Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ik heb MQA, maar ik kan het helaas niet vergelijken met dezelfde opname met een andere codec. Wat ik heb, klinkt goed, net zoals ander hi-res materiaal....

Vind het wel een aardige ontwikkeling, aan de andere kant, te laat?  Kan nu via Qobuz gekocht materiaal streamen, via het WWW met 24bit 96khz.

Edited by Tubejack

en ik dus, maar kort.

Nog een keertje overdoen Marc !

Prima, moet het voor mezelf ook nog eens vaststellen. Maar goed vergelijkingsmateriaal is nog een punt. MQA uitzetten lijkt me niet voldoende.

De huidige versie van Audirvana 2.6.4 werkt nog niet lekker met MQA streaming.  MQA bestanden afspelen gaat wel goed. 

Ik las in het bovenstaande linkje dat Versie 3 het wel kan.  Even afwachten dus eind januari komt het uit.

AudirvanaPlus_pre3_screenshot-1030x765.j

Edited by Tubejack

Ik vind de "verschillen" tussen dac' s wel meevallen Wol. Ik heb niet het idee, dat ik een totaal ander geluid hoor.

Kleine verschillen zijn er wel, b.v. bij SSsss klanken. MQA ga ik gewoon proberen, door te doen, wat je met muziek doet: "luisteren"  

Wat de rest van de wereld ergens van vind, vind ik niet zo boeiend.   ;)  

Edited by Tubejack

Pcies. Zelf proberen, zelf luisteren, eigen conclusies trekken. Dat Wol er extra vervorming in hoort kán ik me wel voorstellen, maar hoor ik dat ook?

Ik vind waarheidsvinding in alle vormen toejuichbaar.

Wat het andere kamp steeds beweert is het polaire tegendeel van wat de halleluja-aanprijzers beweren. En dat is op z'n zachtst gezegd vreemd, temeer daar er geen sprake is van heksenjacht taferelen. Enkel van redeneren en het analyseren van wat er nu precies gebeurt rondom het nieuwe compressieformaat.

Dat het niet lossless zou zijn en dan toch blinde volgelingen heeft onder audiofielen bevreemd me het meest.

Dat het niet lossless zou zijn en dan toch blinde volgelingen heeft onder audiofielen bevreemd me het meest.

Wanneer je van 24bits 192 kHz, 24bits 96 kHz maakt, heb je verlies aan data. Of dit hoorbaar is? Ik betwijfel dat sterk. Er zijn audiofielen die beweren dat 192 kHz juist weer minder klinkt dan 96 kHz. Maar dat je door compressie een beter geluid krijgt gaat er bij mij niet in. Er wordt bij MQA dus meer gerommeld.

Het blijven rare jongens die audiofielen. Maar elk mens heeft recht op z'n afwijking, en mannen het eerst.

Wat streaming betreft kan ik het alleen maar toejuichen, dat er een codec is, waarvan beweerd wordt dat het een hoge kwaliteit heeft. Of dat zo is hoop ik de komende maanden zélf te ondervinden. Liefst ook te kunnen meten. Zo niet, dan is er echt geen man overboord.  Het zal me namelijk niets verbazen dat waar nu nog 16bit 44.1Khz  een beetje de HiFi standaard is dit verschuift naar 24bit 44.1Khz of 48Khz.  Met andere woorden de komst van MQA kan betekenen dat straks élke kwalitatieve streaming dienst een hogere kwaliteit gaat leveren.  Of dat nu Flac is of MQA of weer wat anders.  Dergelijke ontwikkelingen zijn m.i. dus alleen maar goed. Bij vele internet providers is bandbreedte voor HDTV, dus ruimte genoeg. :)    

Wanneer je van 24bits 192 kHz, 24bits 96 kHz maakt, heb je verlies aan data. Of dit hoorbaar is? Ik betwijfel dat sterk. Er zijn audiofielen die beweren dat 192 kHz juist weer minder klinkt dan 96 kHz. Maar dat je door compressie een beter geluid krijgt gaat er bij mij niet in. Er wordt bij MQA dus meer gerommeld.

Het blijven rare jongens die audiofielen. Maar elk mens heeft recht op z'n afwijking, en mannen het eerst.

Ik ben het volkomen met je eens dat hi-res formaten alleen in naam en argumentatie beter klinken.

Met een origineel wav-formaat is niets mis, integendeel. En de subtiliteiten in de weergave, zoals die met een echt goede SACD-setting kunnen worden neergezet, blijken ook verborgen te zitten in de cd en in harddisk streaming.

Ik denk zelf dat de zoektocht naar andere formaten laat zien dat de audioset zelf iets ontbeert.

Immers, in de wav-weergave zit een volkomen overtuigende en bevredigende muziekbeleving verborgen! Daar zijn geen nieuwe formaten voor nodig. Maar toch zeker geen "niet-lossless" formaten waarover al jaren geheimzinnig wordt gedaan tegen 'normale' mensen, terwijl de een na de andere fabrikant het gaat inbouwen of niet kan wachten om dat te gaan doen. Sure.

Ik heb de laatste jaren gepoogd die weergave uit wav verder te maximaliseren. Met meestal een harddisk en mediaspeler als bron, en het is uiteindelijk beter geworden dan het vroeger was met de SA-1.

Edited by thingman

Ik heb de laatste jaren gepoogd die weergave uit wav verder te maximaliseren. Met meestal een harddisk en mediaspeler als bron, 

Dat heb ik het laatste jaar ook gedaan. Daar zelfs een aantal speciale Linux pc' s voor gebouwd met een minimaal aantal processen zie. o.a. http://www.high-endforum.nl/topic/14711-do-the-tubejacks-dac-dance-shuffle/?hl=streaming Technisch gezien goed gelukt, maar geluidstechnisch kon het nóg beter.

Dit was mijn bevinding op 1 mei 2015 Thingman [...] Het is ongelofelijk wat je voor muziek uit een goed geript 16bit 44,1khz  Wav bestand kunt peuteren.[...]

Qobuz (april 2016) klonk beter, daarna bleek een gewone CD via een goed Cambridge CXC loopwerk (juni 2016) nog weer beter.

Met een CD is niets mis mee, kan spectaculair goed klinken. Ik doe mijn CD' s dus zeker niet weg, maar ga ze ook niet meer rippen naar harddisk, koop er een "Benno" kastje bij en speel ze weer gewoon af, dat klinkt bij mij het beste. 

Tot zover 16 bits....  Ik zeg : welkom 24bit en MQA of andere formaten.  :)  Het zit toch in de mens, om verder te kijken? 

Anders keken we nu nog steeds zwart/wit TV,  maakte we geen plannen om naar Mars te gaan. 

Edited by Tubejack