Jump to content

Supertweeters

WanFie
 Share

Recommended Posts

20 hours ago, vintagemod said:

CJ van Carl heeft een resonantie piek bij 20khz loopt tot 80 kHz 3 db,volgens stereophily,maar volgen CJ leest je 20hz tot 20 khz

Binnen 20hz tot 20Khz zo recht als een liniaal dus binnen 0,5dB  The amp's output stage is described as being ultralinear, and boasting unusually wide-bandwidth output transformers rated in excess of 100kHz. Dus die harmonizers zullen het uitstekend doen. Helemaal nu hij KT120 buizen heeft, want die hebben een lagere inwendige weerstand dan de originele 6550 buizen.  Verder draait Carl v.n.l. vinyl, dus... 

Edited by Tubejack

Heten die ook al Harmonizers? Ik ben de naam vergeten (er staat ook niks op), maar die doosjes van Sodejuu heten dacht ik toch geen Harmonizers? Dat zijn de vindingen van Cock.

9 hours ago, carl said:

Dat zou kunnen verklaren dat ze het nu wel doen. De Harmonizers van Roger heb ik waarschijnlijk uitgeprobeerd met 6550.

Die KT-120 vind ik een mooie  buis Carl. Veel kracht maar toch, behoorlijk verfijnd. ;)

Edited by Tubejack

• Members
On 3/11/2019 at 9:42 AM, carl said:

Dat zou kunnen verklaren dat ze het nu wel doen. De Harmonizers van Roger heb ik waarschijnlijk uitgeprobeerd met 6550.

De meeste demo's die ik samen met Cock deed, ook bij de Audioclub Limburg waar je dacht ik bij was, was met een Octave V40SE, daarin zaten ook steeds 6550 buizen. Daar kan het dus niet aan liggen! Zo goed als iedere demo welke we deden was overtuigend, ook op Veldhoven met de Octave Jubilees (ook weer 6550 buizen), Brussel met een Aavik Klasse D versterker, bij Cock en ook hier met zijn eigen Sonore versterker, ga zo maar door. Wel gebruikten wij over het algemeen vinyl als bron, ik kan me echter nog een demo hier in HvH herinneren, volgens mij was Marc daar ook bij, toen gebruikten we juist weer alleen cd, ook daarmee was het verschil eigenlijk wel unaniem duidelijk. Het ligt dus ook niet aan de relatief beperkte bandbreedte van cd. Streaming heb ik nooit geprobeerd, en dat wou ik maar zo houden...

Waar kan het nu aan liggen dat het tot zo ver eigenlijk alleen bij Marc thuis niet echt werkte, en in eerste instantie ook niet bij Carl? Ik weet het nog even niet, maar ergens moet hier sprake van een mismatch zijn geweest. Dat is iets waar Wol toch echt wel een punt heeft. Alleen, een mismatch zoeken met de Harmonizers is best wel een opgave!

• Members
9 minutes ago, Ove Rickland said:

Een te beperkte bandbreedte van de (eind)versterker was toch de reden dat de Harmonizers in bepaalde gevallen nauwelijks of geen effect hebben?

In theorie is alles mogelijk, maar als dat de bottleneck zou zijn, zou het met cd ook niet hebben gewerkt. En dat gaat prima.

Dat geldt voor CD ook idd. Denk ook niet dat je het daar moet zoeken... Vorig jaar werd de Townshend supertweeter gedemonstreerd bij de AVMN. Daar werd toen alleen met CD gedemonstreerd. Een aantal mensen hoorde duidelijk de aanwezigheid, een aantal hoorde het niet. En dat tijdens dezelfde demo. Denk eerder dat de een er gevoeliger voor is dan de ander.

Edited by Pjotr

In HvH heb ik die Harmonizers idd gehoord, en man o man, wat was dat duidelijk! Een wereld van verschil. Maar hier thuis... als je moeite deed, of je liet je in de luren leggen, dan meende je wel wat verschil te horen. Dus heb ik ze, beetje tegen beter weten in, aangeschaft. Maar tenslotte, als je eerlijk bent voor jezelf, moest ik toch concluderen dat ze nauwelijks iets toevoegden. Hier! En ja, dan komen de verklaringen. Bandbreedte versterker, gevoeligheid mens (deze mens dus de ene keer wel, de andere keer niet), de buis, de set, de speakers, noem maar op.

Heeft de werking niet  te maken met zwevingen? Frequenties die je afzonderlijk niet waarneemt maar de zwevingen die optreden bij het samenvoegen van die frequenties wel?

Akoestisch bedrog?

De auditieve waarneming van zwevingen berust in het algemeen niet op een akoestisch bedrog, maar op reële fysische processen. Dat geldt niet voor de zogenaamde binaural beats, waarbij door middel van een koptelefoon aan elk oor één van twee verschillende frequenties worden aangeboden en de waarneming van zwevingen pas bij de signaalverwerking in de hersenen ontstaat.

Uit dit Wiki artikel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zweving

4 hours ago, Arden said:

De meeste demo's die ik samen met Cock deed, ook bij de Audioclub Limburg waar je dacht ik bij was, was met een Octave V40SE, daarin zaten ook steeds 6550 buizen. Daar kan het dus niet aan liggen! !

Frequentie bereik is een combinatie van de kwaliteit van de uitgangs transformator.  M.a.w. het aantal lagen dat primair en secondair is gewikkeld, de kwaliteit en de vorm van het blik van de trafo, de inwendige weerstand van de buis en de eventuele tegenkoppeling.  Ringkernen halen makkelijk 100Khz of méér ook met 6550 buizen.  Maar moderne blokkern trafo's komen daar ook in de buurt . 

4 hours ago, Arden said:

In theorie is alles mogelijk, maar als dat de bottleneck zou zijn, zou het met cd ook niet hebben gewerkt. En dat gaat prima.

Als die CD goed opgenomen is,  zijn staan daar ook alle tonen op, die door intermodulatie van tonen onderling ruim boven ons gehoor ontstaan.  Dat kan op 2 manieren op nemen met een veel hogere sample Rate dan 44.1Khz (lees frequentiebereik  tot 22Khz) b.v. 96Khz  en dan goed downmixen tot standaard CD formaat.  Of gewoon met 44.1Khz opnemen maar met een veel minder steil filter boven de 22Khz.  

• Members
1 minute ago, Tubejack said:

Frequentie bereik is een combinatie van de kwaliteit van de uitgangs transformator.  M.a.w. het aantal lagen dat primair en secondair is gewikkeld, de kwaliteit en de vorm van het blik van de trafo, de inwendige weerstand van de buis en de eventuele tegenkoppeling.  Ringkernen halen makkelijk 100Khz of méér ook met 6550 buizen.  Maar moderne blokkern trafo's komen daar ook in de buurt . 

Bedoel je daarmee dat de CJ van Carl met zut trafo's is uitgerust? Lijkt me stug. Maar nogmaals, ik geloof gewoon niet dat het met bandbreedte te maken heeft, zie de cd-speler opmerkingen (waar je net zelf ook weer op hebt gereageerd)...

Een ander dingetje wat ik me nu zit te bedenken, een tijdje geleden hebben we ze ook nog eens ingezet bij een maatje van me, die speelt met de grote Kenrick sound 4351's, hij gebruikt MIT als luidsprekerkabels. Wij hebben altijd alle demo's met Sonore of Cammino gedaan. Misschien praat ik nu volledig poep (zo komt deze gedachtesprong in ieder geval opzetten), maar kan het niet met de gebruikte luidsprekerkabels te maken hebben? Eventueel in combinatie met dempingsfactor of iets dergelijks?

Hier hebben ze echter altijd op spectaculaire manier hun werk gedaan. Met CD, vinyl en tape...

2 hours ago, Arden said:

Bedoel je daarmee dat de CJ van Carl met zut trafo's is uitgerust? Lijkt me stug. Maar nogmaals, ik geloof gewoon niet dat het met bandbreedte te maken heeft, zie de cd-speler opmerkingen (waar je net zelf ook weer op hebt gereageerd)...

Ze zijn gezien hun leeftijd prima,  Maar nieuwere zoals die in de Octave kunnen beter zijn. Het is echter niet zwart/wit.  Vroeger al in het Leak tijdperk of Quad dus de jaren 60 konden ze dat al uitstekend, maar tegenwoordig heb je veel beter materialen.  Wat CD betreft en frequentie bereik etc, daar heb ik uitgebreid onderzoek gedaan en gepubliceerd. CD's kunnen spectaculair  klinken. :)  Wat het 2e deel betreft: "luidsprekerkabels" en buizen versterkers.  Zelf ben ik voorstander van een eerlijke gewone koperen luidspreker kabel.  Op de meeste uitgangs transformatoren (behalve die van mij) zit immers honderden meters koper wikkel draad.

De dempingsfactor maakt inderdaad ook uit.  Hoe lager de inwendige weerstand  des te hoger de dempingsfactor met strakker laag maar ook vaak een beter hoog omdat het laag minder rommelig is.  Als je nu een buis gebruikt met een lagere inwendige weerstand aan de primaire kant van de transformator heb je die ook secundair .  Je kunt b.v. ook een KT-120 in triode zetten dan wordt de inwendige weerstand van de buis nóg veel lager de invloed van de capaciteit van de trafo minder, daarmee het frequentie bereik én dempingsfactor groter.   

Edited by Tubejack
toevoeging

1 minute ago, Tubejack said:

Als die CD goed opgenomen is,  zijn staan daar ook alle tonen op, die door intermodulatie van tonen onderling ruim boven ons gehoor ontstaan.  Dat kan op 2 manieren op nemen met een veel hogere sample Rate dan 44.1Khz (lees frequentiebereik  tot 22Khz) b.v. 96Khz  en dan goed downmixen tot standaard CD formaat.  Of gewoon met 44.1Khz opnemen maar met een veel minder steil filter boven de 22Khz.  

Meer dan 1/2 Fs krijg je er gewoon niet met goed fatsoen op, period. Als je hogere frequenties gaat sampelen kan dat wel maar die gaan ook z.g.n. "terug vouwen" of met een duur woord aliasen. Het resultaat wat je dan krijgt is juist lage beatfrequenties. Dus bij een 44.1 kHz SR en een toon van 43 kHz krijg je als resultaat een toon van 44,1kHz - 43kHz = 1,1Hz. Tja, daar heb je geen super tweeter voor nodig. Dat komt gewoon als toegevoegde rotzooi zo je speakers wel uit. Daarom moet je ook als je gaat down sampelen van 24/96 studio master naar CD eerst zorgvuldig alles boven de 22 kHz af filteren. En een goede sample rate converter doet dat ook!

7 minutes ago, Pjotr said:

Meer dan 1/2 Fs krijg je er gewoon niet met goed fatsoen op, period. Als je hogere frequenties gaat sampelen kan dat wel maar die gaan ook z.g.n. "terug vouwen" of met een duur woord aliasen. Het resultaat wat je dan krijgt is juist lage beatfrequenties. Dus bij een 44.1 kHz SR en een toon van 43 kHz krijg je als resultaat een toon van 44,1kHz - 43kHz = 1,1Hz. Tja, daar heb je geen super tweeter voor nodig. Dat komt gewoon als toegevoegde rotzooi zo je speakers wel uit. Daarom moet je ook als je gaat down sampelen van 24/96 studio master naar CD eerst zorgvuldig alles boven de 22 kHz af filteren. En een goede sample rate converter doet dat ook!

Ik draai weer met plezier CD's Pjotr. Veel zijn eigenlijk verbluffend goed, ook zonder super tweeter.   Maar  de truc werkt niet alleen electronisch maar ook mechanisch b.v. bij Hi-res materiaal. 

Dat is fijn Jack. Maar daar gaat het hier niet over. Dat er iets van zeg boven de 21 kHz aan muziek op een CD staat is gewoon onzin. En het is al vaker genoemd: Intermodulatieproducten van tonen boven de 20 kHz die in het hoorbare gebied van < 20 Khz terecht komen in de opnameruimte zelf, behoren gewoon tot het muzikale geluidsspectrum wat een microfoon registreert.

4 minutes ago, Pjotr said:

Dat is fijn Jack. Maar daar gaat het hier niet over. Dat er iets van zeg boven de 21 kHz aan muziek op een CD staat is gewoon onzin. En het is al vaker genoemd: Intermodulatieproducten van tonen boven de 20 kHz die in het hoorbare gebied van < 20 Khz terecht komen in de opnameruimte zelf, behoren gewoon tot het muzikale geluidsspectrum wat een microfoon registreert.

We bedoelen precies hetzelfde Pjotr.   Een trompet haal iets van 80Khz de intermodulatie producten die de microfoon nog kan registreren komen gewoon terug in het hoorbare gedeelte.  

2 hours ago, Arden said:

maar kan het niet met de gebruikte luidsprekerkabels te maken hebben? Eventueel in combinatie met dempingsfactor of iets dergelijks?

In hoeverre is de stijgsnelheid van de versterker van invloed op de Harmonizers? Ik weet er niet zo veel vanaf hoor maar het lijkt me dat je met een iets minder snelle versterker meer baat hebt bij de Harmonizers.

4 minutes ago, TL 200 said:

Trouwens, zou Cock niet kunnen uitleggen waarom de Harmonizers in sommige situaties minder effectief zijn? Er is hier vast wel iemand met z'n telefoonnummer.

Wil je ze kopen dan?  Er staat me iets bij dat serieus geïnteresseerde e.e.a. gewoon mogen proberen ;)