Jump to content

Mat Thorens 160

carl
 Share

Recommended Posts

Iemand ervaring met een filter mat op het plateau van een Thorens 160. Voordeel van zo'n mat is dat je het plateau kan laten draaien als je platen verwisselt. Weet echter niet hoe het klinkt. Andere suggesties?

Wat bedoel je met een filter mat? Nooit van gehoord. Filtert dat de spetters en de ruis er uit?

Dat is de i pad Peter: bedoeld is filten (Linn) mat natuurlijk.

Edited by carl

Ik denk dat Carl een slipmat bedoeld. DJs werkten daarmee. Voor een Thorens ongeschikt. Gewoon de plaat van het draaiende plateau tillen. Niks aan de hand zolang je er geen kopermat op gaat leggen.

Ok, op die fiets, snap hem :lol: Nee dat gaat niet werken op een TD160. Loopt geheid de snaar er af. Ik heb zelf gewoon de Thorens mat erop en laat hem bij het verwisselen/omdraaien van platen gewoon draaien. Geen enkel probleem als je de plaat rechtstandig optilt. Alleen als je een klem zou gebruiken gaat dat niet.

..... mits de plaat niet aan de spindle blijft hangen ;). De spindle is bij Thorens nl net iets dikker dan bij vele andere spelers. Soms moet je moeite doen om een plaat op het plateau te krijgen. DAn blijft de plaat ook aan de spindle hangen als je 'm eraf wil halen, maar verder hebben jullie wel gelijk. Gewoon laten draaien en eraf halen.

BTW ik speel met een leren mat op mijn Thorens. De suede onderzijde werkt ook een klein beetje als slipmat.

Ik zet de dt ook niet uit bij het verwisselen van de plaat.

Ik heb daar nog geen problemen mee gehad.

Een slipmat kan wel krassen voorkomen bij het wisselen mocht je de lp over de mat laten draaien bij het wisselen.

Originele rubber mat blijven gebruiken: die maakt optimaal contact met het draaiplateau en dempt de trillingen daarvan.

(Eventueel kun je de rubber mat vervangen door een andere (duurdere, audiofielere) rubber mat, of eentje van siliconenrubber.

Maar je zult hierdoor geen verbeteringen horen, tenzij jij jezelf iets wijsmaakt.)

Het is bij een snaaraangedreven draaitafel zoals de jouwe erg onverstandig het plateau te laten draaien terwijl je de plaat er af haalt.

Er kan dan overmatige trek op de snaar ontstaan, waardoor deze uitrekt.

Wees niet lui: eerst uitschakelen en dan de plaat er af halen.

• 2 weeks later...

Aanvulling: er zijn tegenwoordig ook hertenleren matten die voor zo'n 20€ verkocht worden. Even googlen op Masterplatter en je vindt ze vast. Hoor daar -weliswaar vanuit niet-audiofiele hoek- veel over, maar heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd. Je kan wel kleurtjes kiezen ;-)

Aanvulling: er zijn tegenwoordig ook hertenleren matten die voor zo'n 20€ verkocht worden. Even googlen op Masterplatter en je vindt ze vast. Hoor daar -weliswaar vanuit niet-audiofiele hoek- veel over, maar heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd. Je kan wel kleurtjes kiezen ;-)

Long time no see.....  ^_^

En dat dacht ik ook, van harte welkom terug een beetje. Jammer dat Henk geen show meer geeft want daar spraken we elkaar altijd. Maar hertenleer wordt het niet want dat vind ik zielig.

Ja, ik lees hier af en toe nog eens mee. Als ik er weer eens aan toekom want druk.

Waar het hertenleer vandaan komt weet ik niet (behalve de diersoort dan), maar het was gewoon een bestaande optie.

Maar die Tonar mat is echt top! En de zwarte Tonar No Rumble Pads onder een Thorens ook, trouwens!