Jump to content

High-End Forumdag 2016

WanFie
 Share

Recommended Posts

• Members

[...] 

Minder nog....  Eerlijk, ik hoorde het mooie geluid al direct bij binnenkomst  ;)  Ik vind het wel relatief.  Je kunt inderdaad, met analoog verder komen dan digitaal.  

Maar heb je het m.i. over apparatuur boven de 5...10K (platenspeler/element/riaa voorversterker)  of dac en digitaal afspeelding) 

[...]

Wat is relatief... De Audio Research cd8 Reference deed toch nog wat meer knaken als de Feickert/Jelco/Empire/Octave draaitafel setup. Ok, de tafel was niet bepaald goedkoop, als ik voor de Empire de vdH Frog gold prijs aanhoud zit je in totaal inclusief de phonotrap tegen de 9K aan, maar de CD speler zat ergens richting de 12, en dat nog voor zijn modificaties.

Ik begin echter wel een bepaald beeld te zien in kwaliteit Analoog en kwaliteit Digitaal gekoppeld aan prijs. Een cd-speler van zeg 1000 euro (als die er nog zijn?) zal het denk ik altijd winnen van een complete draaitafel van 1000 euro. Ga je echter richting de 4-5000 euro wordt het verschil erg klein, ga je daar boven zitten, gaat analoog het winnen. Ver daar boven is er geeneens meer sprake van een vergelijk. De know-how die er op dit moment echter met analoog wordt opgebouwd zal zich toch uiteindelijk naar ik aanneem mogen vertalen in een kwaliteitstoename in het lagere prijssement. Van digitaal heb ik hetzelfde jaren verwacht, maar die steken blijkbaar meer tijd in het uitwerken van nieuwe vormen die uiteindelijk toch weer niet worden geaccepteerd.

Wel een positieve, en dat uit mijn mond/pen/vingers, de huidige generatie digitale- en Klasse D versterkers, de phonotrapjes die soms in deze versterkers zitten (mijn ervaringen gaan echter nog niet verder als de Aavik en de NAD) zijn zo ongelooflijk goed, dat ik daar wel nog een grote stap verwacht. Een hele grote stap zelfs. Blijkbaar is de RIAA digitaal (is het dat bij dergelijke versterkers?) zo nauwkeurig te corrigeren, dat hier echt een hoop te winnen valt. Of de markt dat echter ook ziet of wil zien?

Wel een positieve, en dat uit mijn mond/pen/vingers, de huidige generatie digitale- en Klasse D versterkers, de phonotrapjes die soms in deze versterkers zitten (mijn ervaringen gaan echter nog niet verder als de Aavik en de NAD) zijn zo ongelooflijk goed, dat ik daar wel nog een grote stap verwacht. Een hele grote stap zelfs. Blijkbaar is de RIAA digitaal (is het dat bij dergelijke versterkers?) zo nauwkeurig te corrigeren, dat hier echt een hoop te winnen valt. Of de markt dat echter ook ziet of wil zien?

Grappig. Ik vertelde Kappa7 in de auto dat mijn Brooklyn ook een phono-pré voor MM en MC elementen heeft. Hij veronderstelde ook dat de RIAA-correctie daarin digitaal gebeurt. Iemand die hem al getest heeft, vond hem beter of minstens zo goed klinken als/dan (analoge) phone-pré's van $ 1000 of meer.

daarom ben ik ook benieuwd wat-ie in mijn set doet t.o.v. de ingebouwde phonotrap in mijn LFD. En komt zo'n Hana-element ook in het vizier.

Ga je echter richting de 4-5000 euro wordt het verschil erg klein, ga je daar boven zitten, gaat analoog het winnen. 

Is ook mijn bevinding en beleving.  Mijn dac, mac en interface.  Platenspeler, element en buizen voorversterker zitten ongeveer in die prijsklasse van 3..5 K  

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel geluk heb gehad met de aanschaf van het e.e.a.  Ongelofelijk wat ik allemaal heb mee gemaakt.

Dat analoog het daarboven kan winnen  geloof ik wel.  Maar voor wie is dat weggelegd? Wie kan dat uit het "thuisfront uitleggen?"   eh schat ik heb een leuk elementje van 3,5K gezien...

Kleine Anekdote,  Zit ik naast de enige man zonder grijs haar  :blink::D  naar de Blumenhofer Genuin FS 3.2 luidsprekers te luisteren. Zeg ik tegen die man: "moet ik je vrouw bellen?"

Hij huhh waarom :confused:  :confused: Ik : "Nou dat jullie dit jaar de vakantie een jaartje overslaan zodat je dat setje  Blumenhofer' s kunt kopen.   Lachen hé . :D

Hij had wel serieuze interesse in de harmonizers. Dat dan weer wel....

Dus eigenlijk ligt m.i. daar een uitdaging, om ook fatsoenlijk en betaalbaar  analoog te kunnen spelen en liefst dan nog beter dan digitaal. 

Daarom vind ik het sympathiek dat er ook met betaalbare apparatuur gedemonstreerd werd.  Dat Hana element vond ik uitstekend.  

Leuk dat het ook een high-output was.....  let op de details  ;)

Edited by Tubejack

• Members

En vam loopwerk had je drie soorten de eerste loodsoldeer-muziekaal-, tweede zilversoldeer-analititsch- en de derde met sacd met akm dac.

Mvg wol

Jaaaaah?

Earth Calling Wol, Come In Wol?

• Members

En dat maakt voor de muziekbeleving geen bal uit. Is alleen leuk voor de folder.

Nou, als dat daadwerkelijk zo zou zijn, was het mij ook niet opgevallen? Laat het dat nou wel hebben gedaan! Ik krijg het amper uit mijn waffel, maar die trapjes klinken dus gewoon echt goed. Opvallend goed zelfs.

Erg genoten van mijn aanwezigheid op de forumdag gisteren.

De (hernieuwde) kennismaking met de forumleden deed mij goed en ik realiseerde me dat het toch best een hecht clubje was/is dat vast houdt aan de traditie van bezoeken aan elkaar en de forumdagen.

Het gebruik van de Hear luister & test CD vond ik ook geweldig omdat er indertijd toch met zoveel enthousiasme aan gewerkt is en al die moeite uiteindelijk toch loont.

Ook over het zaaltje was ik enthousiast. Veel goede luisterplekken (met name achterin) en geen dreunende vloeren of lawaai van buiten of vanuit het aanpalende café en zeer stil tijdens de luistersessies. De kwaliteit van de luistersessies boven elke kritiek verheven.

Hoewel beiden zeer goed partij gaven ging mijn voorkeur toch uit naar de hoorns, dynamischer, (veel) strakker in het laag, iets gedetailleerder. Om de vergelijking van Carl maar aan te houden zit ik wat luisteren betreft liever in een Ferrari dan een Bentley (wat rijden betreft absoluut andersom –vermoed ik tenminste want heb de rijervaring in dergelijke bolides nooit mogen ervaren).

Grote complimenten voor de draaitafel opstelling zoals Arden die neer heeft gezet. Inderdaad was 30 seconden vinyl afdoende om haar superioriteit tegenover CD vast te stellen. Niet helemaal eerlijk maar het verschil was toch zodanig dat ik dacht, het is het verschil tussen geluid en muziek. Daarmee doe ik overigens de CD wel tekort want ook naar de CD valt heel goed te luisteren en van te genieten. Maar toch…….

De opstelling van de apparatuur, de stroomvoorziening en de bekabeling vond ik zeer fraai en vormde de perfecte basis voor het beoordelen van de luidsprekers op hun hoogste niveau. Complimenten daarvoor. Kon je altijd maar apparatuur zo gedegen naar waarde schatten.

Persoonlijk heb ik het hem al meermalen gezegd maar ik wil het hier in het openbaar graag nog eens herhalen: grote bewondering heb ik voor Marco die zijn bestaan als toegewijd amateur (hij was al lang voordat hij beroepsmatig bezig was met audio een actief forumlid) heeft verruild voor een pro-status. Zijn succes is hem van harte gegund en volgens mij te danken aan een aimabele persoonlijkheid, een paar hele goede oren en een hardwerkend ondernemerschap & talent. Het prototype van iemand die van zijn hobby zijn beroep heeft weten te maken. Een mooie, maar zelden gerealiseerde droom van velen.

Tenslotte mijn meest opvallende ervaring van de dag. Ik arriveerde tijdens een luistersessie en belandde dus achterin de zaal en keek zodoende het hele gezelschap van audiofielen in de rug. Met verbijstering constateerde ik dat in dit gezelschap de grote (flap)oren domineerden. Ik kon niet anders dan de conclusie trekken dat het vele luisteren min of meer gelijk effect heeft op de oren als het ijzer pompen op de spieren van bodybuilders.

Uiteraard mijn dank aan de organisatoren van de dag. Ik heb genoten!

Edited by Kraus vonBentinck

Nou, als dat daadwerkelijk zo zou zijn, was het mij ook niet opgevallen? Laat het dat nou wel hebben gedaan! Ik krijg het amper uit mijn waffel, maar die trapjes klinken dus gewoon echt goed. Opvallend goed zelfs.

En zo worden weer appels met peren vergeleken. Ik wil nog wel eens zien in hoeverre jij kanaal/RIAA ongelijkheid kunt horen. Bij minder dan 0,5 dB houdt het wel op. Ieder goede analoge trap doet het beter dan die 0.5 5dB.. Als phono trappen verschillen kun dat beter ergens anders zoeken.

• Members

En zo worden weer appels met peren vergeleken. Ik wil nog wel eens zien in hoeverre jij kanaal/RIAA ongelijkheid kunt horen. Bij minder dan 0,5 dB houdt het wel op. Ieder goede analoge trap doet het beter dan die 0.5 5dB.. Als phono trappen verschillen kun dat beter ergens anders zoeken.

En weer komt het commentaar uit dezelfd hoek als immer wanneer ik een ''stelling'' poneer! Ik meldde dacht ik heel duidelijk dat ik me alleen kan VOORSTELLEN dat dit een veel nauwkeurigere correctie zou kunnen zijn? Geen appels, geen peren, maar spijkers op laag water zoeken schat ik zo...

Ik ging eigenlijk (aigenlijk) puur voor de gezelligheid. En die was er in overvloed. Eindelijk eens kennis gemaakt met Kraus, gebabbeld met Kappa7, tijdschriftje van Carl, handjes geschud met Arden, Hans & Hans(ko), en Onno Audiofreak, en gesproken met diverse anonimi ook.

Carl nog bedankt. Beetje oppervlakkig artikel, maar wel leuk. Juist voor dat verschil tussen analoog en digitaal ben ik geïnteresseerd in MQA.

PSPS wat betreft de kanaalscheiding.

Zelden heb ik vinyl zo goed gehoord als ooit bij Siem in Balk als een mono-opname van Louis Armstrong op een draaitafel met een redelijk goedkoop mono-element. Dat maakte werkelijk een verpletterende indruk qua toon, evocatief beeld en realiteitsbeleving. Hele mooie versterking (al weet ik niet meer wat) en Avalon-monitors. Een once-in-a-lifetime ervaring bijna.

En weer komt het commentaar uit dezelfd hoek als immer wanneer ik een ''stelling'' poneer! Ik meldde dacht ik heel duidelijk dat ik me alleen kan VOORSTELLEN dat dit een veel nauwkeurigere correctie zou kunnen zijn? Geen appels, geen peren, maar spijkers op laag water zoeken schat ik zo...

Waf, waf. Wanneer ga jij nou eens normaal discussiëren in plaats van je steeds om het minste geringste aangevallen te voelen? Ik gaf alleen aan dat die RIAA nauwkeurigheid geen bal uitmaakt voor de muziekbeleving. Voor jou wel dan?

• Members

quote name="Pjotr" post="456618" timestamp="1453043599"]

Waf, waf. Wanneer ga jij nou eens normaal discussiëren in plaats van je steeds om het minste geringste aangevallen te voelen? Ik gaf alleen aan dat die RIAA nauwkeurigheid geen bal uitmaakt voor de muziekbeleving. Voor jou wel dan?

KEF KEF... Dat past hier beter! Maar ehh:

Verder was het een toppie dag hoor, je had er bij moeten zijn...

• Members

Als je binnen 30 seconden het verschil hoort tussen plaat en cd en in het voordeel van de plaat dan past de cd speler niet in de juiste combinatie.

Mvg wol

Ps daarom krijg je dat gezeur de plaat was beter, als je de juiste cd speler had waren de verschillen minimaal, of was dat soms weer een verkoop truc.

Mvg wol

En ook hier voor de laatste keer een topicvervuilend antwoord op een nog topicvervuilendere vraag: Had je er maar bij moeten zijn!

Als er al trucks werden uitgehaald kwamen die uit 1 kamp, voor de aanwezigen van gisteren hoef ik alleen maar de opmerking ''gehoorbeschadiging'' aan te halen welke op een zeer duidelijk moment werd gekozen, voor de rest was het een totaal niet commercieel feestje. Jammer he Wol?

