Duck-Twacy Posted 15 juni 2016 Report Share Posted 15 juni 2016 Ja ja, maar wel als audiofiel duizenden euro's aan je set verspijkeren. Ik koop nog regelmatig een sacd ipv de redbook cd, terwijl de sacd vaak het 5 tot 10 voudige kost. Dat doe ik echter alleen voor muziek waar ik iets mee heb. Maar ik ben het wel eens met Hans, het was destijds een fout van de muziek industrie om sacds (en DVD-audio) zo duur te maken tov de normale cd. Dat en de eis voor special hardware hebben toch de doorbraak belemmerd (okay en de strijd tussen sacd en dvd-a). En als het grote publiek het niet koopt, dan komt er ook weinig software en is het cirkeltje rond. En ten tijden van sacd/dvd-a was de markt heel wat gunstiger dan deze tijd van gratis streaming etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 16 juni 2016 Report Share Posted 16 juni 2016 Misschien ligt de oorzaak dat het de grote meuk niks intereseert er in dat de meeste muziek liefhebbers naar muziek luisteren en niet naar techniek. Mooi verwoord hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2016 Report Share Posted 16 juni 2016 (edited) Ik blijf het verbazend vinden hoe goed 16 bit en 44.1khz klinkt. Na al mijn digitale experimenten heb ik de knoop door gehakt en koop een nieuw cd-loop werk. Cambridge CXC Edited 16 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 16 juni 2016 Report Share Posted 16 juni 2016 Misschien ligt de oorzaak dat het de grote meuk niks intereseert er in dat de meeste muziek liefhebbers naar muziek luisteren en niet naar techniek. Mooi verwoord hier. +1 Goed stuk!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 juni 2016 Author Report Share Posted 16 juni 2016 Ja, heel goed stuk. Neemt niet weg dat MQA, gehakt, Harmonizers, streaming vanaf harde schijf, het weglaten van zoveel mogelijk 'troep' in de signaalweg, allemaal zaken zijn des audiofiels, waarvoor we hier op een forum zitten. Wat de meute doet of vindt is hier niet van enig belang. Of een MQA-opname 1 keer, 10 keer, 100 keer of een miljoen keer wordt verkocht is voor mij niet interessant, zolang ik die kan kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2016 Report Share Posted 16 juni 2016 Over "troep" in de signaalweg. Ik ben er dus achter, dat een CD toch beter klinkt, vanaf een loopwerk zo mijn DAC in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 juni 2016 Author Report Share Posted 16 juni 2016 Al die moeite van dat prutsen aan de Mac Mini voor niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 (edited) Al die moeite van dat prutsen aan de Mac Mini voor niets... Iets onderzoeken vind ik nooit zonde van de tijd Edited 17 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 Over "troep" in de signaalweg. Ik ben er dus achter, dat een CD toch beter klinkt, vanaf een loopwerk zo mijn DAC in. Heb je van de PC ook al eens via een goede S/Pdif uitgang geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 Min Sony dvp ns 700 doet dat gratis je legt een cd erin en er komt sacd geluid er uit. Mvg wol Dékannie..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 Wat is er nou verkeerd aan phillips 882 ? Meen je dat nieuwe producten beter zijn voor 16 bit. Mvg wol Die Philips 882 heb ik vorig jaar mei een week hier op proef gehad en getest samen met een aantal andere loopwerken. CDM 2,4 en 9. Mooi en stevig loopwerk, een beetje mythisch apparaat, maar ook weer niet zo bijzonder. Vond het zeker niet beter klinken dan 16bit 44.1khz bestanden via mijn Mac mini en dezelfde dac Dus hij ging weer retour eigenaar. Er zijn moderne CD-loopwerken er servo' s die alleen CD' s kunnen lezen en het gewoon beter doen. Zoals de Cambridge CXC, ik moet mijn eigen referenties en aannames weer overboord gooien. Best verbluffend wat je uit 16bit kunt persen. Mijn CD collectie is weer als nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 (edited) Heb je van de PC ook al eens via een goede S/Pdif uitgang geprobeerd? Ik gebruik voor digitaal een professionele AES/EBU (XLR) aansluitingen Hans, dat werkt zeer goed. Qobuz heeft ook van die hele mooie 16bit 44.1 bestanden. Waarvan ik het idee heb, dat die beter klinken dan de CD' s die ik zelf zo nauwkeurig mogelijk rip en afspeel via mijn Mac mini. Uiteraard via dezelfde dac, kabels, software etc. Edited 17 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 Hangt er vanaf wat je met SACD geluid bedoeld Wol... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juni 2016 Report Share Posted 17 juni 2016 Hangt er vanaf wat je met SACD geluid bedoeld Wol... Precies. Maar van een CD, SACD maken lukt alleen oplichters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 juni 2016 Author Report Share Posted 17 juni 2016 DSD schijnt anders te klinken dan PCM, begrijp ik eruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 juni 2016 Author Report Share Posted 18 juni 2016 Die kan geen MQA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 juni 2016 Report Share Posted 18 juni 2016 DSD schijnt anders te klinken dan PCM, begrijp ik eruit. Om DSD opnames te kunnen bewerken moeten ze eerst geconverteerd worden naar PCM, zo heb ik begrepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 juni 2016 Report Share Posted 18 juni 2016 Tot nu toe, het beste geluid dat van mijn CD' s af komt Wol. En betaalbaar dac + speler nog geen 3K Maar jij zal wel weer beter weten, geeft niet, ga ik lekker luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 juni 2016 Report Share Posted 18 juni 2016 Nee ,Hans mijn player kan dat wel. Mvg wol Maakt jouw DAC er bitjes bij dan? Volgens mij kan een DAC er wel bitjes bijmaken, maar die slaan dan in ieder geval nergens op. Muziek laat zich niet interpoleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2016 Report Share Posted 18 juni 2016 Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe dac. Als je dac er zelf bitjes gaat bij verzinnen wordt het knap gek. De dac doet niets anders dan omzetten van digitale audio naar analoog. Ontbreken er in de stream bitjes dan worden die gewoon niet weergegeven. Geeft de dac de ontbrekende bitjes wel weer dan is het ding niet goed en mag je hem bij de kliko zetten. Aan de andere kant is her wel knap een dak met voorspellende gave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 juni 2016 Author Report Share Posted 18 juni 2016 Maakt jouw DAC er bitjes bij dan? Volgens mij kan een DAC er wel bitjes bijmaken, maar die slaan dan in ieder geval nergens op. Muziek laat zich niet interpoleren. Ik dacht dat upsamplen er ook bitjes bij maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2016 Report Share Posted 19 juni 2016 Converteren en upsamplen maken de resolutie in principe niet hoger. Wat er wordt bijgemaakt ligt buiten het hoorbare bereik en heeft niks met muziek te maken. 1 bit blijft n.l. 6dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 juni 2016 Author Report Share Posted 19 juni 2016 Ah, dáár heb je dus de nieuwe kleren van de keizer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 Inmiddels kan ik zelf via mijn Mac mini MQA afspelen. De bestanden die ik heb, klinken uitstekend. Of ze beter zijn dan? weet ik niet. Het is wachten op een streaming dienst als Tidal . Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2016 Author Report Share Posted 8 juli 2016 Jammer dat je MQA er niet op kunt uitzetten. Zou je wel kunnen vergelijken. Met de Brooklyn kan dat, en dan is het mij duidelijk. En meneer DAR-Ko ook, kijk maar: http://www.digitalaudioreview.net/2016/06/an-inconvenient-truth-mqa-sounds-better/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts