stefk Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 Morning Op de beurs in Brussel zag ik de TA-1000 staanMooie arm trouwens Zijn er mensen die deze al hoorde spelen en/of die er al mee gewerkt hebben.Naart schijnt si het geen gemakkelijke arm om onder te knie te krijgen Prijsvork zou rond de 1100 euro zijn voor de 9 inch versie Best wel een arm om te onthouden lijkt mijhttp://www.acoustic-signature.com/index.php?article_id=59&clang=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 De arm ziet er in geval heel mooi uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 oktober 2015 Author Report Share Posted 15 oktober 2015 Dat vond ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 (edited) De arm ziet er in geval heel mooi uit. Beslist! Al zijn die plaatjes wel CAD-renders en niet de echte armen. Alleen, als je nu zoveel instrumentmakerswerk er in steekt en zo'n mooie arm ontwerpt, snap ik niet waarom het dan te veel moeite is om het armlager de juiste offset hoek te geven. Te moeilijk of gewoon niet genoeg kaas van gegeten? Wel een heel verhaal over precisie lagers en Azimuth adjustment maar zoiets basaals als het armlager de goede offset hoek geven zie ik dan niet terug. Edited 15 oktober 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 oktober 2015 Author Report Share Posted 15 oktober 2015 Peter dat van de offset hoek, is dat hun uitleg over de 3 schroefjes die je kan losmaken om de arm aan te passen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 Ha Stef, Nee, dat gaat over het instellen van de Azimuth. Dat is de verticale hoek die de naald t.o.v. de plaat maakt als je recht van voren tegen het element aan kijkt. Maar drie! piepkleine schroefjes daarvoor los moeten draaien (en weer vast) van de armbevestiging is in de praktijk bijzonder onhandig. Hun uitgangspunten zijn wel goed en het heeft potentie maar het lijken mij geen jongens met veel ervaring. De offsethoek is de hoek die het element met de arm maakt, althans bij een rechte arm. Bij een s-arm zit die hoek in de s-bocht verwerkt. Zie op hun site ook helemaal geen foto's van echte producten, alleen een paar CAD renders en veel belovende tekst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 Beslist! Al zijn die plaatjes wel CAD-renders en niet de echte armen. Alleen, als je nu zoveel instrumentmakerswerk er in steekt en zo'n mooie arm ontwerpt, snap ik niet waarom het dan te veel moeite is om het armlager de juiste offset hoek te geven. Te moeilijk of gewoon niet genoeg kaas van gegeten? Wel een heel verhaal over precisie lagers en Azimuth adjustment maar zoiets basaals als het armlager de goede offset hoek geven zie ik dan niet terug. Dat is wel jammer ja ze zijn toch al vanaf 1996 bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 oktober 2015 Author Report Share Posted 15 oktober 2015 ze maken platenspelers sinds 1996 maar nooit tonearmen Op algemeen verzoek hebben ze een eerste tonearm gemaakt de TA-1000 dus, ik denk release 2012 - 2013 Er zou ook een TA-5000 en 9000 komen, deze laatste zou 17000 euro kosten (ongeveer) als ik mij herinner zat dit merk ooit in portefeuille bij Marco (Music2) maar ik kan mij niet herinneren dat de TA-1000 er toen al was Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 oktober 2015 Report Share Posted 15 oktober 2015 (edited) Hai Stef, Die Duitsers houden van totaalpakketten. Een klein merk wil alles leveren terwijl ze daar niet de kennis voor hebben. Die moeten ze inhuren terwijl ze misschien zelfs de kennis niet hebben om zo'n proces te begeleiden. Je kan dan beter van een merk kopen waar ze er echt verstand van hebben en/of er een paar miljoen in hebben geïnvesteerd. Een paar miljoen is bijvoorbeeld in de ontwikkeling van de SME arm geïnvesteerd. Edited 15 oktober 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 Inderdaad een beginnersfout. Dagazoniewerke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 Of het een beginnersfout is weet ik niet, bij veel armen is die offsethoek niet gecorrigeerd bij het lager en hebben sowieso geen Azimuth instelling. Gaat vooral spelen bij niet vlakke platen en line contact naalden. Met sferische naalden is het niet zo een probleem. Maar voor een arm met pretenties in het hoger segment is het wel een misser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 Om die offsethoek te corrigeren werd in het verleden gekozen voor langere armen, correctie bij het lager, armen met een buiging en ik zal er nog vast wel een paar vergeten. Zijn die opties rekenkundig wel eens met elkaar vergeleken? M.A.W. Hoeveel procent scheelt dat feitelijk nu allemaal. Ik denk dat SME dat bijvoorbeeld wel gedaan heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 (edited) Heb het even voor je uitgerekend voor je volgens Baerwald Carl : 9": Offset: 24 graden -> Tracking distortion: 0,65% 10": Offset: 22 graden -> Tracking distortion: 0,60% 12": Offset: 18 graden -> Tracking distortion: 0,5% Tussen 9" en 10" zit eigenlijk geen noemenswaardig verschil en met 12" heb je echt nog wel een behoorlijke offsethoek. Die offset van het element kun je makkelijk instellen met de bevestigingsschroef vooraan boven het element. Maar voor bij het lager heb je dus ook 3 verschillende lagers nodig voor de verschillende lengtes. Edited 17 oktober 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 En toch komen veel 9" armen (of zelfs 8,6") met een offset van 22-23º Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 Die zijn dan geoptimaliseerd voor singletjes Op zich is die gedachtegang nog niet zo gek omdat de vervorming het meest hinderlijk is nabij het centrum van de plaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 Kijk dat vind ik nu toch even verschrikkelijk leuk. Maar zou een verschil tussen 0,5 en 0,6 procent nu opwegen tegen een meer gecompliceerde constructie van een langere arm voor eat betreft lager en armbuis? Jammer dat Marco aan het verhuizen is want ik had hem graag daarover gehoord. PS heb je daar nu een rekenprogrammatje voor Peter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 (edited) Ha Carl, Het hele verhaal is al in 1938 opgeschreven door Erik Löfgren. Er is een mooie Excel sheet voor die je hier kunt vinden: http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm Hij is ook hier te vinden en daar staat ook het originele artikel van Löfgren! Pas op, is wel erg mathematisch: http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/l246fgren-phono-cartridge-alignment-calculator-392728 Persoonlijk vind ik een 12" niet meer muziek maken dan een goed afgestelde 9". Er zijn zoveel bijkomende factoren die een rol spelen dat de marginale verbetering van 12" weg valt en voor mij theoretisch blijft. Edited 17 oktober 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 (...) Persoonlijk vind ik een 12" niet meer muziek maken dan een goed afgestelde 9". Er zijn zoveel bijkomende factoren die een rol spelen dat de marginale verbetering van 12" weg valt en voor mij theoretisch blijft. Eén van die "bijkomende factoren" is natuurlijk de grotere bewegende massa van de langere arm. Daardoor ligt dan combinatie met een minder compliant element (en hogere naalddruk) voor de hand. Veel muziekliefhebbers waarderen zo'n zwaardere combinatie (bijv. SME 3012 met Ortofon SPU) echter zeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2015 Report Share Posted 17 oktober 2015 Hangt erg van het materiaal gebruik af, een 12" heeft niet per sé een grote bewegende massa. Die SA 12" heeft met 12,3 gr nou niet echt een grote bewegende massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now