Ove Rickland Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 (edited) Lees de technische manuals in de link die bovenaan de pagina gestuurd hebt, dan heb je een idee wat er allemaal kan. O.a. Code of conduct processing of personal data. Staat onderaan die pagina... Ik lees daar o.a. het volgende. De slimme meter staat 'aan' De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze staat standaard "aan". Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten: - zes keer per jaar (om de twee maanden) - als u overstapt naar een ander energiebedrijf - als u verhuist - voor het beheer van de meter Als de meter 'aan' staat, hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. Schattingen van meterstanden en foute energienota's horen daarmee tot het verleden. Overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en kosten van die periode. Uw netbeheerder kan en mag de meter niet vaker lezen. Tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft. Wilt u vaker inzicht in uw verbruik? Dan kan dat door toestemming te geven aan uw netbeheerder om uw meterstanden vaker uit te lezen. De slimme meter staat 'uit' De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter, maar u laat de meter 'uit' zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand lezen. Als u overstapt naar een ander energiebedrijf of als u verhuist, zult u zelf de meterstanden moeten doorgeven. Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf wanneer u de slimme meter 'aan' of 'uit' laat zetten. Edited 5 december 2015 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Dat klopt Ove. Maar dat is niet het technische gedeelte. Dat zijn een aantal PDF bestanden links onderaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Waarschijnlijk een onbenullig vraagje, maar wie betaalt het stroomverbruik van dat ding? Het wordt je door de strot geduwd en krijgt er weer een energieverbruikend kastje in de meterkast bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Waarschijnlijk een onbenullig vraagje, maar wie betaalt het stroomverbruik van dat ding? Het wordt je door de strot geduwd en krijgt er weer een energieverbruikend kastje in de meterkast bij. Hier woedt de discussie bij momenten ook sterk Hans. Het proefproject van 40 000 meters kost ongeveer 140 miljoen euro, mooi doorverrekend via de distributietarieven Wil eandis het hele netwerk voorzien van slimme meters dan kost dit bij ons 1.6 Miljard euro ... 1600 Miljoen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 (edited) Waarschijnlijk een onbenullig vraagje, maar wie betaalt het stroomverbruik van dat ding? Het wordt je door de strot geduwd en krijgt er weer een energieverbruikend kastje in de meterkast bij. Hier draait nog een ouderwetse meter zijn perpetuum mobile rondjes. Kost zeker geen stroom. ;-( Edited 5 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Ik heb ook zo'n slimme meter. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat het ding doet (stom eigenlijk). Die is hier door Essent geplaatst. Ik kan me wel nog herinneren hoe het telefoongesprek ging: "Hallo meneer Poulussen, ik ben .... van Essent en ik wil graag met u een afspraak maken wanneer we de nieuwe meter kunnen komen plaatsen." Bovenstaande mededeling laat geen ruimte voor een keuze wel of geen slimme meter te laten plaatsen. Ik had nog zo'n ouwe draaiwielmeter (die wel behoorlijk wat herrie maakte, soms hoorbaar tot in de keuken (ca 10m van de meterkast vandaan)). Ik heb bovenstaande argumenten eens overdacht. Ik denk echter dat het minder vaart loopt dan op een aantal sites beweerd wordt. Ja, het kan allemaal. Maar gebeurd het ook? Laten we nou niet als dat stel achterlijke Amerikanen overal spoken en terroristen achter zoeken. Ten eerste hou je het niet tegen (de marketing van de lobbyisten is te sterk) en ten tweede zal het echt niet zo'n vaart lopen. Bovendien heeft het ook zijn voordeel. Ik weet nu al dat ik in januari bijna €500 terug krijg en dat ik mijn maandelijkse bijdrage naar beneden kan zetten. Ja, daar heb ik belasting over betaald dat ik niet terugkrijg. Maar waar betaal je tegenwoordig geen belasting meer voor (lang leve de VVD) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Energieverbruik kun je ook gewoon handmatig op elk moment invoeren bij je energie-account, en dan krijg je ook de benodigde (voorschot)informatie en aanbeveling. Doe ik altijd einde van de maand. Hier geen slimmerik in de meterkast, tenzij wettelijk verplicht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Waarschijnlijk een onbenullig vraagje, maar wie betaalt het stroomverbruik van dat ding? Het wordt je door de strot geduwd en krijgt er weer een energieverbruikend kastje in de meterkast bij. En wie betaalt het stroomverbruik van een ouderwetse draaistroommeter? Die draait toch ook niet zonder energie te verbruiken? Maar dat heb je je waarschijnlijk nooit afgevraagd... Nog een vraagje: wie betaalt alle netverliezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 december 2015 Author Report Share Posted 5 december 2015 Het zijn hier m.i. lagere lagere overheden de voor de distributie van ons stroom en gasnet zorgen. Hoe kom je er nu weer bij dat dit (lagere) overheid is Jack? Neem nu van mij aan dat dit prive bedrijven en dat de directeur niet gehouden is aan de Balkende norm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 Tja, bij ons zijn de vaste kosten + belastingen +heffingen inmiddels hoger dan de kale verbruikskosten (incl. BTW) Meer besparen op het energieverbruik wordt tamelijk marginaal. We hebben daarvoor niet eens een "slimme meter", wel een vrij recente (10jaar oude) elektronische meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 (edited) Hoe kom je er nu weer bij dat dit (lagere) overheid is Jack? Neem nu van mij aan dat dit prive bedrijven en dat de directeur niet gehouden is aan de Balkende norm. Nu weer. ? Kom, kom zo' n gekke gedachte is het toch niet? Goed je hebt provincies, gemeentes etc. Maar je heb ook "iets" als het hoogheemraadschap die zorgt er voor dat we geen natte voeten krijgen. We hebben PWN voor het water en Liander als netbeheerder. Het zijn instituten, die een een grote regio hun ding leveren Keuze daarin heb je niet, dus ik zie het als een lagere overheid. Maar wat voor meter heb jij Carl "slim" ? Edited 5 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 december 2015 Report Share Posted 5 december 2015 (edited) Hoe kom je er nu weer bij dat dit (lagere) overheid is Jack? Neem nu van mij aan dat dit prive bedrijven en dat de directeur niet gehouden is aan de Balkende norm. Nou, dat is niet helemaal waar hoor... http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4122748/2015/08/17/Netbeheerder-Alliander-gunt-top-een-graaisalaris.dhtml En ik ben dan weliswaar geen ambtenaar (Alliander is niet de overheid), maar we zitten bijvoorbeeld wel bij pensioenfonds ABP... Edited 5 december 2015 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 oktober 2016 Report Share Posted 14 oktober 2016 (edited) Speciaal voor Ivan geef ik dit topic even een zetje Deze lijst is een overzicht van "afgekeurde meters" http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/overzicht_afgekeurde_elektriciteitsmeters.pdf Mijn L&G CM140df6 uit 1993 staat niet op de lijst. Nog een reden meer om een nieuwe "slimme" te weigeren. Kreeg ik vorige week van mijn netbeheerder Liander een brief dat vanwege "wijzigingen in de techniek" er geen "toonfrequentiesignaal" meer via het lichtnet komt. Dat signaal regeld het omschakelen van dag naar nacht tarief, we hebben namelijk een dubbele meter. Toch maar even afgewacht wat er ging gebeuren. Hij doet het gewoon, schakeld keurig van dag naar nacht. Er komt natuurlijk een tijd dat ik niet meer om een andere meter heen kan. Dan wil ik een meter met dezelfde functionaliteit , die niet op afstand uitleesbaar is en ook geen een die zogenaamd "uitgezet is" Die in mijn vorig huis was van 1973 en deed het nog steeds prima. Edited 15 oktober 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 Dag/nachttarief vind ik niet meer lonend. Heb het sinds de panelen omgezet naar enkel tarief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 We gebruiken in het weekeinde méér stroom, dan de hele week. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts