Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, mumsoft said:

Moet toch weer 'ns bij jou langs dan. Hier ligt ook nog steeds een beetje kaduke tuner die ik nog eens zou langsbrengen. Begrijp ik het nou goed, dat Audirvana software is voor een MAC? Of is het een geluidskaart? Beetje lui vandaag... B)

Voor Mac.  Met de Meridian Explorer 2 luister ik naar Tidal.  Die kan het "uitvouwen" tot 192Khz als dat in de MQA file zit.  Via de software decoder die er ook in zit, kan ik op een niet MQA dac uitvouwen tot 96Khz.  Ben even aan het prutsen,met de optimale instellingen. Want de Mac's zijn tegenwoordig zo beveiligd dat je niet meer direct met de kernel kunt communiceren. Via de hoofdtelefoon klinkt het erg goed.  

Bedankt voor de info.

Ik dacht al, wat doe je nu met de Meridian?

Hier werkt MQA nog steeds niet naar behoren, maar àls het werkt, hoor ik niks bijzonders. Niet bijzonderder, of liever, gewoner, dan zonder MQA.

Misschien deugen mijn oren niet, of mijn set, of allebei, of kan mijn set niet beter. Ik denk het laatste. Maar ik ben en blijf heel tevreden met mijn Mytek dacje, dat is gewoon een fantastisch ding.

Ook de software MQA decoder doet het prima.  Het draait nu via mijn Mac mini en een dac die geen MQA snapt. Bestanden worden tot 24/96Khz uitgepakt dus als de originele MQA file ook 24/96 is, heb je geen: "verlies." Alles boven een samplerate van 96Khz wordt niet doorgegeven.  Maar of dat erg is .....;)

Edited by Tubejack

19 hours ago, mumsoft said:

Moet toch weer 'ns bij jou langs dan. Hier ligt ook nog steeds een beetje kaduke tuner die ik nog eens zou langsbrengen. Begrijp ik het nou goed, dat Audirvana software is voor een MAC? Of is het een geluidskaart? Beetje lui vandaag... B)

Kom maar langs, het werkt nu heel aardig.  Ik denk, als wil je verder wilt met MQA.  Dat je andere hardware nodig hebt. Lijkt me op zich niet zo' n probleem, het huidige heeft ook niet het eeuwige leven. 

De Olive gaat geloof ik zijn tiende jaar in. Wat reparaties aangaat, ik heb wat reserve-onderdelen, en ik heb er twee in gebruik. Ik geloof dat ik erg ongelukkig zou worden als ik hem moest missen. Temeer daar die metadata vrij uniek is voor het ding, en dat er sowieso op dat vlak geen standaards uitgebreid genoeg zijn. Ik bedoel: overzetten van de interne database op een ander apparaat gaat niet zonder slag of stoot. Dat is, vrees ik, de tol die ik betaal voor de vooruitgang.

Gaat je draaitafel stuk, of je element, koop je gewoon een nieuwe. Idem cd-spelers. Maar 'streamers'???

Dat-ie niet jofel werkt met MQA via SPDif, soit. Ook dat moderne AV-dingetje dat zich kranig weert, heeft zo zijn MQA-nukken.

Kan natuurlijk dat het ligt aan de Brooklyn, hoe dan ook, een ander exemplaar vertoont dezelfde euvels. Dát zou ik nog eens willen onderzoeken, maar dan heb ik een andere DAC nodig die MQA aan boord heeft. De Brooklyn was zowat de eerste, er zijn er nu meer, maar die heb ik niet. Enfin, misschien komt eens iemand langs met zo'n  ding?

Ik verwacht dat de Brooklyn probleemloos werkt, met moderne computer apparatuur.  Verder snap ik dat je, je Olive graag wilt houden, alleen al vanwege de database structuur.  Maar wil je dezelfde functionaliteit de komende 10 jaar of langer behouden, dan zul je dan verder moeten kijken. Dat gaat zeker niet zonder "slag of stoot" is mijn ervaring ik heb al diverse streaming apparaten hier gebouwd.  Telkens dacht ik weer: "dit is het"  MPD, Logitech,  en tal van software pakketen.  Wat nu op de Mac's draait is aardig en dan ben ik vrij kritisch.  ;)

2 hours ago, mumsoft said:

. Temeer daar die metadata vrij uniek is voor het ding, en dat er sowieso op dat vlak geen standaards uitgebreid genoeg zijn. Ik bedoel: overzetten van de interne database op een ander apparaat gaat niet zonder slag of stoot. Dat is, vrees ik, de tol die ik betaal voor de vooruitgang.

Dat is de tol die voor "silo's" betaald, niet voor vooruitgang. Metadata horen bij/in het bestand en niet in een separate DB.

Maar, ik dacht dat we het er al eerder eens over hebben gehad dat de (meta)data in olijfje gewoon in een SQLite database zijn opgeslagen en dat je die gewoon ook ergens anders heen zou moeten kunnen kopieren.

Verder heb ik de noodzaak voor streamingservers nooit begrepen, ik open gewoon de directory op m'n filserver en speel alles wat daar in staat af. Daar zit niets tussen en is ook verder niets voor nodig en het werkt al weer zo'n 20 jaar zo. Je hebt toch ook geen Excel of Word server? Het enige is dat ik 5 schijven zodanig aan elkaar heb geknoopt dat ze zich als een enkele op het netwerk presenteren. Voor speciale gevallen maak ik directries met symlinks, b.v. een directory voor Maria Callas, als ik daar naar wil luisteren en het me niet uit maakt welk stuk ze zingt. Kortom, allemaal technologie uit de jaren 60/70, niks nieuws onder de zon.

Mij best. Dan maar een klassieke silo hier. Met pc's and the likes heb ik niks audiofiels. Een berg flacs zonder enige ordening mag van mij de afvalsilo in.

Streamers zijn voor audio bedachte apparaten. Luchtig gebouwd en dus gemakkelijker te bedwingen dan volgepropte laptops en desktops.

Idd heeft de Olive een SQLite database aan boord. Als je daar de structuur van ziet weet je waarom je dat niet in de header van een flacfile kwijt kunt, laat staan in die niet-bestaande dito van een wafbestand.

Dat ik die gegevens niet graag kwijtraak, - het vullen daarvan begint op een levenstaak te lijken - moge duidelijk zijn.

En ik kan er bij, de boel aanpassen zonder de Olive. Maar hoe ik dan een nieuw beest ermee dresseer moet ik maar afwachten.

Maar ik heb vandaag bij Cock gehoord hoe hij zijn cd-speler heeft gedresseerd, dus, komt de nood aan de man, dan is er ook in die richting hoop.

8 hours ago, mumsoft said:

Een berg flacs zonder enige ordening mag van mij de afvalsilo in.

Streamers zijn voor audio bedachte apparaten. Luchtig gebouwd en dus gemakkelijker te bedwingen dan volgepropte laptops en desktops.

Idd heeft de Olive een SQLite database aan boord. Als je daar de structuur van ziet weet je waarom je dat niet in de header van een flacfile kwijt kunt, laat staan in die niet-bestaande dito van een wafbestand.

Dat ik die gegevens niet graag kwijtraak, - het vullen daarvan begint op een levenstaak te lijken - moge duidelijk zijn.

En ik kan er bij, de boel aanpassen zonder de Olive. Maar hoe ik dan een nieuw beest ermee dresseer moet ik maar afwachten.

Geen berg Flacs hier, netjes in mapjes geordend.

Wav kun je qua metadata inderdaad niets mee. In Flac kun je alles kwijt wat je maar wilt. Je kunt Flacs zelfs misbuiken door er lossy gecomprimeerde data in te stoppen en zo de goegemeente voor de gek houden (MP3, MQA(straitjacket)).

Streamer zijn ook maar computers.

Juist als je de metadata niet kwijt wil raken moet je ze onlosmakelijk met de data koppelen. Een corrupte database en, jeee een berg ongeordende Flacjes.

Edited by Seed7

Da's wel een tip, dat koppelen. Mijn Olive gebruikt wat er aan informatie in de FLACs aanwezig is, maar wijzigt die niet. Dat gebeurt in de database. Als je die gegevens dan weer terug kan kopieëren in de flacs, kun je die vervolgens wel weer in een andere streamer gebruiken, neem ik aan.

Maar dat is iets voor later (en een ander topic).

http://taglib.org/  kan alles dat je maar wilt als tags wegschrijven in je Flac. Er zijn voor een aantal scripttalen bindings, Python weet ik zeker. Dus een kwestie van een scriptje in elkaar puzzelen dat e.a. aan elkaar knoopt.

Heb je allemaal losse bestanden of een flac per cd, in het laatste geval zou ik zeker eens naar https://matroska.org/  kijken. Daar sop je alle data bij elkaar in een container, Flac, plaatjes, cuesheet, etc. Helaas snappen veel spelers dat niet en je zult dan iets op de file server moeten hebben die de juiste track isoleert een doorstuurt. Een van de redenen waarom ik het niet gebruik, maar op zich is het wel een zeer elegante oplossing. Je kunt in een enkele container b.v. zo'n hele Bach of Mozart doos van een dikke honderd cd's kwijt.

• 2 weeks later...

Via Qobuz kun je volgens dit stuk zo' n 60.000 albums direct in Hi-Res streamen.  Tegen +/- momenteel 400 MQA titels.  

https://www.homecinemamagazine.nl/2017/04/qobuz-introduceert-sublime-abonnement-hi-res-24bit-streaming/

Beide spelen hier probleemloos. Ik weet nog niet welk formaat ik mooier vind.  Maar is dit het begin, van het einde, voor MQA? 

Edited by Tubejack

10 hours ago, mumsoft said:

Of van Spotify? Of van Tidal? Of...

Het gaat niet zozeer om die providers Marc.  Meer om de noodzaak van MQA.  Die bestanden zijn relatief klein zeg 50Mb.  Kennelijk heeft Qobuz dusdanig  de capaciteit  van haar netwerk verbetert dat ze gewoon probleemloos 24/96 =  90Mb en zelfs 24/192 =185Mb kunnen versturen.  Waarom zou je dan nog een gecompressed  MQA file willen?  Die noodzaak verdwijnt ook mobiel, met de  huidige 4G en straks 5G netwerken.  

MQA doet meer dan comprimeren, zeggen ze.

Dat comprimeren is leuk meegenomen, en voor mijn slome Olive natuurlijk een uitkomst. Neemt niet weg dat de meerwaarde ervan hier verzuipt in de meerwaarde van de zijnsinformatie. Maar dat heeft niet iedereen. En wat Wol erover zegt, zit ook iets in.

5 minutes ago, mumsoft said:

MQA doet meer dan comprimeren, zeggen ze.

Dat comprimeren is leuk meegenomen, en voor mijn slome Olive natuurlijk een uitkomst. Neemt niet weg dat de meerwaarde ervan hier verzuipt in de meerwaarde van de zijnsinformatie. Maar dat heeft niet iedereen. En wat Wol erover zegt, zit ook iets in.

Ik weet ook nog niet, wat ik mooier vind Marc.   Ik heb pas een paar files vergeleken.  B.v. Yes in MQA 24/192 en in Flac 24/96  dan vind ik de laatste iets "ruwer" klinken.  Maar het zegt eigenlijk niks en de geschiedenis leert dat niet altijd het beste systeem een standaard wordt  

Het maakt mij niets uit. De meerwaarde van hirez heb ik hier nog niet ontdekt. MQA was voor mij de aanleiding een, naar achteraf blijkt, hartstikke fijne dac te kopen. Maar MQA werkt hier nog steeds niet naar behoren, en is voor mij een soort kruidje-roer-me-niet.

Mooi stuk Marc 👍🏻  Maar daar gaat het m.i. niet om.  Als ik nu al 60.000 titels in hi-res kan streamen zonder dat ik daar exclusieve soft-of-hardware voor nodig heb.  Dan heeft de de techniek toch allang de behoefte en noodzaak voor MQA ingehaald? :unsure: Het heeft m.i. erg lang geduurd voordat het eindelijk echt uitgerold werd.  Concurrentie en techniek staan nooit stil.

Zijn we wel goed bezig.......

BRON: tja die is gewoon analoog,

1. Gaan we opnemen met analoge spulletjes (die doen al iets).

Daar maken we digitaal van en dan gaan we dat "benaderen", inpakken weer uitpakken en ja hoor we gaan het weer zo goed mogelijk "benaderen".

2. Dat benaderen lukt vrij aardig...... maar eerlijk is eerlijk het is benaderen.

3. Dan gaan we het inpakken en dat doen we steeds beter: cd, mp3 (foutje), flac en nu MQA.

4. Dan uitpakken is digitaal: dus 1 op 1 met NUL verlies (flac is nul verlies)

5. En ja dat uitpakken gaat ook steeds beter.... maar blijft benaderen.

En dan gaat het je analoge setje in (die doet er ook weer wat mee).

Tja.... wat is nu de ergste stap ?

Wellicht moeten ze eens gaan nadenken over NIEUW analoog.