Jump to content

Supertweeters

WanFie
 Share

Recommended Posts

Marc slechts 3x.  Mooi hoor die "volle tonen"   :)

De set die ik nu heb staan, bestaande uit: een eenvoudige van der Veen buizen versterkers  2weg spekstenen luidsprekers heeft m.i. ook een behoorlijk goede impuls verwerking.

Het is niet perfect, maar wel muziekaal en  e.e.a. vult elkaar mooi aan.  

(Maar je mag ze natuurlijk meenemen  :) ) 

Laat dan maar. Als je ze al drie keer gehoord hebt hoeft een vierde keer niet.

Met MQA, de Brooklyn en nu ook Harmonizers kan het beter andersom.

Laat dan maar. Als je ze al drie keer gehoord hebt hoeft een vierde keer niet.

Met MQA, de Brooklyn en nu ook Harmonizers kan het beter andersom.

Ik vind het wel mooi Marc, maar ik kan het me niet permitteren. Dus hier het houd even op.   ;)

Ik bedoel met andersom dat jij hier een keer naar toe komt. Idd zijn de Harmonizers aan de prijs, maar als je hoort wat ze doen elke euro waard.

En MQA kan best een keer voor jouw dac ter beschikking komen als update. Ik neem tenminste aan dat die update-mogelijkheden heeft?

Het is me inmiddels wel duidelijk dat de insteek op Audiofreaks en Hififreaks is dan hier. Wij vertrouwen hier op waarneming en niet alleen op meetresultaten, hoe belangrijk die ook mogen zijn.

Een gedegen meeting zal het wel worden Marco, wetenschappelijk verantwoord heb ik het nog nergens meegemaakt. Ik vind het trouwens wel leuk, dat je daar een demo wilt geven. Jij hebt een heel andere benadering (vinyl, buizen, hoorns) en ik denk dat je al veel mensen aan het twijfelen heb gemaakt.

• Members

Dat is de grootste reden dat ik nog steeds besta en groei (letterlijk ook trouwens, pfff). Vijf/zes/zeven jaar geleden was ik gekke Gerrit met mijns hoorns, buizen en draaitafels, nu willen ze allemaal uit dezelfde ruif eten. Maar dat was te verwachten. We vinden wel weer een manier om onderscheidend te blijven....

In het prilste begin vond ik die Blumenhofers ook een beetje "te" in het hoog. Op de een of andere manier heeft die Thomas dat ook onder de knie gekregen want ik vind eigenlijk alle types wel erg goed. Eigenlijk zou je nog je nog een echte mini monitor in je programma moeten hebben. Voor veel mensen is dat de redding van huwelijk of hobby. Ik ben nu ook wel gelukkig met de Cabasse Galiotes (grootte LS 3/5a) beneden en de MA 20se boven.

Edited by carl

Vandaag een setje zogenaamde Harmonizers te koop aangeboden zien worden bij Audio21 te Wapenveld. Om misverstanden uit de weg te ruimen, dit zijn ongemodificeerde en hebben niets uitstaande met de huidige Harmonizers. Ook het hele verhaaltje eromheen riekt een beetje naar kinnesinne, het is alsof hij ze niet wil verkopen maar meer om ze onderuit te halen vermoed dat er wat oud zeer zit.

Om geld te besparen zou je deze rechtstreeks bij de Nederlandse leverancier kunnen kopen, daar zijn de helft van Audio21 vraagt. Moet je ze wel "even" modificeren naar Sonore's Harmonizers.

Dus uit elkaar halen, voorzien van rare earth magneten (pas op je vingers, heb gezien wat een schade ze kunnen aanbrengen :() andere trafo en coating, mooi kastje eromheen en verzonken pluggen erin en je bent spekkoper. Wel even de tijd die erin is gestoken mee tellen(ongeveer 10 uur)

Ze staan er niet te koop met de naam "Harmonizers", maar als "Bandtweeter, geleverd door Sonore". Er wordt ook nergens een verwijzing gemaakt naar de originele Harmonizers. Ik zie geen aanval op Sonore in die advertentie. Je kunt overal wel vanalles achter gaan zoeken, maar als je gewoon de tekst leest is er niks mis met die advertentie, behalve dan dat je die tweeters idd voor de helft van het geld in de winkel kunt kopen.

In HvH had ik gehoord dat de Harmonizers waren geboren uit het overschot bandtweeters van een gestopt ander project van de heren Cock en Arnold (was het toch?).

Dat er wat teveel over zijn om de vraag naar de Harmonizers te dekken kan ik me wel voorstellen.

Ze staan al héél lang bij Audio21 te koop. Ik had bedacht dat het wat voor mij zou kunnen zijn, maar het zijn alleen maar de kale bandtweeters en voor mij dus niet interessant, zonder de modificaties door Sonore...... De tekst onder de advertentie is trouwens wel aangepast, dat verhaal eronder stond er eerst niet, of anders in ieder geval. Zoals het er nu staat kan ik mij niet herinneren.

In de advertentie worden er trouwens ook 2 hamvragen gesteld, waarmee de natuurlijkheid van de bandtweeters ter discussie wordt gesteld. Niet handig als je ze wilt verkopen denk ik..... Die vraag over "natuurlijkheid" van de gemodificeerde units door Sonore is niet aan de orde. Ik wou dat ik het zo had  :huh:.

PS Roger, als je boven het plaatje hangt, komt er zo'n pop up schermpje met "Sonore Loudspeaker Harmonizer" te staan  :blink:  :D

• 1 month later...

Onnatuurlijk natuurlijk

De afspraak voor gisteren was al enkele weken geleden gemaakt.
Ik zou de Harmonizers gaan beluisteren op een gemodificeerde Kef LS50 speaker en op een Doumois Geal speaker. Beide speakers heb ik in mijn bezit, de Kefjes weliswaar nog niet gemodificeerd. Ik was benieuwd welke speaker in combinatie met de Harmonizer het beste zou gaan klinken.
ReneN had aangeven graag mee te gaan naar het nieuwe pand van Music2 in Hoek van Holland waar de demo zou gaan plaatsvinden. Een paar dagen voor de afspraak werd de locatie veranderd van Hoek van Holland naar de luisterlocatie van Cock in Rotterdam. Voor ons beiden goed bekend. René was zelfs al twee keer bij Cock in Rotterdam wezen luisteren.

Het werd een verrassende, gezellige, leerzame en muzikale middag. Aangekomen bij Cock werd ons al snel duidelijk gemaakt dat de huidige gemodificeerde Kefjes van Cock een veel verdere modificatie betrof dan de eerdere modificatie van de Kefjes. ReneN heeft hierover al verteld in zijn verslag van zijn tweede bezoek aan Cock. Cock heeft zich helemaal uitgeleefd op deze Kefjes, alleen het jammere is dat een dergelijke modificatie, alleen al vanwege de hoge kosten van alle gebruikte onderdelen, waarschijnlijk nooit marktrijp zal worden. Dat was even slikken voor mij dus. Maar niet getreurd, de Harmonizers die ik inmiddels al enkele weken in mijn bezit heb, geven ook in combinatie met de Doumois speakers een duidelijke opwaardering. Ik zou niet meer zonder de Harmonizers willen spelen. Door anderen is reeds gememoreerd dat de speakers in combinatie met de Harmonizer dynamischer gaan klinken, met een meer tastbaarder geluid als resultaat.

Maar nu op naar de muziek. Want hoe klinken deze gemodde Kefjes in combinatie met de Harmonizers. Uit een toelichting van Cock begreep ik dat de Kefjes nu een veel hoger rendement hebben door gebruik te maken van 64 kleine magneten. Kosten nog moeite zijn dus gespaard bij deze modificatie. En dat kon je horen ook. En dan moet ik verwijzen naar de titel boven dit stukje. Het klonk onnatuurlijk natuurlijk. Met deze speakerset in combinatie met de gebruikte elektronica hoef je de deur niet meer uit voor een concert, wat het klinkt zo levensecht, natuurlijk en stressloos, dat je urenlang kan blijven luisteren.
In de eerdere bezoekverslagen is al vermeld dat ook de toegepaste elektronica essentieel is om een dergelijk geluid te kunnen realiseren. Cock stelde zelfs dat een vervanging van de passieve VV door een oudere actieve VV van Sonore het geluidsbeeld al hoorbaar zou verslechteren.
Ik kan nog een opsomming geven van alle CD’s die door Cock gedraaid zijn, maar bij alle CD’s viel de levensechtheid van het geluid op. Niet normaal eigenlijk. Maar let wel, dit is een eindresultaat van jarenlang luisteren en experimenteren met elektronica en luidsprekers.

​Cock bedankt dat we deze middag hier getuige van mochten zijn.

Thuisgekomen na het bezoek aan Cock heb ik toch nog maar eens mijn Kefjes aangesloten op de Harmonizers. Terwijl ik dit stukje tik, luister ik naar het nieuwe fraaie album van Gregory Porter. Het zal wel verbeelding zijn, maar toch hoor ik zo nu en dan een fractie van de levensechtheid van het geluid dat ik vrijdagmiddag in Rotterdam hoorde. Misschien moet ik Cock toch maar eens vragen om ook mijn Kefjes te voorzien van de eerdere, meer betaalbare versie van zijn modificatiedrift. Het blijven toch verrassend goed klinkende speakertjes.

Toch weer in Rotterdam? Is het bedrijfspand in Hoek van Holland nog niet klaar? 

Bij Cock in Rotterdam hoorde ik ook klanken uit die LS50's die technisch onmogelijk lijken. "normale" mensen krijgen dit echt niet voor elkaar.

• Members

Toch weer in Rotterdam? Is het bedrijfspand in Hoek van Holland nog niet klaar?

Voor demos en dergelijken wel, maar de logistiek zorgde even voor een zijsprong.

Demos bij Cock thuis zijn juist niet meer de bedoeling, in dit geval kon het even niet anders...

Overigens zijn we pas net begonnen met het echt inrichten van de Sonore demoruimte, de ruimte waar eerdere demo's plaatsvonden heeft een andere bestemming gekregen.

Inderdaad, ik was er ook bij, en het verslag geeft een goed beeld van de middag. Erg leuk weer, om deze modificatie op modificatie opnieuw te horen. Ik wist natuurlijk wel wat ik kon verwachten, maar was tóch weer verbaasd wat er uit deze speakers kan komen. Hoewel ze niet zo erg Kef meer zijn dus  :huh:  :D. En, zoals gememoreerd door Audiovorden, wat er aan de voorkant staat is mede verantwoordelijk (zo niet bepalend) voor het eindresultaat.....

Dank Cock, voor je gastvrijheid.