Jump to content

Nieuwe meterkast

carl
 Share

Recommended Posts

In het kader van mijn aanbouw lijkt het verstandig een nieuwe meterkast te laten plaatsen begin volgend jaar. In zo'n kast kan je kennelijk twaalf stoppen laten plaatsen ( ik heb er nu 11). Ik heb al een speciaal circuit voor audio op een stop. Het circuit blijft hetzelfde maar de stop moet vervangen worden. Nu lees je vaak dat de moderne automatische stoppen minder goed zijn voor audio. Ik zoek nu een audiofiele stop voor in de nieuwe meterkast. Iemand suggesties?

Edited by carl

Ik heb voor audio een oud stoppenkastje met schroefzekeringen in de meterkast gezet. Met een stevige schakelaar en dito schroefklemmen. Verder geen met goud behangen zekeringen of superbekabeling. Ook geen afscherming om het standaard installatiedraad. Ik heb er wel voor gezorgd, dat er geen andere leidingen in de buurt liggen. Tot vandaag, nu ligt er een netwerkkabel naast de aardedraad die in een aparte buis ligt. Fase en nul liggen een aparte buis op 10cm afstand van de aardebuis.

De netwerkkabel is nog niet in gebruik, ik hoop dat het niet al te veel invloed heeft.

Edited by Hans van Liempd

Toen onze aardige buurman een automatische stoppenkast wilde installeren heb ik ook wat advies ingewonnen. Daardoor ging het geluid er niet op achteruit.

De oude stoppenkast met 2 stoppen ligt hier op tafel te wachten op... op... Betere tijden?

Weggooien is niks voor mij.

Je gebruikt dus een ouderwetse stop Hans. Hoe kom je aan de kast daarvoor?

Een kennis had zo'n ding nog op zolder liggen. In ons huis zaten precies dezelfde. Klopt prima dus. 

Vergat ik nog te schrijven. In ons huis komen er 3 fase binnen. Hieruit worden de 9 groepen gevoed. Ik heb gezocht naar een groep waar zo weinig mogelijk smerige belasting op komt. Ik heb daarvoor eerst het hele huis in kaart gebracht, op welke groep iedere lamp, stopcontact of apparaat zat. In de stoppenkast heb ik toen gekeken op welke fase de groepen zaten. Ik dacht dat ik nu de fase waarop groep waarop de slaapkamers zitten en die van de ovengroep, heb gekozen. Alles zegt dat overigens niet, je buurman kan op die fase misschien wel zo'n netwerkoverstopkontactkreng hebben zitten.

Met een spanningszoeker en veel geduld kun je dat zelf voorbereiden. Een groep aanzetten en de rest uit en alles in huis testen. Dan de tweede groep enz. Een elektricien moet daarna in de stoppenkast kijken hoe het met de fase is gesteld. 

Edited by Hans van Liempd

Toen onze aardige buurman een automatische stoppenkast wilde installeren heb ik ook wat advies ingewonnen. Daardoor ging het geluid er niet op achteruit.

De oude stoppenkast met 2 stoppen ligt hier op tafel te wachten op... op... Betere tijden?

Weggooien is niks voor mij.

Iets voor Carl? 

Hai Jack, het beginpunt van Lentus is een audiofiele automatische zekering van Siemens. AHP heeft er ook zo een. Gisteren bij Roger geweest die nogal wat bezwaren ertegen heeft (angst te veel ampère). Ik weet weinig van elektriciteit en zoek een optimale oplossing voor een redelijke prijs.

Edited by carl

Hai Jack, het beginpunt van Lentus is een audiofiele automatische zekering van Siemens. AHP heeft er ook zo een. Gisteren bij Roger geweest die nogal wat bezwaren ertegen heeft (angst te veel ampère). Ik weet weinig van elektriciteit en zoek een optimale oplossing voor een redelijke prijs.

Een nieuwe groepenkast voor de rest van het huis en wat van de "oude zooi" gebruiken voor je audiogroep. 

En ik ben eens aan het kijken wat de vervanging van de meterkast kost. Ik heb 11 stoppen en de elektricien rekent iets van 80 euro ex per stop volgens de voorschriften. Dacht ik klaar te zijn en weer eens in de audio te kunnen investeren. Maar goed ik vervang pas als ik goed weet hoe ik het audio circuit aanpas.

Hans voorstel lijkt het beste. Toch vraag ik me af of dit wel mag.

Hier in Zaandam hebben we nog zo' n ouderwets goed installatie bedrijf (van Dalsum)  Gewoon even vragen wat mogelijk is.  Misschien hebben ze nog een nieuwe "ouderwetse" groepen kast met 1 of 2 groepen liggen met gewone smeltpatronen van 16 ampère.  Die komt dan naast de bestaande kast.   Zolang het veilig is geïnstalleerd  en aan de normen voldoet, lijkt het me geen probleem.  