We kunnen nu gaan kissebissen, maar het klonk toch allemaal zeer goed.

Naar aanleiding van Marco's Db. ik heb thuis ook wel gemeten. Ik zit nooit boven de 80 db met pieken naar boven en beneden. Zo'n drumsolo is zeker wel eens leuk om te horen in de Ferrari maar bij mij geen dagelijkse kost. Als ik een avond luister zit ik toch liever in een (moderne) Bentley. En om even verder te gaan in beeldspraak daar konden echt betere banden op. Een vriend van mij speelt bijvoorbeeld met buizen op de ESL.

Maar uiteindelijk was het geen wedstrijd voor mij, maar een proefrit in twee fraaie auto's . En daar hebben we toch verschrikkelijk geluk mee gehad. En als je zoiets wilt kopen moet je maar een proefrit thuis maken.

Eindelijk tijd om te reageren. Vandaag nog een familie nieuwjaarsbijeenkomst.

Ik heb een geweldige dag gehad en zo ik lees, veel anderen ook.

Dat er verschil tussen de sets was, was binnen 30 seconden duidelijk. Dat er twee verschillende SETS waren, is ook gedaan om de meest optimale set te kunnen presenteren. Het beste kan op geluidskwaliteit zijn, maar ook commercieel. Theo heeft er voor gekozen om een set uit zijn "winkel" te laten horen. Begrijpelijk, pas begonnen en een relatief onbekend product met een heel nette prijs. De hele set van Theo kostte ongeveer, wat alleen de luidsprekers van Blumenhofer kosten. Niet dat dit ter zake doende is, er is tenslotte een zo optimaal mogelijke set gevraagd. Dat kan ook "betaalbaar" betekenen. Maar ook het absolute high-end niveau.

Omdat ik de boel een beetje in goede banen probeerde te leiden, zat ik meestal op een erg ongunstige plek. Maar zelfs dan waren de verschillen tussen beide sets heel goed te horen.

Min of meer overeenkomstig:

- stereobeeld, het geluid plakte bij geen van beide sets aan een luidspreker. Zelfs niet toen ik vrijwel recht voor een luidspreker zat.

- homogeniteit middengebied. Zowel de Quads al de Blumenhofers lieten stemmen, piano's prima homogeen horen. Een complimentje voor de Blumenhofers dus. Dit was tenslotte een tweewegsysteem.

- Natuurlijkheid,  Bij beide sets klonk er weinig mechanisch of technisch.  

Plus voor de Quads:

- resolutie in het hoog- en middengebied. Dit was bij de Blumenhofers ook goed, maar de Quads gingen nét een streepje verder.

- gemak weergave, totaal niet vermoeiend en toch weinig verhullend.

Plus voor de Blumenhofers:

- dynamiek.

- laagweergave, zowel in kracht als diepte.

Ikzelf zou voor de Blumenhofers kiezen, maar ik hoorde van veel mensen dat de Quads toch duidelijk hun voorkeur hadden. Nu zaten de "Quadliefhebbers" vrijwel allemaal voorin. De mensen achterin kozen vaker voor de Blumenhofers.

Qua volume vielen de Quads me alles mee. Zeker wanneer je realiseert dat de ruimte drie keer een grote huiskamer is en bijna 40 mensen het geluid absorbeerden. Waar ik dacht dat de Quads door de mand zouden vallen met het laag van Bluezeum, viel dit erg mee. Dat kwam er best wel realistisch uit. Ok, het ging niet zo diep als dat van de Blumenhofers, maar daar stond het sprankelende midden en hoog dan weer tegenover. Van de andere kant viel de resolutie van de Blumenhofers dan toch ook weer erg mee. Het middengebied bleef in qua volume wat achter en was iets minder sprekend dan van de Quads, maar naar 10 seconden was dat gevoel ook al weer weg. Door de dynamischere weergave, waren de Blumenhofers in mijn oren wat ritmischer.

De draaitafel stond buiten het vergelijk, maar liet inderdaad horen dat deze in dit geval de meerdere was. En dat LP's minder dynamisch klinken dan de CD is ook gelijk naar het land der de fabelen gestuurd. Man wat klonk die Jim Keltner realistisch. Ik heb het Hana element helaas niet gehoord, ik stond toen in het cafe met onze Kraus wat te drinken. Ik hoorde wel dat een duurder element toch wel aanzienlijk beter klinkt, maar het toch ook zeker niet tegen viel.

Een paar opmerkingen die ik hoorde:

- die Audiolab doet het toch wel erg goed. Zeker wanneer je de prijs in ogenschouw neemt.

- wat ziet die Blumenhofer er prachtig uit. Ik ga thuis overleggen of dit niks is ter vervanging van mijn Big Fun 17 ;) .

- Voor mij die Quads... daar kan ik uren naar luisteren.

- Wauw... wat een kracht en dynamiek (de Blumenhofers).

- enz..., maar niks negatiefs. Eigenlijk was iedereen verwonderd over de goede weergave van beide sets. Ook de leden van de audioclub die in deze ruimte al vaak muziek hebben beluisterd.

En dan...

-Was het beter geweest wanneer we dezelfde set voor beide luidsprekers hadden gebruikt? Ik denk het niet omdat we nu snel konden omschakelen vanwege de wieltjes onder de Quads.

- Was een andere opstelling voor de Quads beter geweest? Ik denk het wel. Wanneer deze dwars in de ruimte hadden gestaan zou het laag beter tot z'n recht zijn gekomen. Maar dan hadden we alle stoelen moeten verplaatsen en was om te luisteren de akoestische ervaring ook anders geweest. M.a.w. het vergelijken was dan moeilijker geweest.

- Was de muziekkeuze voor de Quads gunstiger dan voor de Blumenhofers? Ik denk het wel, het was nu op Bluezeum na redelijke veilig. Maar tijdens de andere sessies hebben we van beide luidsprekers ook gehoord wat deze met andere muziek kunnen.

Ik zag onze Ivan druk in de weer met z'n fototoestel en notitieboekje, dus ik verwacht nog een mooi verslag. 

Vingerhoeds heeft ook laten zien dat ze prima gastheer zijn. Beter kunnen we als audioclub eigenlijk niet wensen. Alles kan en niks moet. Dat we bij Knus in een aparte ruimte zaten was voor mij wel een positieve verrassing. Voor de andere klanten waarschijnlijk ook, want het geluidsniveau lag soms aanzienlijk hoger dan tijdens de luistersessies. Dat er nog zo veel te praten is, nadat je toch al een hele dag er samen op hebt zitten !?.

Alle demogevers en luisteraars hartelijk bedankt voor deze gezellige dag waar ik geen onvertogen woord heb gehoord. Zo zou het op het forum ook moeten. 

:)

We kunnen nu gaan kissebissen, maar het klonk toch allemaal zeer goed.

Naar aanleiding van Marco's Db. ik heb thuis ook wel gemeten. Ik zit nooit boven de 80 db met pieken naar boven en beneden. Zo'n drumsolo is zeker wel eens leuk om te horen

Ik geef nog geen kwartje voor die decibelmeterapps op de telefoon. Op m'n werk heb ik eens met een decibelmeter laten zien dat zo'n ding zo maar 10 dB afwijkt. De aircoleverancier was toen niet blij met de geijkte Db meter.

• Members

PS Ik ben heel benieuwd naar het rendement van de Blumenhofers (en ook van de Quads)

Het rendement van deze Blumenhofers was in dit geval maar 92 dB, de impedantie komt echter niet onder de 6 Ohm. Erg makkelijk aan te sturen dus, als vind ik een stroom leverende versterker toch altijd wel lekker! Het rendement van de Quads is volgens mij 86 dB.

BTW, fijn dat je eindelijk weer een keer (ook al was het dan maar kort) van de partij was! Moeten we er weer in houden...

Ik geef nog geen kwartje voor die decibelmeterapps op de telefoon. Op m'n werk heb ik eens met een decibelmeter laten zien dat zo'n ding zo maar 10 dB afwijkt. De aircoleverancier was toen niet blij met de geijkte Db meter.

SigScopePro van http://faberacoustical.com/ is wel goed Hans. Is ook niet goedkoop. Voorwaarde is wel dat je er een goede gekalibreerde microfoon op aansluit. Gaat wel met het interne microfoontje van je aaifoon maar dan moet je het wel eerst kalibreren a.d.h. van een geijkte meter.

Edited by Pjotr

SigScopePro van http://faberacoustical.com/ is wel goed Hans. Is ook niet goedkoop. Voorwaarde is wel dat je er een goede gekalibreerde microfoon op aansluit. Gaat wel met het interne microfoontje van je aaifoon maar dan moet je het wel eerst kalibreren a.d.h. van een geijkte meter.

Kun je dan niet beter een echte dB meter kopen?