Jump to content

Klankkast voor luidsprekers?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik las vandaag een (oudere) test van de Wilson Audio Sasha W/P.

In die test stond dat er twee uitganspunten voor luidsprekerkasten zijn. N.l. zo stil mogelijk of juist een resonerende kast.

De stelling in die test was (uiteraard) dat een meeklinkende kast (zoals bij b.v. een viool) nooit kon voldoen. In de tekst staat n.l.: Hoe kan een luidspreker die naar viool klinkt tegelijkertijd naar piano, saxofoon of stem klinken.

Wat is jullie mening hierin (ik denk dat ik die van Spido al ken ;) )

Het punt is natuurlijk dat de trilling van een speaker in balans moet zijn met zijn omgeving. Hoe minder trilling hoe meer balans omdat de omgeving dan niet vervelend gaat mee klinken. Je kunt natuurlijk geen viool (of gitaar) kast bouwen om een speaker als je wil dat deze ook andere instrumenten als zichzelf wil laten klinken. Balans van een ontwerp speeld daarin natuurlijk ook een belangrijke rol.

Harbeth gebruikt toch kasten met dunne wanden die mee moeten resoneren?

Marcel

Die hebben wel dunne wanden, maar dat had van oudsher met gewichtsbesparing te maken. 

Ik vind overigens de allerkleinste het best klinken. Misschien heeft dat iets met die resonantiewanden te maken?

Harbeth gebruikt toch kasten met dunne wanden die mee moeten resoneren?

Marcel

De delen van de kast zijn zo berekend dat de delen de resonanties van elkaar uitdoven/opheffen. Volgens dat principe heb je nog altijd een "dode" kast

Bij dit ontwerp is het wel de bedoeling dat de kast "meerammelt"

PHY-HP-Speaker-2500ec.jpg

Voordeel: houten instrumenten klinken heel authentiek (mits het er niet teveel te gelijk zijn)

Nadeel: Alleen geschikt voor rustige, kleine bezettingen

Saba, Saba heeft ook dat model.

Mvg wol

Dat zijn toch zelfbouwprojecten op basis van oude Saba Greencone luidsprekers? Het zijn inderdaad ook resonatiekasten. Bedoeld om er onder de 70 hz nog wat uit te krijgen. Edited by Hans van Liempd

Wat zakte, de amplitude of de frequentie?

Natuurlijk werkt het "Harbeth"principe maar gedeeltelijk. Om het goed te laten werken, moet je elk plankje uitmeten en trimmen. En zelfs dan zal het niet geheel uitdoven. In de praktijk worden de kastdelen in aantallen gezaagd en niet getrimd.

vintagemod, on 26 Oct 2015 - 6:12 PM, said:

Die sinaspelkistje van Frenske trilt ook.

Mvg wol

Volgens de fabrikant moet je ze ook nog in de hoek tegen de muur zetten, zodat die ook nog mee kunnen trillen :P

Edited by Sodejuu

Musical Affairs maak ook mee resonerende kasten, is onderdeel van hun filosofie. Ik heb ze gehoord en ik vond ze geweldig klinken....

Op alle soorten muziek? Of was dat tijdens een demo van die dingen? Ik heb ze ook gehoord en vond ze op veel muziek vervelend kleuren.

De kleine Harbeth's vond ik fantastisch, dus ik ben fan van meetrillende kasten, zo te lezen. Ach ja, er moet een middenweg zijn.

De kleine Harbets vind ik ook erg goed klinken. Maar door het kleine formaat heeft die veel minder last van die resonerende wanden.

En die middenweg ??? Ik weet het niet. Half resonerende wanden resoneren ook. Voor mij, hoe minder geluid er door de kast wordt geproduceerd, hoe beter.

Edited by Hans van Liempd

Ik speel met een setje van Musical Affairs en kan niets anders dan laaiend enthousiast zijn.

Maar het zijn geen luidsprekers voor alle muziek, blues en house doet het gewoon niet goed...

Maar klassiek, singer-songwriter, jazz, pop is echt geweldig.

Het is alleen 'anders' als de meeste luisteraars gewend zijn. Niet een luidspreker met uitersten maar gewoon heel veel luisterplezier.

Voorlopig heb ik nog niets gehoord waar ik ze voor wil omruilen (zelfs niet met stevige bijbetaling).

En ik heb echt al heel wat gehoord in mijn leven....

Ik speel met een setje van Musical Affairs en kan niets anders dan laaiend enthousiast zijn.

Maar het zijn geen luidsprekers voor alle muziek, blues en house doet het gewoon niet goed...

Maar klassiek, singer-songwriter, jazz, pop is echt geweldig.

Het is alleen 'anders' als de meeste luisteraars gewend zijn. Niet een luidspreker met uitersten maar gewoon heel veel luisterplezier.

Voorlopig heb ik nog niets gehoord waar ik ze voor wil omruilen (zelfs niet met stevige bijbetaling).

En ik heb echt al heel wat gehoord in mijn leven....

Ieder z'n keus. Het zal er wel aan liggen dat ik regelmatig blues draai.