Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies

mumsoft
 Share

Recommended Posts

In het hele proces van weergegeven geluid (instrumenten, zang) tot aan de digitale stream, worden apparaten gebruikt. Dat gaat dus van microfoon tot het mastering aan toe. Die apparaten introduceren allemaal hun (tijd)fouten. Als je nu maar weet wat dat voor fouten zijn, kun je dat compenseren. Dat is precies wat MQA doet. Als dat allemaal perfect zou gebeuren kom je dus "digitaal" weer bij het oorspronkelijke geluid uit. Bij weergave over je set introduceer je weer nieuwe fouten. Maar daar kan MQA niet voor compenseren, want ze kennen je set en je akoestiek niet. Wat ik mij nog wel afvraag is of de Meridian decoder ook weet of er een Meridian set staat te spelen. Als ze daar de eigenaardigheden van kennen, zouden ze die ook nog kunnen compenseren. Akoestiek blijft een probleem.

Groet,

Leobus

In het hele proces van weergegeven geluid (instrumenten, zang) tot aan de digitale stream, worden apparaten gebruikt. Dat gaat dus van microfoon tot het mastering aan toe. Die apparaten introduceren allemaal hun (tijd)fouten. Als je nu maar weet wat dat voor fouten zijn, kun je dat compenseren. Dat is precies wat MQA doet. Als dat allemaal perfect zou gebeuren kom je dus "digitaal" weer bij het oorspronkelijke geluid uit.

Groet,

Leobus

Het leuke is dat deze "fouten" vaak bewust zijn gemaakt. Wat denk je bijvoorbeeld wat EQ (om er maar 1 te noemen) met de tijd doet?

Het is de bedoeling bij het uitbrengen van een nummer ook helemaal niet om 'bij het oorspronkelijke' uit te komen, maar om aan te leveren wat de artiest wil overbrengen.

Dus zoals de masteraar het hoort. :)

Inclusief alle tijdsfouten en op zijn speakers in zijn ruimte...

Neeeeee,

Zoals je het had kunnen horen toen de artiest zijn kunstje deed. Maar helaas gebeurt dat niet zo veel meer. Opnames van livemuziek worden zeldzamer. Je hebt wel gelijk als je de masteraar voor de artiest aanziet. En misschien is hij dat ook wel als hij de verzameling kanalen samen voegt. Maar dan nog kun je de MQA techniek er over heen halen. Mogelijk klinkt het dan toch natuurlijker. Wat dat dan ook weer mogen wezen. :)

Groet,

Leobus

Heb jij wel eens meegemaakt hoe een klassieke concert productie in elkaar geknutseld wordt Leo? Dat zijn meerdere takes in elkaar geplakt. Hoezo, zoals de artiesten hun kunstje deden? Je mag blij zijn dat je dat niet in de uiteindelijke productie hoort. !0x dezelfde foute noot op dezelfde plaats is knap irritant.

Wat is er trouwens loos met de huidige opnametechniek? MQA is niets anders dan weer een distributie format erbij en met DRM! Geen productie format.

Edited by Pjotr

Dat zgn DRM staat voor die authenticatie. Een MQA bestand krijgt een digitale handtekening mee, en wordt er onderweg iets veranderd dan klopt de handtekening niet meer, en dat merkt de ontvangende kant. Weg authenticatie, en overblijft de cd-resolutie.

Neeeeee,

Zoals je het had kunnen horen toen de artiest zijn kunstje deed. Maar helaas gebeurt dat niet zo veel meer.

Groet,

Leobus

Sterker nog. Dat is vaak (bijna altijd) ook niet de bedoeling. Anders zouden ze de boel niet mixen en masteren. ;)

Ja, velen hebben het over "referentie" maar hebben zelden of nooit een kale onbewerkte opname, of noem het de "pure" opname, van een concertregistratie gehoord.

Van Karajan is bekend dat hij in zijn beste tijd als een ware dictator achter de mengtafel stond om het naar zijn zin te krijgen :D

Ja, velen hebben het over "referentie" maar hebben zelden of nooit een kale onbewerkte opname, of noem het de "pure" opname, van een concertregistratie gehoord. :D

Is dat jammer voor ons of mogen we blij wezen?

Overigens is voor mij het live bijwonen de referentie. Overigens heb ik eens een opname van Onno Scholze gehoord die hij met twee microfoontjes boven het orkest had gemaakt. Daar was niks mee gedaan en dat klonk fantastisch. Eigelijk al één antwoord op mijn vraag hierboven.

Wie weet, misschien geldt voor het masteren wel hetzelfde als bij WC eend. Wij masteraars adviseren mastering.

Groet,

Leobus

In de HVT weer een uiterst lovend artikel en zonder een kritische noot van Ernst Neve. Ook alle mensen die aan dit produkt hebben gewerkt zijn geweldig volgens hem. Dit bevestigt mijn indruk dat HVT betaald wordt om dit artikel in de markt te zetten. Ik geloof gelijk dat het een goede methode is om te comprimeren, maar "terugrekenen hoe het origineel er (volgens MQA gelukkig) uit heeft gezien is lijkt me moeilijk zonder tijdmachine.

Ach, dan stop je toch gewoon een tijdmachine in je set. Probleem opgelost.

Ik krijg mijn nieuwe DAC rond Kerst. Minstens tot dan zal ik hier in dit topic er het zwijgen toe doen.

Tabé dichters en denkers.

Ja, velen hebben het over "referentie" maar hebben zelden of nooit een kale onbewerkte opname, of noem het de "pure" opname, van een concertregistratie gehoord.

Van Karajan is bekend dat hij in zijn beste tijd als een ware dictator achter de mengtafel stond om het naar zijn zin te krijgen :D

Ja en ze hebben 'm heengezonden, want daar had ie voor geen hout verstand van. Wou alles even hard laten klinken...

zoekt en gij zult vinden. de set van Marc doet het toppie en is een prima platform voor 'zoekt en gij zult (meer) vinden'.

andersom: wie niet zoekt vindt niks. das lekker bemoedigend he ?

groet

Edited by robx

Het lijkt me leuk als er ook een software MQA decoder komt  :)

Wat bedoel je? Het is toch allemaal software. Of bedoel je software zonder dure Meridian kast er omheen? Laat er eerst maar eens muzieksoftware voor komen en zien of dat de moeite waard is.

Edited by Pjotr