District9 Posted 6 september 2015 Report Share Posted 6 september 2015 (edited) Sinds deze foto genomen is (2006) ben ik geen fan meer van Paul David Hewson (Bono). Welk goed werk je ook doet, je schudt geen handen met een psychopatische massamoordenaar... En maar "Sunday, Bloody Sunday" blijven zingen. Bovendien gebruikt U2 en organisaties van/met Bono postbus adressen in Amsterdam om belastingen te ontwijken. Hoe hypokriet kan hij zijn? Edited 6 september 2015 by District9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 6 september 2015 Author Report Share Posted 6 september 2015 Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen politieke discussie hier. Mijn punt is, dat wanneer een artiest, die al miljoenen verdient aan zijn eigen produkties, zich "verkoopt" aan commercie (anders dan plaat- en CD verkoop) of politiek, door mij niet langer serieus genomen kan worden. Meestal hebben rock artiesten zich tegen het establishment gekeerd in hun songs en vaak terecht. Dus als men zich dan "verkoopt" is voor mij de lol eraf. Nog een voorbeeld - Sting: zat op een avond in 2000 TV te kijken komt er een commercial van Sting voor Jaguar voorbij. Ik ben naar mijn platen/CD kast gegaan en heb alles van die gast in de vuilnisbak gesodemieterd. Opportuniisme en hypokrieten, daar kan ik niet tegen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2015 Report Share Posted 6 september 2015 Nog een voorbeeld - Sting: zat op een avond in 2000 TV te kijken komt er een commercial van Sting voor Jaguar voorbij. Ik ben naar mijn platen/CD kast gegaan en heb alles van die gast in de vuilnisbak gesodemieterd. Opportuniisme en hypokrieten, daar kan ik niet tegen.... Ja, want als je wat extra geld verdient door reclame te maken voor een automerk, ben je echt een enorme hypocriet... Die moet je mij toch even uitleggen, vrees ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 6 september 2015 Author Report Share Posted 6 september 2015 Niet goed gelezen: "Meestal hebben rock artiesten zich tegen het establishment gekeerd in hun songs en vaak terecht." stond er... Om daarna extra geld te gaan verdienen dankzij dat establishment is hypokriet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2015 Report Share Posted 6 september 2015 Niet goed gelezen: "Meestal hebben rock artiesten zich tegen het establishment gekeerd in hun songs en vaak terecht." stond er... Om daarna extra geld te gaan verdienen dankzij dat establishment is hypokriet. Het 'establishment' is nogal een vage term. Ik zie niet hoe Jaguar het establishment is. Het is gewoon een autofabrikant. Of is alles wat commercieel is vies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 september 2015 Share Posted 6 september 2015 · Hidden 8 september 2015 - No reason given Hidden 8 september 2015 - No reason given Jammer van de vervuiling Link to comment
Henrie Posted 6 september 2015 Share Posted 6 september 2015 · Hidden 8 september 2015 - No reason given Hidden 8 september 2015 - No reason given Jammer van de vervuiling Ach, dan wordt er tenminste nog eens iets gepost op dit forum... Link to comment
District9 Posted 7 september 2015 Author Report Share Posted 7 september 2015 1. Henrie, vast niet de jaren '60 bewust beleefd, anders wist je precies wat ik bedoel.. 2. Neem de moeite en google establishment. Commercie is niet vies, het zo makkelijk overboord gooien van principes wel. 3. Iemand schreef hier dat er zo weinig gepost wordt en dan is er weer éen die het vervuiling noemt. Mag hier niet gepraat worden over zaken die zijdelings met muziek te maken hebben? Moet het alleen gaan over apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2015 Report Share Posted 7 september 2015 (edited) Nee hoor gewoon posten wat je kwijt wil. Ik vind het wel leuk om te lezen. Edited 7 september 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2015 Report Share Posted 7 september 2015 1. Henrie, vast niet de jaren '60 bewust beleefd, anders wist je precies wat ik bedoel.. 2. Neem de moeite en google establishment. Commercie is niet vies, het zo makkelijk overboord gooien van principes wel. 3. Iemand schreef hier dat er zo weinig gepost wordt en dan is er weer éen die het vervuiling noemt. Mag hier niet gepraat worden over zaken die zijdelings met muziek te maken hebben? Moet het alleen gaan over apparatuur? 1. Nee, zo oud ben ik inderdaad niet. Sting ook nauwelijks trouwens... 