Jump to content

Nieuwe meterkast


carl
 Share

Recommended Posts

Heb je ook geen zekeringen met inschakel vertraging,

Vb, mijn jongste broer als die slijpmachine gebruikte ,en het was een zware joekel ging zekering beveiliging uit, toen heeft de monteur er een andere 16 A eringezet, en toen ging de slijpmachine niet uit, het was een oud huis met de huidige nen 1010 voorschriften dus alles is nieuw,16 groepen.

 

Mvg wol

 

Ps ik denk dat de oude zekering meer piekbelasting aan kan.

Volgens mij gebruik jij nu hier het woord zekering in meerdere betekenissen, namelijke smeltzekering en installatieautomaat. Een (smelt)zekering is een beveiliging die smelt onder te hoge belasting en daarmee het achterliggende net (en apparatuur) beschermt. Een installatieautomaat heeft een tweeledige werking: als je langere tijd een te hoge stroom voert (overbelasting), zal er een bi-metaal in de installatieautomaat krom trekken en uiteindelijk een palletje bedienen waardoor de installatieautomaat uitschakelt. Als er echter een kortsluiting ontstaat in het net, is dat bi-metaaltje veel te traag. Daarvoor zit er een spoel in, met een kern die 'wegschiet' als er een heel plotselinge toename in stroom is (zoals bij een kortsluiting het geval is). Die kern bedient dan ook een palletje (wellicht hetzelfde palletje, dat weet ik zo niet precies), waardoor de kortsluitstroom afgeschakeld wordt...

 

Bij het inschakelen van bepaalde belastingen gaan kortstondig heel grote stromen lopen. Inschakelpieken dus. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij elektromotoren (inrush). Dit is dus, net als een kortsluiting, een heel plotselinge toename in stroom, waardoor een installatieautomaat kan 'denken' dat het een kortsluiting is, waarna de boel dus (onterecht!) afgeschakeld wordt. Een zekering heeft hier geen last van, want zo'n inschakelpiek daar wordt een zekering letterlijk niet warm van. En dus smelt hij niet, en dus blijft de boel gewoon ingeschakeld, zoals het hoort in die situatie.

 

Nu zijn er veel verschillende installatieautomaten, met, zoals dat heet, verschillende uitschakelkarakteristieken. Het begint bij de B-karakteristiek, die meestal in huizen wordt gebruikt. Daarna volgen de C- en D-karakteristiek, en dan heb je nog 'exoten' als de K-karakteristiek (gebruiken wij op het werk meestal), Z-karakteristiek, enz. In huis mag je alleen een B- of een C-karakteristiek gebruiken.

 

Het verschil zit 'm in de gevoeligheid voor inschakelpieken. Zie plaatje hieronder. Op de x-as zie je de stroom (logaritmische schaal), en op de y-as de uitschakeltijd (ook logaritmische schaal). Het 'kromme gedeelte' is het overbelastingsgebied, waar dat bi-metaal op reageert. Het verticale gedeelte is het kortsluitgebied, waar die kern in die spoel op reageert. Waar die twee elkaar kruisen zijn ze beide precies even snel.

 

Je ziet dan het overbelastingsgebied van een B-, C- en D-karakteristiek precies gelijk zijn. Het verschil zit 'm in het kortsluitgebied. Een B-karakteristiek reageert al op stromen van 3x In. Dat betekent dus dat een 16A-installatieautomaat met een B-karakteristiek al bij 3x16=48A 'denkt' dat het een kortsluitstroom is. Een C-karakteristiek reageert pas bij 5x In, dus dat is bij 5x16=80A. Een D-karakteristiek (die mag je in huis niet gebruiken) reageert zelfs pas bij 10xIn, dus dat is bij 160A. Je kunt je wel indenken dat als je een inschakelpiek hebt, dat een B-karakteristiek daar dan dus veel gevoeliger voor is dan een C-karakteristiek. Dus het kan zijn dat je broer nu een C-karakteristiek heeft gekregen als vervanging van een B-karakteristiek en dat het nu wel goed gaat met het inschakelen van z'n slijpmachine.

 

Om die reden ben ik overigens 'fan' van zekeringen i.p.v. installatieautomaten. De kans op onterechte uitschakelingen is veel kleiner. Alleen bij heel oude zekeringen die vaak relatief zwaar belast zijn, kun je onterechte uitschakelingen krijgen. Zekeringen verouderen namelijk als je ze zwaar belast en na verloop van tijd smelten ze dan alsnog door, terwijl de stroom nog eigenlijk helemaal niet hoog genoeg was voor die zekering. Maar dat heb je uiteraard zelf in de hand. Gewoon je groepen niet al te zwaar belasten en dan is er niks aan de hand. In de 7 jaar dat ik nu hier woon, is er nog nooit een zekering doorgebrand. Alleen de aardlekschakelaar is er een keer uitgevlogen, maar dat was onterecht. Na het wederinschakelen bleef ie namelijk gewoon in. Was niks aan de hand dus...

 

BCD-karakteristiek.6.gif

Link to comment
Share on other sites

Er zijn gewoon DIN-rail blokken voor een smeltzekering, dat is het punt niet. Maar die zitten dan nog steeds achter je hoofdautomaat. Dus wat schiet je nou eigenlijk op dan?

Wat bedoel je met de hoofdautomaat? In mijn groepenkast zitten achtereenvolgens een hoofdschakelaar (dat is wat anders dan een automaat!), een 3-fasen aardlekschakelaar en dan 5 zekeringgroepen. Nergens een hoofdautomaat te bekennen. In het trafohuisje in de buurt zitten ongetwijfeld meszekeringen...

 

Mijn broer had in z'n vorige huis zelfs niet eens een hoofdschakelaar. Kwam de voedingskabel direct op een paar aardlekschakelaars (die m'n oom er onder spanning heeft ingezet trouwens) binnen...

Edited by Henrie
Link to comment
Share on other sites

Je kunt in een moderne kast met automaten ook modules met smeltzekeringen plaatsen.

http://www.elektrototaalmarkt.nl/abb-haf/zekeringgroep/0017-032-4135447/7913-420/?gclid=Cj0KEQiA4eqyBRDUh7Omv9vCtsoBEiQAspfs8htbsv9Goo6ROghTIhPEL-l3qA_PB2FAcLFVrgFXh5kaAuNp8P8HAQ

Deze kan je dus naast elkaar gebruiken.

Wel is het zo dat de nieuwe automaten niet alleen de plus uitschakelen als het mis gaat maar ook de nul mee schakelen.

De smeltzekering zal dat niet doen.

Of dat doorelkaar gebruikt mag worden weet ik niet.

Volgens mij is dat geen enkel probleem, al mogen er soms volgens de NEN1010 ook dingen niet die geen enkel probleem zijn...

 

Overigens zeg je het goed: de automaten schakelen wel de nul mee, maar ze beveiligen niet in de nul. Wat beveiliging betreft doen ze dus hetzelfde als een zekering...

Link to comment
Share on other sites

Er zijn gewoon DIN-rail blokken voor een smeltzekering, dat is het punt niet. Maar die zitten dan nog steeds achter je hoofdautomaat. Dus wat schiet je nou eigenlijk op dan?

Verwachte je echt een automaat als hoofdzekering terwijl de rest van de installatie nog met smeltzekeringen is? 

Lijkt me erg stug. hier in huis ook nog de vertrouwde smeltzekeringen zo wel hoofd als groepen.

Link to comment
Share on other sites

Verwachte je echt een automaat als hoofdzekering terwijl de rest van de installatie nog met smeltzekeringen is? 

Lijkt me erg stug. hier in huis ook nog de vertrouwde smeltzekeringen zo wel hoofd als groepen.

Sterker nog: nu ik er over nadenken kun je niet eens met goed fatsoen 2 automaten achter elkaar (in serie dus) hebben. Die krijg je namelijk nooit selectief. Tenzij de hoofdautomaat een tijdvertraging heeft op z'n kortsluitgebied (of helemaal zonder kortsluitbeveiliging), maar dan zit je aan heel andere beveiligingen te denken i.p.v. een simpele automaat in een groepenkast...

Link to comment
Share on other sites

Verwachte je echt een automaat als hoofdzekering terwijl de rest van de installatie nog met smeltzekeringen is? 

Lijkt me erg stug. hier in huis ook nog de vertrouwde smeltzekeringen zo wel hoofd als groepen.

 

Nee niet in oude installaties, daar was dat nog een 40A smeltzekering voor een huisinstallatie. Wel in nieuw aangelegde installaties van zeg jonger dan 10 jaar. In de verzegelde aansluitkast vanaf de straat zit toch echt een extra zekering. En hier in de streek is dat een 40A D-automaat voor een standaard enkelfasige huisinstallatie.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Nee niet in oude installaties, wel in nieuw aangelegde installaties van zeg jonger dan 10 jaar. In de verzegelde aansluitkast vanaf de straat zit toch echt een extra zekering. En hier in de streek is dat een 40A D-automaat voor een standaard enkelfasige huisinstallatie.

Dan is het te hopen dat je geen kortsluitingen krijgt van meer dan 400A...

Link to comment
Share on other sites

Zal best, maar misschien kun je je beter op de hoogte stellen van de werkelijke situatie dan dan te filosoferen.

Waar ben ik aan het filosoferen dan? Ik werk toevallig bij het dochterbedrijf van jouw netbeheerder en wij passen juist nooit twee (verschillende) automaten in serie toe. Juist om de reden die ik noem: dat krijg je niet selectief. In hoofd- en subverdelers (voor eigen gebruik; zowel 230/400VAC als 110VDC) in onze onderstations zitten altijd zekeringen. Eerst een joekel van een hoofdzekering in de hoofdverdeler, dan zekeringgroepen in de subverdelers, en pas bij de eindgebruikers passen we de installatieautomaten toe. Dat doen we niet voor de lol of zo, hoor...

Link to comment
Share on other sites

En wat doet dit allemaal met het geluid ...?

 

Daar zijn de meningen over verdeeld Stef.  Gebruik de zoek functie maar eens van dit forum

Je installatie op een aparte groep is m.i. wel slim tegen storingen veroorzaakt door andere (huishoudelijke) apparaten.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Een zekering is en blijft gewoon een zekering. Zo'n ding mag alleen op de markt gebracht worden als ie getest is. Een 16A 'audiofiele' zekering is dus net zo goed of slecht als een 16A 'gewone' zekering. Waarom Roger angst zou hebben voor te veel stroom (en dus overbelasting van leidingen), ontgaat me dan ook...

Ik krijg nog wel eens wat defecte apparaten voor mijn neus. Sommigen daarvan waren uitgebrand. De zekering was dan nog intact, maar het apparaat kaduuk. Opvallend dat er bijna altijd AHP zekeringen in zaten. Naar aanleiding daarvan hebben we een paar testjes uitgevoerd. Toen bleek dat de 2A smeltzekering van AHP pas bij 5A doorsloeg. Dat noem ik niet veilig. De Padis en Furutech (zijn gelijk) waren wel veilig op dat gebied. 2A is dan ook 2A.

Anders kan het ook. Twee dezelfde (glas)zekeringen van verschillend fabrikaat (T125mA). Die gebruiken we op ons werk in een lichte alarmcentrale. De ene zekering kwam wel door de productietester, de ander niet. Beiden daarna op stroomdoorslag getest. Eentje ging bij 123mA, de ander bij 127mA. Voorwaar, beide voorbeeldige exemplaren. En toch werd de ene van merk X steeds afgewezen door de productietester. Bleek de eigen weerstand van merk X 9Ω te zijn en die van merk Y 4Ω

 

Er zit dus wel wat verschil in zekeringen

Link to comment
Share on other sites

Je installatie op een aparte groep is m.i. wel slim tegen storingen veroorzaakt door andere (huishoudelijke) apparaten.

Ik heb nu ook een aparte groep Stef. De reden was dat de installatie stoorsignalen oppakte. Het werkte dan ook vlekkeloos. Eigenlijk nooit de geluidsverbetering uitgeprobeerd. Probleem is een beetje dat de set nu op zolder staat. Voor een aparte groep moet ik iets aan de badkamer doen. Kan dan makkelijk.

Link to comment
Share on other sites

Veel geld op niks. Alle stroom voor de audioapparatuur moet juist aan één groep onttrokken worden. Eén goeie groep is dus genoeg.

Precies. Tenzij je het motortje en ledlampje van je draaitafel, of bv je muziek PC op een andere groep wil hebben.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet het dat de meningen zwaar verdeeld zijn Jack  :)

Een aparte groep ok maar wat doet een zekering met het geluid, of juist niet? Daar ben ik wel benieuwd naar ...

Er komt hooguit iets meer of minder weerstand  in het circuit  Stef.  

Volgens mij niet hoorbaar. 

 

Correctie:  "Ik hoor het niet Stef"  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

We komen elke keer weer een stapje verder:

 

- Een aparte audiogroep/ stop heeft zeker zin om stoorsignalen te voorkomen. Dat heb ik persoonlijk

ervaren.

 

- Twijfelachtig is of een audiofiele audiogroep/stop geluidsmatig een verbetering oplevert.

 

Ergo, alleen in investeren als het niet te veel geld kost.

 

PS wat is het voordeel van 1 of 3 fasen op een meterkast?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ergo, alleen in investeren als het niet te veel geld kost.

 

PS wat is het voordeel van 1 of 3 fasen op een meterkast?

 

Dat je fatsoenlijk een elektrisch fornuis kunt aansluiten of een industriële kolomboormachine. Ga je ook koken in je luisterkamer dan?

Link to comment
Share on other sites

We komen elke keer weer een stapje verder:

- Een aparte audiogroep/ stop heeft zeker zin om stoorsignalen te voorkomen. Dat heb ik persoonlijk

ervaren.

- Twijfelachtig is of een audiofiele audiogroep/stop geluidsmatig een verbetering oplevert.

Ergo, alleen in investeren als het niet te veel geld kost.

PS wat is het voordeel van 1 of 3 fasen op een meterkast?

In ons huis kwamen al drie fasen binnen. Ik kon dus de minst belastte en schoonste fase kiezen. Bovendien zit ik met (waarschijnlijk) 3x 25A niet snel om stroom verlegen. Maar in veel woonhuizen komt er inderdaad maar 1x 40 A binnen.

 

In jouw buurt zal er weinig industrie of bedrijfjes zitten, de stroom zal er dus toch wel schoner zijn. Bovendien dooft hoogfrequent uit binnen de afscherming van een grondkabel. Een schone aarde is misschien wel belangrijker dan een schone sinus. De afstand tussen de huizen is bij jouw ook een stuk groter dan wanneer je op een flat of in een rijtjeshuis woont.

 

Ik zou het met je instalateur niet te gek maken. Misschien is een lange aardpen een goede optie. Je zit wat hoger dan de gemiddelde Nederlander. Grondwater zal dus ook (veel) dieper zitten. Een goede instalateur kan de weerstand van de netaarde meten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...