaringen en bevindingen van anderen vrij structureel naar het rijk der fabelen verwijst, denk je wel?

Gewoon, ik noem dat in mijn kennissenkring daar zitten neurologen, psychologen, klinisch psychologen en psychiaters bij ,en af en toe een flinke boeiende discussie wat zeer leerzaam is, en wol die doet alleen maar luisteren.

Het is ook leuk als ik voor de hifi komt bij de persoon thuis , om iets de demonstreren, en een beetje over het brein te hebben en uit wisseling van goede boeken over het brein.

Ah, okee :)