Jump to content

racks

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zal RAVON wel eens een mailtje sturen voor geschikte kant en klaar platen Stef. Het is per slot van rekening zijn vakgebied.

PS leuk netwerk opgebouwd in al die jaren.

Ziet er interessant uit Stef.

Ik vind onderstand rack er geweldig uitzien. Ik zit er zelfs over te denken deze na te laten maken (enkel en niet dubbel) voor de huiskamer en mijn Solid Steel rack boven te plaatsen. 

https://www.google.nl/search?q=sra+rack&biw=1778&bih=838&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIp7-ohb-FyAIVAkgUCh0_Hg5E&dpr=0.9#imgrc=I0nhEwL5i15K_M%3A

Hmm ja, dat wel weer heel klassiek. Is wel erg dominant t.o.v. je apparatuur die je juist mooi uit wilde laten komen  Hier het rack wat ik 12 jaar geleden gemaakt heb:

615914589_orig0.jpg

Dit was vlak na de verhuizing 10 jaar geleden als snelle parkeerplek voor de spullen, staat nog niet veel in en het is nog niet aangesloten. Is inmiddels wel anders :)  Het is inmiddels ook weer wat anders qua indeling. Het vak met de meest gedraaide platen is wel gebleven. Het gewicht van de platen is tevens een mooie ballast om trillingen van de vloer te dempen.

Edited by Pjotr

Tja, is een beetje high-tech look :D Houdt niet iedereen van. Het staat daar nog vrij kaal maar ic.m. met het overige meubilair (vrij klassiek) combineert het toch wel goed. De kamer is erg licht met veel zon en donkere planken zijn niet mooi dan. De planken zijn berken werkbladbladen. Dat zijn tot een blad horizontaal verlijmde plankjes. Het is afgewerkt met Woca witte werkbladolie. Dat was eigenlijk nog het meeste werk, 3x inschuren en uitpoetsen. Maar dan ziet het er ook zeer fraai zijdeachtig uit. Die witte werkblad olie laat mooi de nerf doorkomen en voorkomt dat het berken vergeelt. De planken zijn op zich flink resonantiearm als er iets zwaarders op staat. Zoals jij het gedaan hebt is natuurlijk nog fraaier maar vond ik niet nodig (en veel te veel werk).

Edited by Pjotr

soundstyle met glas klinkt dus nogal.

suggestie:

- poten vullen met zand

- andere planken er in (op stukjes versnipperd en weer gepersd rubber)

- hier en daar aan de binnenkant kan je wat stripjes loodbituum kwijt.

en dan klinken ze een boel minder. heb er eentje dus.

groet

Peter die texwood waar ik over sprak is dezelfde manier van "bladen" maken zoals jij je berk beschrijft en ook hoe rubberwood is opgebouwd  :)

Of ik veel meer werk had als jou, weet ik niet hoor.   :)

Ok het inlijmen van al de vlakken is geen pretje maar nu ook niet het vele werk

Witpigment olie aanbrengen + schuren viel super goed mee

Olie met een borstel aanbrengen en dan uitrollen met een verfroller. Na het drogen werd het heel lichtjes opgeschuurd met iets dat lijkt op de achterkant van een schuursponsje, is meer slissen dan schuren en dat gaat behoorlijk snel en vlot

Ik treed je bij, het resultaat is na 3 lagen echt een zijdezacht resultaat waar je met de blote poep op kunt glijden. Persoonlijk vind ik de kleur van jouw berkenplanken nog mooier dan mijn rubberwood  ;)

Effe geduld foto's komen nog

Hoe smaken toch kunnen verschillen want ik vind dat SRA rack een voorbeeld van goede en eenvoudige vormgeving. De suggestie van platen van Stef neem ik mee. Maar eerst nog eens kijken in Veldhoven.

Als je 20 mm glas is het zo dood als een pier iets beters krijg je niet.

Mvg wol

Jawel hoor, gelaagd glas van 2x 15 mm. Dat is het chassis van m'n draaitafel. Het is klinkt (niet) net of je op een massief rotsblok klopt. 

Als variant op alle flexrekken wil ik m'n oude rekje nog even beschrijven. De bovenste en onderste plank zitten middels buizen en draadstangen op een vaste afstand. De tussen liggende planken hangen aan dunne draadstangen en zijn voorzien van gaten waar de buizen doorheen gaan. Dat ziet er best mooi uit. Ook al omdat de planken zijn aangeschuind en gelakt door een meubelmaker.

Maar omdat de eiken planken ongedempt zijn, doet het nu dienst voor de platenwasser.

• Members

Niet spotgoedkoop, maar ook geen rib uit je lijf, de uit gerecycled massief hout en metaal bestaande tv/audiomeubels van Morris. Of ze beter ''klinken''? Geen idee, ze zien er erg mooi uit maar mijn idee. Ik gebruik er 1 op de X-fi (als hij op tijd binnenkomt), van 1.60 breed...

morris-tv-dressoir-2-planken_30626_1.jpg

Groeten,

Marco (die eindelijk zo goed als is verhuisd en zowaar een gebrekkige internetverbinding heeft...)

Ik heb zelf een rack van Norstone (zie hieronder), maar ik heb laatst een nieuwe cd-kast besteld bij Castor (dezelfde als ik ook al had) en zag toen dat dat bedrijf inmiddels ook audiomeubels maakt (ook op maat volgens mij). Misschien is dat interessant voor Carl...

norstone_piu_av_stolik_p_24861.jpg

Norstone Piu AV

Edited by Henrie

• Members

Best stoer!

Lijkt dat nou alleen maar zo of is het oppervlak echt niet vlak?

Dat kan dan wel wiebelende componenten opleveren.

Groet,

Leobus

Dat ga ik van het weekeinde aan den lijve ondervinden Leo. Maar echt druk maak ik me daar niet om, ik heb eigenlijk alles op drie voetjes staan, dus heb ik daar niet zo snel last van. Ik vind hem echter persoonlijk vooral heel mooi, niet geheel onbelangrijk ook...

En Carl, we zien je zondag! Ik zal wel goed naar de kl*te zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Zelfs Glenn blijft thuis, die trekt dat er echt niet ook nog bij.

Potjr, het gaat om de luchtlaag tussen plateau en tafel , gebruik je demping dan heeft het minder effect. 

Die energie mag en moet rustig wegvloeien naar de tafel, met demping blijft het in de steen hangen.

Probeer beide oplossingen en maak dan een keuze.

Op welk wetenschappelijk / empirisch onderzoek is dit gebaseerd?

Gezien de thans beschikbare kennis en ervaring komt mij het advies van Pjotr zeer nozel voor.

In plaats van neopreen lijkt mij siliconenrubber ook heel geschikt.

In het algemeen vind ik racks niet zo geschikt om een (of meer) draaitafel(s) op te zetten.

Er is te veel wat trillen en/of wiebelen kan.

En de trilling van één onderdeel kan worden overgedragen naar de andere delen.

Als je een stenen muur, een paar degelijke muurbeugels / plankendragers en een stevig stuk multiplex gebruikt, heb je voor je draaitafel(s) een prima, trillingsvrije ondergrond.