Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Meridian Explorder 2 dac van Marc over genomen.

Klinkt prima voor het geld. Echter als ik me niet vergis zit er ook een optische s/pdiff op.

Als ik nu het MQA kan laten decoderen door de Explorder en het high-end kan laten omzetten

door mijn Black Lion dac dan is dat een mooie upgrade. 2 vliegen in een klap ook een USB naar S/Pdiff omzetter zonder dar er drivers nodig zijn .

.

ik snap er geen *piep* van, ik zet een CD op haha. doet het redelijk hier :)

ps ... mijn hifi-tuning zekering is helaas niet gekomen vandaag (de AW250 heeft al ontploffend de zekering opgegeten). dus het is met een 'normale' zekering wachten op echte muziek.

Edited by robx

Ik heb een Meridian Explorder 2 dac van Marc over genomen.

Klinkt prima voor het geld. Echter als ik me niet vergis zit er ook een optische s/pdiff op.

Als ik nu het MQA kan laten decoderen door de Explorder en het high-end kan laten omzetten

door mijn Black Lion dac dan is dat een mooie upgrade. 2 vliegen in een klap ook een USB naar S/Pdiff omzetter zonder dar er drivers nodig zijn .

.

Ben benieuwd of dat je gaat lukken. Volgens mij(n) zit er geen Toslink op, en wat er uitkomt is enerzijds geschikt voor een koptelefoon, anderzijds kun je er een versterker mee voeren. Maar digitaal komt er niks uit.

Dat is juist het probleem Rob er is nauwelijk MQA materiaal terwijl er al 2 jaar voornamelijk over gepraat wordt

https://www.hifi.nl/artikel/24638/MQA,-wat-is-dat-eigenlijk.html

Goed stukkie. Mij trof de opmerking dat MQA afrekent met de timeblur waar digitaal mee vol zit. En dàt zou precies zijn waar analoog freaks over vallen.

Ik ga nog eens bij Carl langs als die uitgezeild is, en overweeg nu sterk mijn Brooklyn mee te nemen met een paar MQA-opnamen. Zal mij benieuwen wat hij er van vindt.

Kom nog maar eens hier luisteren dan. Ik heb niks te verkopen. MQA kan ik ook uitzetten. Hier geen grote verschillen, maar met MQA klinkt het in mijn oren hartstikke goed, hoor. En zonder ook. ;)

Edited by mumsoft

Ben benieuwd of dat je gaat lukken. Volgens mij(n) zit er geen Toslink op, en wat er uitkomt is enerzijds geschikt voor een koptelefoon, anderzijds kun je er een versterker mee voeren. Maar digitaal komt er niks uit.

Even nagekeken en dat klopt.  Op de vorige Explorder zat dat nog wel.   Jammer :(

Ola Gjeilo: North Country II. Gedownload  bij 2L 

Testje gedaan tussen Flac 16/44.1, Flac 24/96. En Flac 24/48 Mqa 

De verschillen tussen de 1e twee zijn vrij duidelijk 16/44 klinkt wat ruwer.

De verschillen tussen de laatste 2 zijn ook duidelijk bij 24/96 klinkt goed maar bij MQA is het verfijnder minder harde de boven tonen goed te horen bij een vleugel.

Mijn oren zeggen MQA wint (met deze test bestanden dan)

Echter ik heb ook 16/44 en 24/96 dat erg goed klinkt via hetzelfde Meridian Dacje.

En nog veel beter op mijn andere dac.

Weet nog niet  ;)

Edited by Tubejack

Sure, er is meer dan alleen MQA wat de SQ bepaalt, en ook nog eens afhankelijk waar je op let, of op valt.

Dat neemt niet weg dat MQA in elke set relatief een verbetering zal brengen, relatief op waarde geschat afhankelijk van de luisteraar.

Ola Gjeilo: North Country II. Gedownload  bij 2L 

De verschillen tussen de 1e twee zijn vrij duidelijk 16/44 klinkt wat ruwer.

De verschillen tussen de laatste 2 zijn ook duidelijk bij 24/96 klinkt goed maar bij MQA is het verfijnder minder harde de boven tonen goed te horen bij een vleugel.

Echter ik heb ook 16/44 en 24/96 dat erg goed klinkt via hetzelfde Meridian Dacje.

En nog veel beter op mijn andere dac.

Weet nog niet  ;)

Zeker is er meer dat goed klinkt, soms erg goed zelfs. Heb ik vandaag nog weer eens ervaren bij een van Marc's vrinden... ;) 

Maar kort samengevat kan ik me echter niet voorstellen dat er iemand niet vrolijk wordt van mqa muziek. En heb dat eerlijk gezegd ook nog niet gehoord van iemand die het gehoord heeft. Weet niet of Wol het al echt heeft gehoord eigenlijk. Hij is kritisch maar heeft hij nu echt beluisterd of niet. Dat is me niet duidelijk. 

Als ik het goed heb gelezen heeft Wol een aantal demo' s meegemaakt.   Maar een demo is m.i. toch anders dan in je eigen vertrouwde luisteromgeving waar niets moet en alles kan.

...

Kijk dat is interessant. (Van uitgaand dat het de zelfde bron bestand was)

Goede test Tubejack.

... bij een van Marc's vrinden... ;)

Euh, heb ik die? Vertel eens, wie was dat (graag via pm hoor, niet in het openbaar met mijn relaties gaan gooien svp)

Billy, tussen 16en 24 bit is een groot verschil en dat geld ook voor 48 en 96 in geluid.

Hoor het verschil tussen 48,96 en 192 khz  sampling opname van een akoestische  gitaar.

Mvg wol

Ja Wol,

Bit:

48dB meer dynamisch bereik (handig bij opnemen).

Samplerate:

Dat Tubejack MQA vergelijkt met een 24/96 bestand lijkt mij juist daarom een eerlijker (mits blind en van de zelfde bron gemaakt) vergelijk.

p.s. Die verschillen in samperate hebben voor mij bij gebruik van goede AD converters nooit echt grote hoorbaar verschillen opgeleverd.

Zeker niet als er later nog eens van alles aan wordt bewerkt.

• 2 weeks later...