Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ja, verhaaltjes zijn er altijd al geweest. En genieten zonder MQA kan ook heel goed. Maar het gaat om de verschillen, zoals het ook altijd al is geweest.

Ik denk niet dat ik nu die doos met Callas zal vernieuwen, maar ik hoop dat velen van de MQA versie kunnen genieten.

Marc sinds mijn digitaal naar digitaal converter (HiFace Evo) met een digitaal studio protocol communiceert met mijn Dac en Mac werkt het zo verschrikkelijk mooi dat ik niet verwacht dat er nog iets is dat nog wat kan toevoegen.  Maar ik laat me graag verassen  :)

Geeft niet, ik denk al dik een jaar dat het hier niet beter kan. Toen kwam de Dragon Fly. Daarna kwam MQA, daar bovenop de Harmonizers. En nu draai ik zonder al die dingen. Niets moet, alles kan.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hoe zie je dat voor je?

MQA bevat een of andere resolutie en dat bestand wordt uitgevouwen tot aan de grens die de DAC aan kan. Stel dat de oorsprong een 96K 24bit resolutie bestand is, dan biedt MQA dat ook aan aan de DAC-chip, voor zover die dat aan kan. De meeste kunnen dat wel denk ik.

Dus wil je vergelijken, dan pak je zo'n MQA bestand en het oorspronkelijke HR-bestand en dan laat je dat los op je DAC. Ga je gang.

Dus een DAC met 44.1kHZ – 16bit heeft weinig zin met MQA.

Om voor een vergelijk een speciaal MQA geschikt DAC aan te schaffen gaat mij te ver.
Was gewoon benieuwd of er verschil tussen die MQA en (zelfde) HD bestand te horen is.

Of dat daarnaast de MQA nog meer ‘doet’ met het geluid, stel dat de codec iets kleurt of zo wat we aangenaam vinden klinken?

MQA ontkleurt het geluid kun je beter zeggen. Het wordt er veel helderder door, inzichtelijker, doorzichtiger.

Het is zeker niet het laatste woord in verbeteringen, er is nog veel meer mogelijk. Kunst is die te vinden. Het verbaast me zelf ook dat ik steeds weer iets vind voor dat tandje beter, terwijl ik al jaren denk dat het niet beter kan.

MQA is zeker zo'n tandje, waardoor ik nu een voorkeur heb voor de MQA versie van nieuwe muziek.

Hoe weet je dat MQA 'ontkleurt' en niet gewoon plezieriger (helderder, inzichtelijker, doorzichtelijker) kleurt?

Sommige mensen vinden mp3 beter klinken dan wav. :)

Of zelfs vinyl of buizen mooier klinken...

Edited by Bill

Luisteren is voldoende. Verder maakt het mij geen snars uit wat anderen al dan niet menen te horen of waar ze op letten. Dat vinyl en buizen iha beter kunnen klinken is mij heel wel duidelijk overigens.

Gezien jouw vergelijking met MP3 heb ik wel zo'n vermoeden waar de schoen wringt.

Hifi bestaat niet. Okay, misschien voor een concert musicus of dirigent. Hoewel, wat zij horen is weer zo veel anders dan wat het publiek hoort. En zelfs iedere persoon in het publiek hoort/beleeft weer iets anders.

Goed geluid en slecht geluid bestaan wel (al heeft iedereen zijn eigen accenten daarin).

Kennelijk hebben ze met MQA iets gevonden dat voor veel mensen de mziek prettiger (overtuigender, echter) maakt. en kennlijk is dat een groter effect dan vervorming van 0.1% naar 0.01 % terug bregen (de meeste mensen horen al geen 5% harmonische vervorming, dus dat is niet zo gek).

Ben het wel eens met de kritiek van Sh*tt dat het wel een probleem is dat geen openbaar formaat is.

Dat converteren hoeft anno 2016  helemaal geen probleem te zijn.

Moderne Multi core procesoren zijn snel genoeg en als je een buffer aanhoud met het gewenste signaal die groot genoeg is, is er helemaal geen probleem.

In mijn Mac mini zit een Intel I5 op 2,6ghz  en die heeft bijna niets te doen....  In mijn Linux muziek doos een Core 2 duo en die heeft nóg minder te doen omdat

het besturingsysteem voor muziek is geoptimaliseerd.

Het gaat dan ook niet om tijd, maar om op tijd.

Het is jammer dat Olive niet meer komt met een MQA update, maar het is met de Brooklyn toch ook niet onaardig.

Wat Wol denk ik toch het meest dwars zit is niet zozeer de tijd, maar de weg die het signaal aflegt, door allerlei muziekvijandige steegjes en weggetjes in al die chips, draadjes en verbindingen.

Dat is altijd ook mijn zorg.

Nu er wat aan gedaan is, is het mij best.

Als je het in muziek over tijd hebt, dan heb je het vooral over ritme: bij digitale muziek is het dan vooral zaak dat alle bitjes in een vast ritme bij de DAC arriveren (meestal 44100 Hz).

Muziekvijandig? Een bit is een bit en elektronica discrimineert niet, maak je geen zorgen. Hoelang de signaalweg is, maakt zelfs niet uit; zolang alle bits precies dezelfde vertraging hebben komt het allemaal goed.

MQA heeft misschien zn voordelen, maar een nieuwe industriestandaard vestigen is een heel moeizaam proces, en ik denk niet dat Meridian daar voldoende invloed voor heeft. 

Jack en PD geen onzin vertellen ,doe een simple test met een dualcore,

Gebruikt hem als single en of dual core en je hoort duidelijk de verschillen.

Mvg wol

Wol als de tijd klopt, dan maakt het  niets uit hoeveel cores je gebruikt.  Hoor je wel verschil dan heb je of slechte soft of hardware of een combinatie ervan.

Edited by Tubejack

Als je het in muziek over tijd hebt, dan heb je het vooral over ritme: bij digitale muziek is het dan vooral zaak dat alle bitjes in een vast ritme bij de DAC arriveren (meestal 44100 Hz).

Muziekvijandig? Een bit is een bit en elektronica discrimineert niet, maak je geen zorgen. Hoelang de signaalweg is, maakt zelfs niet uit; zolang alle bits precies dezelfde vertraging hebben komt het allemaal goed.

MQA heeft misschien zn voordelen, maar een nieuwe industriestandaard vestigen is een heel moeizaam proces, en ik denk niet dat Meridian daar voldoende invloed voor heeft. 

Bij Qobuz is ook veel muziek op 24bit 44.1khz  die bestanden zijn wel groter dan de "normale" 16 bit /44.1khz .  Maar het zou imho een mooie stap zijn, als je die ook zou kunnen streamen.

Bij veel stream software haal je toch eerst de data binnen en dan vanuit ramgeheugen wordt de muziek pas afgespeeld .  Nou Nederland zit in de top 10 van snelle internet verbindingen.

Lijkt me dus niet zo' n probleem :)  

Edited by Tubejack

Is geen probleem Wol ik kan van een van mijn PC' s met Core Duo 2 processors zo 1 uitschakelen.  Met de standaard mediaspeler van Xubuntu "Parole" heb ik met een enkele core een CPU belasting van 4...5 % en met 2 cores 2...3%  Radio 1 via  het internet 192K/bits klinkt precies hetzelfde en werkt evengoed.

Het zou ook niet goed zijn als software met verschillende procesoren "anders" gaat klinken.  Want als fabrikant weet je  hooguit "ongeveer" welke er op de markt zijn.  

Wat wel kan, is een te langzame processor of te weinig geheugen dat het niet goed werkt.  Maar bijna alle software leveranciers geven daarvoor minimum eisen.

dellcomputers.jpg

2 gekregen Dell computers met Xubuntu 16.04 en Cairo dock bijna net zo mooi als een iMac  :)

Edited by Tubejack