Jump to content

High-End Forumdag 2016

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Volgens mij had die zelfs een buizenbak in de badkamer voor tijdens het badderen :D

Als ik me goed herinner is er een forumlid die beweerde dat "alleen wanneer je de buizen in het bad kletterde, ze goed klonken" Misschien is dat terug te vinden? Ik weet het nog wel! Een persoon die ik hoog acht maar momenteel zelf ook naar de buizen heeft gegrepen :)

• Members

Marco , niet erover heen lullen vertel toch gewoon wat die speaker kan en niet kan, daar is niks mis mee.

Mvg wol

Veel van het 1 en weinig van het ander? Ik kan er weer geen touw aan vastknopen. Ik dacht dat je doelde op 1 perfecte hot-spot zodat het voor 39 van de 40 man zinloos zou zijn?

Toch tijd dat je eens naar goede luidsprekers moet gaat luisteren denk ik dan maar...

• Members

Marco, het is een goede speaker , een aantal keren gehoord, maar hij is gericht, dus wil je het uiterste uit de kan hallen, zul je het middelpunt moeten op zoeken, dat is toch bekent bij horner.

Mvg wol

De ideale plek zal bij iedere speaker zo ongeveer in het midden zitten Wol, maar deze speakers hebben daar absoluut veel minder last van. Dat jou dat nooit is opgevallen al die keren dat je ze gehoord hebt...

Bij alle speakers klinkt het in het midden beter dan uit het midden. Bij de ene set heb je er iets minder last van dan bij de andere. Het meest extreem middengevoelig was de set van McIntosch met de linearray's. Daarbij moest je echt een klem op je hoofd zetten.

40 man kan er wel zitten. We zetten meestal 7 stoelen naast elkaar. Dan worden het 6 rijen. Er zijn ook barkrukken en -tafels voor de mensen die van afstand houden. We moeten alleen kijken hoe we het met de twee sets doen. De electrostaten hebben waarschijnlijk een andere optimale opstelling dan de hoorns. Achterin is het laag overigens meer aanwezig dan op de eerste rij.

Ik verheug me al op de dag!

Verder heb ik nog nooit een LS gehoord waar het in het midden niet veel beter klonk. Niet dat het me uitmaakt want ik luister meestal alleen.

Edited by carl

Meestal is dat ook zo Carl, maar er zijn ook speakers die een wat breder luistergebied hebben waar het allemaal klopt. Zonder nu reclame te maken voor de LS50 die doet dat uitstekend. Wat niet onbelangrijk is, een goede opstelling. Waarschijnlijk staan er sets in huis die dat ook zouden kunnen maar door een gebrekkige opstelling en/of slechte akoestiek daar niet aan toe komen.

Maar bij de esl 63 zul je in het midden moeten zitten,dat is toch een puntbron.

Of kun ze zo opstellen dat je ook buiten het midden alles kunt horen.

Bij een echte puntbron is het luistergebied wat groter. Een Quad 63 immiteert een puntbron. Of dat met deze luidspreker dus ook zo is weet ik niet. Voor wie het nog kan herrinneren, bij Kermit bij het versterkervergelijk Quad 63 gebruikt. Dat ging daar toch erg goed. Ook al was de uitslag totaal anders dan eerder op mijn Kappa 9ns.

Maar bij de esl 63 zul je in het midden moeten zitten,dat is toch een puntbron.

Of kun ze zo opstellen dat je ook buiten het midden alles kunt horen.

Dat is toch geen puntbron? Die emuleert met een truc een puntbron en dat gaat alleen goed als je er recht voor zit. Al moet ik wel zeggen dat ze naast het midden ook nog best een aardig stereo plaatje neerzetten.

Ik dacht echt dat het een puntbron is zo stonden ze bij mij ooit opgesteld maar ik begrijp dat niet noodzakelijk is.

Bij nader inzien herinner ik mij dat Ruud ze niet als puntbron opgesteld had,dat is alweer even geleden.