Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 In ons 1e huis uit 1890 hadden we nog een "loden" aanvoerkabel, ik dacht met teer etc van binnen. Die loden buiten mantel was een prima aarde. Totdat die vervangen werd door een nieuwe met kunststof beklede kabel. Ik geloof wel dat we korting kregen bij het slaan van een aardelektrode. De hele buurt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Korting? Kreeg je geld toe dan? Een goede aarde was destijds de verantwoording van de energieleverancier. Ik heb die ombouw destijds zowel in R'dam als in A'dam meegemaakt. (In de de oude binnenstad van A'dam waar ik woonde, pas jaren '90). In beide gevallen was het slaan van een aardpen kosteloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Korting? Kreeg je geld toe dan? Een goede aarde was destijds de verantwoording van de energieleverancier. Ik heb die ombouw destijds zowel in R'dam als in A'dam meegemaakt. (In de de oude binnenstad van A'dam waar ik woonde, pas jaren '90). In beide gevallen was het slaan van een aardpen kosteloos. Nee, de hele buurt moest het gewoon zelf betalen. Het GEB (Gemeentelijk Energie Bedrijf) vond dat niet haar verantwoording. Was ook niet heel duur, dacht iets van fl 150,- gulden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 december 2015 Author Report Share Posted 3 december 2015 Ik heb die kunststof leidingen via mijn werk meegemaakt. Probleem was dat bepaalde vormen van grondwaterverontreining door de buizen heendrong (permeabel). Tegenwoordig zijn die buizen wat complexer opgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Nee, de hele buurt moest het gewoon zelf betalen. Het GEB (Gemeentelijk Energie Bedrijf) vond dat niet haar verantwoording. Was ook niet heel duur, dacht iets van fl 150,- gulden. Krentenkakkers Weet trouwens niet meer of het destijds door het gemeentelijk waterleidingbedrijf gedaan werd of het GEB. Ik meen in R'dam door het waterleidingbedrijf en in A'dam door het GEB. Daar ging toen gelijk alles tegelijkertijd op de schop: Riolering, water en elektriciteit. Heb 2 jaar met een loopgraaf voor de deur gezeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Sommige hier geven (veel) geld uit aan bestrijding van allerlei netvervuiling en proberen hoogfrequent uit hun audiospulletjes te houden tot speciale groepenkasten en smeltzekeringen toe. Nu zorgt de netbeheerder, voor vervuiling in je meterkast. Nu kun je dat wel gaan bagatelliseren, en proberen goed te praten, maar goed vind ik het niet. Dus dan is de optie om die slimme meter uit te laten zetten (en handmatig de meterstanden door te geven) een goede keuze. Ik neem aan dat de digitale teller/meter dan geen netvervuiling produceert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 (edited) Het is nog erger dan ik zelf bedacht heb http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/index.php/doel-slimme-energiemeters.html Klein stukje hieruit [....] Omdat het wetsvoorstel voor een verplichte invoering van ‘slimme’meters sneuvelde, wordt nu via een overrompelingsstrategie( wij komen de meter vervangen want dat moet) via een charmeoffensief ( u spaart geld uit heus) en overredingstactiek ( u krijgt de producten desnoods gratis) geprobeerd om de klanten over te halen vrijwillig akkoord te gaan met het installeren van ‘slimme’ verbruiksmeters. [....] Edited 3 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 (edited) Dus dan is de optie om die slimme meter uit te laten zetten (en handmatig de meterstanden door te geven) een goede keuze. Ik neem aan dat de digitale teller/meter dan geen netvervuiling produceert. Ik weet niet of je dat uitlezen naderhand nog makkelijk kan laten uitzetten. Bij mij is geprobeerd om dat ding op alle mogelijke manieren door de strot de douwen. Dus ik vrees... Verder neem ik aan dat de digitale meter zélf wel zo gemaakt is dat hij bij het meten geen extra vervuiling veroorzaakt, maar zeker weten doe ik het niet. Net als of je de stroom die een slimme digitale meter zelf verbruikt.... om te kunnen werken. Of je dat extra als klant betaald of dat voor de rekening is van de netbeheerder. Maar misschien valt het mee voor de rest ben ik er wel klaar mee .... next P.s. on-topic ik heb ook de groepen kast laten uitbreiden er is nu zelfs een eigen groep voor ons (streaming) netwerk met UPS Was helemaal niet duur Carl. Een tuinman had er ook nog wel vanaf gekund. Edited 3 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Potjr, heb jij kloek kloek twee jaar is wel een beetje veel over het loop plank lopen. Mvg wol Viel wel mee, als de oude versleten waren kwamen er nieuwe. Zo zijn ze dan wel weer bij gemeentewerken in A'dam P.s. Heb je ook nog interesse in de kleur van het zand Wol van destijds? Dat weet ik niet meer, grijs of grijsgeel zoiets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Bij ons werden al na 2 maanden schadeclaim s ingediend Mvg wol Gewone Amsterdammers zijn niet zo agressief dat dat ze gelijk overal geld uit willen slepen Wol Maar we dwalen weer behoorlijk af............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 (edited) Gewone Amsterdammers zijn niet zo agressief dat dat ze gelijk overal geld uit willen slepen Wol Maar we dwalen weer behoorlijk af............. Och.. Het gaat over schadeclaims van agressieve (niet Amsterdamse) mensen betreffende graafwerkzaamheden voor kabels die uiteindelijk in de meterkast uitkomen. Dat valt toch wel mee..?? Edited 3 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 (edited) Wat lees ik hier toch weer en hoop onzin. Het uitlezen van de meter gaat niet over het koper maar draadloos op een frequentie van ongeveer 420 mhz. https://www.alliander.com/nl/media/nieuws/stedin-en-liander-bundelen-krachten-voor-dataverkeer Dit gebeurt 6x per jaar dus die vervuiling waar over gesproken wordt valt erg mee. Edited 3 december 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Och.. Het gaat over schadeclaims van agressieve (niet Amsterdamse) mensen betreffende graafwerkzaamheden voor kabels die uiteindelijk in de meterkast uitkomen. Dat valt toch wel mee..?? De nieuwe riolering kwam gelukkig niet in de meterkast uit. Viel i.d.d. mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Wat lees ik hier toch weer en hoop onzin. Het uitlezen van de meter gaat niet over het koper maar draadloos op een frequentie van ongeveer 420 mhz. https://www.alliander.com/nl/media/nieuws/stedin-en-liander-bundelen-krachten-voor-dataverkeer Dit gebeurt 6x per jaar dus die vervuiling waar over gesproken wordt valt erg mee. Dat het draadloos werkt is bekent. Maar hoe werkt het dan? George? Wordt er eerst een signaal naar meterkast gestuurd om "de zender" in de slimme meter aan te zetten? Zeg maar een soort WOL (wake on lan) en dat "de zender" van de slimme energie meter na een paar seconden weer uit staat? Dat zou ik een elegante oplossing vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Zal net zo werken als met DECT in silence mode. Je handset staat dan alleen te luisteren en antwoord pas als hem wat gevraagd wordt. (Idem het basis station.i.g.v. DECT). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Zal net zo werken als met DECT in silence mode. Je handset staat dan alleen te luisteren en antwoord pas als hem wat gevraagd wordt. (Idem het basis station.i.g.v. DECT). Duidelijk dat soort toestellen heb ik ook van Siemens. Die noemen het "Eco dect" Waren helemaal niet duur ook. 420Mhz zit wel erg dicht bij de 70cm amateur band Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Gevonden http://www.netbeheernederland.nl/themas/hotspot/?dossierid=11010056&title=Slimme%20meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 het gaat niet om info verzenden. het gaat er om dat er een computer continu parallel info staat te verzamelen. een computer kan alleen 0 of 1, in een hoog tempo. dus een HF feedback dwars door de voeding heen naar de netspanning. nou liever niet dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 het gaat niet om info verzenden. het gaat er om dat er een computer continu parallel info staat te verzamelen. een computer kan alleen 0 of 1, in een hoog tempo. dus een HF feedback dwars door de voeding heen naar de netspanning. nou liever niet dus. groet en dat max 6x per jaar dus dat continu valt erg mee, Beetje onzin dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 (edited) Weet je, daar is bij mij zowel Greenchoice als Liander daar mede debet aan. Ze hebben álle kans gehad, ik heb een paar keer gebeld. Alleen maar "hoera materiaal" I.p.v. openheid van zaken te geven. Ik vertrouw ze voor geen cent. Naast dat ik het nog steeds slecht naar de consument toe vind. Mocht dat uitlezen echt zo werken zoals jij zegt en dan alleen "uitlezen" en niet op afstand kunnen manipuleren dan vind ik het hooguit ietsje minder slecht. Edited 4 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 Ben het wel met je eens Jack. Ook op die manier kun je nog steeds ongezien manipuleren. Het blijft wazig wat ze nou eigenlijk wel en niet doen. Zie ook VW het schandaal en de manier van "voorbereiden" van MS van Win10 (ongezien en ongevraagd je PC er mee vervuilen). Draagt allemaal niet bij aan het consumentenvertrouwen. Integendeel, laat juist zien hoe je bedonderd kunt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 Wat heeft het met de slimme energie meter te maken Wol? Het zijn hier m.i. lagere lagere overheden de voor de distributie van ons stroom en gasnet zorgen. Dus wel een tandje erger als vage verkopertjes van e.e.a. product. Sjoemel software kan dan, m.i. weer wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 naturlijk is dat ding niet slechts 6 x per jaar actief. wat gaat ie verzenden dan als ie niet het hele jaar data staat ter verzamelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 naturlijk is dat ding niet slechts 6 x per jaar actief. wat gaat ie verzenden dan als ie niet het hele jaar data staat ter verzamelen? Locatiegegevens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 december 2015 Report Share Posted 4 december 2015 (edited) naturlijk is dat ding niet slechts 6 x per jaar actief. wat gaat ie verzenden dan als ie niet het hele jaar data staat ter verzamelen? Lees de technische manuals in de link die bovenaan de pagina gestuurd hebt, dan heb je een idee wat er allemaal kan. O.a. Code of conduct processing of personal data. Staat onderaan die pagina... Edited 4 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts