Jump to content

Supertweeters

WanFie
 Share

Recommended Posts

Spido, dat is gewoon voodoo, net als trollesnot of de h-tegel of kristallen, je kunt het niet meten maar wel horen, en harmonizer heb je in verschillende formaten.

Mvg wol

Je kunt het wèl meten: stijgtijd, demping, resonanties, lineairiteit, spreiding e.d.

Moet je wel een heel goede meetmicrofoon hebben, natuurlijk.

Maar je kunt de weergavekwaliteit van een supertweeter gehoormatig alleen beoordelen in een luidsprekersysteem.

De aanpassing is hierbij essentieel. Dat werd wel negatief bewezen door diverse supertweeters in combinatie met "trage" conus-middentoners.

Overigens: alles boven 20 kHz kan een jong mens niet horen. En op jouw leeftijd... nou ja.

En wat je niet kunt horen, beste Wol, bestaat niet. Voor jou, dan.

Edited by spido

Overigens: alles boven 20 kHz kan een jong mens niet horen. En op jouw leeftijd... nou ja.

En wat je niet kunt horen, beste Wol, bestaat niet. Voor jou, dan.

Nou ben ik Wol niet, maar toch...

Met de laatste zin ben ik het niet eens. Ik hoorde vroeger een stuk beter dan tegenwoordig. De muziek is toen in m'n geheugen opgeslagen. Dus ik mis nu wel degelijk de bekkentjes en tingeltangeltje in de stukken die ik eerder heb opgeslagen. Wat ik niet hoor, bestaat dus wel degelijk. En helaas weet ik dat ook nog.

Van de andere kant.. zo erg is het nou ook weer niet. Er zit niet heel veel muziek boven de 8 kHz.

Wol,

Je hebt de kok wel horen fluiten, maar je weet niet waar de lepel hangt. (Vrij naar Pietje Bell)

Ik vraag mij zelfs af of je wel weet wat de lepel is in dit geval!

Groet,

Leobus

• Members

Nou, ik wil Cock wel helpen door een setje af te nemen, mits het in mijn set net zo werkt. Wel pokke dat zijn eigen spullen uit logeren zijn gegaan.

Enfin, ik zal mijn licht eens gaan opsteken in Rotjeknor.

Cock heeft zijn eerste serie nu klaar, de eerste sets zijn vrijdag en zaterdag ook verzonden, als je ze serieus een keer wilt proberen, stuur Sonore even een mailtje, het adres vindt je via zijn website: WWW.SONORE.AUDIO

O jawel, bedankt voor de info. Het blijft altijd spannend of iets nieuws in mijn set tot gelding komt. Of in mijn oren iets doet, althans. Neem die nieuwe DAC, geen haartje beter dan wat ik al heb.

• 1 month later...

Nee hoor Carl, dat is juist prima. Goed uitgangspunt om hem beter te krijgen dan de Olive. Kan bv met een externe voeding al. En dan, straks met MQA, en met de draaitafel er aan. En lekker achteroverleunend met de afstandsbediening. Het is gewoon een top-aankoop.

Misschien wel leuk om even te melden dat ik bij herlezing van de Hifi News een review las van Townshend supertweeters. Geluidsmatig werd ongeveer dezelfde conclusie getrokken als je steeds terugleest bij de Harmonizer. Die supertweeters gaan ongeveer tot 90 Hz.

Overigens leuke site met aparte dingen die Townshead audio. De draaitafel met geleider is erg fraai. En de onderzetters zijn eigenlijk ook buitengewoon vernuftig.

Ik ga morgen eens even oefenen op linken Marc, sorry. Ik vind Townshend een erg leuk bedrijf. Die onderzetters van hun bijvoorbeeld zijn de eerste die me echt overtuigen. Ik heb vorig jaar uitvoerig met Max Townshend gesproken en geluisterd in Muenchen. Stond daar die fantastische draaitafel te spelen en hij geeft een duw tegen dat zware rack wat op en neer zwiepte. En geluidsmatig deed het niks.

Verder heb ik net gelezen op Audiofreaks (bij uitzondering). Toch wel mooi om te zien, dat mensen die in eerste instantie erg beledigend waren ineens erge leuke reacties geven. Ik zit wel op Hififreaks en daar zijn ze nog niet zover. Ook wel een beetje eng, dat mensen zo fel worden terwijl ze niet de moeite nemen om te gaan luisteren.

Ik zou maar eens vergelijken voor je dat je  koopt ,wat goedkoop kan beter zijn maar hoeft niet zo te zijn ,cock maak wel goed spul voor de harmonyzer hij geeft er veel aandacht aan, voor de liefhebbers van de harmonyzer zou ik voor cock gaan als ik geen verstaand had van harmonyzer.

m g wol

Da's een goeie. Effe vergelijken. Hups, vort met de geit. Je hebt wel gelijk, maar hoe leg je dat aan? Ik kan ze bestellen, warempel voor € 1798,- (dus niet Pond, maar Euro), en dan?

Ik denk (denk, verder niks) dat ze wel zo ongeveer hetzelfde werken. Verder heb ik een voorkeur voor mensen die ik ken.

Maarre... heb jij verstand van Harmonizers? Vertel!

- Ik denk (denk, verder niks) dat ze wel zo ongeveer hetzelfde werken.

- Verder heb ik een voorkeur voor mensen die ik ken.

Maarre... heb jij verstand van Harmonizers? Vertel!

- de beschrijving in de reviews komt in ieder geval overeen. Zoals Roger ze beschrijft heb ik ze ook gehoord.

- en zo werk ik ook Marc.

Aha. Dus als jij hier komt, is het laag gelaagder, het hoog meer doortekend, de dynamiek verhevigd? Ben je te huur? :huh:^_^

Vergeet je niet dat je er dan wel twee nodig hebt. Ik weet niet of Carl een tweelingbroer heeft. :)

Groet,

Leobus

Ik niet. Tenminste niet in een stereo-opstelling. Elke luidspreker heeft zijn eigen stijgversneller nodig.

Wel lijkt het mij aardig te onderzoeken of ze ook niet achter de speakers kunnen staan. Of met een doek eroverheen.

Ik heb er natuurlijk ook wel eens over gedacht:

- de idee is altijd, dat hij op een of andere manier iets aanvult in het geluid. Hoe dat in zijn werk gaat kan ik me weinig bij voorstellen.

- een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat ze op een of andere manier elektrisch "terugslaan" op de hoofdluidsprekers of versterker zelf. Om dat te weten te komen zou je ze eigenlijk moeten aansluiten op de LS en isoleren van de omgeving.

Wat het ook precies is, ze werken in ieder geval.