Jump to content

Supertweeters

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat @Vintagemod zegt LOL :D^_^

Het is een mooie uitvinding om gehoormatig kennis mee te maken. Als Nederland doen we het lang niet slecht op hifi gebied. Veel importeurs, kleine fabrikanten en slimme DIY-ers!

Hoe zou het op mijn Hepta klinken, dat vraag ik me af. Zo'n thuis demonstratie is erg handig.

• Members

Nog steeds zoekt iedereen het in de verkeerde hoek, en dat terwijl Cock toch bij iedere demo weer verteld welk effect hij probeert te bewerkstelligen, en hoe hij dat doet.

Laat alle internet- en geleerde boekjes wijsheid nu eens los (als we dat in het verleden niet eerder hadden gedaan, was de Aarde nog steeds plat en draaide de Zon nog steeds om de Aarde), dat zou een goed begin zijn.

Bedenk je nu eens wat er bij een hoog rendements luidspreker, en het gaat er nu even niet om of je het mooi vind of niet, nu voor dat gemak in je geluidsweergave zorgt. Neem een grote Tannoy, een Blumenhofer, een Altec of Kenrick/JBL, allemaal hebben ze iets ''pakkends''. En nogmaals, het gaat er nu even niet om of je dergelijke sysytemen mooi vind of niet, maar iedereen heeft wel een keer geconstateerd dat ze ''iets'' hebben. Dat ''iets'' heeft niets met het geluidsvolume te maken, ze hebben het ook op laag volume. Noem het tastbaarheid, beleving, muzikaliteit, realisme, maakt me niet uit wat, ik denk dat iedereen eigenlijk wel weet wat ik bedoel. Dat ''iets'' is trouwens ook niet te meten, hoe jammer voor de meetridders dan ook. Stel je nu eens voor dat je een niet hoog rendementsysteem datzelfde pakkende ''iets'' kunt geven, zonder de overallklank van je systeem te veranderen, ga het daar nu eens zoeken en je krijgt een idee! En nee, het zijn geen (super)tweeters...

O, en wie dit op ander fora delen wil, die mag, ook daar zijn er voldoende die een demo mee hebben gemaakt en dit al een keer uitgelegd hebben gekregen.

Edit, ik link elders wel even naar deze posting...

Wat het ook is, hoe bedenkt iemand zoiets. En als ik Marco en Cock was zou ik in Krefeld een kamer huren en een demo geven. Roger doet het praatje wel. Duitsland is natuurlijk een veel interessantere markt.

dat is Stein Music dus toch ? http://www.steinmusic.de/DE/produkte/peripherie/h2_harmonizer.html

hoewel Wol altijd zegt 'veel te duur' werken diverse andere speeltjes van Stein Music hier prima.

ik ben ook wel benieuwd naar: http://www.kempelektroniks.nl/en/917/kemp-elektroniks/products/line-conditioners/fostac-maxiimus-p40

groet

lijkt me so wie wo nuttig een hoogfilter aan de ls-terminals te doen ook. HF doet overal kwaad. dus ik heb overal r-c netwerkjes of extra HF voedingsontkoppeling.

ook actief pas ik toe in de apparatuur, soort tegen-HF zeg maar. niet van Stein.

groet

Edited by robx

Nog steeds zoekt iedereen het in de verkeerde hoek, en dat terwijl Cock toch bij iedere demo weer verteld welk effect hij probeert te bewerkstelligen, en hoe hij dat doet.

Laat alle internet- en geleerde boekjes wijsheid nu eens los (als we dat in het verleden niet eerder hadden gedaan, was de Aarde nog steeds plat en draaide de Zon nog steeds om de Aarde), dat zou een goed begin zijn.

Bedenk je nu eens wat er bij een hoog rendements luidspreker ... voor dat gemak in je geluidsweergave zorgt. Neem een grote Tannoy, een Blumenhofer, een Altec of Kenrick/JBL, allemaal hebben ze iets ''pakkends''. Blablabla ''iets'' blabla ''iets'' blabla ''iets'' blabla ''iets'' ... en je krijgt een idee! 

Ik wel best geloven dat die Harmonizers in bepaalde gevallen verbetering brengen, maar wat een ongelofelijk kletsverhaal dit! 

• Members

En toch is dat precies wat het is! Je hoeft het niet te geloven, je hoeft er ook niet naar te luisteren en er ook niets over te vinden...

Ga alleen niet mijn teksten in bla, bla, bla zitten veranderen!!

Maar het is blabla. Vager dan die talloze verwijzingen naar "iets" kan haast niet. De reden dat veel hoogrendement speakers prettig klinken is dat ze hele lichte conussen gebruiken die als bijkomend voordeel een goede pulsrespons hebben. Bovendien wordt de versterker nauwelijks belast. Beide effecten kun je onmogelijk realiseren door het bijplaatsen van een omgebouwde tweeter. 

Overigens wil ik best een keer luisteren. Mijn kritiek beperkt zich uitsluitend tot de uitleg van de werking en weet ik te weinig om een mening te kunnen vormen. 

• Members

En toch is die uitleg precies wat nu de achterliggende gedachte was en is...

Een keer gaan beluisteren zal ook helpen, dan kun je dat onbeschrijfbare en onmeetbare 'iets' zelf ervaren.

Edited by Arden

Opmerkelijk, hoe hoog waren ze ook al weer gefilterd?

Edit, gevonden 250 200 Khz. Blijft wel raar, maar neem aan dat het geen standaard filter is.

Ik kan me alleen maar voorstellen dat van iedere toon de bandtweeter alleen iets doet bij de eerste uitslag van de toon en bij de laatste uitslag. Wellicht dat dat soort impulsen niet door het filter worden tegengehouden (maar het middenstuk tussen de eerste en laatste uitslag wel) en op een of ander manier een aanvulling op het geluid van de hoofdspeaker vormt. Zal je nog wel moeten zorgen dat alles in fase is, anders krijg je juist tegenwerking.

Edited by Duck-Twacy

Even filosoferen over de werking van de harmonizer.

De grote Spido zegt altijd dat speakers pas echt goed zijn als ze ook blokgolven kunnen weergeven.

Nu weten we dat blokgolven bestaan uit een basisfrequentie met daarbij opgeteld zoveel mogelijk harmonische frequenties. (Ik dacht alleen oneven orde.)

Hoe meer harmonischen, hoe steiler de flank van de blokgolf wordt.

Nu kunnen de meeste van onze speakers maar beperkt hoge frequenties weergeven met daarin natuurlijk ook beperkt harmonischen.

Met de harmonizer worden er nu extra harmonischen toegevoegd met als gevolg een betere blokgolfweergave. En volgens Spido dus ook een betere muziekweergave.

Zou dit een verklaring kunnen zijn? Spido? Pjotr?

Groet,

Leobus

Ik heb de P16 hier gehad voor een review. Ik heb 'm na op enkele plaatsen te hebben geprobeerd, dankbaar teruggegeven met de uitleg dat het niet verstandig was dat ik er iets over zou schrijven. Het ding maakte het er in mijn set eerder minder (slordiger, minder focus, versmeerd, slechtere plaatsing). En op alle andere plaatsen waar ik 'm heb uitgeprobeerd was het hetzelfde. :(

De Sonore Harmonizers gaan hier iig niet meer weg. Eenmaal gehoord ben je verkocht.

De Stein Music Harmonizer lijkt volgens mij qua werking meer op de Kemp QA Plug.

Komt, jij hebt ze niet gehoord. Ik wil wel tzt eens langskomen met de mijne.

Marc slechts 3x.  Mooi hoor die "volle tonen"   :)

De set die ik nu heb staan, bestaande uit: een eenvoudige van der Veen buizen versterkers  2weg spekstenen luidsprekers heeft m.i. ook een behoorlijk goede impuls verwerking.

Het is niet perfect, maar wel muziekaal en  e.e.a. vult elkaar mooi aan.  

(Maar je mag ze natuurlijk meenemen  :) ) 

Edited by Tubejack