Edited by Tubejack

Gewoon 2 extra groepen aan laten leggen voor je audio met smeltzekeringen als je dat een goed gevoel geeft. Mag dat? Ja, dat mag. Maar let wel, de hoofdautomaat die er voor zit blijft een automaat, die gaat Liander echt van zijn levensdagen niet veranderen.

Een zekering is en blijft gewoon een zekering. Zo'n ding mag alleen op de markt gebracht worden als ie getest is. Een 16A 'audiofiele' zekering is dus net zo goed of slecht als een 16A 'gewone' zekering. Waarom Roger angst zou hebben voor te veel stroom (en dus overbelasting van leidingen), ontgaat me dan ook...

Hier in Zaandam hebben we nog zo' n ouderwets goed installatie bedrijf (van Dalsum)  Gewoon even vragen wat mogelijk is.  Misschien hebben ze nog een nieuwe "ouderwetse" groepen kast met 1 of 2 groepen liggen met gewone smeltpatronen van 16 ampère.  Die komt dan naast de bestaande kast.   Zolang het veilig is geïnstalleerd  en aan de normen voldoet, lijkt het me geen probleem.  

Wat bedoel je met een 'ouderwetse groepenkast'? Zekeringen i.p.v. installatieautomaten? Zekeringgroepen zijn nog gewoon nieuw te koop hoor. Daar is niks ouderwets aan. Voor in huis zijn zekeringen m.i. zelfs te prefereren boven installatieautomaten...

Wat bedoel je met een 'ouderwetse groepenkast'? Zekeringen i.p.v. installatieautomaten? Zekeringgroepen zijn nog gewoon nieuw te koop hoor. Daar is niks ouderwets aan. Voor in huis zijn zekeringen m.i. zelfs te prefereren boven installatieautomaten...

Ja die  Henrie.  HPIM1675.jpg

Wellicht nog nieuw te koop.  Echter in de bouwmarkten waar ik kom zie ik alleen automaten.

Ik zie de elektricien binnenkort ivm de aan bouw. Ik heb twee stoppenkasten van 4 en een van drie. Misschien alleen die eerste twee vervangen.

Overigens heeft de Nuon vorige week de elektriciteitsmeter en gasmeter tot aan de straat vervangen. Dat is dus allemaal actueel.

Edited by carl

Je kunt in een moderne kast met automaten ook modules met smeltzekeringen plaatsen.

http://www.elektrototaalmarkt.nl/abb-haf/zekeringgroep/0017-032-4135447/7913-420/?gclid=Cj0KEQiA4eqyBRDUh7Omv9vCtsoBEiQAspfs8htbsv9Goo6ROghTIhPEL-l3qA_PB2FAcLFVrgFXh5kaAuNp8P8HAQ

Deze kan je dus naast elkaar gebruiken.

Wel is het zo dat de nieuwe automaten niet alleen de plus uitschakelen als het mis gaat maar ook de nul mee schakelen.

De smeltzekering zal dat niet doen.

Of dat doorelkaar gebruikt mag worden weet ik niet.

Ja die  Henrie. 

(plaatje verwijderd)

Wellicht nog nieuw te koop.  Echter in de bouwmarkten waar ik kom zie ik alleen automaten.

Die uitvoeringsvorm is inderdaad oud. Had mijn broer ook in z'n vorige huis. Toen hij er een extra groep bij wilde hebben, heb ik nog wel even gezocht naar dat type, maar die kon ik niet meer vinden. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se. Er zijn ook moderne varianten van dat soort zekeringgroepen (zekering + lastschakelaar), zoals die van ABB, in de link van Kappa7. Ik heb destijds een Eaton/Holec Pasco gebruikt:

holec-pasco-1p-n-lpc25-zekering-16a-2225

Ziet er weer anders uit (dan die ABB), maar werkt verder hetzelfde. Heeft bovendien een kortsluitverklikker (neon-lampje), zodat je kunt zien in welke groep er een kortsluiting gelopen heeft...

Dat je in de bouwmarkt alleen nog maar installatieautomaten kunt kopen, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen zekeringgroepen meer bestaan. Ik heb deze destijds via internet gekocht. Was wel even zoeken overigens. Als je wilt weten welk bedrijf dat was, kan ik dat waarschijnlijk nog wel voor je opzoeken. Ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd. Inmiddels zou ik 'm gewoon via m'n werk bij de Technische Unie of bij de Van Egmond Groep halen. Krijg ik waarschijnlijk nog korting ook... :)

Edited by Henrie