Bloom Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Waarom zou je kiezen voor een gesloten propriëtair formaat waarvoor je een licentie moet betalen als er een veel beter open en vrij formaat bestaat in de vorm van flac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 1 hour ago, Bloom said: Waarom zou je kiezen voor een gesloten propriëtair formaat waarvoor je een licentie moet betalen als er een veel beter open en vrij formaat bestaat in de vorm van flac? Nou, als dat antwoord op deze 36 pagina's nóg niet voorbij is gekomen zal het antwoord wel "lege marketing" zijn, vermoed ik. Inmiddels bestaat het fenomeen alweer enkele jaren en als er sprake zou zijn van de revolutie die werd beloofd, dan hadden we dit vast allemaal al geweten, gehoord, gekocht en unaniem ervan zitten genieten. Wat dacht jij zelf trouwens dat het antwoord zou zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Dat antwoord zal iedereen voor zichzelf moeten geven. Ik gebruik zelf FLAC en ben daar 100% tevreden over. MQA is voor mij volmaakt overbodig en zelfs kwaadaardig als je bedenkt dat er weer DRM-code in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 (edited) Die DRM is de hele crux, MQA is ook meer een verdienmodel. Waarom zou je überhaupt nog comprimeren met de huidige data snelheden en opslag capaciteit? Digitale radio? DAB is straks ook een doodgeboren kindje met G5. Is het eigenlijk nu al met het huidige G4 netwerk. Edited 26 mei 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 12 hours ago, Duck-Twacy said: https://www.youtube.com/watch?v=T7mq_RDiROI Jee, wat is die Bob Stuart mager geworden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 Of alleen maar oud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Bob ziet er inderdaad een stuk ouder uit. Ik vind MQA via Tidal over het algemeen uitstekend klinken. Als je dat via het 4G netwerk doet dan scheelt dat behoorlijk qua data. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 2 hours ago, thingman said: Nou, als dat antwoord op deze 36 pagina's nóg niet voorbij is gekomen zal het antwoord wel "lege marketing" zijn, vermoed ik. Inmiddels bestaat het fenomeen alweer enkele jaren en als er sprake zou zijn van de revolutie die werd beloofd, dan hadden we dit vast allemaal al geweten, gehoord, gekocht en unaniem ervan zitten genieten. Wat dacht jij zelf trouwens dat het antwoord zou zijn? Ik ken een fenomeen waar talloze topics en tientallen pagina's aan gewijd zijn, dat al langer bestaat dan MQA, en waar maar heel weinig mensen van genieten. En jij kent het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 30 minutes ago, mumsoft said: Ik ken een fenomeen waar talloze topics en tientallen pagina's aan gewijd zijn, dat al langer bestaat dan MQA, en waar maar heel weinig mensen van genieten. En jij kent het. Zou Bob Stuart daarom zo mager zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 Dikke kans. Ik ben erin getrapt, Thingman niet. Door schade en schande wordt men wijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 (edited) 2 hours ago, mumsoft said: Ik ken een fenomeen waar talloze topics en tientallen pagina's aan gewijd zijn, dat al langer bestaat dan MQA, en waar maar heel weinig mensen van genieten. En jij kent het. Dat wist en realiseerde me echt wel toen ik dat schreef, maar omdat mqa van een geheel andere orde (!) is zou het (wereldwijd) dus ook veel meer mensen aan moeten spreken wanneer het echt iets in zou houden, en daarmee zodoende ook veel meer positieve reacties uit kunnen lokken. Als comprimeren het enige oogmerk zou zijn ben ik het geheel eens met Pjotr en Bloom: geen behoefte aan nog een formaat. Maar de tamtam roffelde hier een revolutie-ritme dat nergens uit blijkt te blijken... Edited 26 mei 2019 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 4 hours ago, mumsoft said: Ik ken een fenomeen waar talloze topics en tientallen pagina's aan gewijd zijn, dat al langer bestaat dan MQA, en waar maar heel weinig mensen van genieten. En jij kent het. Daarom heb ik ook wel genoeg aan FLAC en DSD. Af en toe kom ik zelfs nog wel eens een ALAC of APE tegen tussen m'n muziekbestanden. Doen 't ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 mei 2019 Author Report Share Posted 26 mei 2019 Flac, MP4 en iso-tjes voeren hier de boventoon. MQA heeft mijn belangstelling omdat het een formaat is dat alle andere formaten overbodig maakt. Het komt hier wel binnen als FLAC, er is geen MQA-compressor zoals ZIP of FLAC. Verder zal het mij worst wezen wat anderen ervan vinden. Ik moet het met mezelf doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 3 minutes ago, mumsoft said: Verder zal het mij worst wezen wat anderen ervan vinden. Klopt, maar een beetje bevestiging is soms ook wel lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 10 hours ago, Pjotr said: DAB is straks ook een doodgeboren kindje met G5. Is het eigenlijk nu al met het huidige G4 netwerk. Verwacht dat DAB nog wel even blijft. De telecomproviders hebben aangegeven het 5G netwerk niet voor een appel en een ei beschikbaar te stellen. Een "kindje" is het niet meer. Het is al een hele meid van een jaar of 15. Jammer dat het zo verkloot is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Is zij verkloot dan Volgens mij slaat het helemaal niet aan als ik zo om mij heen beluister. In de auto is het nog meestal FM en verders internet streaming, zowel thuis als mobiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Vandaag een stukje met een Kia E-Niro meegereden. Was echt bijzonder, wat een trekkracht. In alle nieuwe auto's is een digitale ontvanger verplicht. Dat is zo in Europa bedacht. Wát voor digitaal systeem wordt weer niet voorgeschreven. Maar voor de hand ligt DAB+ al dan niet in combinatie FM en Apple CarPlay of Android auto. Ja "zij" is helaas verkloot. We hadden een regionale zender aan met 64kbit/sec. Klonk voor geen meter, ondanks een fraai JBL geïntegreerde audio systeem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2019 Report Share Posted 26 mei 2019 Ik bedoelde meer dat je iets wat niet veel is moeilijk nog kan verkloten Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 7 hours ago, Pjotr said: Ik bedoelde meer dat je iets wat niet veel is moeilijk nog kan verkloten Jack. Neem van mij aan, het kán. Van dat kleine beetje data worden nog bitjes afgesnoept voor plaatjes en tekst (modshow) van die 64Kbit blijft +/- 53Kbit voor muziek over. Zo anders als MQA, dat effectief nog iets van 19bits is. M.i. ruim voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 2 hours ago, Tubejack said: Neem van mij aan, het kán. Van dat kleine beetje data worden nog bitjes afgesnoept voor plaatjes en tekst (modshow) van die 64Kbit blijft +/- 53Kbit voor muziek over. Zo anders als MQA, dat effectief nog iets van 19bits is. M.i. ruim voldoende. Ga je nou MQA met D(r)AB vergelijken? Sorry, maar dit slaat nergens meer op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 2 hours ago, Pjotr said: Ga je nou MQA met D(r)AB vergelijken? Sorry, maar dit slaat nergens meer op... O je snapt mijn gedachte niet Het 1e is antwoord op je vraag over DAB+ "iets wat niet veel is, moeilijk nog kan verkloten". Ja dat gebeurt dus van die 64Kbit uit het voorbeeld wordt nog +/- 10Kbit gebruikt voor plaatjes en teksten. Het 2e gaat over MQA dat ook geen Lossless systeem is, maar m.i. in verhouding veel minder gecomprimeerd. Daar komt nog bij, dat beste beste Dac's ter wereld hooguit 20...21 bit resolutie halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 mei 2019 Author Report Share Posted 27 mei 2019 Nee, MQA is een lossy systeem. niet lossless. Heerlijk voor de techneuten om op te hakken en te hameren. De makers beweren dat het het wezenlijke van het audiosignaal intact laat, terwijl de enorme leegte die het omgeeft, wordt weggehaald. Wat dan resulteert in een klein bestand, dat simpel te streamen is. Ook wordt aan de opnamekant gekeken naar de oorsprong, dat is het authenticated deel van het verhaal. Of je er wat aan hebt moet ieder voor zichzelf uitmaken. Tidal heeft bv zowel de MQA-versie als de gewone versie van een album, kun je lekker vergelijken. En er zijn meer mogelijkheden, zoals die downloads van 2L: http://www.2l.no/hires/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 Ik heb mijn typo al verbetert. Het is wel aardig om in dit topic te lezen hoe meningen veranderen over langere tijd. Zelf was ik in het begin zeer sceptisch over MQA maar na maanden luisteren en technisch bekijken vind ik het voor streaming helemaal niet zo gek. Zelfde geldt voor DAB+ een andere compressie methode. Het kan (muziekaal gezien) nog steeds een succes worden. Dan moet de bitrate flink omhoog en nog iets betere codec gebruikt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 2 hours ago, Tubejack said: Daar komt nog bij, dat beste beste Dac's ter wereld hooguit 20...21 bit resolutie halen. Oh, Unlike other USB DAC sticks though the Encore mDSD decodes at fantastically high rates including 32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding which puts it out there almost in a league of its own. Of is dat een "andere" resolutie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2019 Report Share Posted 27 mei 2019 4 minutes ago, TL 200 said: Oh, Unlike other USB DAC sticks though the Encore mDSD decodes at fantastically high rates including 32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding which puts it out there almost in a league of its own. Of is dat een "andere" resolutie? Zo' n DAC met dat soort gegevens heb ik ook. Het is nep denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts