Hans van Liempd Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Hans, schaf jij eens 2 verschillende providers aan en ga da dan oordelen, geen onzin vertellen. Mvg wol Ik vertel geen onzin en heb het zeker niet over twee providers. het ging hier over streaming vanaf de NAS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 (edited) Niet als Carl die uitzoekt. Echter, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn vintage Dual te vervangen door zo'n top-model, al had ik het geld om er 10 te kopen.Ik ken hier toch verschillende mensen die een opgetuigde Fat Bob hebben. Met een SME arm en leuk element zit je dan al vlug op een zes of zeven duizend euro als je dat nu bij elkaar koopt. Veel geld hoor, maar volgens mij hebben ze er geen spijt van. Overigens wordt mijn volgende actieve draaitafel een klasieke Dual 1019 (het schijnt zo'n beetje het oermodel te zijn). Dat zal heel wat minder kosten, maar dat ligt dan met name aan de keuze van het element. Ik ben verder tevreden met mijn Oracle draaitafel en een paar leuke klassiekers. Oh ja en als ik nog eens echt gek doe, koop ik een Raven GT erbij. Wel mijn ideaal naast de Oracle. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is, dat echt mooie spullen als de Fat Bob een boel geld kosten. Maar dan heb je wel iets voor een paar generaties. Die draaitafel draait dan nog wel zijn rondjes, maar de streamer? In die zin is een topdraaitafel toch zijn geld wel weer waard. Elementen daarentegen vind ik wel aan de prijs (en die zal wel in her arbeidsloon zitten Wiel). Aan de andere kant gaan ze toch wel weer lang mee zoals bij Roger en mij blijkt. Edited 29 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 (edited) De vraag is of al die lui met een fat bob of ander modern soort draaitafel eerder zo'n oud topmodel van Dual, Thorens, Lenco, Garrard en noem ze verder maar op, hadden. Volgens mij gaan die ook niet stuk bij zorgvuldig gebruik, en doen ze i.h.a. niet onder voor die moderne slagschepen. Maar nu had Arden het idee om eens het verschil tussen drie loopwerken met identieke omgevingsvariabelen te laten horen, misschien steek ik daarvan nog wat op. Dan wel alledrie ook met dat kopermatje erop, om materiaalverschil min of meer uit te sluiten. Edited 29 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 (edited) De vraag is of al die lui met een fat bob of ander modern soort draaitafel eerder zo'n oud topmodel van Dual, Thorens, Lenco, Garrard en noem ze verder maar op, hadden. Volgens mij gaan die ook niet stuk bij zorgvuldig gebruik, en doen ze i.h.a. niet onder voor die moderne slagschepen. Maar nu had Arden het idee om eens het verschil tussen drie loopwerken met identieke omgevingsvbariabelen Hai Marc, Persoonlijk denk ik dat je wel een punt hebt. Als je een goede draaitafel hebt zullen met name arm en element het doen. Zo was ik er bij de vergelijking van Hanze tussen de Thorens 160 en 124 met dezelfde SME arm en element er nagenoeg zeker van dat de riemaangedreven 160 neutraler was en in mijn oren beter klonk. Maar toen ik mijn 160 met de 124 en 301 ( met andere armen en elementen) van Groovy en Jongendroom vergeleek lag dat zeker anders. Blijft een lastige en daarom leuke hobby. Overigens was mijn eerste draaitafel een Dual 1219. Dat was en is een mooi ding net zoals de meeste Duals. Dat ik de Dual 1019 en niet de 1219 ga opknappen heeft meer te maken met het zeer degelijke karakter. Zeg maar een kleintje 124 en 301. Moet nog blijken hoor. Niettemin blijft een topdraaitafel een mooi bezit. En of het het waard is? Een Picasso is ook maar wat verf op doek in essentie. De meeste mensen kunnen beiden overigens niet betalen. Edited 29 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Om daaraan toe te voegen dat een topdraaitafel ook iets laat zien van de eigenaar net als andere top produkten. Eigenlijk net een auto. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eerder kiezen voor een Aston Martin en niet de Ferrari. De Pluto draaitafel spreekt me weer meer aan dan de Feickert. Wat de beste is met dezelfde arm en element? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Ach, iedereen koopt toch waar hij in gelooft en wat hij mooi vindt.... Ik moet er niet aan denken om tegen een Fat Bob aan te kijken, gelukkige heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur. Ik heb járen met veel plezier met de Ariston met Stax en Benz gedraaid, en nu dan met de Garrard 301 met Thomas Schick en Denon DL103. En waarom? Verliefd geworden op de prachtige jaren 50 vorm van de 301, met een mooie 12" arm en niet te vergeten de prachtige (weer subjectief) zelfbouwplint. En daarnaast vind ik het wat aangenamer klinker dan mijn vorige combinatie? Beter? Voor mijn gevoel wel, maar vooral anders qua klankkarakter. Daarnaast geeft de zelfbouw natuurlijk veel voldoening..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Een topdraaitafel laat iets zien van het karakter van de eigenaar Renée. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Ja, je postte tussendoor, toen in aan het typen was. Maar het klopt, ik neig nu ook steeds meer naar vintage, alleen al voor de looks. Dat het dan ook goed klinkt is dan meegenomen. Recentelijk ook een Leak Varislope Stereo gekocht. Hij zal het zeker een keertje gaan doen, maar deze móest ik ook hebben, vanwege de looks..... Sorry Marco, voor al dit off topic gedoe.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Marco begrijpt het wel - met zijn beroep moet je zonder meer al een soort psycholoog zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Mijn eerste was een Dual 1215. Moest nog een kast omheen, dat heette toen nog geen 'plinth', en die maakte ik van spaanplaat afgeplakt met schuimplastic. Ja, wist ik veel, als 17-jarige. Los stofkapje erbij, en klaar was mijn platenwisselaar. Op zolder staat geloof ik nog het karkas. Mijn 2e en laatste (!) is de Dual 604. Ik heb nooit mijn platen weggedaan en de Dual gekoesterd. Toen ik eindelijk audiofiel werd, 8 jaar geleden, heb ik hem verwend met een nieuw element. Kurkmat, TS en tegel eronder. Draaien maar. Toch doe ik dat weinig. De Olive is gemakkelijker, bevat meer dan 3300 opnamen, en klinkt (vind ik) beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Overigens was mijn eerste draaitafel een Dual 1219. Dat was en is een mooi ding net zoals de meeste Duals. Dat ik de Dual 1019 en niet de 1219 ga opknappen heeft meer te maken met het zeer degelijke karakter. Zeg maar een kleintje 124 en 301. Moet nog blijken hoor. Ik zou liever een 1219 dan een 1019 hebben. het mechanisme is vrijwel gelijk, maar de rumblewaarden en arm (is langer) zijn van de 1219 veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Om daaraan toe te voegen dat een topdraaitafel ook iets laat zien van de eigenaar net als andere top produkten. Eigenlijk net een auto. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eerder kiezen voor een Aston Martin en niet de Ferrari. De Pluto draaitafel spreekt me weer meer aan dan de Feickert. Wat de beste is met dezelfde arm en element? Carl, Dat je een Aston Martin mooier vindt dan een Ferrari, kan ik wel snappen. Maar in mijn mening is dan de Feickert een Aston Martin en de Pluto een Ferrari. In mijn ogen Stijl versus protserigheid. Zo zie je maar weer; over smaak valt niet te twisten en smaak maakt ook nog rare kronkels. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 De vraag is of al die lui met een fat bob of ander modern soort draaitafel eerder zo'n oud topmodel van Dual, Thorens, Lenco, Garrard en noem ze verder maar op, hadden. Volgens mij gaan die ook niet stuk bij zorgvuldig gebruik, en doen ze i.h.a. niet onder voor die moderne slagschepen. Ik was in ieder geval een van de mensen die begonnen is met een eenvoudig Philips Pickupje en via twee Duals, een Era, drie Thorensen, een LP12 en een Fat Bob bij de Acoustic Signature ben uitgekomen. Er is wel degelijk een groot klankverschil tussen die draaitafels. De Thorensen en LP12 klinken n.l. aanzienlijk rustiger dan de laatste twee. De Fat Bob met tangentiale arm was het meest dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Ik ben begonnen met een Acoustical 3100 simpel van opbouw maar met een leuk element erin valt daar zeker van te genieten net zoals van eerder genoemde merken. Nu rommel ik wat met Lenco's en ook die kun je lekker laten klinken. De Thorens 124 en Garrad 301 en Lenco 88 kocht ik voor de looks maar ow wat een geluk die klinken ook goed,maar wat voor de een goed is is voor een ander maar zozo omdat hij ooit beter heeft gehoord. Pluto en Feikerd zijn begeringswaardige dt's delicaat gebouwd daardoor ook muisstil verwacht ik maar dat kan bruintje niet trekken. Afijn iemand die met een Garrard 401 draait wilde graag een l75 van mij overnemen om daar mee te experimenteren dat kan nog zolang ze goedkoop zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Marco begrijpt het wel - met zijn beroep moet je zonder meer al een soort psycholoog zijn. En om hier op het forum rond te hangen 'licht gestoord" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 december 2015 Author Members Report Share Posted 30 december 2015 En om hier NOG op het forum rond te hangen 'licht gestoord" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Ik was in ieder geval een van de mensen die begonnen is met een eenvoudig Philips Pickupje en via twee Duals, een Era, drie Thorensen, een LP12 en een Fat Bob bij de Acoustic Signature ben uitgekomen. Er is wel degelijk een groot klankverschil tussen die draaitafels. De Thorensen en LP12 klinken n.l. aanzienlijk rustiger dan de laatste twee. De Fat Bob met tangentiale arm was het meest dynamisch. Samenvattend hadden ze allemaal een ander sausje, dus. Sausje heb ik uit een ander topic.Maar waarom heb jij zo veel sau.. soorten draaitafels gekocht? Ging er iets stuk dan? Of was het gewoon die audiofiele zucht naar steeds iets anders, beters desnoods? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Omdat het kan, Marc. Het is deel van de hobby. Ik ben ooit begonnen met een Dual CS506 die ik bij ter Meulen Post heb besteld. Zelf een eenvoudige grenen plint om getimmerd en spelen maar. Die heeft hier 16 jaar zijn rondjes gedraaid. Toen kocht ik een andere voorversterker en die had geen phono ingang dus draaitafel weg. In 2001 kriebelde het toch weer en wilde ik de Dual nieuw leven in laten blazen. Helaas is ie erin gebleven, maar kwam toen thuis met en Thorens TD166Mk2. Die is is een paar maanden laten vervangen door een Michell Syncro (maar die was minder dan de Thorens) en weer 2 jaar later kwam de FatBob S (in standaard bezetting). Die heb ik in de loop der jaren uitgebouwd tot wat ie nu is (2 armen, andere armboards, Fein voeding, ander kabelwerk) Daarnaast heb ik nog een raffel spelers. Lijstje:- Dual CS1224 - Kenwood KD500 - Thorens TD160B Mk2/Linn Basik Plus (gepimpt) - Technics SL110/SME Series3 - Denon DP-59L En die draaien hun rondjes ook regelmatig Edited 30 december 2015 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Misschien heb ik een andere hobby dan? Mijn setje beviel me helemaal niet, en toen ben ik die gaan verbeteren. Niet door steeds andere apparaten te kopen, maar door wat ik had, aan te passen. Hans za het wel weer gesaus vinden, voor mij is het een stap dichter naar wat ik in het Concertgebouw hoor. Naar andere apparaten taal ik nu niet, of ze moeten iets toevoegen wat ik zelf niet kan toevoegen. Daarom heb ik ten lange leste toch weer een DAC gekocht, maar puur en alleen omdat-ie iets kan wat mijn huidige DAC niet kan. Ongetwijfeld is dat ook weer een stap terug, terug naar het begin, toen mijn set me niet beviel. Maar ik weet wel zo ongeveer wat me te doen staat. Al doende leert men, nietwaar. Overigens, ik snap ook wel die andere hobby, maar je hebt er wel de ruimte voor nodig, denk ik. Ik ben al blij dat ik één draaitafel een plaats kan gunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Het gaat mij niet per se om de "sausjes" die deze apparaten er overheen gieten, maar gewoon omdat het mooie dingen zijn en de techniek erachter ook nog eens interessant is. Natuurlijk loop ik ook wel eens tegen plaatsgebrek aan en dan begint het dilemma weer van welke mag er nu weg. Apparaten die onlangs het huis verlaten hebben zijn bijvoorbeeld een TEAC X-2000R bandrecorder en een Thorens TD318. Daarnaast staat ook nog het eea bij vrienden en kennissen te spelen. Zo heeft Geerdie op dit moment een set speakers van mij in gebruik, Audiofreak een eindversterker en s-k een voor- en eindversterker, hoofdtelefoonversterker en dgitale equalizer. Waarom? Omdat het kan en omdat ik liever heb dat het speelt dan dat het bij mij staat te niksen. (er staat nog genoeg waar ik nog mee kan spelen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Carl, Dat je een Aston Martin mooier vindt dan een Ferrari, kan ik wel snappen. Maar in mijn mening is dan de Feickert een Aston Martin en de Pluto een Ferrari. In mijn ogen Stijl versus protserigheid. Zo zie je maar weer; over smaak valt niet te twisten en smaak maakt ook nog rare kronkels. Groet, Leobus Ik had duidelijker moeten zijn Leo. Ik bedoelde de minst prijzige Pluto waarmee in Roermond gespeeld werd. Een utilistische schoonheid. Het grotere model vind ik ook te. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Ik zou liever een 1219 dan een 1019 hebben. het mechanisme is vrijwel gelijk, maar de rumblewaarden en arm (is langer) zijn van de 1219 veel beter. Is dat uit eigen ervaring Hans? Op die Duitse fora prefereren ze de 1019. En als de mechaniek hetzelfde is moeten de rumblewaarden gelijk te trekken zijn. Die schijnt ook beter te zijn dan een 124 of 301/401. Edited 30 december 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) (Dit is een reactie op Sodejuu) Ok, ik snap dat helemaal. Misschien heb ik dat weer niet, vanwege gebrek aan interesse in de techniek. Alles tot op zekere hoogte, want je zit niet jarenlang op een forum zonder er iets van op te steken. Maar ik kan geen apparaten modificeren zoals Tubejack, geen speakers bouwen zoals Spido of René, en ook niet knutselen aan de spullen zoals jij. Dat is toch een andere tak van de hobby. Ik vind het weer boeiend om de muziekverzameling vorm te geven, en onderwijl luister ik. Edited 31 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 december 2015 Author Members Report Share Posted 30 december 2015 [...] Ik vind het weer boeiend om de muziekverzameling vorm te geven, en onderwijl luister ik. Dat laatste is ook het allerbelangrijkste Mark, de muziek zou boven de apparatuur moeten staan. Ok, voor mij is het mijn werk oftewel mijn brood, maar dan nog. Een juiste telling zou ik ooit nog eens uit moeten voeren, maar de hoeveelheid vinyl (en in veel mindere mate cd's) heb staan is voor sommigen misschien belachelijk, maar iedere plaat heb ik zelf gekocht of gekregen, ik koester ze dan ook stuk voor stuk. Aangaande de draaitafels (nu we daar toch zijn beland), die zijn bij mij nooit weggeweest. Wat ik in de loop der tijd wel niet aan Philipsen, Garrards, Micro-Seiki's, VPI's Acoustic-Signatures, Feikerts en Pluto's heb gehad, die lijst is echt eindeloos. Niet uit onvrede, maar omdat ik alle principes en mogelijkheden wilde proberen. Sinds ik in de branche van de audio ben gestapt ging het idd soms nergens meer over, op sommige momenten had ik 5 draaitafels in huis staan, tot gek wordens toe voor vrouw en kinders. Op dit moment ben ik terug naar 1. Ik wil wel weer naar 3 (heb ik officieel toestemming voor), mijn doel is om het beste van 3 werelden neer te zetten: de beste snaaraandrijving, de beste tussenwiel aandrijver en de de beste direct drive. Dat beste moet je wel zien als wat IK het beste vindt, kleine nuance. Die direct drive daar zit ik nu met smart op te wachten, die hoop ik in januari eindelijk in huis te hebben. Wat mijn all-time favoriet gaat worden? De tijd zal het leren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Is dat uit eigen ervaring Hans? Op die Duitse fora prefereren ze de 1019. En als de mechaniek hetzelfde is moeten de rumblewaarden gelijk te trekken zijn. Die schijnt ook beter te zijn dan een 124 of 301/401. Die van mij speelt mooi Dankzij mijn Dual mannetje hier nog wat leuke info http://www.vinylengine.com/turntable_reviews.php?make=Dual&model=1019 Ik heb ook 3 draaitafels. Snaar, Direct Drive en Idler. Vast niet de beste van de wereld, maar wel leuk. Ze mogen blijven Edited 30 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts