Erjee Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Zijn er nog forumleden die klassieke of onversterkte concerten bezoeken? Zo heel af en toe ga ik mijn mijn moeder naar Amsterdam naar het Amsterdamse concertgebouw orcest. Aanstaande zondag gaan m'n vrouw en ik naar het volgende concert: Nederlands Kamerorkest Gordan Nikolic+, viool/leiding Herre-Jan Stegenga, cello Annette Zahn, contrabas Rossini - Duetto in D Paganini - Eerste vioolconcert in D, op. 6 Verdi - Strijkkwartet in e (versie voor strijkorkest) Dit is het allereerste klassieke concert dat we bij wonen. Stoelen hebben we achter het orkest, dus we kijken de dirigent in de ogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Wow dat zijn aparte zitplaatsen! Heb ik zelf nog nooit gezeten of zelfs overwogen. Heb je de plaatsen uitgezocht? Het lijkt me wel een keer leuk om de dirigent te zien zoals de musici dat doen. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt qua geluid! Ik ben al een paar keer naar het Concertgebouw geweest.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Wow dat zijn aparte zitplaatsen! Heb ik zelf nog nooit gezeten of zelfs overwogen. Heb je de plaatsen uitgezocht? Het lijkt me wel een keer leuk om de dirigent te zien zoals de musici dat doen. Yep! Was weliswaar laat met bestellen, zodat er alleen nog plaatsen helemaal achterin de zaal of achterin op het balkon waren. Of deze ACHTER het orkest. Lekker dichtbij, dus je kunt goed zien wat de musici aan het doen zijn! Ik zal proberen om discreet foto's te maken! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt qua geluid! Ik ben al een paar keer naar het Concertgebouw geweest.. Heb gelezen dat de akoestiek van die zaal wereldberoemd is. Heb er zin in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 mei 2007 Report Share Posted 31 mei 2007 Zijn er nog forumleden die klassieke of onversterkte concerten bezoeken? ja!!! alleen maar, +/- 25 orgeloncerten per jaar, +/- 15 andere klassieke concerten per jaar. (clavecimbel, kamerorkest, koor, symphonieetc....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 juni 2007 Report Share Posted 2 juni 2007 3 juli naar Queens of the Stone Age in Paradiso. Was dat even een gebed zonder end! Concert wordt ruim van tevoren aangekondigd, evenals de kaartverkoop. Dan wordt het concert ineens afgelast. Dan gaat het uiteindelijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 juni 2007 Report Share Posted 2 juni 2007 Aanstaande zondag gaan m'n vrouw en ik naar het volgende concert: (...) Dit is het allereerste klassieke concert dat we bij wonen. Stoelen hebben we achter het orkest, dus we kijken de dirigent in de ogen. Hoi Erjee, als je zin hebt ben je vrijdag na je concert hartelijk welkom bij mij thuis! Misschien nog even luisteren in mijn nieuwe appartement? Je bent dan toch in de buurt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 juni 2007 Report Share Posted 3 juni 2007 ........Heb gelezen dat de akoestiek van die zaal wereldberoemd is. Heb er zin in! Ja, dat klopt. Geniet er dus maar van (en raak niet te gefrustreerd als je daarna thuis weer naar je set luistert)! Mooie is dat eigenlijk op bijna alle plaatsen in de zaal de akoestiek erg goed is, alhoewel mijn voorkeur rij 10-15 midden in de zaal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 juni 2007 Report Share Posted 3 juni 2007 Hoi Erjee, als je zin hebt ben je vrijdag na je concert hartelijk welkom bij mij thuis! Misschien nog even luisteren in mijn nieuwe appartement? Je bent dan toch in de buurt! Hi Proprius, Hartelijk dank voor je uitnodiging, maar dat zal niet lukken. Er zijn teveel winkels in A'dam, als je begrijpt wat ik bedoel.... Graag wil ik je nieuwe appartement eens komen beluisteren / bekijken. Doen we een andere keer. Moet je me wel nog even het adres sturen. Groetjes, Jenkins Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 3 juni 2007 Report Share Posted 3 juni 2007 Hoe was het concert, Erjee? En je geluidsbeleving? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Hoi Proprius, Het concert viel ons wat tegen. Maar dat ligt denk ik vooral aan het feit dat we 3 van de 4 gespeelde stukken niet kenden. Dat stuk dat ik wel kende voldeed helemaal aan mijn verwachtingen / referentiekader / hoe je het ook noemen wil. Wat me ook op viel is de contrabas. Meende altijd dat die gort en gort droog behoort te zijn. Echt High End dus. Maar deze was heerlijk rond, zacht, soepel, organisch... Niet, zoals ik wel eens lees in bepaalde tijdschriften. Mooie ervaring ook de grote trom. Die werd zo subtiel aangeslagen, maar gaat toch zooo lekker diep. De trombones... wat een geweld! De 1e violist... wat een passie! De 2e violiste... wat een mooie meid! Ook kon ik alle muzikanten 1 voor 1 aanwijzen. M'n vrouw schaamde zich 'n beetje toen ik dat deed.... Wat ook opviel was de stilte van het publiek! Daardoor konden ook de meest subtiele strijkbewegingen van de indrukwekkende solo violist helemaal intakt worden over gebracht! Er werd met veel respekt geluisterd en pas tussen 2 stukken door werden de kelen geschraapt. In november gaan we naar een ander concert. Ik zal me nu wel de muziek eigen maken, voordat we er naartoe gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Blij dat je van de-eerste-keer zoveel hebt kunnen genieten Erjee. Toen ik nog in Amsterdam woonde, ging ik ook af en toe naar het Concertgebouw (zelfs een keer op rij 11 gezeten in de sweetspot) en het was keer op keer een heerlijke ervaring. Muziek! Wel viel het me op dat 80% van het publiek grijs was. Zaten er bij jou veel jongeren in de zaal? iets anders: Gisteren bij Tori Amos geweest in Heineken Music Hall. In een woord: super! Wat een stem, wat een bereik! Als een engeltje in mijn oor... En ze speelde al mijn favoriete nummers, bijna twee uur lang ging ze door. Ook het geluid viel me mee: eindelijk een keer niet te hard (bij het voorprogramma nog wel, dus die heb ik geskipt om mijn oren te sparen); ik had van de akoestiek weinig last. Kon ook zonder te moeten douwen zo doorlopen naar zo'n 10-15 meter voor het podium. Het slisserige was er een klein beetje, op de cd's is het iets opvallender (maar niet storend, wel karakteristiek) (Ja ze zullen wel geen buizen-microfoon-versterkers gebruiken...) Wat opviel is dat ze tijdens nummers, met haar linker en rechter hand, twee verschillende melodi Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Gisteren bij Tori Amos geweest in Heineken Music Hall. In een woord: super! Het voorprogramma heb ik "gemist". Gezien een aantal voorgaande ervaringen hoeft dat geen ramp te zijn, hoewel tijdens de "Dew Drop Inn Tour" Willy Porter in het voorprogramma stond en dat was iemand om te onthouden. Maar we kwamen pas om negen uur in de zaal omdat er in de ArenA ook iets was (iets met tobbers, of zo) waar nogal wat stresserige automobilisten op afkwamen. De file begon al op de ringweg en in de parkeergarage van het Transferium heerste complete chaos. Gelukkig kwam Tori pas om kwart over negen op. En duurde het concert tot half twaalf. De nummers van de nieuwe cd bleven schitterend overeind. Dat in combinatie met de piano-stukken maakte het een mooi en afwisselend concert. Tijdens het "T & B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Wel viel het me op dat 80% van het publiek grijs was. Zaten er bij jou veel jongeren in de zaal? De gemiddelde leeftijd lag inderdaad ver boven de 50. Hier en daar wat jong grut er tussen, maar het merendeel was wel oud, ja. Tori... Blijft een markante dame! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Het geluid was redelijk goed, maar ik heb toch maar gebruik gemaakt van mijn 10dB otoplastieken om de details beter te kunnen beluisteren. Dat maakte het echt genietbaar. Ook ik had uit voorzorg zelfgemaakte propjes papieren zakdoek met spuug in mijn precious oren gestopt. Halverwege het concert even een kwartiertje zonder bescherming geprobeerd te luisteren (en eraan te wennen) maar toch weer terug gestopt. Werkt goed als een soort volumeregelaar voor mid/hoog. Stond je in de zaal 1ennalloor? Ik kan me niet voorstellen dat je op het balkon of achterin veel ziet (het geluid is ook iets bonkeriger). Het voorprogramma was een Ierse band met veel muzikanten, leek wel vrolijk, maar gezien de dB's heb ik maar een minuutje gekeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 4 juni 2007 Report Share Posted 4 juni 2007 Het geluid was redelijk goed, maar ik heb toch maar gebruik gemaakt van mijn 10dB otoplastieken om de details beter te kunnen beluisteren. Dat maakte het echt genietbaar. Ook ik had uit voorzorg zelfgemaakte propjes papieren zakdoek met spuug in mijn precious oren gestopt. Halverwege het concert even een kwartiertje zonder bescherming geprobeerd te luisteren (en eraan te wennen) maar toch weer terug gestopt. Werkt goed als een soort volumeregelaar voor mid/hoog. Het voordeel van op maat gemaakte doppen is dat je geen frequenties mist maar dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
olivetti Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 Ik ga op 10 juli naar het Esbjorn Svensson Trio in Gent tijdens het Bluenoterecordsfestival. Ik vind ze echt heel bijzondere muziek maken en de cd's klinken qua opname ook geweldig. In Zweden werelberoemd en ze beginnen zo langzamerhand steeds bekender te worden in de rest van de wereld. Zijn hear nog meer fans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 Komend weekend naar Graspop Metal Meeting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 Ik ga aanstaande vrijdag naar Wayne Shorter in het Concertgebouw! Hij speelt daar samen met het Concertgebouw orkest en ook met zijn eigen kwartet. Ook krijgt hij een oevreprijs uitgereikt. Ik ben zeer benieuwd naar de combinatie klassiek-jazz en vooral ook of het kwartet akoestisch zal optreden (niet versterkt). Kan ik weer even mijn referentie aanscherpen. De laatste keer dat ik in de Grote Zaal was, was op 16 januari 2006! Net als jij Erjee, zit ik dit keer achter het orkest, podium zuid geloof ik. Heb er veel zin in, je maakt het niet vaak mee een jazz-legende uit de tijd van Art Blakey, Miles Davis etc. (mijn favoriete muziekperiode) te zien optreden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 Op 4 oktober naar David Sylvian in de Oosterpoort in Groningen. Hij treedt ook op in Eindhoven en Amsterdam, maar de donderdagavond vonden we wat prettiger dan de maandag- of dinsdagavond.... Ik heb hem jaren geleden gezien in Antwerpen en dat was het eerste live concert dat ik van hem zag. Ik vond het toen een prachtig concert, wat een stem heeft die man toch. Later heb ik hem nog een keer gezien op het Crossing Border Festival. Zat ik bijna vooraan, gaatie ergens op de helft van het podium zitten spelen, erg ver weg dus. Beetje vreemd wel, hij leek wel mensenschuw. Toch kijk ik er weer naar uit Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 Vanavond naar Genesis in de Arena. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 Donderdag over een week naar Gov't Mule in Paradio. Heb ik al een poosje op m'n verlanglijstje staan. Moet er nu maar eens van komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 juli 2007 Report Share Posted 2 juli 2007 Morgen Queens of the Stone Age in Paradiso. Was in twee minuten uitverkocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Net terug uit Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 18 juli 2007 Report Share Posted 18 juli 2007 Gisteren een concert bijgewoon van Claire Martin, in Antwerpen, subliemmmmmmmmmmmmmmm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 augustus 2007 Report Share Posted 20 augustus 2007 Ik ben afgelopen weekend naar Lowlands geweest. Hierbij wat van mijn indrukken: Allereerst moet ik zeggen dat het weer ontzettend goed was! Vrijdagmiddag nog wel wat regen, maar daarna lekker festival-weer: niet te warm, niet te koud ('s nachts wel fris), beetje zon, beetje wolken, en vrijwel helemaal droog. Dan de muziek. Ik ging eigenlijk voor 3 bands: Lacuna Coil, Interpol en Tool. Interpol en Lacuna Coil had ik nog niet eerder gezien. Interpol speelde zaterdagavond en was (tot dan toe) het beste dat ik gezien had. Ze speelden goed, mooie, sfeervolle lichtshow erbij ('very eighties') en ik vind het natuurlijk geweldige muziek. Het geluid was ook nog eens prima (wel hard, maar ik heb altijd oordoppen bij me)... Wat ik ook wel fijn vond, is dat de zanger enkel af en toe 'thank you' o.i.d. zei, en verder niet veel. Ik mag dat wel; niet te veel lullen ('put your hand in the air' en dat soort onzin) en gewoon lekker muziek maken... Lacuna Coil speelde een dag later, om een uur of 3 's middags. Niet echt een geweldig tijdstip, en dat dachten een hoop mensen kennelijk, want erg druk was het niet. Maar het optreden was wel goed. Helaas hier wel een wat minder geluid (tenminste waar ik stond). Veel bas, vooral een knetterharde bass-drum, maar ach, dat is ook wel lekker bij die muziek. De zang was eerst niet zo goed te horen, maar dat werd later beter... Tool had ik al eens eerder gezien, in Ahoy en dat was ondanks de beroerde geluidskwaliteit (veeeeel te veel bas) erg gaaf. Op Lowlands waren ze misschien nog wel beter. Man, wat kunnen die gasten spelen... Als ze een off-day hebben mag je nog niet klagen volgens mij. Het was voor mij de perfecte afsluiter van Lowlands... Net voor Tool speelde Arcade Fire. Ik ken alleen het eerste album, en die vind ik wel leuk. Live zijn ze best goed. Veel muzikanten, en veel instrumenten, waaronder zelfs een kerkorgel. Desondanks was het voor mij toch een soort van 'wachten tot Tool begint'... Verder is het optreden van Marike Jager mij wel bijgebleven. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar m'n broer wilde het zien en er was verder toch niks boeiends op dat moment. Het was een erg leuk, enthousiast optreden, en opzich best lekkere muziek. Niet helemaal mijn smaak misschien, hoewel ze mij hier en daar wel aan Fiona Apple deed denken... After Forever viel me wat tegen. Ze speelden erg goed, maar het deed me niks. Na een paar nummers was het vooral meer van hetzelfde. Ik ken de laatste 2 albums niet echt, maar ook de mij bekende nummers deden me niet echt wat. Jammer, want spelen kunnen ze wel... Editors was dan wel weer leuk. Misschien een beetje eentonig na een uur, maar wel een strak optreden en opzich wel sterke nummers. Enigszins vergelijkbaar met Interpol, maar wel minder goed, vind ik... De Kaiser Chiefs heb ik overigens gemist... als kiespijn Ik vind het maar een overschatte '13 in een dozijn-band'. Ik stond toen bij Interpol, dus ik heb me wel vermaakt... Ik vind het wel jammer dat ik Chris Cornell heb gemist. Die speelde net voor Interpol en daar wilde ik graag een beetje vooraan staan. Bovendien waren we toch al in de Grolsch-tent (waar Interpol zou spelen), want we hadden net Saybia gezien (beetje gezapig optreden; de vrouwen in het publiek vonden het wel leuk ). Dus we hadden niet zo'n zin om heen en weer te lopen naar de Alpha-tent. Het schijnt wel goed geweest te zijn (van horen zeggen), dus het is wel een beetje jammer dat we dat gemist hebben... Damien Rice schiet me ook nog te binnen. Speelde veel harder/ruiger dan op cd, op het openingsnummer 9 Crimes na. Beetje vreemd misschien, maar ik vond het wel leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts