WanFie Posted 8 oktober 2015 Report Share Posted 8 oktober 2015 (edited) Bij m'n broer staan nog een paartje Apogee Centaurs. Hij heeft deze omstreeks 1994 nieuw in de VS gekocht en mee naar Nederland gebracht. Nu heeft hij een paar erg goed klinkende luidsprekers gebouwd en zijn de Centaurs over. Hij vroeg sich af wat zo iets waard is. Het gaat dus om ribbons met woofers voor het laag. Ze zijn in prima staat en voorzien van zware WBT klemmen. Verder in originele staat. Het gaat om de zwarte uitvoering. Edited 8 oktober 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 oktober 2015 Report Share Posted 9 oktober 2015 Geen fototje Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 oktober 2015 Report Share Posted 9 oktober 2015 (edited) die passen niet op een fototje.. maar via google kan je ze zien groet Edited 10 oktober 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2015 Author Report Share Posted 11 oktober 2015 Een foto van internet geleend: Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2015 Author Report Share Posted 12 oktober 2015 Niemand die iets van een waarde probeert op te geven. ?? Ik vond in de VS een paartje voor $ 600,-, maar dat zegt weinig over de waarde hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 oktober 2015 Report Share Posted 12 oktober 2015 Misschien dat iemand iets weet over de kwetsbaarheid dan? Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2015 Report Share Posted 12 oktober 2015 (edited) Misschien dat iemand iets weet over de kwetsbaarheid dan? Moderator2 Het gaat niet om kwetsbaarheid, want ze zijn niet stuk te krijgen met muziek.Wel als je er met je fikken aan gaat zitten natuurlijk, maar dat geldt voor elke ribbon. Het gaat hier om vervangbaarheid. Voor deze ribbon (dezelfde als in de Stage) wordt geen vervanging geleverd, althans een goed jaar geleden nog niet. Hans, je kunt het misschien bij Jerry proberen. Die heeft (of in ieder geval, had) twee paar Stages, waarvan 1 paar zonder mrtw's. Dan heb je gelijk een beter laag als met die conus van de Centaur. Richtprijs: ik zou er 350 euro voor over hebben, maar pas na een luistersessie! In principe is dit de mooiste ribbon van allemaal voor normale ruimtes... Inruilen bij W en W is ook een optie. Die wil 'm ook wel. Edited 12 oktober 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2015 Report Share Posted 12 oktober 2015 Het is niet de Centaur 'minor' toch? Gewoon de Centaur, zonder toevoeging, zoals je zelf schrijft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Het gaat niet om kwetsbaarheid, want ze zijn niet stuk te krijgen met muziek. (...) Götterdämmerung van Wagner op live-niveau? Het Requiem van Verdi (Dies Irae!) zo luid als het bedoeld was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Götterdämmerung van Wagner op live-niveau? Het Requiem van Verdi (Dies Irae!) zo luid als het bedoeld was? Nog geeneens een krimp, terwijl mindere speakers (alles dus) over z'n Xmax gaat of deerlijk opbreekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 oktober 2015 Author Report Share Posted 13 oktober 2015 (edited) Het is niet de Centaur 'minor' toch? Gewoon de Centaur, zonder toevoeging, zoals je zelf schrijft? Precies, ik vind € 350,- wel erg weinig. Edited 13 oktober 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Jawel, maar die speakers zijn niet bedoeld als PA in een concertzaal......... En niet iedereen heeft behoefte aan kabaal op oorlogssterkte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Kabaal? Wagner? Verdi? Oorlogssterkte? Als er een stel ffff-jes in de partituur staan, moet je die wel kunnen horen! Dynamiek is één van de expressiemiddelen van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 oktober 2015 Author Report Share Posted 13 oktober 2015 Aan dynamiek ontbreekt het met deze speakers zeker niet. Ik kan me de gitaaraanslag van Janis Ian's Welcome to Acousticville erg goed herinneren. Dit heb ik op geen enkele set zo realistisch beleeft. Met de uitspraak van Wol ben ik het dan ook niet eens. Je moet er wel redelijk wat vermogen in stoppen. Het rendement is ongeveer 83 db/W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 oktober 2015 Report Share Posted 14 oktober 2015 Precies, ik vind € 350,- wel erg weinig. Ik denk dat het erg dik betaald zou zijn voor iets waar je meteen niks meer aan hebt in geval van schade (al of niet door overmacht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 Ik denk dat Toine wel een punt heeft. De Micron staat bij springair sterk afgeprijsd te koop voor rond de 800. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 oktober 2015 Author Report Share Posted 16 oktober 2015 Ik denk dat het erg dik betaald zou zijn voor iets waar je meteen niks meer aan hebt in geval van schade (al of niet door overmacht). Geldt dat niet voor elke wat oudere speaker? Zeker ook voor de andere Apogees? Dan moet je voor een veel hoger bedrag gewoon nieuwe kopen en het risico niet lopen. De randen van mijn Watt Puppy's waren ook verdroogd. Dat kost geld, maar is wel te repareren. Die ribbons zullen ook wel ergens te koop zijn. In het slechtste geval zou je de ribbon kunnen vervangen door een breedbander. Maar voorlopig is dat niet aan de orde. De speakers hebben weinig gespeeld omdat ze altijd op een luisterkamer hebben gestaan die maar een paar keer per week werd gebruikt. De gemiddelde prijs wereldwijd ligt toch op ongeveer $ 750,-. Met uitschieters naar boven en naar beneden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 (edited) Geldt dat niet voor elke wat oudere speaker? Zeker ook voor de andere Apogees? Dan moet je voor een veel hoger bedrag gewoon nieuwe kopen en het risico niet lopen. De randen van mijn Watt Puppy's waren ook verdroogd. Dat kost geld, maar is wel te repareren. Die ribbons zullen ook wel ergens te koop zijn. In het slechtste geval zou je de ribbon kunnen vervangen door een breedbander. Maar voorlopig is dat niet aan de orde. De speakers hebben weinig gespeeld omdat ze altijd op een luisterkamer hebben gestaan die maar een paar keer per week werd gebruikt. De gemiddelde prijs wereldwijd ligt toch op ongeveer $ 750,-. Met uitschieters naar boven en naar beneden. Nou, de andere Apogees zijn allemaal in volle glorie te restaureren, Hans. Ik vind het zelf ook maar wat erg dat precies deze ribbon niet te vervangen is, anders stond hier zonder twijfel een Stage. Die membranen zijn echt niet te koop... Maar een Centaur doet het in deze ruimte ook erg goed, en ik heb nog vervangingsmateriaal liggen, dus hij zou goed terechtkomen. Laat het maar weten als ze daadwerkelijk te koop komen te staan... Edited 16 oktober 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 (edited) Op een site in Amerika ben je rond de 400 dollar kwijt voor de ribbon exclusief verzendkosten en inklaring. Mvg wol buzbuz Schijnt niet te reageren... Ex Apogee employee die de voorraad Stage mrtw's heeft ingekocht bij faillisement. Hij zou er goud mee kunnen verdienen, maar het kwam destijds niet van de grond, toen diverse gebruikers hem aanschreven. Er was op het Apogeeforum een soort ruzie gaande tussen hem en de grote Apogee vervangingsmembranenman, die hem verdoemd heeft verklaard...En hij leverde trouwens geen basmembranen, terwijl die juist meestal de problemen geven. Mrtw's buzzen natuurlijk niet... Edited 16 oktober 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 oktober 2015 Author Report Share Posted 17 oktober 2015 Nou, de andere Apogees zijn allemaal in volle glorie te restaureren, Hans. Ik vind het zelf ook maar wat erg dat precies deze ribbon niet te vervangen is, anders stond hier zonder twijfel een Stage. Die membranen zijn echt niet te koop... Maar een Centaur doet het in deze ruimte ook erg goed, en ik heb nog vervangingsmateriaal liggen, dus hij zou goed terechtkomen. Laat het maar weten als ze daadwerkelijk te koop komen te staan... Ze staan te koop, de prijs is alleen de discussie. Er hebben nu twee mensen € 500,- geboden. Ze zullen dus wel naar een van die twee gaan. Ik heb hen het telefoonnummer doorgegeven. Verder blijf ik er buiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 Thingman niet zo moeilijk doen, die ribbon is heel gemakkelijk na te bouwen, dat was vroeger gewoon productie werk,een nadeel het filter trekt de freqwentie gelijk wat als je gewoon een 6 db filter hebt heb je een bult in het midden gebied . Mvg wol Ja, jij kan met woorden alles Wol. Daar is een spreekwoord over. Maar zwatel gerust verder; de Centaurs gaan voor 500 euri de deur uit, en iemand zal daar heel blij van worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 oktober 2015 Author Report Share Posted 19 oktober 2015 (edited) De speakers zijn vandaag verkocht. Dus hier kan een slotje op. Edited 19 oktober 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts