mumsoft Posted 5 juli 2012 Report Share Posted 5 juli 2012 Jazzprofessor Walter de Leur beschreef het eens zo: Jazz laat zich niet eenduidig definiëren, maar is onderdeel van een steeds veranderende wereld waarin kunst, populaire muziek, commercie, ras en etniciteit slechts een paar van de ambigue termen zijn. Geparafraseerd uit "Swingende geschiedschrijving, Mythen van de jazzgeschiedenis ontzenuwd", ABG 80, mei 2010. Dus ja, wat is jazz, en wat niet? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 juli 2012 Report Share Posted 5 juli 2012 Nou, iets wat nu-soul heet is geen jazz. Maar soul door een nieuwe generatie artiesten gemaakt. Hip hop is geen jazz, maar je kunt wel rappen over jazz muziek met een beat heen. Het klopt, je kunt jazz niet echt definiëren je hebt de klassieke stijlen, bebop, dixieland, maar ook de definitie, dat het gaat om improvisatie rond een ritmisch thema. Toch denk ik dat we het allemaal wel kunnen vast stellen als we het horen. Je definitie gaat meer uit van een subcultuur, en daar is jazz nu net te klein voor heden ten dage. Ik zie niet echt jonge ´jazz-mensen´ met een eenduidige levenstijl of een eigen unieke kledingstijl. Maar als je bedoelt dat jazz ingrediënten onderdeel zijn geworden van andere muziekstijlen, dan kan ik me daar wat bij voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 6 juli 2012 Report Share Posted 6 juli 2012 Wordt daar nog ge-jazz-d eigenlijk? Ik zag allemaal nu-soul namen voorbij komen. Niets mis mee natuurlijk. Misschien kunnen ze het beter North Sea Black Music noemen, maar dat klinkt lang niet zo lekker. Zou niet weten hoe je "jazz" moet omschrijven. Het programma op North Sea spreekt mij niet aan. Voor mij geen echte jazz, Misschien omdat er teveel met electrisch versterkte instrumenten wordt gespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juli 2012 Report Share Posted 6 juli 2012 Beste Ivan, ik bedoel niks en heb geen definitie van Jazz. Het is ook niet alleen improvisatie, veel is opgeschreven. Ik ben nog nooit op North Sea geweest, maar wat ik er af en toe van opvang op TV is mij voldoende. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2012 Report Share Posted 6 juli 2012 (...) en heb geen definitie van Jazz. (...) "It don't mean a thing if it ain't got that swing!" (Duke Ellington, 1931) Lady GaGa heb ik zelfs nog wel eens horen swingen. Maar Van Morrison nooit... zelfs niet per ongeluk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 6 juli 2012 Report Share Posted 6 juli 2012 Wordt daar nog ge-jazz-d eigenlijk? Ik zag allemaal nu-soul namen voorbij komen. Niets mis mee natuurlijk. Misschien kunnen ze het beter North Sea Black Music noemen, maar dat klinkt lang niet zo lekker. Wat dacht je van "Drum & Rhythm?" Maar je hebt helemaal gelijk, bijna geen echte jazz mensen, behalve de Miles Davis tribute met Daryl Jones etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 juli 2012 Report Share Posted 15 juli 2012 (...) Now, when the couple disagree, they do it with an amused tolerance. "Jazz was black music at first," Laine says firmly."It's much more eclectic now, but the blues was at the root of it." She turns to me with a broad smile. "Now watch him contradict me." "Well, there's a bit more to it than that," Dankworth says. "I think jazz began as a combination of French martial music, English religious music, and African rhythms. It's been a hybrid art all along. I've never been a purist about it, or about any music. It all seems too good to miss anything out". (...) http://www.guardian....azz.johnfordham (interview van John Fordham met Cleo Laine en John Dankworth, The Guardian, 15 nov. 2007: "Beethoven with a bass guitar? Fine!") Now, who are WE to...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juli 2012 Report Share Posted 15 juli 2012 Helaas niet kunnen gaan vanwege een opspelende rug. Vrouw is toen maar met dochter gegaan. Beide zeer enthousiast en zeker over Van the Man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 juli 2012 Report Share Posted 16 juli 2012 Jee, laat-ie ons hier lekker bekvechten over North Sea Jazz, gaat-ie niet eens! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 september 2012 Report Share Posted 25 september 2012 De Jantjes in Drachten Zaterdag drie november naar De Lawei in Drachten: de allernieuwste versie van 't aloude (1920) "De Jantjes"! (Herman Bouber, Louis Davids, Margie Morris e.v.a.) Ook al ben je zèlf wellicht al lang geen Amsterdammer meer... en is ons mooie Mokum "ons eigen Amsterdam" al lang verworden tot "hùn òneigen Amsterdam" hun multiculti Amsterdam de nostalgie blijft en wordt alleen maar sterker, met de jaren. "Volkstoneel" was het ooit. Maar Het Volk - van de Jordaan, van Nederland zelfs - dat volk bestáát niet meer. "De Oost" ging ook verloren. Samen met "Jantjes" - genoemd naar raadpensionaris Jan de Witt - Wie kent ze nog? Wie kent hèm nog? Maar dan toch... Die Wester! Dat klokkenspel! Het hemels carillon van Hemony: "....een plechtig zingen..." Ontroering, omdat het herinnert aan wat er niet meer is. Als sfeermakertje vandaag nog eens de LP uit 1970 gedraaid, met ondermeer Carry Tefsen, Martin Käfig, Yoka Berretty, Ramses Shaffy, Beppie Nooy sr. en Johnny Jordaan. (Die jongelui van nu zullen er nog een harde dobber aan hebben die uitvoering te evenaren... Maar... de Sing-a-Long op de Uitmarkt is veelbelovend!) http://nl.wikipedia....jes_(toneelstuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 september 2012 Report Share Posted 26 september 2012 Gisteren naar Dead can Dance in Vredenburg - Leische Rijn geweest. Strak uitverkocht, al heel snel, was het enige concert in Nederland. Eigenlijk was het wel precies wat ik had verwacht: een vrij sober concert, met een af en toe glimlachende Lisa Gerard, en een iets beweeglijker Brendan Perry. Muzikaal wel prachtig, sloot naadloos aan op de albums, en natuurlijk geweldig om de oude nummers eens live te horen. In 1996 in Carre geweest, maar toen was Lisa ziek, en konden we gelukkig nog voor de dag erna een kaartje krijgen. Helaas zong ze toen maar 3 nummers en werd het concert behoorlijk ingekort..... Nu drie toegiften, dus "men" was tevreden, maar ik vond het verder geen super concert. Ik ben gegaan omdat ik ze nu in ieder geval wilde zien, de stemmen van Lisa en Brendan zijn natuurlijk prachtig, en ik heb me wel vermaakt verder . En natuurlijk een T-shirt gekocht... . Edit: Nu (de volgende dag) thuis Into the Labyrinth opgezet, toch wel errug mooi die persing (LP dus). Tijdens concerten zit ik altijd zoveel mogelijk vooraan, ik wil de muzikanten wel van dichtbij zien in plaats van zo'n stipje aan de horizon. Met als gevolg dat het geluid daar niet het mooiste is. Het laag is erg rommelig maar klinkt dan wel lekker en heftig, dat is thuis niet te evenaren..... Zo maar even het eerste album opzetten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2012 Report Share Posted 13 oktober 2012 Hier had ik wel bij willen zijn: http://www.youtube.com/watch?v=TEdBA-wxIdY Btw Pono player??? http://www.youtube.com/watch?v=2GrgTiqZCF0&feature=related wtf http://www.digitaltr...l-music-player/ http://www.audiostream.com/content/further-thoughts-neil-youngs-pono Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Harmonie'67 met De Woudklank: The Queen Symphony Zaterdag 17 november het concert meegemaakt dat amateur-harmonie-orkest "Harmonie'67" (Groningen) gaf in de Martinikerk te Groningen, in samenwerking met gemengd koor "De Woudklank" (Roden). Dit alles onder leiding van Floris de Wever. Op het programma stonden "A Discovery Fantasy" (Jan de `Haan), "Heaven's Light" (Steven Reineke), "Nostradamus" (Otto M. Schwarz) en "The Queen Symphony" (Tolga Kashif, arr. Erik Somers). (...) The Queen Symphony is een groots en meeslepend werk van componist Tolga Kashif (1962). Hij vertaalde de muziek van rockband Queen naar een symfonisch werk voor orkest en koor. Wereldberoemde nummers als Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions en Who Wants to Live Forever zijn verwerkt in de klassieke symfonie. De symfonie is geen letterlijke vertaling van het werk van Queen. Meezingen zit er dan ook niet in. Toch is de muziek van Queen in alle delen zeer herkenbaar. The Queen Symphony brengt twee werelden samen, die van de lichte- en klassieke muziek. Dit maakt het werk voor veel mensen vertrouwd en toch verrassend. (...) http://www.roderjour...r-de-woudklank/ Een groot compliment voor alle - meest jeugdige - amateur-musici, zangers en zangeressen die dit concert verzorgden. Het verwarmde het muzikale hart te zien - en vooral te horen! - met welke bekwaamheid en toewijding zij het complexe en dikwijls moeilijke materiaal uitvoerden. Voor links-rechts stereo hifi-fanaten was het wellicht een verwarrende gebeurtenis, in de harde, dragende akoestiek van deze grote kerk. De muziek overkwam de toehoorders van alle kanten... een mooie ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Hier ook Pink (Floyd/Project) Afgelopen zaterdag in de Spiegel in Zwolle naar de nieuwe tour van Pink Project geweest. Met Floyd through the years muziek uit het hele oeuvre van Pink Floyd, maar daarnaast ook muziek van Roger Waters' The Pros and Cons of hitchhiking en van David Gilmour's On An Island. Als Floyd fan kun je niet om Pink Project heen eigenlijk, de meeste bandleden hebben zelf ook al sinds hun jeugd een fascinatie voor Pink Floyd, en anders is de fascinatie wat later gekomen, maar de fascinatie is wel te merken tijdens hun concerten, ze hebben er zelf veel plezier in en de muziek komt goed tot zijn recht, dat merkte je ook als publiek, mijn benen hebben zowat het hele concert mee bewogen met de muziek, en ik was niet de enige die rustig stil bleef zitten. Een hele mooie avond, en voor de toekomst met nieuwe concerttouren graag weer. http://www.pinkproject.eu/ filmpje met Comfortably Numb (Enschede) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 december 2012 Report Share Posted 3 december 2012 Dat klinkt goed, dhfreakie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 december 2012 Report Share Posted 4 december 2012 Dat klinkt goed, dhfreakie! Thnx! Vandaag ook mail gekregen dat ik een blue-ray disc van Pink Project – Live in Ahoy heb gewonnen, onder alle bezoekers van zaterdag werd een DVD en een Blue Ray verdeeld. Ik krijg dus de Blue Ray. Nu nog een Blue Ray speler...... :ph34r: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 december 2012 Report Share Posted 5 december 2012 Gaaf man! Ja, ik heb een Blu-Ray speler en Jack ook. Maar Jack heeft ´m zoals het hoort aan de installatie hangen. En dat klinkt heel goed bij hem. Dus jij gaat vast ook genieten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 december 2012 Report Share Posted 10 december 2012 Ben vanavond naar Racoon geweest. Leuke en goede muzikanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2012 Report Share Posted 17 december 2012 Eerdere jaren gingen we zo nu en dan op zondagochtend naar Amsterdam om daar in het Concertgebouw een uur te genieten van een mooi concert, dit jaar zoeken we het dichter bij huis. In de Aalmarktzaal hier in leiden worden ook regelmatig zondagochtendconcerten gegeven, al zijn dat steevast kamerconcerten, maar dat vind ik alleen maar toe te juichen. Dus gisteren weer naar de AAL MAR KTZ AAL zoals op het uithangbord staat, en ditmaal mogen genieten van een jong Engels stijkkwartet, het Doric String Quartet, dat een serie bracht van Haydn's Op. 20/5, Bartòk's 2e strijkkwartet, en Korngolds 3e en laatste kwartet. Alleen dat van Korngold kende ik nog niet, maar klonk wonderschoon, met hier en daar een citaat van filmmuziek. Gelukkig hadden de heren een paar cd's meegenomen, en kon ik een van de weinige Korngold cd's bemachtigen, met alle drie de strijkkwartetten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 december 2012 Report Share Posted 17 december 2012 Kicke! Mooie aanschaf, Marc! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2012 Report Share Posted 17 december 2012 Yep, bedankt. Enne.. met handtekening van de heren! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 december 2012 Report Share Posted 18 december 2012 Collector's item, ook nog. Een leuke extra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 december 2012 Report Share Posted 20 december 2012 Gisteren naar Die Zauberflöte in het Amsterdams Muziektheater ("Stopera") samen met een paar opera-vrienden. Geweldig! Wat een prachtvoorstelling, wat een fantasie en wat een schitterende muziek! Misschien krijgt een mens oubollige voorstellingen van een titel als Die Zauberflöte, maar vergeet dat, het is op-en-top modern uitgevoerd, met boeiende licht- en geluidseffecten, humoristisch, en goed gezongen. Je zit een uur of drie op het puntje van je stoel. Niet goedkoop, in tijden van crisis, maar elke stuiver waard. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 december 2012 Report Share Posted 20 december 2012 Beste Mumsoft, Je bent het dus oneens met Makropoelos? ( http://www.nrc.nl/ni...e-is-hilarisch/ ) Ik vermoed dat je groot gelijk hebt. De kritieken van de vakpers zijn zeer lovend en de fragmenten op de site van De Nederlandse Opera Stichting maken een heel goede indruk. De aria "Ich fühl' es" schijnt in deze uitvoering vooral erg mooi te zijn. Klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 december 2012 Report Share Posted 20 december 2012 Dag Spido, hartelijk dank voor de link met die mooie recensies, en die zure opmerkingen van meneer Makropoelis daaronder. Ik was naar de opera gegaan zonder die eerst te lezen, maar nu kan ik al die recensies wel onderschrijven. Dus, ben je niet armlastig, houd je van opera, ga! Ik vond het trouwens fijn dat er ook een hoop jonge mensen op af waren gekomen, wellicht op instigatie van hun muziekleraar, maar niettemin. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts