Members Arden Posted 17 januari 2016 Members Report Share Posted 17 januari 2016 Ik geef nog geen kwartje voor die decibelmeterapps op de telefoon. Op m'n werk heb ik eens met een decibelmeter laten zien dat zo'n ding zo maar 10 dB afwijkt. De aircoleverancier was toen niet blij met de geijkte Db meter. Ik ook niet, de app was gratis... Alleen, al wijkt hij 100 dB af, als je hem consequent met die afwijking gebruikt, is hij wel degelijk goed bruikbaar. In mijn woonkamer kom ik ook zelden over de 80-85 dB continue heen (met diezelfde app), de pieken gaan echter een stuk verder. Nu is het misschien wel grappig om te weten wat nu precies dergelijke geluidsdrukken voortbrengt, daar is zo'n overzichtje van te vinden met Google als je beste vriend, dan kom je op de volgende ''referenties'': Een vallend blad: 10 dB Zacht gefluister: 30 dB Regen of koelkast: 50 dB Aircondition: 70 dB Toilet doorspoelen: 80 dB Vuilniswagen: 100 dB Nu geeft een ''beetje'' drumsolo op waar volume pieken van 120-130 dB, maar pieken, zolang die onvervormd worden weergegeven, kunnen we prima hebben. Continue, dan heb je idd een serieus probleem, maar wij maken geloof ik overal altijd een probleem van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Het is wel meer dan alleen Kun je dan niet beter een echte dB meter kopen? Misschien wel, maar een goede heb je niet voor dit bedrag. Bovendien het is wel meer dan alleen een dB meter. Lager dan 30 dBA kun je alleen met hele dure professionele meters meten. Dat is de ruisgrens van het microfoontje, ook van de gemiddelde gewone dB meter. Edited 17 januari 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Author Report Share Posted 17 januari 2016 Vergat ik nog. Voordat iedereen er was, heb ik even naar de Hoofdtelefoon van Quad Musik geluisterd. Een bijzondere ervaring. Het lijkt dat je naar luidsprekers luistert. Bovendien irriteert het ding helemaal niet, wat de meeste hoofdtelefoons mij wel doen. Echt een prima alternatief voor een luisterkamer. Je kunt je er alleen beter niet mee in het openbaar begeven . Dat gaat trouwens ook niet, tenzij je ergens 230V vandaan kunt halen en bereid bent, om de voorversterker in een kloeke rugzak mee te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Author Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Ik ook niet, de app was gratis... Opletten dat er een leesbaar topic overblijft. Ik heb altijd het gevoel dat speakers met een hoog rendement muziek makkelijker en dynamischer weergeven. Het lijkt minder te comprimeren. Wat wel een verschil was tussen de Blumenhofers en Quads. Dit in het voordeel van de Blumenhofers. Daarom denk ik ook dat de Quads wat harder speelden dan echt goed voor de weergave was. Maar in een huiskamer zijn die hoge geluidsdrukken echt niet nodig. De rest van de straat vind dat trouwens ook. Thuis speel ik op 65 dB A gewogen gemeten. In C weging is het 80 dB op de pieken. Gisteren ging het met de Blumenhofers soms aanzienlijk harder. De Quads speelden met de stukken van de Beatles en Bluezeum ook wat harder. Maar omdat het hier aanzienlijk stiller is dan tijdens de forumdag is de dynamiek toch hoger. De meeste mensen die hier komen luisteren, vinden dat het hier overigens redelijk hard staat. Nu we het toch over geluidsweergave hebben. Theo toverde nog met een verrassing uit de hoed. Het verhaal over het oor was erg verhelderend. Iets wat je allemaal wel ooit gehoord hebt, maar wat toch erg duidelijk werd uitgelegd. Hulde! We weten het nu. Niet te hard, anders gaan de haartjes plat liggen en komen nooit meer overeind. Dat is dan weer het einde van een stukje van de luisterhobby. @ Marco.. die piep begon bij mij ongeveer op m'n 55 ste. Niet echt prettig. Edited 17 januari 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Die Audiolab vond ik ook mooi spul Hans en zeker in het wit! Een vriend van mijn speelde eerst met een 34/306 op de ESL en nu met een paar forty/forty. De ESL klinkt nu toch wel mooier. Ik ben het eigenlijk wel met Marco eens, dat je er bij een demo het maximale achterhangt. Begreep ik het verder goed dat die subwoofer in die ruimte te veel laag gaf. Ik heb ze indertijd met en zonder subwoofer gehoord bij Bender. Ik miste niet veel zonder die subwoofer toen. Wel die homogeniteit en ruimtelijkheid. Edited 17 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 januari 2016 Members Report Share Posted 17 januari 2016 [...] Nu we het toch over geluidsweergave hebben. Theo toverde nog met een verrassing uit de hoed. Het verhaal over het oor was erg verhelderend. Iets wat je allemaal wel ooit gehoord hebt, maar wat toch erg duidelijk werd uitgelegd. Hulde! We weten het nu. Niet te hard, anders gaan de haartjes plat liggen en komen nooit meer overeind. Dat is dan weer het einde van een stukje van de luisterhobby. [...] Ben ik met je eens, het was een an sich leerzaam verhaal. Maar..., en dat vond ik het enige lullige van dat hele moment, Theo heeft zijn verhaal met alles er op en er aan kunnen doen in zijn tijd, tijdens onze demo, en precies op het moment dat ik vertel ''Nu gaan we eens laten horen waar een hoorn zoal in excellereerd'' vraagt Theo of hij nog heel eventjes mag. Prima, hij heeft vast iets bijzonders of leuks te vermelden en blijkbaar minder tijd dan wij, krijg je de uitleg over gehoorbeschadigingen... Ik denk dan dat dit bewust zo gekozen is. Ieder zijn strijdplan natuurlijk, maar het lijkt me stug dat niemand anders dit weloverwogen moment is opgevallen. Vertel dit dan als extra waarschuwing bij de demonstratie van je eigen koptelefoon, die zorgen namelijk voor meer gehoorbeschadigingen! Buiten deze kleine ''ergernis'' over de keuze van het moment echter verder een zeer aangename dag, en zoals altijd weer, voor herhaling vatbaar. Al hoop ik dit ooit nog een keer echt alleen als lid te kunnen doen, ik ben uiteindelijk toch weer tot half 1 's nachts bezig geweest (met veel plezier hoor, dus trek het je niet te veel aan)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 En dan vergeten we nog dat de Quad ver van de achterwand af stond wat nadelig was voor het laag. Maar ondanks dat spreken de Blumenhofer mij het meeste aan. Ik heb ook even geluisterd met de hoofdtelefoon die klinkt loepzuiver en op een of andere manier ontspannen ook bij hoger volume. Daar zou ik best lang naar kunnen luisteren ondanks dat ik zelden met een hoofdtelefoon luister. Ik vond de muziekkeuze ook goed. Het was ook aangenaam luisteren naar de Feikerd dt met beide elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Author Report Share Posted 17 januari 2016 Volgende keer laten we de leden sjouwen. Vintage apparatuur? Of DACs vergelijken? In wil al m'n spullen mee sjouwen behalve de Wilsons. Die zijn me te zwaar om twee trappen neer en later weer op te dragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Theo is een gentleman Marco. Hij wilde volgens mij subtiel zeggen dat je in het begin te hard speelde maar dat had directer gekund. De mensen die een demo geven horen blijkbaar vaak niet wat er mis is. Sterker nog Leo en ik begonnen erover dat de rechter ESL niet goed was aangesloten. Theo hoorde dat gewoonweg niet. Edited 17 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Author Report Share Posted 17 januari 2016 Het moment was inderdaad slecht gekozen. Ik neep m'n tenen ook bij elkaar. Gelukkig had je na drie uur nog een extra sessie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 januari 2016 Members Report Share Posted 17 januari 2016 Theo is een gentleman Marco. Hij wilde volgens mij subtiel zeggen dat je in het begin te hard speelde maar dat had directer gekund. De mensen die een demo geven horen blijkbaar vaak niet wat er mis is. Sterker nog Leo en ik begonnen erover dat de rechter ESL niet goed was aangesloten. Theo hoorde dat gewoonweg niet. Nou... Dat die rechter ESL het niet deed hadden wij het op de achterste rij ook over, die stond losgekoppeld van het lichtnet? Dat vind ik nog erger als de boel uit fase aansluiten wat ik ook al regelmating heb zien gebeuren. Dergelijke fouten maak je gewoon niet. Punt! En Gentlemen of niet, wij speelden echt niet veel harder. Bij de drumsolo ja, maar dat was NA de uitleg over gehoorbeschadigingen. Dus subtiel? No way! Bij ieder nummer vroegen wij het publiek of het volume zo overeen kwam... Wat er uiteindelijk met Rammstein gebeurde, dat waren een aantal leden die nog even ''los'' gingen. Maar laat dat onderwerp verder maar weer rusten, gezien de opmerking van Hans was ik niet de enige dit dus door had... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Nee zeker niet ik zei nog tegen mijn buurman dat de schakelaar van het verlengsnoer op nul stond ik zat op de eerste rij dus dat kon ik goed zien en uiteraard ook horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Ruimte genoeg om te discuteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 De pro' s Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Author Report Share Posted 17 januari 2016 Nou... Dat die rechter ESL het niet deed hadden wij het op de achterste rij ook over, die stond losgekoppeld van het lichtnet? Dat vind ik nog erger als de boel uit fase aansluiten wat ik ook al regelmating heb zien gebeuren. Dergelijke fouten maak je gewoon niet. Punt! Vooraf speelde de rechter luidspreker wel. Er is dus iemand geweest die de schakelaar per ongeluk heeft uitgezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) 2 toppers (Mijn IPhone maakt ook heel aardige foto's) Let op de gezichten. Edited 17 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Wie is de linker topper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Bij die Ramstein heb ik me maar even verwijderd Marco. Voor mij is het dat echt niet, maar anderen genieten ervan - prima toch. Het enige wat ik voor verbetering vatbaar vond was eigenlijk een playlist van Marco en Theo. Zat erg leuk spul bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 en wie was de gitarist bij Recuerdos de Alhambra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Eentje van de Romeros. Wie precies weet ik niet. Edit: die ik heb is van Pepe Romeros en ook eentje van Milos K... Die laatste is niet zo mooi opgenomen. Edited 17 januari 2016 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Wie is de linker topper? Overal is een oplossing voor Marc. Maar zonder gekheid, ik ga geen namen noemen bij de foto' s. Mensen hebben recht, op een beetje privacy Edited 19 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Vergat ik nog. Voordat iedereen er was, heb ik even naar de Hoofdtelefoon van Quad Musik geluisterd. Een bijzondere ervaring. Het lijkt dat je naar luidsprekers luistert. Bovendien irriteert het ding helemaal niet, wat de meeste hoofdtelefoons mij wel doen. Echt een prima alternatief voor een luisterkamer. Je kunt je er alleen beter niet mee in het openbaar begeven . Dat gaat trouwens ook niet, tenzij je ergens 230V vandaan kunt halen en bereid bent, om de voorversterker in een kloeke rugzak mee te nemen. Is dit een (bewerkte) heruitgave van de Jecklin Float? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Wat is het verschil met een Stax? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Kijk maar eens bij Quad Musikwiedergabe Spido. In overleg met Jurg Jecklin bouwen ze hem in verbeterde vorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Overal is een oplossing voor Marc. Maar zonder gekheid, ik ga geen namen noemen bij de foto' s. Mensen hebben recht, op een beetje privacy Shit, nu zit dat stomme brilmij deuntje in mn hoofd!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts