mumsoft Posted 31 december 2015 Author Report Share Posted 31 december 2015 Marc,Proficiat ,ik ben benieuwd wanneer dat kistje open gaat en lekker verwend wordt met trollen spijs. . mvg wol Ps stuur me maar een pm tje want er zitten vast gluurders op het form . Zal dat doen. Uiteraard gaat-ie open als ik hem getest heb. Mijn oog valt natuurlijk meteen op de schroefjes, en intern kun je jumpers aanbrengen, dus dat zit wel snor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (...) MQA belooft de tijdversmering binnen de 10 microseconden te houden, 'gewoon' via techniek. (...) Het effect van "tijdsversmering" (fasevervorming) is afhankelijk van de hoogte van de frequentie. Maar het effect kan alleen maar nadelig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 De bedoelde tijdversmering zit hem in het na-ijlen en zelfs voor-ijlen van alle tonen in het geluidspectrum, veroorzaakt door het digitale filter dat moet voorkomen dat tonen boven de hoogst weer te geven frequentie invloed hebben. Ik hoop dat ik het zo goed zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Bedoel je niet gewoon vertraging, Wol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Tijdsversmering on staat in processor , dac, s , en tussen processor en het eerste , tweede en het derde geheugen. Maar ja dat toch maar gelul wat ik verteld. Kijk eens hoe verschillende dac, s zijn opgebouwd, en ook intern Hoe de dac is opgebouwd en de processor. En bij analoog een aantal transistorren en het staat op band. Mvg wol Volgens mij onstaan er veel meer fasefouten (wat jij tijdsversmering noemt) in het analoge domein: de scheidingsfilters in je luidspreker, je versterkers, het element van je platenspeler enzovoort. Tijdsversmering in het digitale domein komt in twee vormen voor: delay en jitter. Delay maakt niet uit, want deze is gelijk voor alle signalen. Delay kan toenemen als er veel bewerkingen worden uitgevoerd. In combinatie met beeld kan dat hinderlijk zijn, maar het is niet erg moeilijk om 1 van beide te vertragen zodat beeld en geluid weer synchroon lopen. Jitter kan wel tot bitfouten en vervorming leiden. Jitter is niet frequentieafhankelijk en ook niet afhankelijk van het aantal schakelingen. Met een asynchrone verbinding tussen de digitale bron en de DAC kan jitter volledig geëlimineerd worden. Met een geavanceerde DSP kun je niet alleen frequentiekarakteristieken manipuleren/corrigeren, maar ook fasefouten. Of je kunt bewust faseverschillen toevoegen om bijvoorbeeld ruimtelijke effecten te creëren. Volgens mij kan een goede DSP in de juiste handen heel goed werken. Maar ook hier geldt, zoals zo vaak: in ondeskundige handen doet het meer kwaad dan goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Volgens mij onstaan er veel meer fasefouten (wat jij tijdsversmering noemt) in het analoge domein: de scheidingsfilters in je luidspreker, je versterkers, het element van je platenspeler enzovoort. Tijdsversmering in het digitale domein komt in twee vormen voor: delay en jitter. Delay maakt niet uit, want deze is gelijk voor alle signalen. Delay kan toenemen als er veel bewerkingen worden uitgevoerd. In combinatie met beeld kan dat hinderlijk zijn, maar het is niet erg moeilijk om 1 van beide te vertragen zodat beeld en geluid weer synchroon lopen. Jitter kan wel tot bitfouten en vervorming leiden. Jitter is niet frequentieafhankelijk en ook niet afhankelijk van het aantal schakelingen. Met een asynchrone verbinding tussen de digitale bron en de DAC kan jitter volledig geëlimineerd worden. Met een geavanceerde DSP kun je niet alleen frequentiekarakteristieken manipuleren/corrigeren, maar ook fasefouten. Of je kunt bewust faseverschillen toevoegen om bijvoorbeeld ruimtelijke effecten te creëren. Volgens mij kan een goede DSP in de juiste handen heel goed werken. Maar ook hier geldt, zoals zo vaak: in ondeskundige handen doet het meer kwaad dan goed. Mee eens. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Marc , dat klopt en ook de kracht , vb de fff van de pan fluit ontbreekt in het digitale domein, of de kracht van een accordeon het blazen ervan. Ik moet eerlijk zeggen de verschillen zijn niet groot maar je hoort het wel. Mvg wol Gelul. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Is goed Wol. No problemo. Ga jij dan ook respect voor andere ideeën en zienswijzen hebben dan die van jou? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Tijdversmering is mijn vertaling van het Engelse ringing. Het zal wel niet correct zijn en allerlei associaties oproepen. Dat blijkt maar weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Marcel, zo heb je analoog freaks en digitaal freaks en Jij gehoord gewoon bij het laatste, zouden we het daar maar op houden. Mvg wol @Wol: de wereld is niet zo zwart en wit. Er zijn ook mensen die zowel van analoog als digitaal houden en bij wie het uitsluitend om de muziek gaat. Soms klinkt vinyl beter, soms klinkt digitaal beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) @Wol: de wereld is niet zo zwart en wit. Er zijn ook mensen die zowel van analoog als digitaal houden en bij wie het uitsluitend om de muziek gaat. Soms klinkt vinyl beter, soms klinkt digitaal beter. Good posting Marcel Edited 2 januari 2016 by Marcel Dali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 PD,voor mij maakt het niks uit ,allebei hebben ze hun voordelen en nadelen, maar je moet bij mij niet aankomen dat analoog of digitaal het beste is. Dat zeg ik ook juist niet. Maar hou dan ook op met het afbranden van alles wat digitaal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Dat zou betekenen dat je naar muziek luistert en niet naar techniek. Ik luister naar muziek. En dat kan van een plaat of van een CD zijn. Maakt me niet zoveel uit. Misschien ook wel met MQA. Maar ik denk wel nog steeds dat MQA een nieuwigheidje is wat door de strot van de consument moet worden gedrukt om weer geld in het laatje te brengen van de uitvinder fabrikant. Dat is niet erg maar wel erg jammer. Ik zou zo graag zien dat er meer geld ging in het investeren in kwaliteit bij het opnemen van muziek algemeen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Waar het mij om gaat in het digitale domein is roomcorectie, dat is bij lange na niet op orde, ik noem dat kleuter speelgoed. Mvg wol Je maakt de mensen die genieten van roomcorrectie uit voor kleuters? Wow. Dapper hoor. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Marc , dat klopt en ook de kracht , vb de fff van de pan fluit ontbreekt in het digitale domein, of de kracht van een accordeon het blazen ervan. Ik moet eerlijk zeggen de verschillen zijn niet groot maar je hoort het wel. Mvg wol Aha. Zou dat nou niet net het effect van ringing zijn? Het geluid begint al vantevoren en stopt te laat. Weg kracht, schrikeffect foetsie of minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Aha. Zou dat nou niet net het effect van ringing zijn? Het geluid begint al vantevoren en stopt te laat. Weg kracht, schrikeffect foetsie of minder. Misschien een zwakte van de gebruikte dac. Hoe klinkt het nu met de Mytek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Waar het mij om gaat in het digitale domein is roomcorectie, dat is bij lange na niet op orde, ik noem dat kleuter speelgoed. Mvg wol Waarom zou iets, wat voor surroundopnamen wel prima werkt (en zelfs noodzakelijk is), voor stereo ineens kleuterspeelgoed zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Ik heb hier surround zonder DSP en met twee speakers. Daarom denk ik. Heeft niks met MQA te maken ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Misschien een zwakte van de gebruikte dac. Hoe klinkt het nu met de Mytek? Niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Tijdversmering is mijn vertaling van het Engelse ringing. Het zal wel niet correct zijn en allerlei associaties oproepen. Dat blijkt maar weer. Ik denk dat dat twee verschillende dingen zijn. Maar daar moet ik me eerst eens verder in verdiepen. Is ringing niet het voor ijlen en na ijlen van een snelle verandering in het signaal? Is tijdversmering dan misschien het niet meer gelijk lopen van verschillende frequenties? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 januari 2016 Author Report Share Posted 3 januari 2016 Tijdversmering is denk ik gewoon te vaag. Plaatjesdraaier heeft het over delay, ik over vertraging, en jitter. En dan heb je dus nog ripping, oh nee, ringing. Het is allemaal tijdversmering. MQA zou vooral wat aan ringing doen, en het vrijwel elimineren. Een apodizing filter, ook uitvinding van Meridian, wordt nu vrijwel overal toegepast om pre-ringing te voorkomen, maar heeft nog wel post-ringing. ik heb MQA in A'dam gehoord en was nog niet meteen overtuigd. Leobus hoorde het in H'sum en vond het klinken als gehakt. Dat zegt mij meer dan genoeg, maar ik begrijp dat het anderen vrijwel niets zegt. Misschien zijn het die kleren van de keizer, maar ik wil dit onderzoeken in mijn eigen set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Hier een goede uitleg van ringing: http://www.amr-audio.co.uk/large_image/Tech%20Paper%203%20-%20Ringing.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 (edited) Je maakt de mensen die genieten van roomcorrectie uit voor kleuters? Wow. Dapper hoor. Marcel In dit stadium is verreweg het meeste van dat spul ook kinderspeelgoed. Het is enorm goed in het uit verband trekken van muziekweergave en geeft daar slechts heel weinig voor terug.Met een dipje of piekje minder zijn de bezitters al tevreden, terwijl de keerzijde veel groter is. Maar het frequentieverloop klopt wel beter nu, en daat gaat het de meesten gewoon om... Ik geloof wel dat het op een dag gaat lukken, maar dat neemt nog jaren vanaf nu. Edited 3 januari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 (edited) Waarom zou iets, wat voor surroundopnamen wel prima werkt (en zelfs noodzakelijk is), voor stereo ineens kleuterspeelgoed zijn? Omdat de aanname dat het werkt al een foute is. In het gunstigste geval doet het ergens in een deelaspectje (frequentieverloop) iets goeds, terwijl het in ruil daarvoor andere aspecten vernaggelt. Zolang je alleen maar naar die verbetering luistert is het natuurlijk halleloeja, maar wel het halleluja van onwetendheid. Zodra je gaat luisteren naar muziek, hoor je dat je samenhang en een stuk coherentie weg zijn. Voor surround maakt dat minder uit dan voor stereo. Lijkt me logisch... Edited 3 januari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Omdat de aanname dat het werkt al een foute is. In het gunstigste geval doet het ergens in een deelaspectje (frequentieverloop) iets goeds, terwijl het in ruil daarvoor andere aspecten vernaggelt. Zolang je alleen maar naar die verbetering luistert is het natuurlijk halleloeja, maar wel het halleluja van onwetendheid. Zodra je gaat luisteren naar muziek, hoor je dat je samenhang en een stuk coherentie weg zijn. Voor surround maakt dat minder uit dan voor stereo. Lijkt me logisch... Nou, een dsp voor surround-weergave doet echt wel wat meer dan alleen een frequentiekarakteristiek rechttrekken hoor. Dus zo logisch vind ik het allemaal nog niet wat je zegt. Bovendien lijkt me juist bij surround-weergave de coherentie heel belangrijk, dus volgens mij redeneer je de verkeerde kant op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts