Jump to content

aansluiting beeldscherm

Recommended Posts

Scheidingsfilter ? Ik ken een scheidingstrafo en een netfilter.

Ik denk dus dat je het netfilter bedoeld. Mijn stekkerblok had ook van die aansluitingen. Een analoge aansluiting had alleen een parallelfilter, een digitale een parallel én seriefilter. Voor een TV zou ik altijd het "digitale" filter gebruiken. Met de geschakelde voedingen in die TV lijkt me dat tenminste het best. Je analoge deel heeft er zo het minste last van.

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCKuH2Zmn6MgCFUVSFAodM6kOcg&url=http%3A%2F%2Fwww.audiophil-online.de%2Fhifitest%2Fsteckerleiste%2Feinstein-the-octopus-ultimate.html&psig=AFQjCNGNIXVZ1a_8eIYcT2fczNFbxcu8Qg&ust=1446229556039038

Thx

Dit is het apparaat. Ik neem aan dat het een netfilter is?

Het heeft in ieder geval 4 aansluitingen voor digitale apparaten zaol;s CD en DAC en 4 analoge voor versterker, draaitafel enz

• Members

Ik heb dezelfde, de digitale inlets zijn idd RF gefilterd, de ''analoge'' niet. Wel is het zo dat alles wat er op aangesloten staat het lichtnet voor de Octopus niet ''ziet''. Verder vind ik de fase detector wel een handige gadget, ook kun je continue aflezen hoeveel volt je lichtnet levert. 230 blijkt toch wel heel vaak geen 230 te zijn. Buiten dit alles, hij is bloedmooi om te zien...

Aangaande de vraag, ik zou de monitor ook op een digitale input zetten.

Ik zie geen verschil en hoor ook geen verschil. Daarom was de vraag ook op welk contact het 'behoort' te worden aangesloten. Ik wil het graag netjes doen en zoals het hoort. :)

Overigens heb ik niet de Octopus Einstein Ultimate maar de oudere en veel goedkopere versie. Polariteit, voltage en verbruik in Watts lees ik af op mijn Oehlbach Netzleiste.

Hier rondom Rotterdam is het voltage meestal tussen de 221 en 225.

De vraag is waarom je een beeldmonitor überhaupt op zo'n filter zet. Voor gevoelige audiospullen kan ik het mij voorstellen. Hier staat een de keuken-PC met monitor op hetzelfde stopcontact als de vriezer. Geen enkel probleem.

Maar goed je hebt dat stekkerblok nu eenmaal. Dus als het geen merkbaar verschil maakt is het ook meer een kwestie van wat je nog aan stopcontacten in het blok over hebt. :D

Overigens vraag ik mij af of die aangegeven Rotterdamse netspanning wel klopt. Destijds hadden wij in de buurt van het Marconiplein (niet zo heel ver van jou af} netjes tussen de 230V en 235V.

Edited by Pjotr

Elke trafo heeft toch zijn eigen gebied en instelling. Wanneer je in een oudere wijk zit, is de trafo vaak krap. Wanneer de spanning dan wat lager wordt ingesteld, loopt er minder stroom en kan de trafo nog even mee.

Overigens vraag ik mij af of die aangegeven Rotterdamse netspanning wel klopt. Destijds hadden wij in de buurt van het Marconiplein (niet zo heel ver van jou af} netjes tussen de 230V en 235V.

Dat is heel netjes, maar zo netjes hoeft het lang niet. De netcode schrijft voor dat de netbeheerder een spanning van nominaal 230V moet leveren (gemeten bij het overdrachtspunt), binnen een afwijking van +10% en -15%. Dus alles tussen de 196V en de 253V is toegestaan. En dan mag binnen je huisinstallatie nog eens maximaal 5% spanningsval hebben. Dus de spanning aan je apparatuur is dan minimaal 186V. In theorie mag je dan nog niet klagen. Of je apparatuur daar ook erg vrolijk van wordt, is een tweede... :rolleyes:

Edited by Henrie

Elke trafo heeft toch zijn eigen gebied en instelling. Wanneer je in een oudere wijk zit, is de trafo vaak krap. Wanneer de spanning dan wat lager wordt ingesteld, loopt er minder stroom en kan de trafo nog even mee.

Dat ligt er maar net aan hoe je die trafo belast. Een elektromotor (die direct op het net zit, dus zonder frequentieregelaar of zo ertussen) zal altijd proberen zijn nominale vermogen te gaan leveren. Dat vertaalt zich bij een lagere voedingsspanning dus juist tot een hogere stroom. Ik kan me voor audioapparatuur ook wel zoiets voorstellen: de (gelijkgerichte) spanning zal constant gehouden worden door de elektronica, en daarmee blijft het afgegeven vermogen (bijvoorbeeld aan speakers) gelijk. Bij een lagere netspanning zal de stroom aan de primaire zijde van de trafo dan juist hoger zijn...

Natuurlijk Henrie, maar dat is op papier :rolleyes: En 253V? Gaan je halogeen lampjes nog geen week mee....... Kan het niet zo gauw terug vinden maar ik dacht dat de Nederlandse energieleveranciers binnen + en - 5% garanderen. Dat is bij Kraus wel het geval maar toch niet wat ik het Rotterdamse gewend was. Dat was vrij redelijk netjes 230V en meestal een paar volt hoger.

Kraus woont in een redelijk nieuwe wijk en wij woonden in een vooroorlogse wijk. Dat is tegengesteld aan wat je hier oppert.

Maar goed, wie zegt dat dat metertje in het apparaat van Kraus klopt? Kun je alleen wat van zeggen als je dat verifieert met een geverifieerde meter. (Ik schreef ook "aangegeven".)

Natuurlijk Henrie, maar dat is op papier :rolleyes: En 253V? Gaan je halogeen lampjes nog geen week mee....... Kan het niet zo gauw terug vinden maar ik dacht dat de Nederlandse energieleveranciers binnen + en - 5% garanderen. Dat is bij Kraus wel het geval maar toch niet wat ik het Rotterdamse gewend was. Dat was vrij redelijk netjes 230V en meestal een paar volt hoger.

Nee, in de netcode (is onlangs nog teruggekomen in een cursus die ik gevolgd heb) staat +10% en -15%. Uiteraard gaat een netbeheerder nooit (bewust) aan één van die grenzen zitten, want dat gaat niet goed komen, maar dit zijn wel de wettelijke eisen. En inderdaad is er apparatuur (zeker ook oudere apparatuur) die niet tegen 253V kan. Maar dat is dan (even bot gezegd) niet het probleem van de netbeheerder. In de praktijk zal een netbeheerder best wel met je in gesprek willen als de spanning aan de hoge of lage kant is. Dat laatste komt overigens veel meer voor, maar met name in nieuwbouwwijken met veel decentrale opwek (PV) kan het ook aan de hoge kant zijn. Er zijn om die reden tegenwoordig al enkele wijktrafo's geplaatst met 'on load tap changers'. Daarmee kan automatisch de spanning geregeld worden binnen een bepaalde bandbreedte. Iets wat 'normaal' nooit met distritbutietrafo's gedaan wordt, alleen met trafo's op onderstations...

Die 5% die jij noemt is de maximale spanningsval voor een installatie. Bijvoorbeeld je huisinstallatie, maar dat kan ook een kantoorinstallatie of een fabriek zijn. En die 5% geldt alleen voor het 230/400V laagspanningsnet, niet voor andere spanningsniveaus...

Kraus woont in een redelijk nieuwe wijk en wij woonden in een vooroorlogse wijk. Dat is tegengesteld aan wat je hier oppert.

Maar goed, wie zegt dat dat metertje in het apparaat van Kraus klopt? Kun je alleen wat van zeggen als je dat verifieert met een geverifieerde meter. (Ik schreef ook "aangegeven".)

Misschien is er in zo'n nieuwbouwwijk (overdag) vrij veel PV wat de spanning omhoog werkt? 's Avonds zakt de spanning dan in (geen PV meer; hogere belasting). Als de spanning inderdaad altijd binnen de 221 en 225V is, zoals Kraus aangeeft, dan zal het wel meevallen met de hoeveelheid PV en is de netspanning gewoon heel behoorlijk stabiel. Een beetje aan de lage kant misschien, maar niks om je zorgen over te maken en dus ook netjes binnen de wettelijk gestelde normen...

Edited by Henrie

Komt allemaal nogal ambtenarij-achtig over Henrie.

Nee, in de netcode (is onlangs nog teruggekomen in een cursus die ik gevolgd heb) staat +10% en -15%. Uiteraard gaat een netbeheerder nooit (bewust) aan één van die grenzen zitten, want dat gaat niet goed komen, maar dit zijn wel de wettelijke eisen. En inderdaad is er apparatuur (zeker ook oudere apparatuur) die niet tegen 253V kan

Ook nieuwe lampjes zijn snel stuk hoor op die spanning..........

Komt allemaal nogal ambtenarij-achtig over Henrie.

Wat komt ambtenarij-achtig over? Wees blij dat er regels omtrent de netspanning bestaan. Je kunt het elders in de wereld een stuk slechter treffen wat dat betreft...

En nogmaals: de kans dat de spanning op het overdrachtspunt (in Nederland althans) ook daadwerkelijk in de buurt komt van 253V is vrij klein. De spanning zal normaal rond de 230V liggen en in de meeste gevallen eerder lager dan hoger...

Ik let niet zoveel op dat metertje maar nu, op zondag is het de hele tijd 227/228 volt maar zakt ook soms naar 224, echt heel stabiel i het dus niet.

Vaker kijk ik naar het verbruik (moest €886 bijbetalen :mad2: dit jaar) en dat is bij normaal draaien rond de 120/130Watt. Is dat normaal? Buizenpre en twee Array monoblokken van 100Watt.

Een voltmeter lijkt mij geen high tech, dus ik ga er vanuit dat het ongeveer klopt

Edited by Kraus vonBentinck

Ik let niet zoveel op dat metertje maar nu, op zondag is het de hele tijd 227/228 volt maar zakt ook soms naar 224, echt heel stabiel i het dus niet.

Nou, dat is echt volstrekt normaal hoor! De spanning wordt op 10kV-niveau (of welk spanningsniveau de netbeheerder ter plekke ook voert) constant gehouden binnen een paar procent (2 à 3% geloof ik). Op hoogspanningsniveau (110, 150, 220 of 380kV) is het nog constanter (binnen 1%). Maar hoe dichter je bij de (laagspannings)verbruikers komt, des te meer fluctueert het. Distributietrafo's worden, zoals ik eerder al aangaf, normaal gesproken op een vaste trapstand gezet, wat zo veel betekent dat er een vaste spanning (gebaseerd op nullast) uit komt. De spanning kan dan alleen nog fluctueren als gevolg van de belasting van de trafo en het achterliggende net. De fluctuaties waar jij het over hebt, zijn echt heel miniem. Je hebt het over een paar volt. Sorry, maar dat gaat echt nergens over. En het zit bovendien heel dicht bij de nominale waarde van 230V. Niks om over te klagen...

Nee hoor, ik heb prima stroom en als het beroerd zou klinken ligt dat echt niet aan het net. Klaag alleen wel over de bijbetaling. Kilowatjes zijn duur voor de consument! De tarieven komen langzamerhand in dezelfde categorie als parkeren.

Als je naar de film gaat kost het parkeren meer dan de bioscoop en als je thuis kookt is het gas/elektra duurder dan de maaltijd op je bord. <_<

Vaker kijk ik naar het verbruik (moest €886 bijbetalen :mad2: dit jaar) en dat is bij normaal draaien rond de 120/130Watt. Is dat normaal? Buizenpre en twee Array monoblokken van 100Watt.

Een voltmeter lijkt mij geen high tech, dus ik ga er vanuit dat het ongeveer klopt

Ik denk dat de buizenpre meer verbruikt dan de Arrays bij elkaar. Die verbruiken ongeveer 25W/stuk. Maar volbelast natuurlijk meer. Wij kregen overigens €434 terug.

Nee hoor, ik heb prima stroom en als het beroerd zou klinken ligt dat echt niet aan het net. Klaag alleen wel over de bijbetaling. Kilowatjes zijn duur voor de consument! De tarieven komen langzamerhand in dezelfde categorie als parkeren.

Als je naar de film gaat kost het parkeren meer dan de bioscoop en als je thuis kookt is het gas/elektra duurder dan de maaltijd op je bord. <_<

Ik zou me ook genaaid voelen als ik voor kiloWattjes zou betalen... :rolleyes: Ik betaal liever voor kiloWatt-uren... ;)

Edited by Henrie

Ik zou me ook genaaid voelen als ik voor kiloWattjes zou betalen... :rolleyes: Ik betaal liever voor kiloWatt-uren... ;)

Als ik jou was zou ik vragen om een specificatie in Joules :P  :D  Of je ze nou per uur betaalt, per maand of per jaar, het blijft duur. Overigens zitten hier de kosten meer in de vaste kosten, heffingen, belastingen enz.

Edited by Pjotr

Wij kregen ook ruim 300€ terug. Stroom vind ik niet duur.  Gas wel.   Ik heb de maandelijkse termijnen wat omlaag bij gesteld.  Die van jouw staat veel te laag.