conqubite Posted 12 april 2016 Report Share Posted 12 april 2016 (edited) Marc, kan vlc media player misschien geen mqa files afspelen? Zo ja, wat moet ik dan wijzigen en waar? Ik kan het niet vinden. Heb Jriver ook maar geinstalleerd. Daar moet ik blijkbaar ook wat instellen maar kan ook dat niet vinden... computernoob...... Edited 12 april 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 april 2016 Report Share Posted 12 april 2016 On 12-4-2016 at 20:11, conqubite said: Marc, kan vlc media player misschien geen mqa files afspelen? Zo ja, wat moet ik dan wijzigen en waar? Ik kan het niet vinden. Met VLC kun je wel veel bestanden afspelen maar voor MQA is nog geen plugin of codec Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 april 2016 Author Report Share Posted 12 april 2016 Uh uh... Het gaat puur om flacjes of zo. VLC en Jriver en wat heb je, moeten gewoon niets veranderen aan het bestand. Niet downsamplen, niet upsamplen, niks. Naar de dac sturen en verder afblijven. Ook geen volumeregeling gebruiken. Maar ik ken al die programma's niet hoor. Sorry, Conqubite kan m.i. beter terecht bij computeraudiophile, daar stikt het van de expertise op dat gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 april 2016 Author Report Share Posted 12 april 2016 Misschien helpt dit?http://www.computeraudiophile.com/content/436-jriver-media-center-17-detail/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 12 april 2016 Report Share Posted 12 april 2016 Ok, ik zal eens verder kijken, Heeft in principe geen haast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2016 Author Report Share Posted 13 april 2016 Kijk vooral naar de volumeregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 On 13-4-2016 at 09:00, mumsoft said: Kijk vooral naar de volumeregeling. Dat dacht ik ook altijd Marc, maar daar ben ik van teruggekomen. Een digitale kan m.i. net zo goed zijn. Op mijn Mac heb ik dacht 32bit ruimte voor audio. Dus bij 16bit heb ik de helft over voor het regelen van het volume. Was 1bit niet 6dB? Lijkt me ruim voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2016 Author Report Share Posted 13 april 2016 MQA mag niet veranderd worden voor het door de MQA-decoder wordt uitgepakt. Anders blijft er van je HR resolutie niet meer over dan een 24 bit 44.1 of 48KHz bestandje. De Brooklyn heeft digitale en analoge volumeregeling aan boord, Jriver heeft de mogelijkheid de regeling over te slaan. Die moet je zo instellen, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 On 12-4-2016 at 20:11, conqubite said: Marc, kan vlc media player misschien geen mqa files afspelen? Zo ja, wat moet ik dan wijzigen en waar? Ik kan het niet vinden. Heb Jriver ook maar geinstalleerd. Daar moet ik blijkbaar ook wat instellen maar kan ook dat niet vinden... computernoob...... Helemaal niks aangepast... speelt ze hier gewoon af.... (jriver). In Jriver moet je alleen even je dac goed kiezen (maar even googlen op jouw dac en jriver... vindt je het zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 On 13-4-2016 at 09:52, Tubejack said: Dat dacht ik ook altijd Marc, maar daar ben ik van teruggekomen. Een digitale kan m.i. net zo goed zijn. Op mijn Mac heb ik dacht 32bit ruimte voor audio. Dus bij 16bit heb ik de helft over voor het regelen van het volume. Was 1bit niet 6dB? Lijkt me ruim voldoende. Die 32bit zal wel floating point zijn. En om de volume zachter te zetten zal er toch echt iets met de eerste (-6dB) bit moeten gebeuren. Met die extra 16 bitjes zou je dan alleen nog eens -96db zachter kunnen gaan dan de -96dB van 16bit (de eerste millimeter van je volume regelaar?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 (edited) On 13-4-2016 at 15:10, Bill said: Die 32bit zal wel floating point zijn. En om de volume zachter te zetten zal er toch echt iets met de eerste (-6dB) bit moeten gebeuren. Met die extra 16 bitjes zou je dan alleen nog eens -96db zachter kunnen gaan dan de -96dB van 16bit (de eerste millimeter van je volume regelaar?). Ja en? Met een 24 bits DA converter is een normaal volume regelbereik van zeg 40 dB geen probleem en dat is waar Jack ook op doelt denk ik. Edited 13 april 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 Gebruik gewoon deze AB, nog van mijn 1e Mac book, hoor geen verschil, als ik het geluid 6dB zachter of harder zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 Digitaal volume regeling zal nog steeds om 6dB volume verschil te regelen 1 bit gebruiken. Of het nu 16 of 24bit is. Kortom met (digitaal) volume wijzigingen verander je de bit informatie (altijd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 On 13-4-2016 at 17:08, Bill said: Digitaal volume regeling zal nog steeds om 6dB volume verschil te regelen 1 bit gebruiken. Of het nu 16 of 24bit is. Kortom met (digitaal) volume wijzigingen verander je de bit informatie (altijd). Jawel, mar JRiver b.v. werkt intern met 64 bits. Daar mag je er bij 24 bits 40 van gebruiken voor volumeregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2016 Author Report Share Posted 13 april 2016 Ook daarmee dondert een MQA-bestand in elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 (edited) On 13-4-2016 at 18:08, Hans van Liempd said: Jawel, mar JRiver b.v. werkt intern met 64 bits. Daar mag je er bij 24 bits 40 van gebruiken voor volumeregeling. Al heb je 128bit. Alle bits zal 0dB (vol volume) zijn en -1bit = -6dB. De ruisvloer daalt alleen bij meer bits (en bij 24bit zitten we al onder de ruis welke de weerstanden maken in je apparatuur als het uitstaat). Floating point wordt alleen intern voor berekeningen gebruikt maar uiteindelijk zal het toch een keer weer fixed point (voor je DAC) moeten worden. Er worden geen aparte bits voor volume gebruikt... Edited 13 april 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 On 13-4-2016 at 18:11, mumsoft said: Ook daarmee dondert een MQA-bestand in elkaar. Dat zal best maar daar gaat het ook niet over. Het gaat over volumeregeling na de decoder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 (edited) Bovenstaande wbt de bits is mij niet duidelijk. Maar zoals misschien wel duidelijk is, ik heb een brooklyn dac hier staan. Ik heb de mqa inmiddels aan de praat. Had even wat voeten in de aarde. jriver geinstalleerd nu. Volumecontrol is blijkbaar essentieel als je mqa wilt inschakelen. Ik heb het op analoog staan en het volume staat op -26. Na eerst wat ruis en gekraak werkte de mqa decoder ineens wel nadat ik eerst een hi res album had geopend en daarna weer de mqa files van 2L opende.... Klinkt erg analoog en zonder enig hard randje, wat er tot voor kort nog wel een beetje was.. Verder ga ik er nog geen oordeel over geven. Eerst maar eens wat langer en vooral ook meer luisteren. Maar wel een oordeel over de dac... Mijn cd speler als loopwerk aangesloten op de dac geeft een bizar strakke weergave met een ongekende drive en en power en druk in de laagweergave en detailweergave in het hoog die echt belachelijk goed is..... zelfs in mijn erg matige akoestiek en met de budgetkabeltjes.... zeer aan te bevelen..... Edited 13 april 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2016 Author Report Share Posted 13 april 2016 Da's donders mooi. A.s. vrijdag gaat het bij mij gebeuren. Wat ik erover lees is i.h.a. dat het meer analoog klinkt. Tel op dat het bij mij nu al meer (dan) analoog klinkt, en de notie dat MQA beter is dan analoog krijgt een zekere bevestiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 14 april 2016 Report Share Posted 14 april 2016 wellicht iets gemist.... maar zit toch z'n rond knopje op je voorversterker voor het volume !? Ik stuur alles 1:1 (max dus) uit vanuit de pc naar de dac en die naar de voorversterker..... en jriver kan inderdaad digitaal het volume regelen, maar dat hoor je (minder..... zeker bij flink regelen) dus niet doen. ...leuk dat er nu 2 Brooklyn's zijn de MQA ondersteunen. P.s. schiitt (antwoord gehad): ze kijken ernaar en gaan het doen (dus ze vinden het wat), echter pas zodra er meer content en adoptie is.... en ja CONTENT dat verbaasd me wel ... BAR WEINIG nog ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 Da's mooi van Schiitt. Voor mij is MQA het laatste puzzelstukje in de legpuzzel die muziek heet. Samen met de Brooklyn zijn tegelijk een stuk of 4 andere merken van MQA voorzien, zelfs de Auralic mini van Carl zal eraan geloven. De content volgt wel. Het is niet een kwestie van plakkertje erop en klaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 On 14-4-2016 at 08:47, prettig said: wellicht iets gemist.... maar zit toch z'n rond knopje op je voorversterker voor het volume !? Ik stuur alles 1:1 (max dus) uit vanuit de pc naar de dac en die naar de voorversterker..... en jriver kan inderdaad digitaal het volume regelen, maar dat hoor je (minder..... zeker bij flink regelen) dus niet doen. Dat van Jriver moet je natuurlijk maar net weten. Momenteel gebruik ik i.d.d. de voorversterker, d.w.z. de geïntegreerde vv in mijn LFD versterker, maar het plan is die taak door de Brooklyn te laten overnemen. Daar kan een draaitafel ook op worden aangesloten, de phono voorversterker schijnt heel goed te zijn. De O-live en de Conrad eraan, en gaan met die banaan. Zelf als een bankaardappel in de luie stoel, en met de Apple remote van de Brooklyn de boel aansturen. Alleen als ik een plaatje draai wordt het nog opstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 april 2016 Report Share Posted 14 april 2016 Ik las dat in de Brooklyn de ESS9018 gebruikt wordt. Mooi hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 Tja, jaaaaren geleden was dat al hot. Maar een zekere Bert zegt dat niet zozeer de chip van belang is, maar juist wat daar achter gebeurt. Het is anders maar gek dat ik niet kan kiezen uit de Brooklyn dan wel de kale O-live. Morgen... komt Bert om daar verandering in te brengen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 april 2016 Report Share Posted 14 april 2016 Nou ik weet zeker van wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts