Jump to content

Concerten, muziekuitvoeringen, optredens

Arden
 Share

Recommended Posts

Jammer dat de muziekindustrie er zo over denkt. Toch worden er door de verschillende muzieksites kapitalen verdient. Wanneer iets betaalbaar is, willen mensen daar best geld aan uit geven. Maar € 35,- voor een audiofiel CD-tje daar ben ik wel klaar mee.

:)

Spido,

Waar veel mensen denk ik overheen lazen was dat je ook kaarten kon kopen via haar site, een tweetal dagen voor de officiele voorverkoop. Ik had ze dus donderdag al ipv zaterdag. Dit is trouwens bij veel artiesten zo.

Bofkont! 't Was in een kwartiertje uitverkocht, hè?

Wij visten helaas achter het net!

Jammer, want wàt is nou toch vijftienhonderd euro voor 'n leuk avondje uit met z'n tweetjes?

We zullen maar weer een paar van die mooie elpees van haar opzetten, als troost.

Zoals "The Barbra Streisand Album"* uit 1963, met de hoestekst (van Harold Arlen zelf!) over het veelbelovende komische meisje dat ook zo leuk kan zingen.

Met haar schrijpende uitvoering van "Cry Me A River" en razendsneltrefzekere articudictie van "Who's Afraid of the Big Bad Wolf?"

En dat prachtige compilatie-album "Memories" (1981), met al die songs die zo treffend werden uitgevoerd dat ze andere versies onnodig, zo niet totaal onmogelijk maakten: "Memory", "New York State of Mind", "The Way We Were" en vele andere.

En The Broadway Album... En...

We zullen Barbra missen, op 6 juni.

Maar we komen de avond wel door, thuis, met elpees en ceedees, zij het lichtelijk betraand.

Waarschijnlijk is het geluid bij ons beter dan in de Ziggo Dome.

Zo troosten we ons dan maar...

Ik kon weer eens niet wachten! Alles dus vandaag al gretig & gauw gedraaid. Die plaat uit 1963 steekt artistiek ver boven haar latere (mij bekende) albums uit, vind ik. En de opnamekwaliteit is ook stukken beter.

Misschien heeft Barbra haar komst naar ons land tè lang uitgesteld.

Laatst naar een concert van Gare Du Nord geweest in `De Vorstin` Hilversum. Na een klein uurtje de zaal verlaten omdat het niet om aan te horen was. We stonden achter de `geluidsman` die de boel ontregelde, veel te veel laag, zangeres onverstaanbaar, saxofonist stond z´n longen te testen wat niet versterkt werd (kennelijk een pauze van de `geluidsman`) Blamage voor zo een goede groep.

• 1 month later...

HughLaurie_ADMAT_2013-611-x397.jpg

Hugh Laurie: maandag 10 juni, Concertgebouw

http://www.livenation.nl/event/409488/hugh-laurie-tickets

Hij maakte naam als acteur in komische BBC-series als A Bit Of Fry And Laurie en Blackadder. Maar de laatste jaren is hij vooral bekend als de titelheld uit de Amerikaanse serie House, M.D.. Maar sinds zijn vroege jeugd is Hugh Laurie al verslingerd aan de blues. Toen hij vijftig werd, kwam een langgekoesterde wens uit: een blues plaat maken. Met het debuutalbum ‘Let Them Talk’ laat Laurie zien dat hij naast acteur ook een geweldige muzikant is. Zijn laatste optreden in Nederland, tijdens het North Sea Jazz festival, zorgde voor een bomvolle zaal en rijen wachtende fans die graag het optreden bij wilden wonen. In mei verschijnt zijn tweede album ‘Didn’t It Rain’. Dit album omvat Amerikaanse blues songs die teruggaan naar pioniers als W.C. Handy en Jelly Roll Morton tot meer recente artiesten als Dr. John en Alan Price van The Animals. Hugh Laurie tourt met the Copper Bottom Band. Deze band speelt ook mee op het nieuwe album. Op 10 juni, de dag voor Laurie’s verjaardag, zal hij met band te bewonderen zijn in het Concertgebouw in Amsterdam.

Helaas zit Spido zelf ergens in Zuid-Frankrijk, op 10 juni, wegens vakantieverplichtingen  :(

Hij is best jaloers op al de gelukkigen die er wèl bij kunnen zijn...

Lees http://en.wikipedia.org/wiki/Hugh_Laurie over wellicht de meest veelzijdige (intellectueel, komediant, roeier, motorrijder, depressieveling, muzikant) en innerlijk tegenstrijdige man die Spido helaas niet kent.

Vandaag ontving Spido ter compensatie de beide CD's die Hugh Laurie met een stel muzikale vrienden en vriendinnen maakte: "Let Them Talk" (2010) en "Didn't It Rain" (2013: een paar dagen geleden).

Met vocale bijdragen door ondermeer Tom Jones, Irma Thomas, Dr. John, Gaby Moreno, Jean McLain en Taj Mahal.

Maar het zijn voor Spido toch vooral de instrumentele muzikanten, die er een feest van maken.

Eén voor één haalde Spido zelf zijn instrumenten van de plaatsen waar ze al lang geleden waren ophangen om stof te verzamelen: de tenorbanjo, de twaafsnarige gitaar, de full-body bluesgitaar met de Schaller elementenplaat, de country-gitaar.

Want deze muziek móet je meespelen - al is het maar door swingend met de voet te steppen of met het lijf te deinen op de maat.

En - afgezien van dat bij de pop-opera "Faust" van Randy Newman - waren de tekstboekjes bij deze CD's de enige die Spido zo nu en dan een schaterlach konden ontlokken.

De ontboezeming van Hugh Laurie dat hij ergens tussen de reine terts en de verhoogde een wormgat ontdekte (de blue note!) waardoor hij uit de pianoles kon ontsnappen naar een andere wereld, is zonder meer dichterlijk.

Genieten is dit alles!

220px-Let_Them_Talk_Hugh_Laurie.jpg                              220px-Didnt_It_Rain_Hugh_Laurie.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Let_Them_Talk

http://en.wikipedia.org/wiki/Didn%27t_It_Rain_(Hugh_Laurie_album)

• 3 weeks later...
Guest tubejack

Ik werd gisteravond getrakteerd door de jongste, op een concert van Lana Del Rey in de Heineken Music Hall.

Het voorprogramma werd verzorgd door de Schotse band  Kassidy  http://www.kassidymusic.com/

Een hele bijzondere sound had deze groep, de verschillende stemmen en gitaren vulde elkaar mooi aan.

De hoofdact met Lana Del Rey vond ik best goed voor een live optreden.  Met échte violen, vleugel en andere instrumenten.

Ook iemand die om haar publiek geeft, regelmatig ging ze van de  bühne af om tussen het publiek te zingen.

Het laatste nummer was lang instrumentaal geheel, waarbij ze met haar fans op de foto ging en een praatje maakte.

Top avond  :)  Voelde me in één klap, 35 jaar jonger tussen het publiek :o

Vanochtend haar cd Born To Die  weer eens gedraaid.  Haar stem is hetzelfde als live.  Alleen de cd kent op sommige nummers

een nog véél hogere resolutie dan tijdens zo'n concert.  Moet je het nummer " Summertime sadness' eens draaien.

Als je een hi-res set hebt,  hoor je de kinderen op het strand :)

Mvg,

Jack

• Members

Poeh Jack, dat klinkt wel heel erg audiofielerig, na een concert zeggen ''Thuis klinkt het beter op hi-res''! Lijkt wel een audio show, zo ongeveer de meest gehoorde kreet.

De reproductie is dus beter als het origineel? Als je je thuis nou met hi-res 40 jaar jonger ging voelen, ala, maar live en thuis-reproductie, je kunt het niet eens met elkaar vergelijken. Al noem ik alleen maar dynamiek of luchtverplaatsing. 

Soms vraag ik me wel eens af...

• Members

Die akoestiek, hoe beroerd die ook mag zijn (ik vind dat daar nog wel meevallen) heeft niets van doen met de beleving. De opzwepende werking van de artiest in kwestie, daar kan al geen set tegen op, de energie, de mensenmassa, het even volledig los kunnen gaan, dat geeft geen enkele set, hoe goed ook...

Nee, publiek-artiest-interactie kan natuurlijk niet met je stereoset. En we hebben het hier over het verschil tussen opgenomen muziek en live gespeeld muziek. Jack geeft de dame in kwestie al een groot compliment, schijnbaar is de opname van haar stem dusdanig goed en niet te veel mee gespeeld in de studio, dat deze met haar live perfomance overeen komt. En dat 'speciale geluidseffecten' beter of alleen op de stereoset goed zijn te horen, ja dat lijkt me normaal. Ik vindt live versus opgenomen muziek überhaupt moeilijk te vergelijken. Wat ik wel een keer gedaan heb, is klopt de stem, zoals ik die live gehoord heb? Ook al zitten er veel tussenschakels opname, productie, mastering, muziekmedium, stereoset, dan krijg je toch een idee of je stereo 'goed weergeeft'.

Guest tubejack

Poeh Jack, dat klinkt wel heel erg audiofielerig, na een concert zeggen ''Thuis klinkt het beter op hi-res''! Lijkt wel een audio show, zo ongeveer de meest gehoorde kreet.

De reproductie is dus beter als het origineel? Als je je thuis nou met hi-res 40 jaar jonger ging voelen, ala, maar live en thuis-reproductie, je kunt het niet eens met elkaar vergelijken. Al noem ik alleen maar dynamiek of luchtverplaatsing. 

Soms vraag ik me wel eens af...

Zo, na 2 dagen "klussen"  ben ik weer in mijn normale doen :)

Het geluid in de Heineken Music Hal was acceptabel voor een PA installatie, we zaten op het balkon en daar leek het

geluid wel wat minder hard.  Ik hoefde geen oordoppen in en er zijn volgens mij  minder rare reflecties dan de tribune daaronder. 

Het publiek was gemiddeld zo'n 20 jaar schat ik :rolleyes:  en voornamelijk van de andere sekse  :wub:  Ik voelde ik me weer even 18 :D

Het live optreden was  -alleen daardoor al-  een bijzonder ervaring en dan vergeet ik het prachtige decor,  grote schermen en het licht.

Ook Lana' s stem vond ik erg goed.

De CD is een studio opname. Ook die  vind ik een ervaring,  maar dan meer in muzikaal opzicht.  Als je, je ogen dicht doet staat

ze live voor je te zingen.  Ook alle instrumenten zijn beter te volgen.  Ik vind het een prachtige CD. Terwijl ik er eerst niet zo heel

veel mee had.  Bijzonder wat zo'n concert toevoegt,  aan je uiteindelijke beleving ;)

Mvg,

Jack

Mijn vrouw is fan Stef en ik had ze de afgelopen jaren al een paar maal gehoord. Het was trouwens een zeer goed concert. Ik had nooit gedacht dat zo'n oudere band hun muziek zo zou kunnen vernieuwen. Nieuwe gitarist? Ik heb me prima vermaakt.

Goede zaal Paradiso, een oude kerk en gerestaureerd en omgebouwd als concertzaal.

• 4 weeks later...
  • Members

Ik betrap me er op dat ik tegenwoordig te weinig naar concerten ga! Gelukkig heb ik gisteren wel 3 veldkaarten gescoord voor System of a Down in het Ziggo Dome op 21 augustus.

Nu heb ik in het Ziggo Dome vooralsnog geen oordoppen nodig gehad (ben ook nog niet verder gekomen als Sting), ben heel benieuwd hoe dit met de heren SOAD gaat uitpakken...

• Members

Ik dacht je komt even melden dat je The Who hebt gezien :D

The Who zet glorieuze rockshow neer in Ziggo Dome

http://www.nu.nl/muziek/3519557/the-who-zet-glorieuze-rockshow-neer-in-ziggo-dome.html

Nog iemand geweest?

Dat had ik wel gewild, maar was het compleet vergeten. Was ook het moment dat ik me bedacht dat ik te weinig tijd aan live muziek heb besteed het laatste jaar.

Ik dacht je komt even melden dat je The Who hebt gezien :D

The Who zet glorieuze rockshow neer in Ziggo Dome

http://www.nu.nl/muziek/3519557/the-who-zet-glorieuze-rockshow-neer-in-ziggo-dome.html

Nog iemand geweest?

De recensie lezend denk ik dat ze zich verbeterd hebben de laatste jaren. Heb sinds kort de dvd The vegas Job (2005 of 6) in bezit en vind dat een beetje tegenvallen. Het rockpalast optreden uit 1980 is wel erg lekker.

Eertse keer dat ik keek dacht ik echt dat ze beter konden stoppen. Towsend valt tijden een solo bijna voorover, zo stijf geworden. Word ik een beetje triest van, drukt je met neus op het ouder worden. Sommige artiesten lijken een parodie te worden.

.

• 3 weeks later...