Jump to content

Supertweeters

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het is de Elipson 1401 ze zijn mooi en klinken als een groter systeem,de tweeters die er boven op staan  zijn een probeersel het hoog is wat nadrukkelijker aanwezig maar nog steeds beschaaft.

Het is de Elipson 1401 ze zijn mooi en klinken als een groter systeem,de tweeters die er boven op staan zijn een probeersel het hoog is wat nadrukkelijker aanwezig maar nog steeds beschaaft.

Ik heb toen met Peter de grotere versie, de 1403, gehoord. Vond dat wel erg goed. Daarnaast zag het er echt fraai uit. Begrijp niet dat ze zoiets niet weer op de markt brengen. Ik heb de laatste tijd wat Franse speakers gehoord (Atohm, JMR Orfeo, Cabasse Galiotes en Elipson 1403) en allemaal meer dan prima. Begrijp niet dat ze niet meer te horen zijn hier.

Edited by carl

Ik vermoed dat Elipson meer bekent is bij de liefhebbers,ik kende ze ook niet.

Etude bijvoorbeeld klinkt ook goed.

JMR heb ik ook ooit gehad.

Die Etude heb ik lang geleden gehoord, fraai maar iets te in het hoog. Een paar jaar geleden had in Veldhoven de Etude owners club een ruimte gehuurd. Herkende nog steeds dat te in het hoog, maar fraai vond ik het verder ook niet meer. Die JMR's zijn toch weer echt anders dan vroeger met een hele mooie dubbele bandtweeter.

• 2 weeks later...

Nou, ik heb ook een setje, van die Harmonizers. Na alle positieve berichten op de audiofora wilde ik wel eens horen wat het in mijn set teweegbrengt. Door de twee bezoeken aan Cock van Sonore Audio was ik overtuigd van de opwaardering die door deze Harmonizers bewerkstelligd wordt.

Harmonizer-2.jpg

Als ik na alle uitleg Cock goed heb begrepen komt het hierop neer: door het aanpassen van een bandtweeter met hele andere magneten, gebruik van nanocrystalline trafo’s en het coaten van het membraan wordt de bandtweeter heel veel krachtiger. Daarnaast ligt het werkzame gebied van de Harmonizers grotendeels boven dat van het menselijk gehoor. Door al deze aanpassingen wordt de stijgsnelheid van het signaal over het gehele frequentiebereik mee “omhoog getrokken”. Bij bijvoorbeeld een contrabas zijn niet alleen lage tonen aanwezig, maar juist ook boventonen. Denk daarbij aan het aanslaan van snaren, of aan het bestrijken ervan met een strijkstok, waar juist ook veel boventonen een grote rol spelen bij de vorming van het totale geluidsbeeld. Of zoals Cock het vaak als voorbeeld aangeeft: de aanzet van het aanplukken van een bas zit niet alleen rond de 40 Hz, maar ook in veel van de hogere harmonischen. Of bij een triangel, waar alleen maar hoge tonen in lijken te zitten, maar juist door het aanslaan een herhalingsfrequentie van 1 of 2 Hz ontstaat……

Het resultaat van dat alles is, dat er een forse toename is van de dynamiek, microdetail en ruimtelijkheid. En niet te vergeten van de natuurgetrouwheid, want alles lijkt er veel echter door te worden. Bij een eerdere test bij een andere muziekliefhebber (met nickname Audiovorden op het audioforum) die ook een setje heeft, waren we eerst wel wat in verwarring: eerst werd er gespeeld mét, toen zonder, waarbij we allebei dachten “er is bijna geen verschil met als de Harmonizers wél aangesloten zijn”, tot het moment dat ze wél weer meespeelden. Toen werd duidelijk wat ze toevoegen en als je dat gehoord hebt is er geen weg terug. Hoewel het bovenstaande het zou ontkrachten (eerst met en dan zonder) is er geen twijfel mogelijk.

Harmonizer-3.jpg

Maar goed, er staat nu ook een setje bij mij. Dus nieuwe platen opgezet die ik de laatste tijd veel gedraaid heb en heel goed ken, maar ook een aantal uit de oude doos. Natuurlijk No Dealvan Melanie de Biasio, met welke ik bij elke draaibeurt het bijgewoonde concert herbeleef. Dit album is zó mooi opgenomen, met zoveel diepte en ruimtelijkheid, en, het hoeft geen betoog, met de Harmonizers gaat dit een hele grote stap verder. Over ruimtelijkheid gesproken, je zou bijna zeggen, “A small step for a man…….”

Maar terug naar die LP, met name het laatste nummer heeft dat alles in zich. Je kan de ruimte niet uittekenen, zó ver gaat het met mijn set niet, maar ik krijg er toch een aardig idee van. De piepende pedalen met die óók in die ruimte uitsterven en bekkens met hun langzaam uitdovende vibraties. Dat had ik nooit eerder zo gehoord, of in ieder geval niet in die mate dat het me opgevallen was. En dat is denk ik de grote winst van deze Harmonizers, die deze kleine geluiden nu wél duidelijk naar voren laten komen.

Wat mij met de Harmonizers ook opviel is dat het geluidsbeeld in de hele kamer evenwichtig blijft. Het laag, maar ook het hoog blijft onderdeel van het geheel. Zelfs om de hoek, waar mijn computer staat en ik achter zat toen ze aangesloten waren, was het geluid zó goed in balans, met een prachtig laag als basis, heel bijzonder.

Je zou haast denken, wat voor een set had je dan als dat allemaal nu pas duidelijk wordt, met de Harmonizers. Zó slecht was die mijns inziens niet, maar het gaat met name om de verschillen, wat er nu meer hoorbaar is dan voorheen. En hoe meer platen ik op de Garrard leg, hoe meer ik de Harmonizers bewonder. Als ik hard speel is het een waar feest, maar ook op lage volumes blijf de dynamiek, ruimtelijkheid en microdetail zó tastbaar….

Harmonizer-1.jpg

Een uitgebreider verslag is natuurlijk weer te vinden op mijn Website http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm, onder Tweaken en DIY....

Edited by Ren

In plaats van Harmonizer had er ook gehakt kunnen staan :)

In de recencies van mensen die een gehakte set hebben lees ik veel waarnemingen die jij ook ervaart.

Maar harstikke fijn dat het zo goed uitpakt. ;)

Membraam???? (= borstframboos of tietbes).

Het is een Membraan (meervoud: Membranen)

Ik heb wel iets met borsten maar niet met bramen  :huh:  :D. Dank voor je correctie, heb het inmiddels aangepast  <_<.

• 2 weeks later...

De volgende keer moet je maar even koffie komen drinken Renee. Ik woon er vlak bij. Inderdaad een prettige zaak met een mooie collectie.

Edited by carl

De volgende keer moet je maar even koffie komen drinken Reneeé. Ik woon er vlak bij. Inderdaad een prettige zaak met een mooie collectie.

Zal ik doen Carl. Ik stuur je even een emailtje voor gegevens, voor het geval dat  :).

Grappig, ooit mijn Electrocompaniet versterker laten maken, leuke winkel waar ik ook naar toe wil als ik er in de buurt ben.... :), heeft nu ook de Harmonizers te koop:

http://www.hifiwinkel-beek.nl/nieuw-in-de-winkel-de-harmonizer-van-sonore/

Sonore.jpg

Wordt dit de doorbraak? :D

Ze zijn eigenlijk best lelijk, vind je niet?

Da's wel een idee, ernaast op de vloer, maar ik vraag me wel af wat nu de beste plek is. Jammer genoeg heb ik geen zwarte speakers, of zijn de Harmonizers er niet in andere kleuren.

Da's wel een idee, ernaast op de vloer, maar ik vraag me wel af wat nu de beste plek is. Jammer genoeg heb ik geen zwarte speakers, of zijn de Harmonizers er niet in andere kleuren.

Als je mijn verhaaltje leest http://www.high-endforum.nl/topic/14782-supertweeters/page-9#entry460715 zie je ze ook staan  ;).

Grappig, ooit mijn Electrocompaniet versterker laten maken, leuke winkel waar ik ook naar toe wil als ik er in de buurt ben.... :), heeft nu ook de Harmonizers te koop:

http://www.hifiwinkel-beek.nl/nieuw-in-de-winkel-de-harmonizer-van-sonore/

Sonore.jpg

Wordt dit de doorbraak?  :D

Zut, vergeten copyright op de foto te zetten. Dit is er een van mijn set op mijn SF Guarneri.

Dit wordt een claim waarbij Roger zijn Harmonizers terugverdient. Ik zou ze op de vensterbank zetten Roger. Zonde van de Guerneries. Op mijn MA 20 SE zagen ze er wel goed uit.

Edited by carl

Die vlieg gaat niet op ,te laat en trouwens het besturingssysteem waar de foto op gepubliceerd is mag gebruik maken van de foto en ook nog geheel gratis.

Mvg wol

Het zou wel net zijn geweest om een mail te sturen. Professionele fotografen dreigen meteen met een advocaat moet je zien hoe snel die foto verdwijnt van de site.