2. http://lmgtfy.com/?q=establishment Ja, und? Ik snap nog steeds niet wat het over boord gooien van principes te maken heeft met het spelen in een reclamefilmpje van een automerk. Tenzij je ooit stellig hebt gezegd dat je tegen auto's bent of zo, vanwege het milieu o.i.d. Dan snap ik het wel een beetje. En dan nog zou ik me er verder niet druk over maken. Hij heeft toch geen kleine jongetjes/meisjes misbruikt of zo? 3. Men moet inderdaad niet zeuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 8 september 2015 Author Report Share Posted 8 september 2015 (edited) Hier zijn 50 protest songs door de jaren heen. Ik stel voor dat je ze allemaal beluisterd, er de teksten bij zoekt en een woordenboek. Misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel.... https://musictodiefor.wordpress.com/50-greatest-protest-songs/ Sting staat hier niet tussen, maar The Police is wel bekend van de song "Spirits in the Material World" en dat gaat over het menselijk bestaan en het falen van zijn aardse instituties. Ik heb geen zin om hier al te filosofisch op in te gaan, maar over het algemeen kan ik zeggen, dat rock artiesten een hekel hebben aan de gevestigde orde, maar dat ze er ook afhankelijk van zijn (anders hadden ze nooit éen plaat verkocht). Dus ik begrijp best de beperkingen, maar het mes snijdt aan twee kanten. Je bereikt een groot publiek met een protest song en dat zet mensen aan het denken. En als je niet de jaren 60 hebt meegemaakt, tsja, toen is het allemaal begonnen, he? Zonder het opkomen van onnoemlijk veel goed talent, ingenieuze opname praktijken (8 sporen Beatles Abbey Road George Martin) dan hadden we het hier niet kunnen hebben over elementen van duizenden euro's en speakers waar je een hypotheek voor moet nemen. Action Reaction! Edited 8 september 2015 by District9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Hope i die before i get old ... is al vele decennia achterhaald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Hier zijn 50 protest songs door de jaren heen. Ik stel voor dat je ze allemaal beluisterd, er de teksten bij zoekt en een woordenboek. Misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel.... https://musictodiefor.wordpress.com/50-greatest-protest-songs/ Sting staat hier niet tussen, maar The Police is wel bekend van de song "Spirits in the Material World" en dat gaat over het menselijk bestaan en het falen van zijn aardse instituties. Ik heb geen zin om hier al te filosofisch op in te gaan, maar over het algemeen kan ik zeggen, dat rock artiesten een hekel hebben aan de gevestigde orde, maar dat ze er ook afhankelijk van zijn (anders hadden ze nooit éen plaat verkocht). Dus ik begrijp best de beperkingen, maar het mes snijdt aan twee kanten. Je bereikt een groot publiek met een protest song en dat zet mensen aan het denken. En als je niet de jaren 60 hebt meegemaakt, tsja, toen is het allemaal begonnen, he? Zonder het opkomen van onnoemlijk veel goed talent, ingenieuze opname praktijken (8 sporen Beatles Abbey Road George Martin) dan hadden we het hier niet kunnen hebben over elementen van duizenden euro's en speakers waar je een hypotheek voor moet nemen. Action Reaction! Zijn sinds die jaren 60 alle artiesten verplicht een anti-establishment positie in te nemen? Als je ooit een keer hebt opgeroepen om eens na te denken over materialisme, mag je dan voor de rest van je leven niks commercieels meer doen? Dat neemt niet weg dat 'Jezus' Bono wel wat uit te leggen heeft... PS Wie een hypotheek neemt om een geluidsinstallatie te financieren is niet goed wijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 En als je niet de jaren 60 hebt meegemaakt, tsja, toen is het allemaal begonnen, he? Nope, het begon qua muziek al begin jaren '50 met de rock & roll B.t.w. commercie heeft weinig van doen met establishment (de gevestigde orde). Sterker nog, het neemt daar op zijn manier eveneens vaak een loopje mee. En wat al die protestzangers betreft: Ooit een wegwijzer naar Utrecht gezien die zelf naar Utrecht ging? Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 8 september 2015 Author Report Share Posted 8 september 2015 Anti-establishment is geen plicht. Mensen kunnen doen "whatever gets you through the night". We leven in een redelijk vrije kapitalische wereld. Voor mij is altijd een stukje jaren 60 blijven hangen, het was een wilde tijd. Leuk boek om te lezen in dit geval is: "1968 - the year that rocked the world" van Mark Kurlansky (geen idee of het in het Nederlands vertaald is). Cultureel is anti-establishment een vast staand feit (Wikepedia): Origin The modern use of the anti-establishment label became widespread in the 1960s. The mindset this label describes prospered under the anxiety and frustration/anger with the United States government during the Vietnam war, as well as many other national governments during that time. Anxiety over The Draft led to doubts concerning the implicit purpose of the war effort and the moral legitimacy of that implicit purpose. The same attitude of doubt and independent moral scrutiny was, during this time period, applied to many established institutions of the day: race relations, gender relations, sexuality, cultural norms, musical expression, drugs and drug prohibition, as well as various socio-economic concerns En ja, in de 50-er jaren was er ook wel iets gaande, maar ik doel eerder op de enorme explosie van talent en nieuwe technieken, die veel meer in de 60-er jaren plaats vond, dan daarvoor. Kunnen we ook terug gaan naar de jaren 20-40 "All that Jazz". Heren, niet op elk slakje zout leggen a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Keith Richards die reclame maakte voor Louis Vuiton, gaan we nu ineens The Rolling Stones buiten kieperen ... Don't think so Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 8 september 2015 Author Report Share Posted 8 september 2015 (edited) Anti-establishment is geen plicht. Mensen kunnen doen "whatever gets you through the night". We leven in een redelijk vrije kapitalische wereld. Voor mij is altijd een stukje jaren 60 blijven hangen, het was een wilde tijd. Leuk boek om te lezen in dit geval is: "1968 - the year that rocked the world" van Mark Kurlansky (geen idee of het in het Nederlands vertaald is). Cultureel is anti-establishment een vast staand feit (Wikepedia): Origin The modern use of the anti-establishment label became widespread in the 1960s. The mindset this label describes prospered under the anxiety and frustration/anger with the United States government during the Vietnam war, as well as many other national governments during that time. Anxiety over The Draft led to doubts concerning the implicit purpose of the war effort and the moral legitimacy of that implicit purpose. The same attitude of doubt and independent moral scrutiny was, during this time period, applied to many established institutions of the day: race relations, gender relations, sexuality, cultural norms, musical expression, drugs and drug prohibition, as well as various socio-economic concerns En ja, in de 50-er jaren was er ook wel iets gaande, maar ik doel eerder op de enorme explosie van talent en nieuwe technieken, die veel meer in de 60-er jaren plaats vond, dan daarvoor. Kunnen we ook terug gaan naar de jaren 20-40 "All that Jazz". Heren, niet op elk slakje zout leggen a.u.b. Edited 8 september 2015 by District9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Zou het misschien zo kunnen zijn dat die artiesten in de jaren 60 en daarna protestsongs schreven omdat daar geld mee te verdienen was in die tijd? Een protestsong en tegen het establishment zijn was toen een onderwerp wat goed verkocht. Hmmm????? waren die artiesten toen al commerciëler dan je toen droomde. Jammer , dat je er toen wel bent ingestonken en nu boos bent en je muziek in de prullenbak gooit. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 (edited) Iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn Stereophile abonnement. Ineens allemaal "Support our troops" mailtjes, het ging om steun aan de Amerikaanse troepen in Irak. Boos mailtje richting uitgever gestuurd en meteen abonnement opgezegd. Edited 8 september 2015 by Paulebappie Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 8 september 2015 Author Report Share Posted 8 september 2015 Marcel, als je mijn posts goed had gelezen had je kunnen zien dat ik al toegaf dat het mes aan twee kanten snijdt. Om een groot publiek te bereiken om een mening te verkondigen was toen niet anders mogelijk. Nu kunnen we lekker tegen elkaar schreeuwen op het internet, maar is het bereik zeer beperkt geworden. Ik heb mijn punt nu wel gemaakt. Ik stel niemand verplicht om iets te doen. Met Bono is duidelijk een grens overschreden, in hoeverre dat met andere artiesten het geval is of was laat ik in het midden. Mijn mening staat vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 (edited) U2 is een erg goede band en Bono een goede zanger. Maar ik heb hem als persoon altijd al een nitwit gevonden. Geldt niet alleen voor hem maar voor héél veel bekende muzikanten. Hans Dulfer trad hier een paar jaar geleden op in een lokaal etablissement. Zijn arrogante en kleinerende houding jegens het publiek was ronduit gênant. Was duidelijk ook alleen even broodspelen en weer ophoepelen. Je hebt wel een beetje gelijk. Al zijn publiekelijk gerant en gefulmineer tegen de muziekindustrie en establishment slaan plotsklaps nergens meer op en worden hypocriet gezwam. Maar zijn platen gooi ik daarom toch niet weg hoor Edited 8 september 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn Stereophile abonnement. Ineens allemaal "Support our troops" mailtjes, het ging om steun aan de Amerikaanse troepen in Irak. Boos mailtje richting uitgever gestuurd en meteen abonnement opgezegd. Ja, dat is nu patriottisme op zijn Amerikaans. Of laten we zeggen nationalisme, gezien ons leger er net zo zwak voor staat als voor de WO2 als we niet oppassen, ben ik wel voor wat Nederlands patriottisme. ;-) Misschien was de zoon van de directeur wel uitgezonden naar Irak of Afghanistan, dan doe je dat soort dingen vanuit je hart. Met Bono is duidelijk een grens overschreden, in hoeverre dat met andere artiesten het geval is of was laat ik in het midden. Mijn mening staat vast. Tja, Bono en Bush. Misschien moet je je vijanden dichter bij je houden dan je vrienden? Vanuit rechts perspectief kun je Bono natuurlijk ook afbranden, je inzetten voor derde wereld schuldenverlichting: "Nee, laat ze het maar lekker afbetalen, die Afrikanen." “Hanging out with George W. Bush—which [bono] knew was uncool, deeply unpopular in certain quarters—he knew for his own reasons that it would get results. And he was right. The amount of extra American investment in African development that occurred during that administration, compared to even the Clinton administration, was huge.”Bron: Vanity Fair Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Eigenlijk zijn alle mensen met een links-hart, een beetje rechts. Dat zie je aan U2 en al die belastingontwijk acties. Bij bedrijven helemaal. Apple heeft een gigantische kas. Dat geld gaat niet de economie in, maar zit vast bij het bedrijf. Ik vraag me af of er een econoom is met een model wat daar de gevolgen van zijn: Apple, Starbucks etc. Behalve al die Afrikaanse landen die belastinginkomsten zien verdwijnen via postbusmaatschappijen in Nederland, de UK etc. Songteksten Je kunt met een carrière ook fans van je vervreemden. Was in de jaren 1980 Janet Jackson nog een "wacht met sex" en "behandel me netjes" hardcore dance meid - zeg maar een Beyonce-light, dat veranderde toen haar imago moest veranderen in de jaren 1990, naar een meer 'volwassen' slow dancing sex allnight zangeres. Met Miley Cyrus zie je dat het afschudden van je oude imago ietwat te ver kan gaan. Haar talent wordt nu bedolven onder haar laten we zeggen bijzondere gedrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 (edited) Hier zijn 50 protest songs door de jaren heen. Ik stel voor dat je ze allemaal beluisterd, er de teksten bij zoekt en een woordenboek. Misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel.... https://musictodiefor.wordpress.com/50-greatest-protest-songs/ Nou, nou, nou... De tijd dat de dominee mij vertelde welke muziek ik moest luisteren, ligt wel achter me hoor. En ik weet heus wel wat protest songs zijn. Ik snap alleen niet wat dat met een Jaguar-reclamespotje te maken heeft (ik weet al niet eens meer wie er in dat spotje speelde, zo onbelangrijk vind ik het)... Sting staat hier niet tussen, maar The Police is wel bekend van de song "Spirits in the Material World" en dat gaat over het menselijk bestaan en het falen van zijn aardse instituties. En dus mag je nooit meer iets voor geld doen? Kom nou toch... En als je niet de jaren 60 hebt meegemaakt, tsja, toen is het allemaal begonnen, he? Volgens mij zijn er ook genoeg protest songs voor die tijd. In de tijd van de slavernij bijvoorbeeld. Dus het is maar net waar je voo jezelf het 'begin' neerlegt. Mijn muziekverzameling begint ook ergens in de jaren 60, maar ik heb er niet veel van. Beetje Led Zeppelin, Doors, Procol Harum, Pink Floyd... dat is het wel zo'n beetje. De rest is voornamelijk nieuwer, van de laatste 20-25 jaar... Edited 8 september 2015 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 september 2015 Report Share Posted 8 september 2015 Sinds deze foto genomen is (2006) ben ik geen fan meer van Paul David Hewson (Bono). Welk goed werk je ook doet, je schudt geen handen met een psychopatische massamoordenaar... En maar "Sunday, Bloody Sunday" blijven zingen. Bovendien gebruikt U2 en organisaties van/met Bono postbus adressen in Amsterdam om belastingen te ontwijken. Hoe hypokriet kan hij zijn? Bono nog Bush interesseren me geen ene reet, maar ik zou me eerst maar eens verdiepen waar Sunday Bloody Sunday voor staat voordat je je zo laagdunkend uitlaat. Bezoek eens de Silent Testimony expositie in het Ulster museum in Belfast en lees de verhalen. Verder, mensen die denken dat ze zelf superieur zijn, de geschiedenisboeken staan er vol van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts