Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ik ben altijd op zijn scherpst als jij het niet met me eens bent Pjotr.  Kunnen we dat vooral zo houden?  :D

Maar het blijft boeiende materie niet? ;)   Ik ben jaren netwerkbeheerder geweest van een complex netwerk bij de bekende grootgrutter.

Wat opviel was dat ondanks soms heftige belastingen dat het meeste gewoon goed werkte.  

Gingen daar de koffiebonen dan dingtaal via internet? :D Is natuurlijk heel wat anders dan een server die 10.000 - 100.000 of meer clients tegelijk real time bedient. R2 en R4 komen hier binnen met een vertraging van 2 a 5 seconden (t.o.v. FM). Maar toch echt zonder onderbrekingen of hikken,

Marc, ik heb zoveel dacjes , dat je bos niet meer kan zien en ook nog dacjes waarvan je de naam niet kent, ik denk dat marketing mensen ons het bos instuurt en steeds trappen we erin.

Ik denk dat je met een simpele Raspberry het verste komt, en dat je zelf met losse dac moet experimenteren en ook zelf het analoog filter moet bouwen met een trentrafo.

Mvg wol

Marc Ik zit al 9 jaar op verschillende diy site, s en ik bestel gewoon mee en je krijgt gewoon op een gegeven moment ervaring en dan kom je achter dat het weer niet het gouden ei is dat het gewoon compromissen zijn, zo heeft een van de ontwerper van cd speler, s in zijn computer een Duitse Sound kaart zitten voor de musziek al 5 jaar en laat ook nog metingen zien, dat is voor mij geloofwaardiger als de rest, en op diy audio ontwikkelen ze ook nog de gekste dingen waar je niet aan denk,en dan praten we nog niet over is class d.

Een ezel stoot zich een keer maar wol stoot zich vaker.

Mvg wol

Zo'n raspberry, heb ik wel aan zitten denken, maar de tijd ontbreekt mij helaas. Of MQA het gouden ei is, ik denk het niet, maar het gaat toch om de combinatie, de match, zoals zovelen roepen? Zelfs als MQA niet de tijdsversmering van de pre- en post-ringing van digitale filters oplost, dan nog levert het kleine bestanden met hoge resolutie, waar mijn O-live zich niet in zal verslikken, en waar mijn 2TB schijf nog wel plaats voor biedt. Maar ik denk wel degelijk dat dat slechts een klein voordeel is t.o.v. die andere veelbetwijfelde eigenschap, en hecht toch vooral belang aan de ervaring van Leobus. Die heeft ook het genoegen gehad enig vergelijk mee te maken.

De Mytek wordt mijn tweede DAC, niet de tigste. Waarschijnlijk mijn laatste, zoals mijn versterker en mijn O-live hopelijk mijn laatste zullen zijn, en mijn draaitafel dat al een jaar of dertig is.

Neu, denk het niet, Pjotr. Maar hirez heb ik nu haast niet, het kan er wel bij.

Na mijn overstap op gehakt is mijn muziekcollectie verdrievoudigd. Het wordt afwachten hoe het gaat met MQA, maar als de voortekenen niet bedriegen zou het kunnen dat het kopen van cd's dan verleden tijd is.

Streaming is ook niet mijn fort. Ik kan wel drie maanden gratis Tidal proberen, dat ga ik doen zodra ze daar MQA aanbieden. Heb ik tenminste nog een beetje lol van mijn Eplorer DAC.

Maar mijn hoop id dat er MQA downloads komen. En de tijd zal het leren.

Gingen daar de koffiebonen dan dingtaal via internet? :D Is natuurlijk heel wat anders dan een server die 10.000 - 100.000 of meer clients tegelijk real time bedient. R2 en R4 komen hier binnen met een vertraging van 2 a 5 seconden (t.o.v. FM). Maar toch echt zonder onderbrekingen of hikken,

De NPO komt hier prima via het internet binnen daar zorgt Ziggo wel voor.  Maar het zijn maar streams van 192Kbit MP3 of 64Kbit AAC of iets daar tussen.  Zelf luister ik regelmatig naar betaalde streams van 320Kbit MP3 en dat gaat meestal maar niet altijd goed.  M.i. puur netwerkproblemen.  Alles is hier bekabeld.  WiFi heb ik nagenoeg uitgebannen. Dat werkt hier niet.  Verder weet ik het nog niet.  Ik denk dat ik mijn bestaande abonnement  op DI.FM nog een jaartje aan hou.  Tidal lijkt met interessant ze hebben ook 320Kbit AAC  m.i. goed genoeg.  Mogelijk nadeel dat je uit zoveel muziek kunt kiezen, dat je daar dan weer stress van krijgt.  Ik heb gisteren een ouderwetse CD opgezet, klinkt eigenlijk best goed.      

Ha Jack,

Streamen vanaf het internet is eigenlijk ook meer achtergrondmuziek. Blijft radio, niet iets waar je echt voor gaat zitten. HiRes downloaden is natuurlijk wat anders maar dat moet sowieso geen probleem zijn. Linnradio gaat hier i.i.g. vlekkeloos op  320kb/s, gewoon als achtergrondmuziek op mijn PC of laptop en dat tussen het gewone werk en internetten door. :D En dan heb ik nog een slome ADSL verbinding.

Edited by Pjotr

Sorry Bill, weet ik niets van. Ik ben alleen bezig met stereo.

Kijk eens op de site van Meridian, misschien vind je daar het antwoord.

Kan me voorstellen dat het in principe net zo gaat.

Ik heb het idee dat het dat voor Marc in elk geval niet is. Maar er worden wel veel woorden vuilgemaakt aan flac2.0, da's ook weer waar!

Hoe meer onenigheid hoe waarschijnlijker dat het wat is.

Sorry Bill, weet ik niets van. Ik ben alleen bezig met stereo.

Kijk eens op de site van Meridian, misschien vind je daar het antwoord.

Kan me voorstellen dat het in principe net zo gaat.

Daaruit begreep ik ook dat deze informatie bij opname wordt vastgelegd zodat bij weergave deze voor perfect weergave weer gebruikt kan worden.

Nu is er bar weinig stereo muziek welke niet van oorsprong als multitrack opnames afkomstig zijn en voordat ze ons bereiken uitgebreid bewerkt zijn.

Ja ook de meest "pure". Tenzij dus de opname in stereo (twee track) is gemaakt en ons direct zo wordt aangeboden zie ik niet in hoe ze dit doen...

Welke informatie van de verschillende opgenomen sporen sturen ze mee, wat gebeurd met de bewerkte informatie tijdens het mixen, en tenslotte wat doet de mastering engineer er nog meer en gebeurt er met deze informatie? Blijf het een leuk verhaal vinden maar kan er geen beeld bij krijgen hoe dat in praktijk in zijn werk gaat.

Voor zover ik het begrijp proberen ze de fouten van de ooit gebruikte AD converters te verbeteren zodat daar zuiverder masters uit komen. Ik ben geen kenner van het opnameproces, het kan me ook bar weinig schelen, voor mij telt het resultaat.

Als dat nou waardeloos is, zoals Wol dat heeft beleefd, en fantastisch, zoals het Leobus overkwam, hoop ik dat het in mijn set ook op fantastisch zal uitdraaien, en daar heb ik goede hoop op, omdat die al van nature geweldig goed klinkt. Je kunt een verbetering natuurlijk ook teniet doen door ergens een of meer steken te laten vallen, en dat zal i.h.a altijd wel meespelen.

Lees de ervaring van Hans van Beekhuyzen nog maar eens, vooral het eind. Dat is net zoiets.

NB Als ik overal het naadje van de kous had willen weten was ik met mijn set geen steek opgeschoten. Als je niks probeert blijf je hangen op je vertrouwde niveau. Maar wel, zélf proberen.

Voor zover ik het begrijp proberen ze de fouten van de ooit gebruikte AD converters te verbeteren zodat daar zuiverder masters uit komen. Ik ben geen kenner van het opnameproces, het kan me ook bar weinig schelen, voor mij telt het resultaat.

Ik heb nog geen MQA opnames gehoord, dus over de geluidskwaliteit ga ik geen oordeel geven. Het probleem zit m echter in de uitvoering. In alle studios wordt PCM gebruikt, meestal in 24bits 96kHz of 192kHz. (Een paar studios werken nog met analoge tape). Misschien krijgt Meridian het voor elkaar om een bij een enkele studio MQA AD convertors naar binnen te schuiven, maar om het vervolgens te kunnen mixen zal het weer naar PCM moeten worden geconverteerd. 

Het startpunt is dus altijd een PCM signaal. Dat kun je vervolgens omzetten naar flac, MQA, DSD, wav of inderdaad vinyl. Die verschillende omzettingen klinken mooi of minder mooi, maar brengen ons niet dichter bij de oorspronkelijke opnamen. Ik zie ook niet hoe MQA ons dichter bij het origineel brengt. 

Er blijft dus maar een "ultieme oplossing": live concerten...

Met dat laatste van Plaatjedraaier ben ik het van harte eens. Zo bezien zijn al die setjes van ons pure geldverspilling en een opeenstapeling van miskopen.

Bekijk je het in historisch perspectief, wie zou dan nu nog tevreden zijn met een koffergramofoon? De geluidsweergave heeft enorme stappen gemaakt en hier zitten we dan op een forum te miezemuizen over dit of dat verbeteringetje.

Misschien is MQA niks, misschien een kleine verbeteting, misschien een grote.

De tijd zal het leren.

Edited by mumsoft

Dank. Super simpel zou ik het graag houden. Bv met MQA in de Olive. Maar dat kan ik vergeten, die Explorer2 was super simpel én een miskoop, dus nu de kans voor de Mytek. Is een gok. Misschien staat-ie straks zowat niks te doen, mooi te wezen. De DacMagic stond hier op den duur ook maar te staan, en die is verkocht.

De DAC van Jack heb ik in huis gehad en die bracht geen verbetering. Van de Mytek verwacht ik die ook niet. Van MQA hoop ik het.

Was dat de White Marc?  De Red is een andere DAC van hetzelfde merk.  Verder denk ik dat je MQA gewoon in het codec rijtje moet zetten.

Flac, Wav, MQA, AAC, MP3 etc (willekeurige volgorde) Next!   

Het was de Red, voorzien van structuurverbeteringen. En idd Wol met zo'n ESS Sabre dac.

MQA wordt verpakt in FLAC of ALAC of zo. Is compatibel met alles wat FLAC etc. kent. Next!

Was dat de White Marc?  De Red is een andere DAC van hetzelfde merk.  Verder denk ik dat je MQA gewoon in het codec rijtje moet zetten.

Flac, Wav, MQA, AAC, MP3 etc (willekeurige volgorde) Next!

Wat betreft de comprimering heb je misschien wel gelijk. Er wordt echter nog meer gedaan. Tenminste dat is wat ik er tot nu toe van begrepen heb.

Ik zie dat "meer" een beetje als een "equalizer" die alle eigenaardigheden die er bij opname en mastering in gekomen zijn, er weer uit filtert cq compenseert. Maar dan wel een equalizer die ook in het tijdsdomein werkt.* Het extra signaal dat meekomt voor de "equalizing" moet je dac/decoder dan wel herkennen en de gewenste bewerking uit kunnen voeren.

*Dat doen natuurlijk alle equalizers, maar deze is digitaal en kan in de gewenste richting gestuurd worden.

Groet,

Leobus

Ah, met "opname" wordt in MQA de master bedoeld (dus niet het geluid van de werkelijk opname, maar een bewerkt en getweakt samenstelling).

"dat wat de geluidstechnicus en producer tijdens mastering horen is de ‘originele opname’.

Als die mix wordt opgenomen en later teruggespeeld wordt over dezelfde monitors, moet het identiek klinken.

Je kunt je natuurlijk afvragen of die monitors dezelfde klank bieden als jouw installatie, ...."

Dit dus ook nog los van de vraag over akoestiek verschillen van de master studio en waar jij in afluistert.