carl Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 (edited) Ik ben een erg leuk boekje van een meneer Slot uit 1955 aan het lezen en dat heet " Van microfoon tot oor". Veel over platenspelers uit die tijd. Hij heeft nogal kritiek op het tussenwiel. Door de remmende werking van de naald in contact met de plaat wordt het tussenwiel ietwat warm en drijft daardoor niet meer regelmatig aan. Eigenlijk dicht hij aan het tussenwiel toe wat vaak als nadeel van snaaraandrijving wordt gezien. Volgens hem kan de needledrag vermeden worden door een goed ontworpen draaitafel (voldoende zwaar plateau). Nu zijn de 301, 401, 124 en 1019 een stuk later ontworpen en wellicht was het door Slot gesignaleerde probleem al lang opgelost. Toch vraag ik me af of de needle drag wel eens gemeten is bij diverse draaitafels. Iets beweren is toch altijd iets anders als meten. Edited 18 november 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Sonore heeft vast een upgrade voor je Oracle draaitafel Carl http://www.high-endforum.nl/topic/14168-oracle-modificatie/page-2 Daar zal vast flink aan gemeten zijn. Of bedoelde je dat niet? In dat geval. Als het goed is heb je een stroboscoop schijf bij je Dual 1019 gehad. Zet een plaat op, leg de schijf er bovenop en kom tot de volgende conclusie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Met een naaldkracht van 2 gram en een wrijvingcoefficient van ongeveer 0,2 is de wrijving 0,4 gram. Daar komt de wighoek van de groef en het slingeren nog overheen, dus laat het samen 1 gram zijn. Bij 15 cm radius een aandrijfkoppel van 0,0015 Nm. Bij 33rpm is dat 0,00005 W. Niet iets waar dat tussenwiel warm van wordt (lijkt me). Wanneer ik goed reken tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 (edited) Mocht de snelheid van het tussenwiel varieren dan zal dat minimaal zijn anders zou je dat toch moeten horen lijkt mij. Edited 18 november 2015 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 november 2015 Members Report Share Posted 18 november 2015 [...] Toch vraag ik me af of de needle drag wel eens gemeten is bij diverse draaitafels. Iets beweren is toch altijd iets anders als meten. Dit is toch redelijk duidlijk door Cock en Arnold uitgelegd tijdens de meeting verleden jaar in Roermond? Tevens ook de oplossing hiervoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2015 Author Report Share Posted 18 november 2015 (edited) Ik heb dit niet geschreven vanuit de Sonore oplossing Marco, maar vanuit een (blijvende) interesse in de verschillende aandrijfsystemen. Ik ga ook zeker met de Dual 1019 experimenteren. Ik heb hem gekregen van mijn oude buurman en al lang werkeloos staan. Toen ik dat stukje uit 1955 las vroeg ik me af of de verschillende systemen wel eens vergelijkend doorgemeten waren op needledrag, rumble e.d. Los daarvan vind ik die oude informatie wel interessant. Leuk boekje uit de Philips bibliotheek waar zaken als effectieve massa goed werden uitgelegd en uitgewerkt in wiskundige formules. Edited 18 november 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Coole vondst, Carl dat boekje!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2015 Author Report Share Posted 18 november 2015 (edited) Ik heb allemaal van die oude boekjes Ivan. Vaak voor een paar euro te koop. Ook wel grappig om te zien dat ze dingen toen wel theoretisch in beeld hadden, maar in het gebruik er eigenlijk nog geen ervaring mee hadden. Dat kleurt later de theorie weer anders in. Neem ook de effectieve massa. Dat een zware arm veel problemen opleverde hadden ze wel door. Dat een superlichte arm en naaldkracht niet de oplossing was moesten ze in de praktijk ervaren. Er zijn er maar weinig die die hele ontwikkeling gevolgd hebben. Op de fora lees ik Ruud 13 en Spido daarom ook altijd met plezier. Jammer dat die kennis niet meer op papier wordt gezet want die zal zeker uitsterven. Edited 18 november 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2015 Author Report Share Posted 18 november 2015 (edited) Mocht de snelheid van het tussenwiel varieren dan zal dat minimaal zijn anders zou je dat toch moeten horen lijkt mij. Toch vraag ik me wel eens af wat je eigenlijk hoort. Een hele ontwikkeling van pakweg 30 jaar die zich richt op verlaging rumble en betere aandrijving en je hoort het niet ( Behalve dan als je volgens Ruud 13 Verdi opzet met allerlei stille passages wat maar weinigen doen). Of is het zo dat het anders klinken van sommige loopwerken gewoon kleuring is tengevolge van rumble e.d. Dat intrigeert me gewoonweg en dat kan ik ook niet van me afzetten. Vandaar dat ik er regelmatig op terugkom. Nogmaals het is toch vreemd dat rumble makkelijk is te meten en niemand het hoort en needledrag niet is te meten (RAVON vertelde dat hij gemeten had aan een Fat Bob met drie en een motor en dat hij geen needledrag kon constateren) en mensen een oplossing wel horen. Edited 18 november 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Net even met een stroboscoop schijfje gekeken. Als eenmaal de idler aandrijving een paar rondjes heeft gemaakt is het mooi stabiel. Met of zonder naald in de groef, ongeacht het nummer van de LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Ik kan me herinneren dat op de motor van de Sonore mc een ampère meter zat die duidelijk de las van de riem liet zien. Lijkt me wel dat je daar ook de invloed van de naald sleep mee kan zichtbaar maken. Ook het effect op van lage tot hoge uit sturing zou je hier prima mee kunnen zien lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2015 Author Report Share Posted 18 november 2015 Net even met een stroboscoop schijfje gekeken. Als eenmaal de idler aandrijving een paar rondjes heeft gemaakt is het mooi stabiel. Met of zonder naald in de groef, ongeacht het nummer van de LP. En als je dat bij je Sony en Thorens doet Jack? Zie je het daar dan wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2015 Author Report Share Posted 18 november 2015 Lijkt me wel dat je daar ook de invloed van de naald sleep mee kan zichtbaar. Interessant, maar zou je zo'n meter ook voor andere loopwerken kunnen gebruiken? Zou die Acoustic van jou last van hebben van needle drag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Misschien is het wel kleuring Carl ik weet het niet maar waarom zou een tussenwiel kleuren en een snaar niet. Zou het kunnen liggen aan de gewichten van een plateau of een wellicht een motor. Gisteren nog eens kritisch geluisterd naar bijgeluiden. Ik heb de nu zowel het chassis van de Garrard 301 en de toonarm geaard en ik hoor pas op 3kwart van het volume een beetje ruis,de versterker heeft 100 watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Interessant, maar zou je zo'n meter ook voor andere loopwerken kunnen gebruiken? Zou die Acoustic van jou last van hebben van needle drag? Met 3 motoren lijkt me dat erg stug. Jack, de strobo schijf is met 50Hz niet snel genoeg om kleine veranderingen in de snelheid te kunnen waarnemen. Hiervoor moet je eigenlijk een 300Hz set gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 En als je dat bij je Sony en Thorens doet Jack? Zie je het daar dan wel. Ik heb ooit een "olie verhaal" op dit forum gezet oid. Wat ik me kan herinneren dat de TD-2001 met QS olie nauwkeurig draaide. De Sony PS-6750 heeft een ingebouwde stroboscoop en draait altijd zeer nauwkeurig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Jack, de strobo schijf is met 50Hz niet snel genoeg om kleine veranderingen in de snelheid te kunnen waarnemen. Hiervoor moet je eigenlijk een 300Hz set gebruiken. Ok, ga ik niet kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2015 Report Share Posted 18 november 2015 Met 3 motoren lijkt me dat erg stug. Jack, de strobo schijf is met 50Hz niet snel genoeg om kleine veranderingen in de snelheid te kunnen waarnemen. Hiervoor moet je eigenlijk een 300Hz set gebruiken. Daar zie je het net zo min mee. Belangrijker is de lengte van de lichtpuls t.o.v. de frequentie. Hoe korter die puls is des te minder waziger de streepjes van zichzelf worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2015 Report Share Posted 19 november 2015 De stroboscoopschijf van Sonore heeft een nóg hogere frequentie. Daar zie je echt alle afwijkingen mee. Wanneer de aandrijving niet echt stabiel is, zie je daarmee gelijk wazige streepjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2015 Report Share Posted 19 november 2015 (edited) De stroboscoopschijf van Sonore heeft een nóg hogere frequentie. Daar zie je echt alle afwijkingen mee. Wanneer de aandrijving niet echt stabiel is, zie je daarmee gelijk wazige streepjes. Nog hoger dan wat? Waar Sonore vorig jaar mee demonstreerde was gewoon een 50Hz schijfje. Heb je wel eens zo'n 300Hz schijf gezien en gezien hoeveel streepjes daarop staan en hoe dicht op elkaar? Is met het blote nauwelijks meer te zien. Die 300Hz schijf die ik gezien heb was trouwens 30cm in diameter, hoe wil je dan nog een plaat afspelen? Dat kan dan alleen met de vinyl 300Hz schijf van Clearaudio. Overigens zijn die 50Hz schijfjes effectief 100Hz. Afijn het basisprincipe wat ik aangaf verandert er niet mee. Edited 19 november 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2015 Report Share Posted 20 november 2015 Daar zie je het net zo min mee. Belangrijker is de lengte van de lichtpuls t.o.v. de frequentie. Hoe korter die puls is des te minder waziger de streepjes van zichzelf worden. Weet je wat het erge is? Zo'n Quartz lock loopwerk dat door diverse producenten gebruikt is, is stabieler met de quartz lock uit. Als de schakeling nl aan staat blijft ie corrigeren, ook al is dat vaak niet nodig. E.e.a is gerelateerd aan de gevoeligheid van de quartzlock schakeling en de varierende needledrag die er is tijdens het spelen. Alleen in een niet varierende groef (enkele toon of stille groef) zal de quartzlock niet storen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 november 2015 Report Share Posted 20 november 2015 (edited) Mocht de snelheid van het tussenwiel varieren dan zal dat minimaal zijn anders zou je dat toch moeten horen lijkt mij. Het toerental van het tussenwiel maakt niet uit, mits het toerental constant is. Aan één kant zit n.l. de capstan en aan de andere kant het plateau. De diameter is dan niet van belang. Wanneer het tussenwiel niet rond is hoor je dat wél. Een slingerende capstan trouwens ook, en vuil aan de binnenkant van het plateau waar het tussenwiel loopt ook. Ik herinner me nog dat ik dat plateau, tussenwiel en capstan regelmatig schoonmaakte. Dat scheelde aanzienlijk. Draai maar eens een piano-opname. Edited 20 november 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 november 2015 Author Report Share Posted 20 november 2015 Met een naaldkracht van 2 gram en een wrijvingcoefficient van ongeveer 0,2 is de wrijving 0,4 gram. Daar komt de wighoek van de groef en het slingeren nog overheen, dus laat het samen 1 gram zijn. Bij 15 cm radius een aandrijfkoppel van 0,0015 Nm. Bij 33rpm is dat 0,00005 W. Niet iets waar dat tussenwiel warm van wordt (lijkt me). Wanneer ik goed reken tenminste. In 1955 toen dit boek geschreven werd was de naaldkracht eerder 20 gram toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 november 2015 Report Share Posted 20 november 2015 In 1955 toen dit boek geschreven werd was de naaldkracht eerder 20 gram toch. En de plaat draaide nog 78 rpm. Geen vergelijk met de moderne platenspelers dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 november 2015 Report Share Posted 20 november 2015 Het toerental van het tussenwiel maakt niet uit, mits het toerental constant is. Aan één kant zit n.l. de capstan en aan de andere kant het plateau. De diameter is dan niet van belang. Wanneer het tussenwiel niet rond is hoor je dat wél. Een slingerende capstan trouwens ook, en vuil aan de binnenkant van het plateau waar het tussenwiel loopt ook. Ik herinner me nog dat ik dat plateau, tussenwiel en capstan regelmatig schoonmaakte. Dat scheelde aanzienlijk. Draai maar eens een piano-opname. Juist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts