Jump to content

Concerten, muziekuitvoeringen, optredens

Arden
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

Vanavond naar Wovenhand geweest, in het Burgerweeshuis in Deventer. Wat een sh#tconcert....😡. Het was afgeladen, uitverkocht dus, en toch was het geluid slecht. En zoals wel vaker het geval is, véél en véél te hard. Voor deze ruimte, maar ook om het mooi te laten zijn. Hiermee verdween ook alle subtiliteit uit de muziek. Als je fan van hem bent, zoals ik, dan hou je van die melancholieke sferen die hij met zijn band neerlegt, maar niet op deze manier. Jammer......

12 hours ago, René N. said:

Vanavond naar Wovenhand geweest, in het Burgerweeshuis in Deventer. Wat een sh#tconcert....😡. Het was afgeladen, uitverkocht dus, en toch was het geluid slecht. En zoals wel vaker het geval is, véél en véél te hard. Voor deze ruimte, maar ook om het mooi te laten zijn. Hiermee verdween ook alle subtiliteit uit de muziek. Als je fan van hem bent, zoals ik, dan hou je van die melancholieke sferen die hij met zijn band neerlegt, maar niet op deze manier. Jammer......

das jammer in Groningen was het wel goed.

Ik heb zelf o.a. deze, die ik beiden erg goed vind:

The Threshingfloor

Wovenhand - The Threshingfloor

Consider the Birds

Wovenhand - Consider the birds

Hij "was" van 16 Horsepower en nu deze groep dus, Wovenhand. Ik heb hem een keer onder zijn eigen naam David Eugene Edwards in de Lebuïneskerk in Deventer gezien, en dát was een mágisch concert.....

Maarreehh, misschien heeft Aurelius70 nog tips voor albums? Ook voor mij 😎?

Aurelius70, wanneer was hij in Groningen dan? Ik heb nog wat rondgezocht....

Nog even (23 mei), en dan is er in Muziekcentrum Eindhoven een, naar mijn mening, behoorlijk uniek concert te zien: Einstein on the Beach (Philip Glass). Dat het úberhaubt nog een keer wordt uitgevoerd is al uniek, maar wat het nog eens specialer maakt, is de vrouwelijke hoofdrol. Die is namelijk weggelegd voor niemand minder dan Suzanne Vega!

Dus, mocht je liefhebber zijn van Philip Glass, of Suzanne Vega... sla je slag! Ik ben er in ieder geval bij.

https://www.muziekgebouweindhoven.nl/nl/agenda/954/Suzanne_Vega_Ictus_amp_Collegium_Vocale_Gent/Einstein_on_the_Beach/

Wovenhand gisteren nog beluisterd, heeft idd veel weg van 16 Horse Power. Ik meen me te herinneren dat we die band in het Congresgebouw in Den haag hebben gezien, na een optreden van Gerard Reve, voor wie ik eigenlijk kwam. Dat was de eerste en enige keer dat ik de grote volksschrijver in levende lijve heb mogen aanschouwen. Maar direct daarna trad 16 Horse power op, en dat was toch ook een bijzondere ervaring. Het werd een latertje die nacht, ik weet niet meer preceis hoe we zijn thuisgekomen. Laatste trein, denk ik.

Maar de 23e ga ik niet naar Eindhoven, maar naar Rotterdam, voor het afscheidsconcert ven het Doelenkwartet. Erg jammer dat ze ermee ophouden. Overigens heb ik Einstein on the Beach al eens gezien in A'dam, compleet met waterballet.

Beschrijving: Voor hun afscheidsconcert kozen de leden van het DoelenKwartet ieder afzonderlijk een compositie die hun na aan het hart ligt. Als gevolg daarvan weerspiegelt dit programma de opvallend grote karakterverschillen van de vier spelers. Tegelijkertijd geeft het een indringend overzicht van de muziekgeschiedenis van de vroege twintigste eeuw tot nu. Béla Bartók Strijkkwartet nr.5 | Philippe Boesmans Summer Dreams | Vanessa Lann Landscape of a Soul’s Remembering | George Crumb Black Angels

Gisteren in Muziekcentrum Vredenburg naar Dead can Dance geweest. Na een mislukt concert al langer geleden (toen had Lisa een zere keel, het eerste concert verviel en we konden toen toch naar het tweede) in Carre, en een (vond ik echt mindere) tweede in de tijdelijke Tivoli (de Blokkendoos...), was dit een erg goed concert. Voor het eerst echt goed de nummers uit het verleden gehoord die zó in het geheugen gegrift zijn, erg mooi. Lisa en Brendan waren ook goed bij stem, wat een geweldig stel muzikanten.

Hoewel we ergens in het midden zaten qua hoogte, was de geluidskwaliteit behoorlijk goed. Wel redelijk hard, maar ik hoorde van mensen die beneden zaten dat het daar te hard was.... Geluk dus, ik kon nét zonder de wel meegebrachte oordopjes...

Geen magisch concert, maar wel erg goed dus.

8 hours ago, René N. said:

Gisteren in Muziekcentrum Vredenburg naar Dead can Dance geweest. Na een mislukt concert al langer geleden (toen had Lisa een zere keel, het eerste concert verviel en we konden toen toch naar het tweede) in Carre, en een (vond ik echt mindere) tweede in de tijdelijke Tivoli (de Blokkendoos...), was dit een erg goed concert. Voor het eerst echt goed de nummers uit het verleden gehoord die zó in het geheugen gegrift zijn, erg mooi. Lisa en Brendan waren ook goed bij stem, wat een geweldig stel muzikanten.

Hoewel we ergens in het midden zaten qua hoogte, was de geluidskwaliteit behoorlijk goed. Wel redelijk hard, maar ik hoorde van mensen die beneden zaten dat het daar te hard was.... Geluk dus, ik kon nét zonder de wel meegebrachte oordopjes...

Geen magisch concert, maar wel erg goed dus.

Gisteren ook geweest, vond het zeker erg goed en mooi. Qua geluid is het denk ik persoonlijk zat op de 4e rij en vond het niet te hard ja je kon de lage tonen voelen maar dat is zo bij een live band. Wel eens gehoord hoe hard een drum klinkt in het echt.

De zang was mooi en zeker niet te hard, naar mijn mening.Heb in ieder geval genoten.

Vrijdag naar Frank Zappa, nou zijn oude bandleden die zijn nummers spelen aangevuld met beelden en een hologram van Frank Zappa.Ben benieuwd.

14 hours ago, audio cor said:

Gisteren ook geweest, vond het zeker erg goed en mooi. Qua geluid is het denk ik persoonlijk zat op de 4e rij en vond het niet te hard ja je kon de lage tonen voelen maar dat is zo bij een live band. Wel eens gehoord hoe hard een drum klinkt in het echt.

De zang was mooi en zeker niet te hard, naar mijn mening.Heb in ieder geval genoten.

Vrijdag naar Frank Zappa, nou zijn oude bandleden die zijn nummers spelen aangevuld met beelden en een hologram van Frank Zappa.Ben benieuwd.

Ik vond op de DVD Towards the Within die percussionist zo gaaf, die was zó aan het opgaan in de muziek (lees aan het dansen achter zijn percussie-instrumenten). Ik weet niet of het dezelfde man was, hij leek er wel een beetje op. Indien wel dan was hij een stuk rustiger geworden..... . Anneke vond het ronduit saai (maar zij kende de muziek ook niet) en als je ze zo zag staan klopt dat ook wel. Dynamiek zat er niet in qua bewegende muzikanten, het moest wat dat betreft van de video's op de achtergrond komen.... B). Maar goed, zoals gezegd, ik vond het wél geweldig 😍.

Zappa gaat helaas niet lukken. Heb wel even gekeken, wellicht wat voor een volgende keer.....

• 3 weeks later...

Gisteren hier in de X, lekker dichtbij, een prachtig Indiaas concert van Sabir Khan en Heiko Dijker bezocht. Veel onverwachte ontmoetingen daar. Ook hun 1e cd "Window to the Soul", eergisteren uitgekomen, gekocht. Prachtige muziek, met duidelijke uitleg van Sabir Khan over zijn instrument, een Sarangi.

Sabir-Khan-Hijko-Dijker-2019-06-02-at-00

• 1 month later...
On 5/5/2019 at 10:42 PM, René N. said:

Maarreehh, misschien heeft Aurelius70 nog tips voor albums? Ook voor mij 😎?

Aurelius70, wanneer was hij in Groningen dan? Ik heb nog wat rondgezocht....

sorry voor de late reactie rene . joe Jackson was inderdaad in Groningen het was een goed concert.

Tip je bedoeld wat altijd weer op de draaitafel komt naar verloop van tijd.

James met het album laid .hoop dat je er wat aan hebt..

als ik het van het weekend effe aan tijd heb ga ik naar wovenhand luisteren .

2 hours ago, aurelius70 said:

sorry voor de late reactie rene . joe Jackson was inderdaad in Groningen het was een goed concert.

Tip je bedoeld wat altijd weer op de draaitafel komt naar verloop van tijd.

James met het album laid .hoop dat je er wat aan hebt..

als ik het van het weekend effe aan tijd heb ga ik naar wovenhand luisteren .

Nee, ik begreep, omdat je op mijn post reageerde, dat het óók over Wovenhand ging, maar het ging dus over dat concert van Joe Jackson.

Ik zal James morgen eens beluisteren, thnx.

• 2 months later...

Gisteren naar een concert van de Dublin Legends geweest. Dat is de groep die rond het restant van de Dubliners is gevormd. Een van die originele leden is inmiddels 79 jaar, maar doet nog vrolijk mee. Vooral zijn ballads met zijn wat broze stem waren erg mooi. Heel subtiel en gevoelig. Verder vooral Ierse liedjes, maar ook bijv. een instrumentaal nummer waar flinke rockinvloeden in zaten, maar dan uitgevoerd op een banjo. Wat een heerlijk stuk muziek! Was weer een avondje genieten in een zaal waar flink meegeklapt en meegezongen werd. Viel me op dat een aantal jongeren volop mee zat te zingen en veel teksten kende.

Groet,

Leobus

De Dubliners... ik dacht dat we daar een plaat van hadden, maar het is een cd, 20 Original Greatest Hits. Is zeker fantastisch leuke muziek, maar hoe heet nu die 79-jarige? Barney McKenna, Claran Bourke, Luke Kelly, John Sheanan of Ronnie Drew? De groep stamt uit 1962.

Mannen met baarden.

p01bqr1s.jpg&f=1&nofb=1

• 1 month later...

Maandagavond naar My Brightest Diamond geweest, in de kleine zaal van Paradiso. Het concert viel wat tegen, althans, het was niet wat ik ervan verwacht had. Hoewel ik wél iets had kunnen vermoeden omdat het een solo optreden was én ze de laatste tijd al met elektronische pop bezig was. En ja dus, ze maakte in haar eentje muziek, met een laptop en gedraai aan wat knoppen. Ze zong ook wel mee, maar het is toch wat vreemd, voor mij in ieder geval, om haar zo muziek te zien maken. Met name omdat ik best al wel wat concerten van haar gezien had. Wat veel goedmaakte was de expressieve, dynamische en explosieve dans van haar, waarmee ze op momenten helemaal uit haar dak ging. En was dit haar eerste DJ optreden, vertelde ze. En dat ze dit híer deed, vanwege een optreden met Sufjan Stevens, lang geleden, waarna ze tot vijf uur in de nacht gedanst had. Blijkbaar had ze daar zúlke goede herinneringen aan dat ze bedacht had dat ze dit hier wel kon doen.

Maar ze was mij dus kwijt, met deze muziek, hoewel ze er wel wat stukjes van oude nummers in verweefde. Zoals “Bring me the Workhorse”, een nummer dat ík geweldig vind, met dat stuwende ritme, gisterenavond heb ik die LP maar weer opgezet. Práchtig..... :wub:

En ik gisteren naar Die Walküre in de Stopera. Eerst vooraf gezien, thuis, op DVD. Het is geen gemakkelijke muziek, en eerlijk gezegd ook soms een beetje saai bij alle uitleg in de tekst. Maar ja, wel Wagner.

• 2 weeks later...

Gisterenavond naar Dweezil zappa geweest, in Vredenburg. In zaal Ronda en we waren snel genoeg om op de trappen te kunnen gaan zitten. Helaas gingen de voorste rijen meteen staan toen het concert begon. Beetje jammer voor al die ouwe l#llen die daar achter zaten. Zoals ik….

Het concert vond ik veel minder dan “50 Years of Frank”, dat ik in oktober 2017 van Dweezil had gezien. Daar zaten ook fabelachtige solo’s in, en dáár kom ik voor….

De powerdrummer sloeg de meeste nummers hélemaal aan gort. Zó jammer, want met wat subtiliteit was het voor mijn gevoel veel beter geworden. Ik was met een vriend en die vond dat ook, maar in de trein terug zat nóg een stel oudere heren, waarvan ééntje dat juist helemaal gewéldig vond. Ikzelf vind Hot Rats niet zo’n mooie plaat, hij dus wel. Hij zei ook, dat de Zappa fans ook echt uiteen kunnen lopen, qua mening over platen en dus ook over concerten.

Na 1 uur 3 kwartier werd het voor míj wél prachtig. Die drummer hield zich toen wat koest en ondanks het feit dat er ook nummers gespeeld werden die ik niet kende, was dit voor mij wel een omslag in het concert. Hoewel op het einde het wel weer wat naar de verkeerde kant helde. En op het laatst betekent dan ook best wat later, want het concert duurde met in totaal 2 uur en 3 kwartier best wel lang.  Er werd ook een nummer gespeeld dat ik helemaal niets vond (My Sharona), maar Dweezil meldde dat zijn vader dit geweldig vond en dat ze zo op het idee gekomen waren om nooit uitgebrachte stukjes uit die periode te verweven met dit nummer. Nou, dát kan ik dan wel weer waarderen. Achteraf dan, want het nummer leek maar niet op te houden….

Overigens een pareltje in de bezetting: Kurt Morgan op bas. Ik zag trouwens dat de drummer twee jaar geleden ook meespeelde (volgens mij speelt die hele band al heel lang met elkaar...) en toen is mij dat powerdrummen niet opgevallen. Wellicht dat ook de mix niet goed was, of dat het kwam dat we zo aan de buitenzijde zaten....