Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies


mumsoft
 Share

Recommended Posts

De truc (en onzin) zit hem juist in dat tijdens de opname er gegevens worden verzameld die weer gebruikt worden bij weergave.

Van je bestaande CD's zijn deze gegevens niet verzameld en dus onbekend. Maar... Meridian zal ze met plezier opnieuw uitbrengen. :)
Voor de rest zie ik alleen een slimme manier om Hi-Res audio anders te coderen. Je bestaande CD's zijn geen Hi-Res (maar kunnen desondanks nog wel prima klinken hoor).

Link to comment
Share on other sites

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in dit topic veel mensen, zonder van de hoed en de rand te weten, conclusies trekken.

Ook zonder zelf het resultaat gehoord te hebben, wordt op basis van antipathie jegens commercie, wantrouwen enz. het kind mogelijk met het badwater weggegooid.

Lees en luister jezelf eerst eens in voordat je conclusies gaat trekken. Mocht het daarna niet bevallen of vind je het te duur, is commentaar terecht en gefundeerd. Dat heb je waarschijnlijk wel gedaan toen je je eigen spullen kocht en de conclusie hebt getrokken dat het goed was.

Oh ja, ik heb geen enkel belang bij MQA, maar houd niet van dat gefit op commerciële bedrijven.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in dit topic veel mensen, zonder van de hoed en de rand te weten, conclusies trekken.

Ook zonder zelf het resultaat gehoord te hebben, wordt op basis van antipathie jegens commercie, wantrouwen enz. het kind mogelijk met het badwater weggegooid.

Lees en luister jezelf eerst eens in voordat je conclusies gaat trekken. Mocht het daarna niet bevallen of vind je het te duur, is commentaar terecht en gefundeerd. Dat heb je waarschijnlijk wel gedaan toen je je eigen spullen kocht en de conclusie hebt getrokken dat het goed was.

Oh ja, ik heb geen enkel belang bij MQA, maar houd niet van dat gefit op commerciële bedrijven.

 

Groet,

 

Leobus

+1 

Link to comment
Share on other sites

 

Goede link Jack. Vind eigenlijk het comment aan het einde het meest boeiend. Moeten volgens Leo voor het merendeel "commercie haters" zijn :D Afijn de tijd zal het leren.

 

Wat de grafiekjes laten zien dat er boven de 20 kHz nog erg weinig informatie zit en boven de 48 kHz helemaal niets meer.

Link to comment
Share on other sites

 

Wat de grafiekjes laten zien dat er boven de 20 kHz nog erg weinig informatie zit en boven de 48 kHz helemaal niets meer.

Zoals je al eerder opperde zit daar alleen ruis.  Toch vandaag met Marc deze files getest http://www.channelclassics.com/try-it-now    Het verschil bij de strijkers was duidelijk te horen :ph34r: 

De DFF file was niet geweldig maar MPD kan hem wel naar Flac on the fly omzetten. :)  

Link to comment
Share on other sites

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in dit topic veel mensen, zonder van de hoed en de rand te weten, conclusies trekken.

Ook zonder zelf het resultaat gehoord te hebben, wordt op basis van antipathie jegens commercie, wantrouwen enz. het kind mogelijk met het badwater weggegooid.

Lees en luister jezelf eerst eens in voordat je conclusies gaat trekken. Mocht het daarna niet bevallen of vind je het te duur, is commentaar terecht en gefundeerd. Dat heb je waarschijnlijk wel gedaan toen je je eigen spullen kocht en de conclusie hebt getrokken dat het goed was.

Oh ja, ik heb geen enkel belang bij MQA, maar houd niet van dat gefit op commerciële bedrijven.

 

Groet,

 

Leobus

Noem het maar een "voorlopig conclusie" dan.  ;) Totdat we ander info hebben dan wel met onze eigen oren gehoord hebben...

Heb mij dankbaar met aangeleverde links (Leobus #45 en Hans van Liempen #76) ingelezen en probeer daar een gezond verstand conclusie (voorbarig misschien) uit te trekken.

Wat ik uit deze (deels commerciële verhalen) wantrouw is o.a.:

"Dergelijke informatie is deels beschikbaar op papier en hoort bij de mastertape, deels staat het als signatuur in de file.

Denk hierbij aan gebruikte microfoons, mengtafel, versterkers, luidsprekers en vooral ook de analoog naar digitaal converter.

Wat Meridian met MQA doet is die informatie analyseren en middels processing met software op MQA hardware de afwijkingen corrigeren, zoals die bekend zijn van de diverse opnamemiddelen.

Waarbij vooral de conversie slag wordt bekeken.

Dat lijkt een onmogelijke zaak, want er zijn nogal wat merken apparatuur te koop, en het kost Meridian daarom ook al jaren van ontwikkeling en fijntunen van MQA om het voor elkaar te krijgen."

Dit lijkt niet alleen onmogelijk maar voegt ook niks toe aan de uiteindelijke resultaat aangezien een masteraar alleen luistert naar wat er bij hem uit de luidsprekers komt (en hierop correcties maakt) om daarvan een master als product aan ons op te leveren.

 

Verder lees ik:

"Bob Stuart is er duidelijk over: dat wat de geluidstechnicus en producer tijdens mastering horen is de ‘originele opname’.

Als die mix wordt opgenomen en later teruggespeeld wordt over dezelfde monitors, moet het identiek klinken.

Je kunt je natuurlijk afvragen of die monitors dezelfde klank bieden als jouw installatie, maar dat is een zinloze discussie die nergens toe leidt.

Stuart’s beslissing het geluid in de controlekamer als origineel te beschouwen is vermoedelijk de enige praktische keuze of in ieder geval net zo goed als elke andere."

En hier zit het hem in. Geen van ons (of ander masteraar) heeft dezelfde monitors of zelfde ruimte waarin dit product is gemasterd. Sterker nog, de masteraar zal proberen er rekening mee te houden dat het zo goed (mogelijk) klinkt als de apparatuur waarop het later wordt afgespeeld KAN weergeven (wellicht zelfs nog beter dan hoe hij het op dat moment hoort). Of zoals de artiest bedoeld heeft het uit te brengen.

Muziek van akoestisch instrumenten (klassiek bijvoorbeeld) wordt anders gemasterd dan een rap nummer....

En dus vraag ik mij af, welk verschil zit er tussen het product (beroerd of perfect) wat we nu krijgen en wat het was bij het masteren?

De verschillen die ik uit de info haal zijn (technisch) zo miniem (van invloed) dat elk aanpassing welke je verder op je eigen installatie of luister omgeving maakt een veel groter invloed (niet altijd beter) zal hebben.

 

Mijn conclusie (ja ja) is dan ook dat het een slim en handig manier is om Hi-Res audio (dat moet dan maar het wonder woord zijn) compact in te pakken.

Handig (klein) om te downloaden of te streamen.

Ik fit dan misschien wel op de commerciële (audio) bedrijven, maar dat zal komen omdat mijn inziens men te veel focust op techniek i.p.v. ons gewoon een beter product (goed werk) aan te bieden.

Dat kan, maar dan moeten we (onder de mom "dit is beter") ook meer betalen (SAC, Hi-Res Audio of straks misschien MQA).

Bijna elk vergelijk welke hierin wordt gedaan wordt met opnieuw (anders, met aandacht) gemasterd materiaal gedaan, zelfs oude (goed gemasterd) LP's kunnen dan beter klinken vergeleken met een plat geslagen levenloze digitaal versie...

Kortom, mijn inziens gaat het er eigenlijk alleen om dat er meer aandacht wordt gegeven tijdens het produceren van een product en niet om hoe (welk formaat, behalve lossy dan) het ons wordt aangeleverd.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Ik ben het met Leo eens.  Verder vind ik het knap dat je met de bandbreedte die je normaal nodig hebt voor "CD-kwaliteit"  toch een betere geluidskwaliteit kunt krijgen.

Alle "blabla"  om de spullen aan de man te brengen daar stoor ik me totaal niet aan.  Als iets goed is komt het vanzelf wel bovendrijven.

Verder kan "bandbreedte" via het internet m.i. een serieus probleem worden bij streaming diensten zoals Qobuz en Tidal dus als je dat op deze manier binnen de perken houden lijkt me goed.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Verder kan "bandbreedte" via het internet m.i. een serieus probleem worden bij streaming diensten zoals Qobuz en Tidal dus als je dat op deze manier binnen de perken houden lijkt me goed.

 

Met zo'n kruideniers redenatie werd de beperkte geheugenreservering voor de klok/kalender onder DOS de z.g.n. "Millennium bug". En we leven toch niet meer in het 56K modem tijdperk? Een beetje audiofiel kan zich toch wel een > 40Mb netwerkverbinding veroorloven? Zal niet lang meer duren of die snelheden zijn standaard en MQA overbodig.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

O die verbinding naar mijn huis is wel snel genoeg hoor. :)  Maar liefst 120Mbit/sec.  De rest van de discussie hebben we al een aantal keer hier gevoerd.

 

Het aardige is ik kan op mijn site een klein beetje zien waar naar gezocht wordt.  "Internet radio valt uit bij Nederlandse zenders "  

Nu kan dat vele oorzaken hebben want het internet is groot en complex.  Maar al die mensen zullen toch op zijn minst een ADSL lijntje hebben.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Yup, en waarom wordt er dan nog steeds geen 24/96 flac gestreamt? Aan de bandbreedte ligt het ook op dit moment, beslist niet. Zouden er toch te weinig mensen voor willen betalen? Wil iets doorbreken dan moet er een markt voor zijn.

Mijn provider kan  op mijn adres zelfs 500Mb/s leveren.  Bandbreedte in hun eigen netwerk is ook geen probleem.  Het zijn de knooppunten van de vele andere providers er van en naar toe die de uiteindelijke snelheid en capaciteit  bepalen.  10€ per maand is wat  gemiddeld een streaming dienst vraagt. Om daar een uitgebreid eigen infrastructuur van neer te kunnen leggen lijkt me lastig.  Of je moet een grote speler zijn zoals Apple.  In een van de vorige nummers van de C'T  staat een aardig stuk over de verschillende aanbieders  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Jack, een strijkkwartet kan niet klinken op sacd daarvoor gebruik je pcm, omdat die spelen in het tijds domein, grote orkesten werken juist goed op sacd

omdat het afspeelt in het fase domein.

 

Mvg wol

 

Wol wij constateerde slechts dat 24/192 duidelijk mooier klonk. Misschien hebben ze die andere bestanden express wat minder goed gemaakt, kan zomaar ;)  

Link to comment
Share on other sites

Jack, een strijkkwartet kan niet klinken op sacd daarvoor gebruik je pcm, omdat die spelen in het tijds domein, grote orkesten werken juist goed op sacd

omdat het afspeelt in het fase domein.

 

Mvg wol

Wat is dit nu weer voor raar idee? :wacko:

Edited by Henrie
Link to comment
Share on other sites

Mijn provider kan  op mijn adres zelfs 500Mb/s leveren.  Bandbreedte in hun eigen netwerk is ook geen probleem.  Het zijn de knooppunten van de vele andere providers er van en naar toe die de uiteindelijke snelheid en capaciteit  bepalen.  10€ per maand is wat  gemiddeld een streaming dienst vraagt. Om daar een uitgebreid eigen infrastructuur van neer te kunnen leggen lijkt me lastig.  Of je moet een grote speler zijn zoals Apple.  In een van de vorige nummers van de C'T  staat een aardig stuk over de verschillende aanbieders  

 

Jawel, zekers. Maar voor zover ik het begrijp snoept MQA ongeveer de bandbreedte van een 16b/44.1 CD. Dat is maar de helft van 24b/96 (of 24b/88.2) flac gecomprimeerd. Dat zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Wordt pas interessant bij orders kleiner, zeg een factor 10.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Jawel, zekers. Maar voor zover ik het begrijp snoept MQA ongeveer de bandbreedte van een 16b/44.1 CD. Dat is maar de helft van 24b/96 (of 24b/88.2) flac gecomprimeerd. Dat zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Wordt pas interessant bij orders kleiner, zeg een factor 10.

Ik zie het anders (zoals gewoonlijk  :rolleyes:)  Kijk als je als muziek dienst naar alle grote ISP of een stevige connectie hebt of in dat netwerk eigen apparatuur staat (of een mix) dat je 1,5 Mbit probleemloos naar hun klanten (te gelijk) kunt streamen  dan heb je m.i. je zaakjes al heel goed voor elkaar.   Inmiddels kunnen dat m.i. al een paar spelers.  Met MQA kun je, je dan wellicht onderscheiden zonder dat je daar dan weer de infrastructuur voor hoeft aan te passen.  Want er zijn altijd mensen die CD kwaliteit niet genoeg vinden.

 

Vandaar dat ik het een aardige vinding vind zullen we het MP+ noemen  :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...