carl Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Voor mijn luisterzolder heb ik een waarschijnlijk twee racks nodig. De prijzen van die dingen vallen vies tegen. Daarbij vind ik ze vaak lelijk. Persoonlijk moet voor mij een rack visueel wegvallen om de apparatuur goed naar voren te laten komen. Ik heb een goede timmerman en die zou ze voor mij kunnen maken. Mijn vraag is of er reden is om aan te nemen of een rack er echt toe doet. Zo ja waar zou aan kunnen liggen? Wat gebruiken jullie zelf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 september 2015 Author Share Posted 19 september 2015 · Hidden 19 september 2015 - beetje dubbelop van onze analoogfreak Hidden 19 september 2015 - beetje dubbelop van onze analoogfreak Voor mijn luisterzolder heb ik een waarschijnlijk twee racks nodig. De prijzen van die dingen vallen vies tegen. Daarbij vind ik ze vaak lelijk. Persoonlijk moet voor mij een rack visueel wegvallen om de apparatuur goed naar voren te laten komen. Ik heb een goede timmerman en die zou ze voor mij kunnen maken. Ik denk dan aan een copie van een SRA rack ( zoek bij google afbeeldingen). Mijn vraag is of er reden is om aan te nemen of een rack er echt toe doet. Zo ja waar zou aan kunnen liggen? Wat gebruiken jullie zelf? Link to comment
Plaatjesdraaier Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Ik heb zelf een Pagode Signature rek, vooral gekozen omdat het er mooi uitziet. Doordat het open is kun je overal goed bij en het is heel flexibel aan te passen aan je eigen spullen. Of het veel beter klinkt dan een ikea rek kan ik niet bevestigen, ze hebben iig een goed verhaal en de constructie is zeer degelijk. Er staat bij mij een platenspeler bovenop en ik hoor geen feedback of voetstappen of wat dan ook. http://www.stereomojo.com/Stereomojo%20Finite%20Elemente%20Pagode%20Signature%20Equipment%20Rack%20review/FiniteElementePagodeSignatureEquipmentRackReview.htm Duur spul, maar tweedehands ook wel te vinden. Ik ben er blij mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 september 2015 Author Report Share Posted 19 september 2015 Wat voor een vloer heb je Plaatjesdraaier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 (edited) Mijn vraag is of er reden is om aan te nemen of een rack er echt toe doet. Zo ja waar zou aan kunnen liggen? Wat gebruiken jullie zelf? Het linker rek is zelfbouw 2e hands overgenomen voor +/- 30€. Het middelste gekregen van een leuk stel dat ging samen wonen en spullen over had. Pas perfect, al mijn spulletjes kan ik neerzetten Ikea heeft zat leuke TV meubeltjes voor een klein prijsje vanaf €9.99. Zoveel maakt het volgens mij niet uit http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=tv+meubel Edited 19 september 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Wat voor een vloer heb je Plaatjesdraaier? Houten vloer met daarop zo'n ondervloer van zachtboard en parket. Toevallig staan beide luidsprekers en het rek ongeveer boven dezelfde lange vloerbalk maar ik heb nog nooit last gehad van feedback, ook niet bij hele hoge volumes. Benedenburen hebben geen last Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Het rek zoals het linker van Tubejack is makkelijk te maken. Ik zou wél iets dikkere draadstangen nemen. Met 6 poten werkt dat ook prima. Door de schroefdraad kun je het prima stabiel en waterpas zetten. Ik heb zoiets gebruikt met M20 draadstangen. De dopmoeren zijn dan van een goed formaat en zakken niet meteen in een houten vloer. Een sluitring en onder leggen en daar weer een wasmachine demper past trouwens ook prima. Dan is het rek een klein beetje ontkoppeld van de vloer. Eventueel natuurstenen tegels er in leggen voor extra gewicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Ik heb hier twee rekken van Soundstyle, heb ik voor een nette prijs op marktplaats gevonden. Zie nu wel een dergelijk rek staan maar die vraagt de hoofdprijs. http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kasten-tv-meubels/m966077133-stereo-meubel-soundstyle.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Voor een zelfde rek heb ik €30,- betaald. Verder heb ik toen wel de glazen platen vervangen voor bamboe snijplanken van de ikea wat erg mooi past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Deze is ook wel netjes zo tezien. http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/overige-audio-tv-en-foto/m962577922-soundstyle-audio-tv-rack-glasplaten.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Heb je waarschijnlijk aan een rek voldoende Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Ik had eerst alles in een boekenkast staan, toen zelf dit rack gebouwd: Beschrijving van de bouw: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/DIY%20audiorack.htm Best wel wat werk maar ook een groot verschil met de boekenkast. Zoals Hans ook al aan gaf, zou wel voor wat steviger materialen (draadstangen e.d.) gaan. Bij mij zit er ook zand in, ik heb in de tussenplaten gaten gezaagd die gevuld zijn met zand. Ik werd beloond met veel rust en veel beter te volgen instrumenten en stemmen. Met zo'n rack ben je ook flexibel, ik heb de 4 stuks 80 cm. draadstangen wel bewaard maar er ook een paar kleiner gezaagd, en zo ziet het er nu uit.... Wat speelser dus.... Hoe de verschillen zijn met andere racks weet ik niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 september 2015 Author Report Share Posted 19 september 2015 Daar zitten wel een paar goede suggesties bij. René 's voorstel is erg goed, maar arbeidsintensief. Eigenlijk lijkt die Soundstyle me ook wel wat George. Ik zal de preciese maten eens vragen en kijken wat de nieuwprijs is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 (edited) René 's voorstel is erg goed, maar arbeidsintensief. Niet zeuren Carl, je schreef zelf hierover: .................... Ik heb een goede timmerman en die zou ze voor mij kunnen maken. Overigens is zo'n Flexirack ook niet echt goedkoop. Ik heb zo'n dubbele gemaakt met in totaal 10 planken van 4cm dik berken keukenbladen. Was ik in toch wel een €350 aan kwijt voor alleen het materiaal. Maar dan heb je ook wat Zou je de bladen van Plexiglas willen maken (erg resonantiearm) om je apparatuur nog beter uit te laten komen, reken er dan nog een €500 - €1000 bij. Edited 19 september 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Inderdaad, het is zeker niet gratis. Alleen aan het materiaal was ik zo'n 300 euro kwijt. Tel daarbij op de gereedschappen en boren die ik ervoor heb moeten kopen komt daar nog eens 70 euro bij.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Scherp Pjotr Overigens dat verstelbare rek, is ondanks de dunnere draai eindes best stevig, omdat het dubbel uitgevoerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 september 2015 Author Report Share Posted 19 september 2015 Niet zeuren Carl, je schreef zelf hierover: Overigens is zo'n Flexirack ook niet echt goedkoop. Ik heb zo'n dubbele gemaakt met in totaal 10 planken van 4cm dik berken keukenbladen. Was ik in toch wel een €350 aan kwijt voor alleen het materiaal. Maar dan heb je ook wat Zou je de bladen van Plexiglas willen maken (erg resonantiearm) om je apparatuur nog beter uit te laten komen, reken er dan nog een €500 - €1000 bij. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zal eerst eens goed kijken in Veldhoven. Biggrin is terecht trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Zit je tegen die lelijke draadeinden aan te kijken. Zou daar zelf minimaal een afstand bus gebruiken tussen de planken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 (edited) Zit je tegen die lelijke draadeinden aan te kijken. Zou daar zelf minimaal een afstand bus gebruiken tussen de planken. Mijn vrouw vindt die draadeinden juist prachtig Zo zie je maar, smaak telt ook. Overigens als je bussen gaat gebruiken tussen de planken ben het verstelbare wel kwijt. En dat is nu juist zo handig. Edited 19 september 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Afstandbussen kan je natuurlijk in verschillende lengtes maken zo dat je kunt variëren met de hoogte. Had ik met mij oude rek ook gedaan maar heb deze uiteindelijk gewoon verkocht. Vond een gelast frame toch wat mooier. Alleen niet met de standaard glasplaat die er in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 (edited) Dit vind ik een mooi zelfbouw rackhttp://krishu.de/nie-war-ivar-schonar/ Met berkenhout of esdoornhout of essenhout. Glazen platen in je rack zou je niet willen is mijn ervaring.Die Soundstyle racks lijken leuk, maar voegen weinig toe. Een goed rack maakt namelijk zeker wel uit. Misschien moet puresound eens een test met Hifi-racks gaan doen. Edited 19 september 2015 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2015 Report Share Posted 19 september 2015 Dat is zeker een mooi zelfbouw rek wat goed is na te bouwen. En zo als ik al aangaf met afstand bussen. De Soundstyle rack's zijn inderdaad niet heel erg fiel maar voldoen voor wat ze moeten doen. Zelf ben ik overigens niet van menig dat een rek veel zou moeten doen. Het moet vooral een DT goed stabiel kunnen dragen en met andere plateau's kan dat ook gewoon goed. Ik kan eigenlijk zelf geen verschil waarnemen tussen mijn oude zware rek van massief hout van 30mm dik en de glasplaten in het Soundstyle rek. De verandering naar bamboe planken deed bij mij met het geluid ook niets. Waarom dan wel andere planken? De glasplaat boog nog al door onder het gewicht van mijn DT, gaf geen fijn gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 september 2015 Report Share Posted 20 september 2015 16mm draadeind en 3 geplastificeerde plateau's Ik heb nog een plateau en 4 draadeinden van 20 cm lang die ik er tussenin in kan passen. Ik heb daar wieltjes ondergeschroeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2015 Report Share Posted 20 september 2015 Hier trouwens staat de originele beschrijving van het Flexyrack: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html Staan ook een paar mooie foto's bij. Wat ook een voordeel ervan is: je kunt de planken netjes waterpas stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 september 2015 Author Report Share Posted 20 september 2015 Goede voorstellen! Ik krijg morgen een vriend op bezoek die er een gebouwd heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 september 2015 Report Share Posted 20 september 2015 kGa deze namiddag eens proberen wat foto's te maken en te uploaden van mijn rack en de planken die ik gemaakt heb Ik verkies absoluut mijn nieuwe planken versus de arduin die ik voordien had Kostprijs voor 4 planken zal rond de 200 euro materiaal geweest zijn + lijm + kostprijs zaagwerk enz Heb het volgende al eens geschreven Plank is 30mm rubberwood onderaan 14mm diep uitgefreesd en een randje gelaten van 15mm Hierin een rubberbitumen van 6mm gelijmd (Merford) En dan een aluminiumplaat van 4mm Heb een (vieze) contactlijm gebruikt Afgewerkt met een afwasbare olie Deze planken hebben behoorlijk wat massa, klinken dood als je er op gaat kloppen, terwijl mijn arduin nogal "zong" De sound is zeker niet doods, klinkt strakker en afgelijnder, zoals René beschreef Kijk eens bij Merford en dan Merfoflex ... de onderste multiplex is bij mij aluminium en vermits ik die laagjes niet wou zien, heb ik gekozen om het uit te frezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 september 2015 Author Report Share Posted 20 september 2015 Ziet er interessant uit Stef. Ik vind onderstand rack er geweldig uitzien. Ik zit er zelfs over te denken deze na te laten maken (enkel en niet dubbel) voor de huiskamer en mijn Solid Steel rack boven te plaatsen. https://www.google.nl/search?q=sra+rack&biw=1778&bih=838&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIp7-ohb-FyAIVAkgUCh0_Hg5E&dpr=0.9#imgrc=I0nhEwL5i15K_M%3A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts