Ivan10 Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 Wat bestaat Olive niet meer? Wat is er mee gebeurd, Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 januari 2017 Author Report Share Posted 11 januari 2017 Failliet, op Amerikaanse wijze. Ze hadden een Olive 1 als laatste poging, met bijdragen van de 'community'. Ik heb dat verder niet zo gevolgd hoor. De ondersteuning voor de Olive 4 was al veel eerder gestopt. Dat gaf mij weer de kans er zelf in te gaan 'rommelen', en nu Olive zelf van de aardbodem is verdwenen, heb ik ook geen hinderlijke onderbrekingen meer bij het afspelen van muziek. Als ik mijn Olive een verkeerd gateway adres opgaf, dan waren er ook geen onderbrekingen, maar was er ook geen internetradio (natuurlijk). Nu kan het met een correct gateway-adres, zonder hickups, en met internetradio, maar gek genoeg is de lijst van internetradiostations ook pleite. Alleen mijn eigen 'favorites' zijn over. geeft ook weer niet, want andere radio-stations heb ik niet nodig. Wat MQA betreft, de Mytek speelt dat mooi af, maar pauzeren is niet verstandig, daarna gaan er allerlei dingen mis, tot aan geen geluid meer. En dat ligt niet aan de Mytek Brooklyn, maar aan de Olive. Hoe erg dat nou weer is, ach, er valt mee te leven. Gewoon niet pauzeren. Die Brooklyn is toch wel de aanschaf van het jaar geweest. Draaitafel, media-speler, Olive, alles is er op aangesloten, en hij is op afstand bedienbaar. En dan de Harmonizers nog. Wol was hier laatst, en wat ik nog nooit van hem gehoord heb was toch wel, dat ik niets meer moest veranderen. Beter kan een recensie niet zijn. Maar, zoveel hoofden, zoveel zinnen, hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 Zou toch kunnen? Maar op een DAC kun je meestal meer apparaten aansluiten, die dan allemaal MQA-files erop af kunnen schieten. Ik weet niet waar Audirvana op draait eigenlijk, ik kan een trial versie downloaden die als .dmg file binnenkomt. En dan? Hm, misschien is het iets voor Macs Enfin, als Olive nog bestond, hadden ze MQA als extra codec bij een update kunnen leveren, lijkt me. Audirvana is voor Mac. Eind januari komt versie 3 uit en dan ga ik het testen. Lijkt me wel erg leuk, ik hoop het dus. Is mijn dac weer helemaal up-to-date en ook die van anderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 januari 2017 Report Share Posted 18 januari 2017 (edited) Leuk de Tidal app heeft ontdekt dat er een MQA dac aan de Mac is aangesloten. Werkt nu prachtig . Nog meer nieuws http://www.digitalaudioreview.net/2017/01/mqa-tidal-where-are-we-now/ Edited 18 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 januari 2017 Author Report Share Posted 18 januari 2017 Gefeliciteerd Jack! Leuk dat die miskoop van mij een goed thuis heeft gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 januari 2017 Report Share Posted 18 januari 2017 Ik heb hem nu aangesloten op mijn Mac mini die op mijn set is aangesloten. Er zijn al best veel titels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 januari 2017 Report Share Posted 18 januari 2017 Het is even wachten op Audirvana versie 3 end februari. In de link die bovenaan deze pagina, staat dat sommige software de 1e MQA vouw naar 96Khz kan maken. M.a.w. dan kun je 24/96 streamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 januari 2017 Report Share Posted 18 januari 2017 Even verder getest. Ook met een dac zonder MQA kun je via de Tidal app master files afspelen. Als ik me niet vergis, worden door die app 24bit 48Khz softwarematig uitgepakt naar 24bit 96Khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Gefeliciteerd Jack! Leuk dat die miskoop van mij een goed thuis heeft gevonden. Tip voor anderen De explorer 2 heeft een uitstekende hoofdtelefoon uitgang. Het geluid is al erg goed, via een goedkope hoofdtelefoon van de Action < €10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Even verder getest. Ook met een dac zonder MQA kun je via de Tidal app master files afspelen. Als ik me niet vergis, worden door die app 24bit 48Khz softwarematig uitgepakt naar 24bit 96Khz Even voor de duidelijkheid. Een Tidal "app"? Darko spreekt over een Tidal "app" op de desktop. Is dat wat je bedoelt? En als ik het goed heb begrepen kan een MQA-file altijd worden afgespeeld via een willekeurige DAC (die 24 bit aankan). Maar doet die Tidal "app" dat dus beter? Dan zou je met een beetje display op die DAC ook moeten kunnen zien dat het 96Khz wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Elke dac speelt MQA af. Met de Tidal desktop app, oftewel het Tidal programma op je PC/Mac kan je MQA een keer "uitvouwen" naar een hogere resolutie. Heb je ook een MQA dac dan wordt het bestand nogmaals naar een hogere resolutie uitgevouwen. Als ik het goed zie vouwt mijn Aries in combinatie met mijn Brooklyn uit tot het maximale. Nu ik het heb geprobeerd kan ik niet anders stellen dan dat MQA anders klinkt als een high res file op mijn HD. Het één is in -mijn- beleving niet beter als het andere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Er is een speciale desktop app voor Mac en Windows computers, ziet er hetzelfde uit als Spotify. http://tidal.com/nl/download Als ik het goed heb begrepen zonder MQA dac kan die app het omzetten naar 96Khz voor mensen met MQA die kunnen hem op native zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Videootje, Tidal via de Brooklyn: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Heb je ook een MQA dac dan wordt het bestand nogmaals naar een hogere resolutie uitgevouwen. Alleen als het bronmateriaal origineel ook een hogere samplerate heeft, dus boven 96Khz daaronder zou het niets uitmaken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Als ik je goed begrijp is het antwoord ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 (edited) Als ik je goed begrijp is het antwoord ja. Ik denk het wel, omdat het omzetten softwarematig gebeurt kan het zijn dan dit nog niet zichtbaar is in de software of op je dac. De nieuwe Audirvana versie 3 waarop ik wacht, kan dat allemaal wel en die kan ook je dac optimaal instellen, m.i. veel beter dat de Tidal app. Daar is het wachten op. Het meeste materiaal dat ik hier heb is toch < 96khz Dan kan ik ook gewoon mijn Black Lion dac blijven gebruiken. Die heeft ook een wat betere dac als de Mytek Edited 19 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Hans van Beekhuyzen heeft ook de Meridian DAC op zijn merites beoordeeld. Wat mij wel opviel, was, dat hij vindt dat MQA meer uitmaakt voor de goedkopere DAC's, en bij van die hele dure, zoals deze Meridian, minder. Dat doet mij er aan herinneren dat ik zelf nog eens moet uitmaken of MQA hier een meerwaarde heeft of niet. Werk, bah. Enfin, hier is the full monty: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 MQA hier een meerwaarde heeft of niet. Als je streamt via Tidal, lijkt het me een leuke upgrade, als je alleen eigen muziek afspeelt misschien niet. Zodra Audirvana 3.0 binnen is ga ik het uitgebreid testen en 1:1 vergelijken met de originele 24 bit bestanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Ben benieuwd Jack. Na lang aarzelen en nadenken heb ik uiteindelijk besloten maar geen moeite te doen om met iets als Tidal of zo aan de gang te gaan. Gedoe, met weer een ander apparaatje erbij, terwijl ik hier nog een berg onbeluisterde muziek heb staan. Gewoon teveel cd's gekocht. Maar het houdt me van de straat. Doet me eraan denken dat ik zometeen weg moet, oei! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Ik zie het ook even aan, of ik wel of niet, blijf streamen. Het werkt op zich, wel erg mooi. Vergelijken gaat m.i. het beste met dezelfde soft- en hardware onder vrijwel dezelfde condities. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Wat mij wel opviel, was, dat hij vindt dat MQA meer uitmaakt voor de goedkopere DAC's, en bij van die hele dure, zoals deze Meridian, minder. Dat zal dan de reden zijn dat Ik op de Brooklyn geen voorkeur heb voor MQA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Racebanden doen het op een Ferrari minder goed dan op een Fiat 600? Raar verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 (edited) Wat 1e indrukken. De software MQA decoder in de Tidal app werkt uitstekend. Er is een 24bit 96Khz stream, zodra je een Master file afspeelt. Stemmen klinken mooi natuurlijk. Net een stuk van het album Two Against Nature Steely Dan gedraaid een album dat ik goed ken en ook op DVD-Audio heb. De Doors LA Woman, je hoort goed de stemmen en ruimte achter Jim Morrison. Ik vind het tot nu toe erg goed klinken Edited 19 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Nieuwste album van Katie Melua staat op. Normaal vind ik haar stem wat "gekweld" klinken, weet even geen beter woord. Kan ook zijn dat de zanglessen langzaam vruchten af beginnen te werpen FF zonder gekheid, het staat op, klinkt prachtig van begin tot het einde. Geen seconde bezig met techniek, gewoon lekker luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 ...De Doors LA Woman, je hoort goed de stemmen en ruimte achter Jim Morrison. Ik vind het tot nu toe erg goed klinken Zal die hier ook weer eens draaien. Heel lang niet gedaan, maar zal op je opmerking meenemen bij het luisteren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts