jepe! Posted 8 januari 2016 Report Share Posted 8 januari 2016 Ik denk dat ik eens moet gaan buurten bij iemand met Windows op een flaptop of zo. Maar ik heb nu ook wat meer tijd om te prutsen met Wine. To MQA, or not to MQA, that is the question. Je overbuurman (schuin tegenover) heeft een Windowslaptop. Ik dus. Je hebt mij toen geholpen met mijn Nas. Nr 13. Als je laptop wilt lenen geef je maar een seintje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2016 Author Report Share Posted 8 januari 2016 Mooi aanbod Jepe! Daar ga ik zeker gebruik van maken als er geen slimme oplossing komt. Bedankt alvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 januari 2016 Report Share Posted 8 januari 2016 Van Beter Beeld en Geluid. Klopt, Bjorn Mateijsen heeft destijds samen met Garmt van de Zel Beter beeld en geluid opgericht (beide waren HT forum ridders, de focus van hun bedrijf ligt ook iets meer op digitaal en HT), ze zijn ondermeer dealer van Meridian. http://beterbeeldengeluid.nl/shows/549-18-april-nederlandse-premiere-meridian-mqa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2016 Author Report Share Posted 8 januari 2016 Maar waarom daar te gaan luisteren? Ikke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 januari 2016 Report Share Posted 8 januari 2016 om alvast wat mqa geluid te horen. Maar ik weet eigenlijk niet eens of ze dat nu kunnen. Begrijp dat er ale een MQA firmware upgrade aan de orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2016 Author Report Share Posted 8 januari 2016 Prima toch? Heb ik eindelijk de kans voor en na te horen en het verschil daartussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2016 Author Report Share Posted 8 januari 2016 om alvast wat mqa geluid te horen. Maar ik weet eigenlijk niet eens of ze dat nu kunnen. Begrijp dat er ale een MQA firmware upgrade aan de orde is. Misschien komen die upgrades wel vaker. De encoder updaten betekent wellicht ook de decoder aanpassen. De MQA-demo's zijn overal gehouden, Leobus heeft die bij Beter Beeld en Geluid meegemaakt, ik eentje in A'dam. Nu wil ik het thuis meemaken. Die Mytek klinkt lang niet verkeerd, om te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 8 januari 2016 Report Share Posted 8 januari 2016 (edited) Mooi aanbod Jepe! Daar ga ik zeker gebruik van maken als er geen slimme oplossing komt. Bedankt alvast. Graag gedaan. laptop is tzt voor mijn ouders. Is al wat ouder computertj. Maar hij wordt op moment niet gebruikt dus ik kan hem zo een weekje of zo missen. Edited 8 januari 2016 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 januari 2016 Report Share Posted 8 januari 2016 Misschien komen die upgrades wel vaker. De encoder updaten betekent wellicht ook de decoder aanpassen. De MQA-demo's zijn overal gehouden, Leobus heeft die bij Beter Beeld en Geluid meegemaakt, ik eentje in A'dam. Nu wil ik het thuis meemaken. Die Mytek klinkt lang niet verkeerd, om te beginnen. Ere wie ere toekomt. Het was door de audiovereniging midden Nederlnd georganiseerd. Een lezing van Hans Beekhuijzen en de demo door de importeur van Meridian. Maakt het resultaat natuurlijk niet anders, behalve dat de demoruimte van de vereniging niet optimaal is en bij een audiodealer (hopelijk) wel. En dan toch nog een mooi resultaat neerzetten, vind ik netjes. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2016 Author Report Share Posted 8 januari 2016 Graag gedaan. laptop is tzt voor mijn ouders. Is al wat ouder computertj. Maar hij wordt op moment niet gebruikt dus ik kan hem zo een weekje of zo missen. Denk dat ik maar op je aanbod inga. Welke versie van Windows staat er op? Verder maar via pm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 januari 2016 Report Share Posted 10 januari 2016 (edited) Had je deze al gezien: http://www.2l.no/hires/index.html ? Edited 10 januari 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2016 Author Report Share Posted 10 januari 2016 Nee, nog niet. Bedankt weer. Ik ben wel bezig om die verd*mde firmware te installeren en heb van Jepe! een mooie Win10 laptop te leen daarvoor. Denk je: eitje. Was dat maar waar. Zonder nieuwe firmware kan ik dag met het handje zeggen tegen MQA, hebben al die zwartkijkers hier toch nog gelijk gekregen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 januari 2016 Report Share Posted 10 januari 2016 Nee, nog niet. Bedankt weer. Ik ben wel bezig om die verd*mde firmware te installeren en heb van Jepe! een mooie Win10 laptop te leen daarvoor. Denk je: eitje. Was dat maar waar. Zonder nieuwe firmware kan ik dag met het handje zeggen tegen MQA, hebben al die zwartkijkers hier toch nog gelijk gekregen. May the IT-force be with you ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2016 Author Report Share Posted 10 januari 2016 Bedankt Ivan, ik heb de IT-forces maar weer verwittigd. Waarom zit die firmware update ook niet gewoon als optie in de dac zelf? Dat zou zoooooveeeeeel gemakkelijker zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 januari 2016 Report Share Posted 10 januari 2016 Ik zie dat iig nu de Brooklyn "user manual" online staat. Neem aan die hetzelfde is als je hardcopy versie. https://mytekdigital.com/download_library/Brooklyn_DAC_Manual.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2016 Author Report Share Posted 10 januari 2016 Nee, online staat een nieuwere versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 januari 2016 Report Share Posted 15 januari 2016 MQA staat op mijn lijstje (en ja bedenkingen). Wat MQA belooft is studie opname "beleving" omdat ze in de codec informatie opnemen over de opname (en het slimmer verpakken, dus kleiner)! Verpakken (compressie) wil niet automatisch betekenen: verlies, dus kan goed zijn. MAAR.... informatie over de opname (gebruikte A/D converter tijdens de opname volgens meridian) En dan heb ik gelijk zoiets: hoe weten ze dat dan ? Met name oude opnames ? (nieuwe opnames snap ik, oud niet). En wil ik dat wel: mastertapes klinken ook anders, want de LP en CD versies zijn afgemixed en klinken anders. Heb eentje gehoord van Pink floyd (uit mijn hoofd master op hd tracks) en vindt het niks, klinkt niet zoals ik hem ken. Hoe doen ze dat met de tientallen (en meer) uitvoeringen van klassieke concerten ? Heb je eindelijk de uitvoering die jij mooi vindt van bv. de four seasons en gaan ze dat anders laten klinken ! (nou ik zou gek worden) Live concerten ? Noem maar op .... wil ik wel dat het "anders" gaat klinken ? Ik wil dat wat ik heb BETER klinkt en niet anders omdat iemand anders daar iets aan toevoegd dat volgens hem belangrijk is. Dus nog even erg kritisch. Maar zie ook wel voordelen van MQA: - het is compact en hoge kwaliteit - Goed als streamer in de auto/telefoon/boot/draagbare speakers etc ......(want FLAC is toch nog veel ruimte, MP3 is rommel en MQA lijkt dat heel mooi te gaan oplossen). Wordt het beter.... als ik het goed begrijp niet, want de resolutie is niet hoger dan wat we al hebben (alleen ze verpakken het slimmer). Deze link geeft goede beschrijving: http://www.soundandvision.com/content/meditations-meridians-mqa#3psG0PgdYz5O9SIM.97 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2016 Report Share Posted 15 januari 2016 Een aantal goede prettige punten Laatst zei iemand: "Je waardeert die opname/productie het meest zoals je hem voor het eerst hoorde toen je er voor viel. Of dat technisch goed of slecht was is niet zo van belang. Latere remasters/bewerkingen kunnen technisch wel beter zijn, ze zijn niet hetzelfde als waar je verliefd op werd." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 januari 2016 Author Report Share Posted 15 januari 2016 @Prettig, ik heb een Brooklyn Dac gekocht waarin MQA zit. Hij klinkt bijna hetzelfde als de interne dac van mijn O-live, en dat is imho een compliment (misschien spreken de spiekers een duchtig woordje mee, zou kunnen). Maar MQA kun je uitzetten en met die mooie link van Duck naar 2L testdownloads heb je aardig wat vergelijkingsmateriaal. Als je zin hebt kom je tzt maar eens luisteren, mocht de afstand geen bezwaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Een aantal goede prettige punten Laatst zei iemand: "Je waardeert die opname/productie het meest zoals je hem voor het eerst hoorde toen je er voor viel. Of dat technisch goed of slecht was is niet zo van belang. Latere remasters/bewerkingen kunnen technisch wel beter zijn, ze zijn niet hetzelfde als waar je verliefd op werd." Die zal ik onthouden Peter. Maar toch is het wel zo dat mijn generatie veel van die oude muziek heeft gehoord op transistor radio's. Een goede LP een paar jaar later vond ik dan wel een verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Heb jij al mqa beluisterd, Jack? Het is mij nog niet gelukt een demo bij te wonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 april 2016 Author Report Share Posted 2 april 2016 Dat kan dan binnenkort bij mij wel. Ik zie het niet als het zoveelste commerciële praatje, maar als een doorbraak in digitale techniek, waar al dat high resolution spul aan onderhorig is. Maar dat gezegd hebbende, je moet het in je eigen set proberen. Eigen set eerst! Kan dus best zijn dat het bij mij niet eens veel uitmaakt, dat zij dan zo. Een goede opname is idd paramount. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 (edited) Heb jij al mqa beluisterd, Jack? Het is mij nog niet gelukt een demo bij te wonen. Zijn er MQA opnames Ivan? Kan ik die dan vergelijken met 16/44.1 of 24/96? Dat het mooi kan en zal klinken, daar twijfel ik echt niet aan. Behalve een gezellige middag, vind ik het niet zo veel nut hebben als je het niet kan vergelijken met de huidige standaarden. Die zijn m.i. zeer goed gekozen. Ga je streamen via het internet dan is het m.i. een heel ander verhaal, dan is élk bitje dat je méér aan informatie meekrijgt meegenomen. Dan kan MQA m.i. scoren. Aan de andere kant 16 bit 44.1Khz streamen gaat heel erg goed met Qobuz het geluid is fenomenaal goed. Veel beter dan ik verwacht had. Maar ook daar zie je al weer een beweging naar 24bit 96Khz. MQA kan imho technisch gezien, nooit dat niveau halen. Dus wat voegt het toe? Er komt steeds meer bandbreedte op het internet. Mijn datalijn is of wordt binnenkort geüpgraded van 120Mb naar 150Mb. En ik had al niets te klagen qua snelheid .... Edited 2 april 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 april 2016 Author Report Share Posted 2 april 2016 Wat een hoop mis-informatie bij elkaar. ;-( a) MQA zorgt niet voor extra bits Wil je MQA correct afspelen heb je MQA op je dac nodig c) Zonder MQA thuis krijg je het 24 bit 48KHz deel, ook heel aardig. d) Downloads zijn er al een tijd. Ook testdownloads in diverse hr-formaten. Kun je lekker vergelijken. e) MQA kan alle denkbare hr-formaten herbergen. Alles wat jouw dac aankan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 (edited) Aan jou dan de schone taak om opheldering te geven Marc. Info op het internet heb ik al gelezen. We zullen het vast zien, horen én beleven. Maar ik geloof het pas als het uit mijn eigen luidsprekers komt. O ja ik ben net geupgrade naar 150Mb, moest alles resetten, i.p.v. moden uit modem aan zoals mijn provider beweerd Edited 2 april 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts