Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ik sinds 1980. Maar computers hebben met audio een andere relatie dan met Excel

En zoals Katoen zegt, tussen ssd en hd kun je verschil horen. En dat ligt volgend mij niet aan de snelheid, noch aan het draaien versus stilstaan.

Heb je wel een set voor nodig die dat verschil laat horen, tuurlijk.

Als je het verschil tussen HD en SSD kunt horen, dan heb je een heeele ouwe HD en/of de boel niet goed geconfigureerd. 

Link to comment
Share on other sites

Hoe dan? Mijn computer staat niet in de luisterruimte dus die hoor ik niet. Of het bestand nu van HD of SSD komt: het wordt eerst in zn geheel ingelezen in RAM dus van enige vertragingen bij het uitlezen is ook geen sprake. 

 

En zelfs dan... Dat is wel heel audiofiel maar eigenlijk nutteloos. Data vanaf de HDD of SSD wordt sowieso in blokken gebufferd in ram. Of je dat nu een paar seconden doet of voor een hele track maakt niets uit. Zolang die buffer niet leeg raakt is er geen verschil. Een hele track inlezen duurt alleen een paar seconden wachten en maakt gapless afspelen alleen maar onbetrouwbaarder.

Link to comment
Share on other sites

En zelfs dan... Dat is wel heel audiofiel maar eigenlijk nutteloos. Data vanaf de HDD of SSD wordt sowieso in blokken gebufferd in ram. Of je dat nu een paar seconden doet of voor een hele track maakt niets uit. Zolang die buffer niet leeg raakt is er geen verschil. Een hele track inlezen duurt alleen een paar seconden wachten en maakt gapless afspelen alleen maar onbetrouwbaarder.

Of het helemaal nutteloos is weet ik niet. Kan me voorstellen dat je extra jitter krijgt als de bestanden in kleinere blokken worden gebufferd, maar het verschil zal minimaal zijn. Hoe dan ook, wat extra geheugen kost je ook de kop niet en ik heb nu genoeg RAM voor een heel album in 24/96, gapless dus. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al verschillende erg enthousiaste verhalen over MQA gehoord. Zelf heb ik het echter nog niet gehoord en zie ook weinig apparaten of software aangeboden.

 

Ik begrijp ook helemaal niet hoe ze van een CD bestand een beter klinkend bestand kunnen maken. Ik denk dat de beperking toch die 6 dB per bit is. Maar dat is voor high res ook zo.

 

Ik heb ook begrepen dat met die 6dB per bit alleen sinussen 100% kunnen worden weergeven. Helaas bestaat muziek niet uit alleen sinussen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook begrepen dat met die 6dB per bit alleen sinussen 100% kunnen worden weergeven. Helaas bestaat muziek niet uit alleen sinussen.

 

Dat klopt dan niet. Ieder signaal met een bandbreedte van 20 kHz kan met een sr van 44.1 kHz perfect gereproduceerd worden met een resolutie van de bitdiepte. Voor 16 bits is dat ruim 90dB. Alleen perfecte blokgolven gaat dan niet, die hebben n.l. een oneindige bandbreedte en geen enkel systeem kan die weergeven. Maar blokgolven begrensd op 20 kHz gaat wel perfect en muziek begrensd op 20 kHz eveneens.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

MQA is ook niet lossless, wat FLAC wel is. Maar wat ik niet begrijp Marc, is waarom jouw Olijfje moet hijgen van grote bestanden. De audio snelheid is maar een fractie van de processor en HDD snelheid, zelfs bij een simpel processortje. De mechanische HDD in mijn PC sjouwt een 120MB/s piek en een 80MB/s average (MBytes dus en gèèn Mbits).

 

Ach, hijgen... Hij doet er bepaald wel langer over om te beginnen met afspelen, dat bedoel ik ermee. Een Olive is echt geen snelheidsmonster, dat hoeft dus ook niet voor een beetje audio.

Met MQA verwacht ik geen vertraging bij afspelen. Je mag me eens uitleggen hoez MQA niet lossless is. Of wacht, je bedoeltt het gebruik van de 'lege' ruimte in een muziekbestand, een ruimte die niet echt leeg is?

Link to comment
Share on other sites

Marc er is gewoon geen software met verstand van muziek :D Wat ik ervan begrijp is dat ze de data met CD kwaliteit (dus 16b/44.1kHz) met rust laten en de data met hogere resolutie informatie comprimeren en "verpakken" in de 16b/44.1kHz data. Nu zit er i.d.d. bar weinig info boven die 20 kHz en al helemaal niet met een hoge resolutie. Ik zou het dus meer CD+ willen noemen. Maar zolang Meridian geheimzinnig blijft doen, blijft het voor mij slechts marketing. Ik denk dat geen studio er aan gaat beginnen om hun 24/96 master bestanden op een dergelijke manier te behandelen. Je krijgt met decoderen misschien wel een soort van high-res impressie maar gewoon niet de originele data terug.

 

Maar goed niemand weet het fijne ervan behalve Meridian en dat is een veeg teken.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Afgelopen donderdag hadden we bij de AVMN een demo van Meridian met MQA.

Daar werd netjes uitgelegd wat er allemaal met het signaal gebeurt. De compressie is daar maar één onderdeel van.

Ik ga niet alles wat er gezegd is hier neerpennen, maar verwijs even hiernaar:

http://www.hifi.nl/artikel/23137/Meridian-Audio-MQA-haal-blokken-uit-de-doos.html

De stukken muziek die we te horen kregen met en zonder MQA waren zonder uitzondering beter met MQA.

Ik heb "Take 5" van Dave Brubeck nog nooit zo goed horen klinken.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zoveel vaags in mijn set dat een beetje meer vaags er wel bij kan. Als het net als dat vorige vage mijn set naar een hoger plan kan tillen, zoals de bijdrage van Leobus suhgereert, ben ik zeer, zeer verguld.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Ik heb zoveel vaags in mijn set dat een beetje meer vaags er wel bij kan. Als het net als dat vorige vage mijn set naar een hoger plan kan tillen, zoals de bijdrage van Leobus suhgereert, ben ik zeer, zeer verguld.

 

Niet om het een of ander maar je begint zelf dit topic met de titel: "MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies"

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Peter,

Ze corrigeren digitaal alle ongewenste eigenaardigheden van apparatuur uit het opname cirquit.

Dat ze verder niks zeggen over het hoe is, denk ik, commercieëel belang. We vroegen ons wel af waarom dat dan niet gedaan wordt bij het fabriceren van de uiteindelijke CD. Ze kunnen echter wel al bestaande muziek bewerken als ze weten hoe en waarmee de opnames zijn gemaakt.

De verschillen waren in ieder geval goed hoorbaar en voor mij positief.

 

Marc,

Tijdens de demo kreeg ik af en toe het gevoel dat ik naar een gehakte set zat te luisteren als MQA werd toegepast. :)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Het is gewoon de commercie moet draaien klaar, het is als class d versterker, ze komen zogenaamd met iets niets terwijl je uitvoerig op onderzoek gaat is er niks nieuws.

 

Mvg wol

 

Manke vergelijking wollie. Class-D is al meer dan 20 jaar oud. Is overigens nooit als audiofiel/high-end gemarket en er nooit geheimzinnig over gedaan. Iedere goede engineer kan dat maken. Wel is er progressie mee gemaakt in de loop der jaren en zijn het gewoon goede versterkers maar klankmatig niet heel bijzonder.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Peter,

Ze corrigeren digitaal alle ongewenste eigenaardigheden van apparatuur uit het opname cirquit.

Dat ze verder niks zeggen over het hoe is, denk ik, commercieëel belang. We vroegen ons wel af waarom dat dan niet gedaan wordt bij het fabriceren van de uiteindelijke CD. Ze kunnen echter wel al bestaande muziek bewerken als ze weten hoe en waarmee de opnames zijn gemaakt.

De verschillen waren in ieder geval goed hoorbaar en voor mij positief.

 

Marc,

Tijdens de demo kreeg ik af en toe het gevoel dat ik naar een gehakte set zat te luisteren als MQA werd toegepast. :)

 

Groet,

 

Leobus

Wat ik zelf ervan heb gehoord klonk toch een stuk minder.

Enfin, 1+1±_/,…¿¡¢±{]‰&¢##ⁿ98¹²³⁴⅝6⅞8

Gut, wat zitten er veel tekens op mijn mobiel. Maar een isgelijk-teken niet.

 

Dus één plus één is twee.

Trouwens, die jitterbug kan er ook wat van!

Da's drie!

Link to comment
Share on other sites

Leuk Marc dat je MQA aan het onderzoeken bent. Ik ben benieuwd. 

 

Persoonlijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat het pure marketing is. In deze tij dis er toch geen droog brood te verdienen met audio buiten streaming op een smartphone oid.

 

Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het echt beter klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Oh, verder niets ten nadele van Meridian, dat is gewoon goed spul. En technisch zal dit ook wel in orde zijn maar heb nou niet het idee dat het ons veel verder brengt. Zie ook de link van Jack. Zoiets wordt pas een succes als het op het juiste moment in een grote behoefte voorziet.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Nou, zolang het mij niet beweegt om Windows te gaan gebruiken...

Maar merkwaardiger van mezelf vind ik dat ik bijna 2000 euro aansmijt tegen een DAC die het heeft. Zonder dat een demo mij overtuigd heeft, dus wie weet, echt de nieuwe kleren van de keizer.

Overigens, Pjotr, ik ben nog steeds groen achter mijn oren waar het techniek betreft, dus voor mij maakt geslotenheid niet zoveel uit. Het zit me ook niet dwars, anders had ik geen gehakt geprobeerd, en nu geen MQA.

Die nieuwe DAC is er ook voor de hoofdtelefoon, een draaitafel (!), en een plethora aan hirez-formaten.

En... zwart!!

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...