Members Arden Posted 26 december 2015 Author Members Report Share Posted 26 december 2015 Je gebruikt ook meteen het sleutelwoord: zorgvuldig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Die ellende is inderdaad niet leuk. Niemand krijgt graag een apparaat terug dat stuk is maar nog erger is al het gelieg erover vind ik. Het staalhard ontkennen dat ze ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 De meeste bedrijven sluiten garantie uit na modificatie en terecht. Elementen kunnen rare dingen doen. Ik heb ook wel eens een cantilever kapot gehad onverwacht. Vandaar dat ik inruil redelijk vind. Ook als ik zelf de schuld zou zijn hoeft een dealer niet twee keer de hoofdprijs te verdienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) In een vorig leven heb ik eens tot drie keer de tweeters van mijn Celestion speakers kapotgespeeld. En tot drie keer kreeg ik nieuwe, zonder problemen. De laatste keer werd mij wel gevraagd iets voorzichtiger te zijn. Prima de luxe service, hè. Ben nog vaak bij die winkel wat gaan kopen. En die plaat van Gloria Gaynor ben ik met respect gaan behandelen. ;-) Edited 27 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 december 2015 Author Members Report Share Posted 27 december 2015 De meeste bedrijven sluiten garantie uit na modificatie en terecht. Elementen kunnen rare dingen doen. Ik heb ook wel eens een cantilever kapot gehad onverwacht. Vandaar dat ik inruil redelijk vind. Ook als ik zelf de schuld zou zijn hoeft een dealer niet twee keer de hoofdprijs te verdienen. Ook op elementen zit garantie (nieuw zonder garantie verkopen kan niet in Nederland), maar hier zit ook vaak de adder. Officieel moet het element dan ook door de dealer of importeur worden ingebouwd. Dat wil men vaak al niet, omdat daar onder een bepaalde prijsstelling gewoon een factuur voor volgt. Net als in de garage trouwens, maar dat vindt niemand vreemd. Daarna krijg je nog de discussie ''onzorgvuldig handelen'', oftewel, de feestjes, de stofdoek, de kinderen etc. Blijft een heel moeilijke materie, de consument wil altijd zijn gelijk, wie denk je dat daar uiteindelijk voor opdraait? Ook die kosten moeten ergens worden terugverdiend. Voor wat betreft een dealer die 2 x de hoofdprijs zou verdienen, het woord verdienen wil ik buiten beschouwing laten, maar over het algemeen is de consument vandaag de dag zo mondig, dat een retailprijs blijkbaar standaard moet worden gezien als onderhandelbaar. En toch zijn die prijzen ergens op gebaseerd, en dat is niet de zakken vullen van de dealer, al helemaal niet die van de importeur. Een aantal van mijn dealers geven dan nog de mogelijkheid een element thuis te proberen, wie denk je dat die gaat inbouwen? Allemaal kosten die ook weer ergens terugverdiend moeten worden, ik rij me niet voor niets een slag in de rondte. Het ergste is dan nog, dat als een element bevalt er eerst nog moet worden onderhandeld over de prijs, op zich tegenwoordig te begrijpen, maar dan moet er daarna nog wel even een nieuw element worden gemonteerd, wat dit was natuurljk een demo! Raad eens wie ook die kosten weer om zijn oren krijgt? Onderhandel dan over dat demomodel... Resume, je moet wel heel veel liefde voor dit vak hebben om hier een boterham mee te willen verdienen, al helemaal in de analoge hoek! Een bekende importeur sprak ooit eens de gevleugelde woorden: ''Wie in deze branche miljonair wil worden, zal als multi-miljonair moeten beginnen'' O, en aangaande die inruil, wanneer men inruilt, vraag je dan eerst eens af wat je er zelf 2e hands voor zou willen betalen, niet wat je er voor wilt hebben. Dankzij Marktplaats zijn er genoeg grappenmakers die ergens 2e hands iets kopen voor een ramshprijs, dat wordt dan diezelfde dag nog geprobeerd in te ruilen bij een winkel met een dikke marge. Bon is vaak ''even'' kwijt, maar het was echt zo duur, dus moet er een goede inruilprijs volgen, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Of Marco men hanteert de huidige verkoopprijs als argument dat het echt een dure aankoop was terwijl de prijs van 5j geleden vaak lager was om allerlei redenen waaronder vaak een vorig model Jullie hebben kunnen volgen dat mijn phono 1 is nagekeken. Wel dat was een lijdensweg zoals ik schreef. Mijn dealer is hier vele en vele uren mee beziggeweest om te achterhalen wat nu zoveel brom veroorzaakte. Plus volgens zijn kennis waren er ontwerpfouten, soit ... Veel zaken werden uitgeprobeerd, luisteren, aan de scoop hangen, meten enz enz ... Wil je de phono echt nog stiller maken dan deze huidig kan, dient er nieuwe voeding geplaatst te worden, en dat vinden we beiden too much. Kostprijs van dit alles 35 euro onderdeeltjes en 50 euro werk, al die research uren noemde hij leerschool en hoefde ik niet te betalen. Wel chapeau zeg ik dan !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Rob Wilms van de Hifiwinkel zei me een keer dat hij voor een element in zijn programma nam, hij wel wilde weten wat de inruilpolicy was. Stel dat binnen de week dat element desnoods door eigen schuld kapot was, vond hij dat hij niet voor een tweede element de hoofdprijs kon vragen. Dan was hij gewoon een klant kwijt. Ik had dat nog niet zo bekeken, maar het gaf me wel een goed gevoel na de koop van een element van 2300 euro. Overigens vertelde een andere handelaar me eens, dat korting in de prijs was inbegrepen. Hij mocht van de importeur 5 procent geven. Een importeur die zo handelt is trouwens strafbaar. Verticale prijsbinding is in NL verboden. Dat neemt niet weg, dat de marges voor de middenstand kennelijk te laag zijn gezien het grote aantal faillissementen. Heeft zeker met de kostenstructuur te maken. In die zin kan je beter een winkel aan huis hebben dan op een B locatie. Sommige importeurs vinden dat weer oneerlijke concurrentie. Edited 27 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 december 2015 Author Members Report Share Posted 27 december 2015 Kan me er allemaal wel iets bij voorstellen Carl, maar nog steeds, als jij bij de slager je biefstuk koopt, en hem zelf verpest (wat velen doen btw), kun je die doorgebakken en niet te knagen biefstuk dan ook gaan terugbrengen en tegen gereduceerd bedrag een nieuwe halen? Hetzelfde voor je auto, computer, kleding en ga zo maar door. Alleen in de audio schijnt dat zo te moeten zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Het heeft er natuurlijk mee te maken hoe je aan klantenbinding wil doen Marco. Normaal gesproken zou je maar een keer winst hebben gemaakt en waarom dan door pech van een klant twee keer? Mijn voorbeeld komt natuurlijk niet zo vaak voor, maar ik maak me sterk dat jij in een dergelijke situatie ook coulance zou bieden. Edited 27 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 december 2015 Author Members Report Share Posted 27 december 2015 Tuurlijk, waar denk je dat die coulance normaal gesproken vandaan komt? Je meldde het zelf al, de dealer wil weten wat het beleid bij een importeur is in dergelijke gevallen, zodat die coulance dus wordt geboden door...? Juist! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Beiden hoop ik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Overigens heb ik in mijn carrière maar een element gemold, had ik eigenlijk mee terug moeten gaan. Ik heb de Denon 304 met afgebroken cantilever nog steeds. Kennelijk niet de moeite van repareren waard. Edited 27 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Waarom is die DL304 geen reparatie waard? Het is een mooi element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Ik denk dat er in verhouding tot het aantal kopers, nog steeds te veel winkels zijn. De markt is behoorlijk klein en bestaat voor een groot deel uit hobbyisten. Het aantal winkels is in verhouding erg groot en zijn ook vaak uit een hobby ontstaan. Ik vraag wel eens of er mensen vroeger bij Allwave geweest zijn. Zaterdagmorgen de pallets met td160 en grote Tannoys tot aan het plafond beladen en diezelfde zaterdagmiddag stonden er veel lege pallets. Wanneer je nu in een audiozaak binnenloopt ben je vaak de enige bezoeker. Bij Audiohome moest ik omstreeks 1980 eens wachten omdat er een nieuwe Mark Levinson voorversterker was binnen gekomen. Die moest eerst getest worden. Daarna was er pas aandacht voor de klant. Het enthousiasme was erg groot en men kon zich dit veroorloven. Nu vertrekt die ene klant en komt nooit meer terug. Jammer, maar helaas is het niet anders. Voor de handel zou het fijn zijn dat de markt weer wat groeit. Voor de klanten ook, maar die weten nu met die Sonos en Bose zooi niet beter. Die denken echt dat ze wat goeds in huis hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Luidspreker nieuw minstens 50K Mail dealer --> demomodel thuis afgeleverd 20K, geen mogelijkheid tot beluisteren, te nemen of te laten u heeft 2 - 3d bedenktijd Ik verzin dit niet Is dat nog normaal op zo'n manier verkopen? Welk vertrouwen heb je dan nog in de zaak, de luidspreker, het merk etc ... Sorry aan de dealers en importeurs hier maar dat doet je ook serieus nadenken over de winstmarge hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 december 2015 Author Members Report Share Posted 27 december 2015 Vraag je eerst maar eens af waarom producten uit de US hier ineens 30 tot 40% duurder moeten zijn. Met Europese producten zie je dat niet zo snel gebeuren. Ik hou het dan ook maar bij mijn Europese producten, voornamelijk Duits, en wat Japanse producten. Rijk wordt je er niet van, maar tjonge, we hebben een hoop plezier! Alhoewel, ik heb binnenkort ook een Amerikaanse draaitafel, misschien wordt ik dan ook nog wel eens rijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Sorry aan de dealers en importeurs hier maar dat doet je ook serieus nadenken over de winstmarge hoorDe winstmarge is er eigenlijk niet. Doordat de kosten van een winkel, loonkosten ed hoog zijn in verhouding tot het aantal verkopen. Dan doen ze de marge nog maar wat omhoog en denken.. We zitten tenslotte in een niche markt.De klant (in ieder geval ik) kijkt wat er voor de gespaarde centjes gekocht kan worden en kijkt eerst of de prijs redelijk is en in overeenstemming met de prijs. En uiteindelijk is de klant toch de bepalende factor of er iets verkocht wordt of niet. Dat er soms enkele duizenden euros voor een ander kleurtje betaald moet worden b.v. Daarvoor wordt je hele auto kerig overgespoten. Een ander probleem is natuurlijk de levensduur van high-end apparaten. Veel mensen kiezen daarom voor gebruikt of vintage. Maar hier zitten we in een topic over betaalbare elementen. Eigenlijk een stap in de goede richting. Edited 27 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Het ging om een EU merk Welk merk doet niet ter zake Marco, het land ook niet, het gaat om de benadering en het grote verschil in prijs Zo'n praktijken stemmen toch tot nadenken kWil nog eens benadrukken dat het produkt niet beluisterd kon worden, ook niet voor een meerprijs Je moet echt wel lef hebben om op die manier iets te willen verkopen Wie van jullie gaat er 20 000 uitgeven zonder het thuis geprobeerd te hebben? Het is een HANA topic (sorry moest het even kwijt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 kWil nog eens benadrukken dat het produkt niet beluisterd kon worden, ook niet voor een meerprijs Je moet echt wel lef hebben om op die manier iets te willen verkopen Wie van jullie gaat er 20 000 uitgeven zonder het thuis geprobeerd te hebben? Het is een HANA topic (sorry moest het even kwijt) Als je als kleine dealer, niet kunt investeren in demo-modellen die ook echt uitgeleend worden, kan ik me iets bij voorstellen zorg dan als distributeur in Nederland ervoor, dat dit voor de dealers gefaciliteerd wordt. Verder kan ik me voorstellen, dat met name duurdere apparaten/luidsprekers, door de dealer zelf bij iemand thuis voor proef geleverd en opgesteld worden en hier een kleine vergoeding in de onkosten tegenover mag staan, welke weer verrekend kunnen worden indien als e.e.a. tot een werkelijke aankoop heeft geleidt. - Dit om te waarborgen, dat de dealer weet aan wie zijn kostbaarheden worden uitgeleend. - De drempel te verhogen tot mensen met echte aankoopplannen Waar ik een erge hekel aan heb is, de je voor proefapparaten en services en tijd en inspanning, de vak-dealer (mis)bruikt om vervolgens je werkelijke aankoop, goedkoper via internet te doen. Dit ondanks het feit, dat aankopen via internet, je het recht geeft deze na een aantal dagen retour te zenden. Nu zullen apparaten in het duurdere segment veelal niet nieuw via internet worden verhandeld en dat lijkt me vanuit de verkopende partij ook niet erg. Van teruggestuurde apparaten, die je niet meer "nieuw" kunt verkopen wordt je niet vrolijk van Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 (edited) De reden dat Amerikaans verkocht werd lijkt me duidelijk. Die high end merken uit dit verre land gaven de mogelijkheid de zaken exclusief te houden en te kiezen voor een beperkt aantal dealers die prijsafspraken met elkaar maakten. Zo hield je er een relatief goede boterham aan over. Duitse apparatuur bijvoorbeeld kan je in ons land echt niet duurder verkopen want de grens is veel te dicht bij. Zelf denk ik dat de prijzen van de huidige high - end apparatuur te hoog zijn gezien het beschikbare geld van een consument. Er zijn niet zoveel mensen die 500 euro per maand opzij kunnen zetten om na een kleine twee jaar een topdraaitafel te kopen met dito arm en element. Ik snap verder echt wel dat een dergelijke draaitafel niet goedkoop kan zijn. Persoonlijk verwacht ik dat de toekomst van High End audio maar ook andere exclusieve produkten de kant op gaat van zeer professionele cottage industrie. Een goede techneut ontwikkelt met een vriend/netwerk bijvoorbeeld een bestaand model door waar geen rechten meer opzitten. Vervolgens verkoopt hij dat zonder tussenkomst rechtstreeks of met behulp van een tussenpersoon die zorgt voor een thuisdemo en die daarvoor courtage krijgt. Streaming e.d. troep blijft de zaak van grotere bedrijven. Er zijn al bedrijven die zo kleinschalig werken. Quad GmbH repareert de ESL, maar kan ze ook geheel nieuw op bestelling bouwen, AvO probeert al jaren een verbeterde Quad 303 kloon te maken. Ook Array werkt zo net als die Hay uit Venlo en ook onze Spido bewandelde die weg. Maar ook hoorde ik laatst van een Indiase kleermaker die bij je thuis komt opmeten en vervolgens de zaak in India laat maken, kleine meubelmakers en noem maar op. Markten veranderen en de tijd van het traditionele verkoopmodel is echt voorbij. Uitdagende tijd voor jonge initiatiefrijke mensen. PS tekst iets aangepast naar aanleiding commentaar. Edited 28 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 (edited) De reden dat Amerikaans verkocht werd lijkt me duidelijk. Die high end merken uit dit verre land gaven de mogelijkheid de zaken exclusief te houden en te kiezen voor een beperkt aantal dealers die prijsafspraken met elkaar maakten. Zo hield je er een relatief goede boterham aan over. Duitse apparatuur bijvoorbeeld kan je in ons land echt niet duurder verkopen want de grens is veel te dicht bij. Zelf denk ik dat de prijzen van de huidige high - end apparatuur te hoog zijn gezien het beschikbare geld van een consument. Er zijn niet zoveel mensen die 500 euro per maand opzij kunnen zetten om na een kleine twee jaar een topdraaitafel te kopen met dito arm en element. Ik snap verder echt wel dat een dergelijke draaitafel niet goedkoop kan zijn. Persoonlijk verwacht ik dat de toekomst van High End audio maar ook andere exclusieve produkten de kant op gaat van zeer professionele cottage industrie. Een goede techneut maakt met een vriend/netwerk een bestaand model na waar geen rechten meer opzitten met gebruik van exclusieve componenten. Vervolgens verkoopt hij dat zonder tussenkomst rechtstreeks of met behulp van een tussenpersoon die zorgt voor thuisdemo en die daarvoor courtage krijgt. Streaming e.d. troep blijft de zaak van grotere bedrijven. Er zijn al bedrijven die zo werken. Quad GmbH repareert de ESL, maar kan ze ook geheel nieuw op bestelling bouwen, AvO probeert al jaren een verbeterde Quad 303 kloon te maken. Ook Array werkt zo net als die Hay uit Venlo en ook onze Spido bewandelde die weg. Maar ook hoorde ik laatst van een Indiase kleermaker die bij je thuis komt opmeten en vervolgens de zaak in India laat maken, kleine meubelmakers en noem maar op. Markten veranderen en de tijd van het traditionele verkoopmodel is echt voorbij. Uitdagende tijd voor jonge initiatiefrijke mensen. Array, Hay en Spido maken geen kopie van een ander product.!! Sterker nog... Array kreeg een versterker retour die gedemonteerd en weer gemonteerd was. Misschien dat er een kopie uit Korea of zo komt. Streaming is geen "troep" voor alleen grote bedrijven. Kijk maar eens naar de producten van b.v. Pink Faun. Edited 28 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Sorry Hans wat onzorgvuldig geformuleerd. Ik wilde zeker niets negatiefs over deze merken zeggen. Het ging me meer om de trend bij niche produkten. Overigens vertelde Hay me een keer dat bij buizen er niet zoveel nieuws meer was te ontdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Kweet niet wat jij onder streaming verstaat, maar draaien vanaf een harde schijf toch hopelijk niet. Dit n.a.v. "Streaming e.d. troep". Nu begrijp ik uit je post dat een top draaitafel iets moet kosten als € 12.000, tja, dan is de rest al gauw "troep". Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 (...) Nu begrijp ik uit je post dat een top draaitafel iets moet kosten als € 12.000, tja, dan is de rest al gauw "troep". Beste Mumsoft, Een draaitafel van € 12.000,- kan toch best dure troep zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 (edited) Niet als Carl die uitzoekt. Echter, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn vintage Dual te vervangen door zo'n top-model, al had ik het geld om er 10 te kopen. Edited 29 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts