mumsoft Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 Niet qua technische hoogstandjes, maar qua muzikale vaardigeheid dan, hè. Een gast die ik hier had kon ze ook niet uit elkaar houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 april 2016 Report Share Posted 14 april 2016 Dat ligt misschien aan de installatie Marc Zelf, vind ik het ook niet altijd eenvoudig Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 14 april 2016 Report Share Posted 14 april 2016 Maar Marc, hoe waren je ervaringen met mqa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 Die heb ik nog niet, Arie. Maar morgenmiddag komt iemand van het computeraudiophile-forum de update erop zetten, en dan zullen we het weten. Tenminste, ik hoop wat tijd te hebben om in alle rust wat te kunnen vergelijken. Morgenochtend gaat mijn Brooklyn ge-sBoosted worden, en dan zal die hopelijk in alle opzichten verbeterd zijn. En dus ook mijn O-live voorbij streven. Met MQA moet dat een koud kunstje zijn. Maar eerlijk gezegd kan ik me er niets bij voorstellen, zo heerlijk klinkt hij nu al, zo in zijn dooie eentje. De O-live bedoel ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2016 Author Share Posted 14 april 2016 (edited) · Hidden 14 april 2016 - dubbel Hidden 14 april 2016 - dubbel Dubbel Edited 14 april 2016 by mumsoft Link to comment
prettig Posted 15 april 2016 Report Share Posted 15 april 2016 (edited) Dat van Jriver moet je natuurlijk maar net weten. Momenteel gebruik ik i.d.d. de voorversterker, d.w.z. de geïntegreerde vv in mijn LFD versterker, maar het plan is die taak door de Brooklyn te laten overnemen. Daar kan een draaitafel ook op worden aangesloten, de phono voorversterker schijnt heel goed te zijn. De O-live en de Conrad eraan, en gaan met die banaan. Zelf als een bankaardappel in de luie stoel, en met de Apple remote van de Brooklyn de boel aansturen. Alleen als ik een plaatje draai wordt het nog opstaan. Shit van schiit haha (geen volume knop)......dat kan ik dus niet en best wel slim..... heb nu een ML voorversterker.... tja en die WAS handig als je meerdere bronnen hebt (maar die heb ik niet meer)... dus kan die weg ! (less is more in dit geval) en de Gungnir heeft ook meerdere ingangen. Maar ja hoe regel ik dan het volume, want digitaal wil ik het niet regelen !? .... hmmmm... Edited 15 april 2016 by prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2016 Report Share Posted 15 april 2016 Er staat vandaag een leuk stukje in het NHD. Samenvattend: Dat mede door Tidal die streaming met MQA gaat aanbieden "HiFi weer hip wordt" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 april 2016 Author Report Share Posted 15 april 2016 Shit van schiit haha (geen volume knop)......dat kan ik dus niet en best wel slim..... heb nu een ML voorversterker.... tja en die WAS handig als je meerdere bronnen hebt (maar die heb ik niet meer)... dus kan die weg ! (less is more in dit geval) en de Gungnir heeft ook meerdere ingangen. Maar ja hoe regel ik dan het volume, want digitaal wil ik het niet regelen !? .... hmmmm... Brooklynnetje kope? De grap is dat het voor mij de eerste beste DAC was die met MQA was uitgerust. Wist ik veel wat ik verder in huis haalde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 april 2016 Report Share Posted 15 april 2016 Brooklynnetje kope? De grap is dat het voor mij de eerste beste DAC was die met MQA was uitgerust. Wist ik veel wat ik verder in huis haalde. die is inderdaad best goed (wat ik zo lees.... nog niet gehoord)....maar als ik een stap maak (en ik wacht nog even), wordt het de Yggi van Schiit (een ML 27 voorversterker is niet echt slecht als volume-regelaar, dus laten we even zo). Ga even het hele MQA gebeuren aanzien en dan beslissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 16 april 2016 Report Share Posted 16 april 2016 (edited) Ik heb het idee dat ik nu aanloop tegen de beperkingen van laptop/jriver en standaard usb kabel. Allle overige functie's, ook de phonovoorversterker leggen het af tegen de dac met cd speler als loopwerk. Met goede opname is dat echt spectaculair...of laat ik het anders zeggen, vind ik het echt spectaculair. Met wat beperkingen en nuancering durf ik te zeggen dat het dichtbij het beste komt wat ik digitaal heb gehoord. Als dat de ware potentie van deze dac laat zien dan wordt het nu al tijd voor een goede streamer/renderer. En laat die mqa streamingdienst ook maar komen.... Oh.. en overigens nog wel af en toe ruis en gekraak, aangesloten op laptop, nu ook even tijdens het spelen van de mqa bestanden, het mqa logo brand dan ook ineens niet meer. Deed ie eerst wel. Wat dat is ben ik nog niet uit.. Edited 16 april 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 april 2016 Author Report Share Posted 16 april 2016 MQA is een soort kruidje-roer-me-niet. Valt er één bitje om tussen de laptop en de dac dan dooft het logo. Gisteren voor het eerst thuis wat kunnen beluisteren, en kunnen experimenteren met de volumeregeling op de O-live. Ben er weer eens achter gekomen dat die niets doet met het digitale signaal. Gelukkig maar. Overigens ook geen wereld van verschil gemerkt met MQA aan of uit. Wel dat je bij overschakelen een lichte schakelklik hoort die een stromende overgang in de weg zit. Nu pas 1 album erop, ga met 3 andere wat meer ervaring opdoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 2 mei 2016 Report Share Posted 2 mei 2016 nu paar weekjes verder...... al enige feedback over de verschillen ? (of lopen we nog steeds vast op het beperkt beschikbare materiaal in MQA) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 mei 2016 Author Report Share Posted 2 mei 2016 O, verschillen zijn er zeker. Met enige oefening kun je met de afstandsbediening MQA aan en uit zetten, dat geeft wel een klikje helaas, maar als je goed luistert valt e.e.a. wel op. Ik hoorde iemand zeggen dat hij nu de voorkeur gaf aan MQA-materiaal bij aankoop, boven gewone downloads. Maar ik las ook dat iemand dacht dat het uitvouwen van een MQA-bestand weer wat extra fouten met zich zou meebrengen, en in zekere zin kan ik daar wel inkomen. Het gaat in audio nu eenmaal niet recht omhoog. Op de scheurkalender van Koningsdag stond "Elk voorjaar heb zijn najaar", zó terecht, en deze illustratie van Escher geeft de frictie in audio prachtig weer: Momenteel gebruik ik de Brooklyn niet, inderdaad heb ik pas 4 MQA-albums, en het verschil met de interne dac van de O-live is bepaald niet schokkend met standaard materiaal. Binnenkort gaat er wat aan gedaan worden, en dann gehts loss. Dán zullen de verschillen met de O-live wel een stuk groter zijn. En dan gaat de Brooklyn hier als audio-centrale fungeren. De analoge aansluiting van de O-live houd ik nog wel even in stand, als het gaat om verschillen te kunnen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 2 mei 2016 Report Share Posted 2 mei 2016 Er is inderdaad wel verschil. Ik heb alleen de demobestanden van 2L. In totaal 16 stuks als ik het goed heb. Ik vind het lastig om de woorden te vinden om het te omschrijven maar het lijkt erop dat de muziek uit elkaar wordt getrokken en dat de gelaagdheid ten opzichte van elkaar beter te onderscheiden is. Daardoor ontstaat er een stuk meer ruimtelijkheid in de muziek. Scheiding tussen instrumenten is beter te volgen. Ook een hele live achtige presentatie met nog net een tandje meer dynamiek dan standaard. Daarnaast is elke hardheid verdwenen, heel analoog. Ik merk als de mqa inschakelt (momenteel heeft de dac weer wat moeite om de bits en bites goed te converteren. Ligt wellicht aan de nieuwe usb kabel) dat het dan wat luider wordt dan als het niet als mqa file wordt afgespeeld. Beetje herkenbaar Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Kun je muziek niet bufferen digitaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Is het niet een kat in een zak ? :) Hij moet alles berekeningen,daardoor wordt het tragerder het geluid,en die Mytek zit er dan niet te veel elektronische troep in. En ik begrijp niet dat men nog zoiets bouw en verkoopt,het lijkt wel of de dac heilig is. mvg wol Kat in een zak? Nee hoor, de hond in de pot. Of wacht, het verdronken kalf.En nu ga ik de put weer dichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 het lijkt wel of de dac heilig is. mvg wol Zonder dac geen muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Het is niet "meer als die mqa", maar meer AAN die mqa". Als jij nog eens komt luisteren kun je mooi vergelijken tussen de kale O-live en via de dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Er is inderdaad wel verschil. Ik heb alleen de demobestanden van 2L. In totaal 16 stuks als ik het goed heb. Ik vind het lastig om de woorden te vinden om het te omschrijven maar het lijkt erop dat de muziek uit elkaar wordt getrokken en dat de gelaagdheid ten opzichte van elkaar beter te onderscheiden is. Daardoor ontstaat er een stuk meer ruimtelijkheid in de muziek. Scheiding tussen instrumenten is beter te volgen. Ook een hele live achtige presentatie met nog net een tandje meer dynamiek dan standaard. Daarnaast is elke hardheid verdwenen, heel analoog. Ik merk als de mqa inschakelt (momenteel heeft de dac weer wat moeite om de bits en bites goed te converteren. Ligt wellicht aan de nieuwe usb kabel) dat het dan wat luider wordt dan als het niet als mqa file wordt afgespeeld. Beetje herkenbaar Marc? Als het zo moeilijk te duiden is,dan zal het wel loslopen en horen tot de categorie marginaal. Een werkelijke verbetering is ook werkelijk hoorbaar; woorden schieten dan niet zo tekort als nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Het doet me zó denken aan een oude discussie, waarin werd opgemerkt dat FLAC minder goed klonk dan WAV. kan zijn dat Miracle. dat indertijd vond. Je wint wat, en je verliest wat. Met een beetje geluk kun je het verlies beperken, zodat de winst overblijft, en eruit springt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Nu wordt het spannend. Ik heb lang geleden via de Olive vastgesteld (voor mijzelf, niet voor jou), dat ik dat verschil niet hoor. Daarom ben ik benieuwd of jij dat verschil in mijn set wél hoort. En als jij dat thuis wel hoort, kun je er gewoon wat aan doen. Je hebt of had de spullen ervoor in huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Nee, JIJ hoort het. En zo hoort het ook. Maar ga die uitdaging aan en kom hier het verschil beluisteren. Net zo zit er verschil in MQA uitgepakt in de ene chip t.o.v. de andere (behandelde) chip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Het quoten lukt niet dus dan maar even gewoon reageren. Thingman, Ik geef aan dat IK moeite heb om het te verwoorden. Ik vind dat vaak lastig. Ik beschouw mezelf ook niet als heel ervaren in het beoordelen van diverse installaties en mijn referetie is behoorlijk beperkt. Vandaar dat ik niet te stellig wil zijn. Maar wellicht schrijf jij moeiteloos een A4tje vol met lyrische onderbouwingen waarom het beter is.. Feit is, de MQA bestanden die ik heb klinken erg goed en duidelijk mooier dan als ik ze gewoon als flac afspeel. Dus heb je de kans, ga eens luisteren. Ben benieuwd wat je er dan van vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2016 Author Report Share Posted 4 mei 2016 Ik schat dat Thingman nog wel eens deze kant uitkomt. MQA is natuurlijk niet het einde van de hobby, en sowieso staan we pas aan het begin, met nog maar weinig bronmateriaal. Maar goed, de keizer heeft nu alvast zijn onderbroek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 10 mei 2016 Report Share Posted 10 mei 2016 (edited) Interessant http://www.alpha-audio.nl/2016/05/mqa-klap-volwassen-dankzij-warner/ Edited 10 mei 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts