Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Source origineel MQA? Hoe zou dat kunnen? Er zijn nog nauwelijks ADC's met MQA aan boord, geloof dat Mytek er wel mee bezig is. Maar dit zijn meest digitale opnames waarvan bekend is met welke apparatuur die gemaakt zijn, en daarvan is de MQA versie afgeleid. Daarbij wordt de timing verbeterd, heb ik begrepen. Maar ik ben geen kenner laat staan ingewijde. Dus hoe dat precies gedaan wordt is mij niet duidelijk.

Evenwel kun je dus ook MQA-versies van Ella Fitzgerald verwachten tzt.

Edited by mumsoft

Dan zijn die correcties toch altijd een gemiddelde van alle digitale opnames ? De gebruikte apparatuur en originele source kan MQA toch niet detecteren?  :unsure: Maar goed, stel dat de opname met 24 bit 192khz opgeslagen is.  Dan kan MQA er wellicht wel voor zorgen dat zoveel mogelijk informatie van dat originele bestand wordt behouden. Dat is mooi omdat die MQA bestanden veel kleiner zijn.

2L is een klein label en de eigenaar heeft alle opnamen zelf gemaakt. Van bv de Nielsen opname is zelfs de apparatuur nog aanwezig, van de andere is bekend welke dat was. Met ervaring die wordt opgedaan kan uit de handtekening van de opname meestal wel opgemaakt worden wat er gebruikt is als het niet al gewoon vastligt. Dus correcties kunnen vrij precies worden uitgevoerd. Lees maar eens wat daarover bij de Nielsen opname staat.

Het blijft natuurlijk uitzoekwerk, maar er wotdt niks 'gemiddeld'.

Hier staat een aardige uitleg:  https://shop.klicktrack.com/2l/468051  Waarbij een oude Sony SONY PCM-2700 DAT recorder van stal gehaald wordt.  

Dat ze op deze manier oude opnames kunnen verbeteren of herstellen, lijkt me redelijk aannemelijk.  Maar bij nieuwe digitale opnames zijn toch veel betere AD-converters in gebruik?.

De mastering kan toch veel verfijnder tot wel 32bit 384Khz  http://www.qeslabs.com/e_stereo_a-d_converter.asp   

Wat voegt  MQA hier volgens jou toe?  Behalve compactere bestanden?

Edited by Tubejack

en ik maar steeds Wikipedia raadplegen

maar ik stop er nu mee

ik wilde een tabel plaatsen maar dat lukte niet goed die heb ik maar weer weggehaald.

Misschien kun je een link naar Wikipedia plaatsen dan? Edited by mumsoft

Nou Marc schiet mij maar lek. De hele studio is afhankelijk van een zeer nauwkeurige master clock. Bij digitaal draait alles om tijd. Niet alleen met muziek.

Voor zover ik het heb begrepen gaat om de tijdversmering die digitale filters veroorzaken door het hele audiospectrum heen. Onafhankelijk van enige klok. Een apodizing filter (uitvinding van Meridian) beperkt de ringing tot na de transient, wat al natuurlijker is, maar MQA zou er nog minder van maken. Hoe is mij een raadsel hoor. Of dat inpakken er iets mee te maken heeft? Denk het niet, maar het maakt streaming dus simpel en laat toe dat gewone dacjes er ook muziek uit kunnen halen. Maar met een MQA dac krijg je dus de full monty. Nou ja, ik moet het nog meemaken, maar die link van René van Es belooft wel wat.

Dat zou dan mogelijk inhouden dat geen énkele hedendaagse digitale opname goed is?  

Sorry, dat kan er bij mij niet in...... digitale kletskoek.

Van diezelfde digitale master wordt vaak ook de LP gemaakt.  

http://www.audio-creative.nl/achtergrond/hoe-analoog-is-je-vinyl-eigenlijk/   

En veel mensen -waaronder ik- vinden die toch het mooist klinken 

ik snap dat zodra je iets opneemt er iets met geluid gebeurt. een microfoon of ander ding heeft vervorming of kleurt of zo. Als je dat wil corrigeren moet je dus eerst een standaard hebben, dat is het life geluid in de studio. Zodra je dat gaat meten heb je weer een afwijking te pakken. Dus volgens mij (ik ben een technische leek) krijg je dus nooit een juiste standaard waartegen je het kan afzetten.

nog afgezien van de eindeloze database die je moet opbouwen. (tellen kabels ook mee? en de lengte daarvan?

ik snap het niet denk ik.  want ik kan me niet voorstellen dat Meridian onzin in de markt wil zetten.

Dat zou dan mogelijk inhouden dat geen énkele hedendaagse digitale opname goed is?

Sorry, dat kan er bij mij niet in...... digitale kletskoek.

Van diezelfde digitale master wordt vaak ook de LP gemaakt.

http://www.audio-creative.nl/achtergrond/hoe-analoog-is-je-vinyl-eigenlijk/

En veel mensen -waaronder ik- vinden die toch het mooist klinken

Niet goed... niet goed... Weleens iets verbeterd in je set? Je slaat trouwens de plank precies goed met je laatste zin. Dat is waar het om gaat. Next!, om jou aan te halen.

Met mijn buizen set was ik al heel tevreden, het klonk al vrij goed Marc.  Maar na het laatste bezoek aan Cock van der Weide van Sonore audio heb ik nog wat puntjes op de I gezet.

Bovendien ik wissel af en toe af met wat anders, met transistors of zoals bij jou Fet's.  Dus of ik wel eens iets verbeter in mijn set:  Ja zowel: zichtbaar, denkbaar, hoorbaar en meetbaar.

Maar even door over dat MQA ik wil het kind niet met het badwater weggooien, maar heb zo gerede twijfels.

Even gechargeerd: een nieuw modern digitaal eind product vanaf dezelfde master , zonder MQA mist structuur, terwijl dat met vinyl niet zo is.?  

Lijkt me een mooie test:

MQA  tegen originele moderne master

MQA tegen vinyl

P.s. ik heb het stuk van René van Es nog eens gelezen [....] Jammer dat een directe vergelijking met een set zonder MQA niet mogelijk is

Tja.... <_< 

Edited by Tubejack

Ga eens een demo bijwonen Jack en laat je al of niet overtuigen.

Via redenaties en theorieën gaat het nooit wat worden zo.

Meridian is niet echt een merk wat onzin verkoopt en heeft vast wel een stel knappe koppen in dienst die verder in die materie zitten als wij.

Misschien kan ik die dan een keer verzorgen? Ik heb nog altijd de hoop dat ik MQA aan- en uit kan zetten als het er eenmaal op zit, en met die testbench van 2L moet toch een fatsoenlijke vergelijking te maken zijn? Dat lijkt me nogal leuk ook.

Dat is gewoon logisch nadenken George. Ik wil best een demo bijwonen maar dan wel onder eerlijke en verifieerbare condities. Zoals ik eerder schetste.

Tja dan zal je moeten wachten tot dat het ook voor de consument beschikbaar is en je zelf de hardware ook kunt gebruiken.

Tot die tijd ben je van demo's afhankelijk die dor een ander verzorgd worden.

Aanschaffen is al wel mogelijk.

Edited by kappa7

Misschien kan ik die dan een keer verzorgen? Ik heb nog altijd de hoop dat ik MQA aan- en uit kan zetten als het er eenmaal op zit, en met die testbench van 2L moet toch een fatsoenlijke vergelijking te maken zijn? Dat lijkt me nogal leuk ook.

Goed plan Marc. :) Die bestanden van 2L kunnen we dan sowieso vergelijken.  Het zou leuk zijn als we ook nieuw materiaal hebben Tidal komt toch met MQA? als we daar een nieuwe release  nemen en dat vergelijken met Flac.      

Nou, dat gaan we organiseren. Tidal doet dacht ik nog steeds geen MQA, maar ik zou er een proefversie van kunnen nemen voor drie maanden, al moet ik nog (weer) uitzoeken hoe.

Maar laten we het niet te ingewikkeld maken. Tenzij iemand komt met een plaat die zeker en beslist van een ter beschikking staand digitaal bestand gemaakt is, lijkt het mij lastig de lp erbij te betrekken. Komt bij dat er sowieso verschillen zijn door het element, bekabeling en de phonotrap. ben trouwens nog altijd van plan de Brooklyn ook daarvoor in te zetten.

Maar first things first: eerst moet MQa maar eens geactiveerd worden door dat stelletje trage schavuiten van een Mytek. :wub::huh:;)^_^:mad2::o:confused:

ja ik begin het te snappen met dank aan de video's van Hans beekhuizen (onder aan de pagina).

edit: zou er een apart mqa kastje komen die je tussen bron en dac kan plaatsen of moet je echt een andere dac met mqa kopen?

Edited by mart

Aan jou dan de schone taak om opheldering te geven Marc. Info op het internet heb ik al gelezen.

We zullen het vast zien, horen én beleven. Maar ik geloof het pas als het uit mijn eigen luidsprekers komt.

O ja ik ben net geupgrade naar 150Mb, moest alles resetten, i.p.v. moden uit modem aan zoals mijn provider beweerd :blink:

En als je router QoS gebruikt met een upstream limit dan heeft het zin om de test opnieuw te doen als deze snelheid is verhoogd.