Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Dat is gewoon logisch nadenken George. Ik wil best een demo bijwonen maar dan wel onder eerlijke en verifieerbare condities. Zoals ik eerder schetste.

op dat andere forum zitten ook gasten die op afstand en met volgens hun logisch nadenken een oordeel hebben ;)

ja ik begin het te snappen met dank aan de video's van Hans beekhuizen (onder aan de pagina).

edit: zou er een apart mqa kastje komen die je tussen bron en dac kan plaatsen of moet je echt een andere dac met mqa kopen?

Bedankt voor het boven water halen van die video's. Lijkt me onmogelijk zo'n kastje. Volgens mij is de MQA code nog afhankelijk van de DAC zelf, zowel voor het verbeteren van de timing als voor het uitpakken, dat beperkt moet zijn tot wat de dac aankan. Anders komt er rotsooi uit. Tenminste, dat is wat ik er van begrepen heb.

op dat andere forum zitten ook gasten die op afstand en met volgens hun logisch nadenken een oordeel hebben ;)

Dat weet ik, maar ik vind "ga eens luisteren" te simpel, want waar luister je naar?   Bovendien houden we hier de discussie beschaafd.

Maar goed wat ik van MQA heb mee gekregen, dat volgens Meridian  alleen dat de tijd van 24 bit 192khz samples snel genoeg zijn voor ons oor.

Die "verpakken" ze dusdanig dat de data stream nauwelijks meer is dat bij een cd.   De MQA decoder kan dat weer uitpakken.

Daarnaast is er een arsenaal aan filters opties om oude bestanden zeg maar: "op te poetsen"  

Dus wat moet je dan m.i. vergelijken? Een originele moderne 24 bit 192khz opname en  met een die met MQA is bewerkt.

Als het goed is klinken ze identiek, waar bij de MQA opname nog "strakker" "duidelijker"  moet klinken omdat die volgens de makers geen last van "ringring en pre ring" heeft.

Doen we een mooi piano concert, daar hoor je het gelijk.  Of vrouwen stemmen. :)

Wordt vervolgd.

Wat je m.i. niet moet doen is dit http://www.stereophile.com/content/meridians-mqa-one-listeners-impression   24bit 88,2Khz en 24bit 96Khz bestanden nemen daar klopt dan sowieso de timing niet van

als het verhaal van Meridian  klopt.  Die gaat uit van een source van minimaal 24bit en 192khz. Bron: filmpjes Hans Beekhuyzen

https://www.youtube.com/watch?v=r_wxRGiBoJg

https://www.youtube.com/watch?v=r_wxRGiBoJg

Natuurlijk kun je dan wel het verschil laten horen, tussen de originele opname en het nieuwe opgepoetste en tijd en filter gecorrigeerde MQA bestand.

Verder kun je m.i. met sample rates behoorlijk "vals spelen"  Stel dat de source 24bit 96Khz en je gaat het afspelen op 24bit en 88,2Khz  en daarna vergelijken met MQA.

Tja  :unsure: misschien snap ik het wel niet hoor....  ;)

Edited by Tubejack

Ik heb zelf al een paar keer geprobeerd het verschil te horen tussen 192 en 96: het lukt me echt niet. 

Inderdaad oppassen als je een bestand naar een andere bitrate converteert, delen door of vermenigvuldigen met een geheel getal geeft geen problemen (192 naar 96 naar 48), delen door een niet geheel getal (bijv 48 naar 44.1) leidt mogelijk wel tot een verlies in kwaliteit.

Het meeste dat ik kan kopen bij Qobuz  is "maar" 24bit 96Khz.  Zouden al die opnames dan niet goed zijn?  :unsure: 

Hoe dan ook, razend knap  dat  Meridian  met MQA 24 bit 192Khz  in een stream van slechts 1,5 Mbit/sec  weet te persen en oude digitale opnames kan verbeteren.

Ik ben benieuwd  :) "Bring it on" 

Als het goed is en ze geven het VRIJ dan denk ik dat het wel wat kan worden...... maar nu Proprietary (dus license en ook nog specifieke hardware nodig... dus kost geld en beperkt (chips nodig)....(beetje DSD achtig).

Geld verdienen ze natuurlijk niet in de high-end markt maar in de massa: maar ja die kunnen ook naar MQA luisteren zonder MQA decoder en dan zal het best nog goed klinken. Dat providers het aanbieden is stap een, stap twee is dat iedere DAC (dus ook in telefoons, etc ...)

Denk dat het nog een lastige dobber wordt om dit door de markt geaccepteerd te krijgen, maar you-never-know....

Nou ik zie wel mogelijkheden.  Vanochtend via Qobuz flink wat oudere muziek gedraaid.  Meestal analoge opnames waarvan sommige verrassend goed klinken.

Stel dat je die met MQA digitaal maakt, rechtstreeks van die analoge masters, dan kun je streamen met het geluid dat waarschijnlijk dicht tegen het originele analoog geluid aan zit.

En die MQA codec?  Als die echt goed is, wordt die vast freeware, net als flac, mp3, ogg etc  Want het lijkt me dat je juist met software (muziek) geld wil verdienen of iets met licenties of

zo bij een streaming dienst,  muziekuitgever etc.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben... ;)

Edited by Tubejack

Ik vermoed dat de MQA-decoder voor elke dac weer iets anders in elkaar steekt. Het is anders best maf dat de Explorer² al weer een maand MQA heeft en het alsmaar niet komt voor de Brooklyn.

Nou ik zie wel mogelijkheden.  Vanochtend via Qobuz flink wat oudere muziek gedraaid.  Meestal analoge opnames waarvan sommige verrassend goed klinken.

Stel dat je die met MQA digitaal maakt, rechtstreeks van die analoge masters, dan kun je streamen met het geluid dat waarschijnlijk dicht tegen het originele analoog geluid aan zit.

En die MQA codec?  Als die echt goed is, wordt die vast freeware, net als flac, mp3, ogg etc  Want het lijkt me dat je juist met software (muziek) geld wil verdienen of iets met licenties of

zo bij een streaming dienst,  muziekuitgever etc.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben... ;)

Juist moet gewoon freeware worden.... is een codec !? (soort nieuwe verpakking)

Echter wat ik zo lees is het belangrijk/beter in de dac ....nou snap ik dat niet helemaal (timing/smear) !?

Zijn een berg 0 en 1 tjes ... en die blijven zo.... en een dac verwerkt die nu ook correct van andere codecs, dus moet de MQA codec ook zo uitgepakt kunnen worden dat elke dac die aan kan...... gewoon software (dus bv. een Jriver plugin).

http://thehbproject.com/en/articles/37/Meridian-MQA-Explained (hans beekhuyzen project), ga hem nog een keer rustig lezen

Ik vermoed dat de MQA-decoder voor elke dac weer iets anders in elkaar steekt. Het is anders best maf dat de Explorer² al weer een maand MQA heeft en het alsmaar niet komt voor de Brooklyn.

Mogelijk een stukje software waarbij je instellingen kunt maken voor verschillende merken en/of  type dac's .

De  Explorer²  heb je toch zelf?  Dan kun je MQA toch nu al vergelijken?  :)

Dat het nog niet beschikbaar is voor de Brooklyn? Wellicht eigen mer eerst...   :unsure:

Op zich klopt het wel wat je zegt. Maar je moet dan bit perfect aan de gang gaan, dwz een volumeregeling gebruiken die analoog werkt. Voor zover ik het heb geprobeerd lukte het me alleen MQA te activeren bij maximaal geluidsniveau. En dan... op een dikke pc met koptelefoon. Not my cup of tea.

Overigens, alle tekenen wijzen erop dat morgen de update voor de Brooklyn vrijkomt. En die staat op een tegel. Er gaat nog meer mee gebeuren ook.

MQA is niet het enige dat van belang is voor een fantastische weergave.

Wat ik zo lees zit de slimheid in de encoder. Daar zit de analyse in van de bron, ze geven natuurlijk niet alles vrij maar hebben schijnbaar een manier bedacht om adhv de opname te bepalen hoe die is opgenomen (fingerprinting van apparatuur) en wat er met het signaal gedaan moet worden om het te laten klinken als opgenomen in de studio.

Vervolgens pakken ze het slim in (door "lege" stukken beter te gebruiken), wat ik zo lees zit daar verder NIKS extra bij (dus de gecorigeerde opname wordt gewoon ingepakt).

Decoder pakt het uit en schijnbaar moet er per DAC nog wat getuned worden .....maar als een bestaande dac het met een firmware update kan dan is het software tuning.

Dus de ENCODER verkopen in licentie ? (en dat snap ik want daar zit de slimheid in.....met een berg patenten).

Vervolgens proberen ze ook de decoder (en/of chips) te verkopen.... en ik denk dat als het echt goed is ze deze decoder vrij moeten geven (of spotgoedkoop) zodat playback software gewoon een decoder plugin kan krijgen en dan heb je MQA op je bestaande DAC (waar die dan ook inzit).

En nu wil ik het ook horen..... dus ben benieuwd (ga denk ik maar eens in Hilversum langs bij beter beeld en geluid, woon in loosdrecht dus om de hoek).

- MQA van opname die ik goed ken vergelijken met mijn versie (afgespeeld met bv. mijn eigen DAC) op hetzelfde systeem (moet wel goed kunnen vergelijken)

Quotes van Bob Stuart:

- Stuart says an adjustable MQA software decoder will come “eventually” --> dus het kan !

- In order to prevent signal blurring, it must be tuned to each make/model of downstream DAC chip --> zo te zien firmware/software

http://www.digitalaudioreview.net/2016/01/mqa-promises-something-for-everyone/

Edited by prettig

Op zich klopt het wel wat je zegt. Maar je moet dan bit perfect aan de gang gaan, dwz een volumeregeling gebruiken die analoog werkt. Voor zover ik het heb geprobeerd lukte het me alleen MQA te activeren bij maximaal geluidsniveau. En dan... op een dikke pc met koptelefoon. Not my cup of tea.

Marc er zit  een 3,5mm lijn uitgang op de  Explorer²  Als je die nu met een verloop snoertje  van 3,5mm naar tulp/cinch   aansluit op je versterker en bestanden via je laptop afspeelt.

Dan kun je het toch zo proberen? met die bestanden van 2L  :)

@Prettig, mooie bijdrage, kan me er wel in vinden.

Mocht je bij BB&G niet terecht kunnen, ik weet nog iemand met een Brooklyn in H'sum. En anders eentje in Leiden ;-)

Marc er zit een 3,5mm lijn uitgang op de Explorer² Als je die nu met een verloop snoertje van 3,5mm naar tulp/cinch aansluit op je versterker en bestanden via je laptop afspeelt.

Dan kun je het toch zo proberen? met die bestanden van 2L :)

Kan, maar vandaag of morgen komt MQA op de Brooklyn, en dan staat alles al klaar op de O-live om van start te gaan.

Ik ben niet geïnteresseerd in MQA per se, maar MQA in een gestructureerde ("gehakte") omgeving.

Laptops en desktops zijn daarvoor minder geschikt. More is less.

@Prettig, mooie bijdrage, kan me er wel in vinden.

Mocht je bij BB&G niet terecht kunnen, ik weet nog iemand met een Brooklyn in H'sum. En anders eentje in Leiden ;-)

.... kijk... kunnen we het zelf goed doen: 192/24 bit vergelijken met dezelfde opname in MQA (nu nog goede opnames die we kennen).

Want wat ik zo lees:

Meeste vinden MQA goed klinken, maar heel weinig mensen hebben echter kunnen vergelijken (192/24 vs. MQA) en als dat wel zo was dan werd de 192/24 opname op dezelfde set via dezelfde meridian dac afgespeeld ... tja en of die meridian dac nu echt goed is voor 192/24. Dus vindt ik ook geen vergelijk.

En dan luisteren ze ook nog eens naar een set die ze niet kennen (dus hoor je meer door de set of door MQA.... want demo's op een 40K set is leuk maar niet echt representatief).

MQA moet het beter doen dan een goede DAC die de 192/24 opname afspeelt (of de resolutie van de originele opname uiteraard).

Vandaar dat de Brooklyn een goede optie is om te vergelijken.

Denk dat de eerste indrukken van deze eigenaren al veel zullen helpen.

Edited by prettig

.... kijk... kunnen we het zelf goed doen: 192/24 bit vergelijken met dezelfde opname in MQA (nu nog goede opnames die we kennen).

Ik was tot precies dezelfde conclusie gekomen http://www.high-endforum.nl/topic/14824-mqa-de-nieuwe-kleren-van-de-keizer-en-andere-compressies/?p=459459

Echter de meeste opnames zijn hooguit 24/96  en Marc' s Olive kan geen 24bit 192Khz afspelen.  Die lokatie is wel gezellig, maar de set-up is ongeschikt voor een vergelijk.  ;)

.Vandaar dat de Brooklyn een goede optie is om te vergelijken.Denk dat de eerste indrukken van deze eigenaren al veel zullen helpen.

Wacht nou eerst eens even af wat de mensen met MQA DAC's gaan vertellen. Of ga naar een dealer die een demo kan geven met MQA.

Je bent nu alleen maar mitsen en maren aan het verzinnen zonder dat je ook maar iets gehoord hebt. En dat slaat als de beroemde tang op een varken.

Groet,

Leobus (Die dus wel een demo bijgewoond heeft en het met MQA goed vond klinken.)

Wacht nou eerst eens even af wat de mensen met MQA DAC's gaan vertellen. Of ga naar een dealer die een demo kan geven met MQA.

Je bent nu alleen maar mitsen en maren aan het verzinnen zonder dat je ook maar iets gehoord hebt. En dat slaat als de beroemde tang op een varken.

Groet,

Leobus (Die dus wel een demo bijgewoond heeft en het met MQA goed vond klinken.)

Precies wat ik zeg......meeste mensen vinden het goed klinken echter bijna niemand heeft het goed kunnen vergelijken, dus ga ik wachten tot mensen met een MQA dac wat gaan vertellen (zoals ik al aangaf).....zijn geen mitsen en maren alleen maar kritisch (want er zitten in potentie leuke dingen in).

Niks tang en varken Leo, álle bronvermelding waar de info vandaan komt is hier vermeld!  Lezen jullie wel :confused:  Nogmaals: "ga even luisteren vind ik te simpel"  :wacko:

We draaien in een cirkeltje rond :( http://www.high-endforum.nl/topic/14824-mqa-de-nieuwe-kleren-van-de-keizer-en-andere-compressies/?p=459459

Ik twijfel er niet dat MQA "goed klinkt"  Maar "waar luister je naar????"  Tot een eerlijk vergelijk kan ik er niets mee.  Voor Meridian moet het een fluitje van een cent zijn een dergelijke test te regelen.

Maar tot nu toe heb ik nergens gelezen of gehoord dat ze een dergelijk vergelijk hebben gedaan.  Blijft vaag dus  :blink:

Bij de 1e die wél een goede test kan regelen, kom ik graag luisteren  :)