Jump to content

EC designs Mosaic T DAC

WanFie
 Share

Recommended Posts

Verder wel een prijzig Dacje, als er maar 1 Toslink ingang aanwezig is

Dat vind ik juist een pluspunt. Op sommige dac's zitten zo veel mogelijkheden, dat ze vergeten zijn dat er ook nog muziek doorheen moet.

Liever alle aandacht naar een optimale weergave dan een kermis aan mogelijkheden waar je niks aan hebt.

Voor een zelfbouw pakket is het veel te duur en de opbouw, Mytek is toch van andere orde.

Hebben die gouden Handjes?

Mvg wol

Ik dacht dat jij zo van het vakmanschap was. Nu vergelijk je een plofkip met een kip die op het erf rondschareld. Edited by Hans van Liempd

Hans hangt tot mijn vreugde nu ook het Less is More principe aan. Mijn toekomstige Mytek mag nog zo mooi zijn, hij voldoet m.i. niet erg aan dat principe. het is wéér een kastje erbij, en daar houd ik niet van. Voor mij is het dus een compromis, zo van, je moet wat. Ik had het leuker gevonden als de Explorer2 het aan de O-live had gedaan.

Dat vind ik juist een pluspunt. Op sommige dac's zitten zo veel mogelijkheden, dat ze vergeten zijn dat er ook nog muziek doorheen moet.

Liever alle aandacht naar een optimale weergave dan een kermis aan mogelijkheden waar je niks aan hebt.

Tja.... m.i.z.  niet van deze tijd...  drie digitale ingangen moeten m.i.z. er minstens op zitten...

Loopwerk en/of DVD-player, streamer,  voor geluid v/d TV, etc.. 

Als dan de filosofie hanteert dat Toslink, de "ideale" oplossing is en je concept/ontwerp hierop is gebaseerd,

ook allemaal prima.... maar voorziet het apparaat dan van minstens 3 Toslink-ingangen.

Edited by VANZOMERENG

Er hoeft geen muziek doorheen, er moet een digitaal signaal in. En als je dan toch al 1 (toslink-)ingang maakt, dan lijkt het mij een kleine moeite om er een tweede en een derde bij te maken. Nu moet je, heel onhandig, zelf steeds de kabeltjes omsteken als je een ander apparaat wilt aansluiten (lijkt me niet bevorderlijk voor de aansluitingen aan zowel het kabeltje als de DAC), of je moet meerdere van deze DAC'jes kopen (wat weer niet zo bevorderlijk is voor je spaarrekening). Lijkt me nogal omslachtig en/of duur, en nergens voor nodig ook...

Er hoeft geen muziek doorheen, er moet een digitaal signaal in. En als je dan toch al 1 (toslink-)ingang maakt, dan lijkt het mij een kleine moeite om er een tweede en een derde bij te maken. Nu moet je, heel onhandig, zelf steeds de kabeltjes omsteken als je een ander apparaat wilt aansluiten (lijkt me niet bevorderlijk voor de aansluitingen aan zowel het kabeltje als de DAC), of je moet meerdere van deze DAC'jes kopen (wat weer niet zo bevorderlijk is voor je spaarrekening). Lijkt me nogal omslachtig en/of duur, en nergens voor nodig ook...

Wanneer je van het standpunt "bits zijn bits" bent, dan maakt het inderdaad niet uit. 

Meerdere DAC's kan natuurlijk. Misschien komt er nog een digitale switch.?

Wanneer je van het standpunt "bits zijn bits" bent, dan maakt het inderdaad niet uit. 

Wat zijn bits anders? Maar mijn punt was: je kunt met precies dezelfde DAC als nu, heel makkelijk een paar ingangen erbij maken. Ingangen doen niks met het geluid, dus ik zie het probleem niet. De schakeling blijft verder precies hetzelfde...

Tja.... m.i.z.  niet van deze tijd...  drie digitale ingangen moeten m.i.z. er minstens op zitten...

Loopwerk en/of DVD-player, streamer,  voor geluid v/d TV, etc.. 

Als dan de filosofie hanteert dat Toslink, de "ideale" oplossing is en je concept/ontwerp hierop is gebaseerd,

ook allemaal prima.... maar voorziet het apparaat dan van minstens 3 Toslink-ingangen.

Ec designs verkoopt daarom ook de; http://www.ecdesigns.nl/mosaic-vc.html dit combineer je  met de dac. Hierdoor heb je meerdere toslink ingangen en een analoge ingang.

Om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden hebben ze gebruik gemaakt van losse kastjes voor de voedingen en usb omzetter. Hierdoor is de dac maar 8mm hoog, en dit heeft ook andere voordelen (heeft te maken met electro magn straling).

Alles bij elkaar, een prachtige spullen, handgemaakt en de geluidskwaliteit ontstijgt de duurdere dac's. Maar wolleke hoeft dat niet te geloven hoor. Het is maar een tip om andere liefhebbers te wijzen op iets moois, dus doe er je voordeel mee en ga gewoon eens luisteren.

Ec designs verkoopt daarom ook de; http://www.ecdesigns.nl/mosaic-vc.html dit combineer je  met de dac. Hierdoor heb je meerdere toslink ingangen en een analoge ingang.

Om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden hebben ze gebruik gemaakt van losse kastjes voor de voedingen en usb omzetter. Hierdoor is de dac maar 8mm hoog, en dit heeft ook andere voordelen (heeft te maken met electro magn straling).

Alles bij elkaar, een prachtige spullen, handgemaakt en de geluidskwaliteit ontstijgt de duurdere dac's. Maar wolleke hoeft dat niet te geloven hoor. Het is maar een tip om andere liefhebbers te wijzen op iets moois, dus doe er je voordeel mee en ga gewoon eens luisteren.

Hallo Siem....

Deze volume-control ziet dus VOOR de Dac en werkt volledig in het digitale domein of deels ? 

Er zijn immers digitale ingangen (Toslink) en Analoge ingangen...

... wordt het analoge signaal geconverteerd in digitaal (dan is deze volume-control tevens een Dac)

of anders heb je in deze volume-control,  2x een volume-regeling: 1 voor digitale signalen

en 1 voor analoge signalen

Verder...  alle niet optische digitale signalen, moeten eerst met een aparte Toslink-converterkastje

geconverteerd worden, om uberhaupt, op de volume-control aangesloten te kunnen worden

1. waarom deze converters niet ingebouwd

2. hoe werkt uberhaupt een volume-regeling op digitale optische signalen

(immers toslink-in en via toslink-uit weer naar de Dac) 

Siemetje, voor mij maak dat niet uit of het vintage of nieuw is,ik heb gehoord dat er vier stuks 1543 in de dac zitten, is dat geen vintage?

En vier losse apparaten geef gewoon meer vervuiling , dat is gewoon extra verkoop , of te wel hoe wordt je besodemieterd.

Ik wil gewoon duidelijk en helder zijn, ik kreeg drie weken geleden een telefoontje van een oude klant , die was niet tevreden over het geluid, ben ik gaan luisteren die had er voor 25.000 euro, s aan apparatuur staan en gekocht bij een bekende highend dealer, het geluid was om te huilen, en toen ging die naar een andere dealer, voor verbetering en het begon pas voor een versterker van 6000,wou die wat meer vermogen kost het 10.000, het bedrag speelde geen rol voor die persoon, hij had wel het gevoel ze willen alleen verkopen.

Toe Ik de zaak had verwees ik ze door naar een andere zaak , om dat ik wist dat wordt niks met die combinatie, dan verkoop ik liever niks, je moet de mensen niet besodemieteren, en vooral geen verkoopgeklets dit apparaat is super, en zo bellen mij veel oude klanten op , en dan geef mij een zeer goed gevoel, wees gewoon eerlijk en draai er niet om heen.

De EC dac zal wel goed zijn, maar ga nou niet vertellen dat dat dac is, er zijn meer goede ladder netwerk dac, s, bv Totaaldac .

En tussen philips 1541 en ess 9018 is hemelsbreed verschil in klank en als je in de juiste combinatie zet kunnen beide superieur klinken.

Mvg wol

De Ecdesigns Mosaic T dac heeft geen 1541 maar discrete common-rail matrix dac (zoals ze het zelf beschrijven) het bevat alleen logische schakelingen en een weerstanden matrix. Dus ook geen sabre dac, deze had voor dat ik de mosaic dac thuis had. En klinkt lang niet zo gemakkelijk en analoog. Het gekke is dat je verwacht minder detail te horen, maar als je er echt op let hoor je juist meer detail. Klanken sterven mooier en langer uit, meer focus en zo, maar ja dat had ik al gezegd.

Wat betreft je ervaring met winkeliers....ik begrijp je punt niet helemaal. Ik heb geruime tijd een volle krat met spullen te leen gehad en daarom perfect kunnen testen. Beter kun je het toch niet krijgen! Nee inderdaad geen uitgebreid dealer netwerk, maar dat heeft ook z'n voordelen...

Hallo Siem....

Deze volume-control ziet dus VOOR de Dac en werkt volledig in het digitale domein of deels ? 

Er zijn immers digitale ingangen (Toslink) en Analoge ingangen...

... wordt het analoge signaal geconverteerd in digitaal (dan is deze volume-control tevens een Dac)

of anders heb je in deze volume-control,  2x een volume-regeling: 1 voor digitale signalen

en 1 voor analoge signalen

Verder...  alle niet optische digitale signalen, moeten eerst met een aparte Toslink-converterkastje

geconverteerd worden, om uberhaupt, op de volume-control aangesloten te kunnen worden

1. waarom deze converters niet ingebouwd

2. hoe werkt uberhaupt een volume-regeling op digitale optische signalen

(immers toslink-in en via toslink-uit weer naar de Dac) 

De volume regeling werkt analoog en wordt bediend door de ab of je tablet. Als je via de app het volume veranderd stuurt ie een signaal naar de voorversterker die analoog het volume veranderd. 

Je hoeft de xtos niet te gebruiken. Deze is om van usb naar toslink te gaan. Gebruik je deze wel dan kan je ook een bitperfect test doen. Als het ledje aan gaat na het afspelen van een speciaal bestand dat weet je zeker dat het signaal bitperfect is.

Ik heb ook een oude cd speler aangesloten gehad, dit leek iets minder te klinken dan via de xtos. Maar de weergave toch heel netjes.

Bij Ecdesigns demonstreerde ze met een Onkyo N7050 netwerk speler en dat ging ook heel fraai.

De usb ingang zit niet in de voorversterker of dac om stoorsignalen te voorkomen. Het hele ontwerp is zo puristisch mogelijk, en alle details zijn ontstaan uit een weloverwogen keuze.

De streamer werk met squeeze lite maar kan ook dlna. Bij Hans thuis lukte het streamen niet meteen met de Beagle Bone Black, maar dat kwam omdat ik niet goed voorbereid was. Bovendien was er niet zoveel tijd, je kunt de streamer instellen via een sd kaartje dit staat allemaal op hun website. Ik heb thuis een  LMS draaien op de pc en het werkte dus meteen en bitperfect.

Siem...

Nog bedankt voor de uitleg maar ik ben er nog niet helemaal uit, hoe e.e.a. nu werkelijk functioneert  :unsure:

Mijn conclusie tot op heden  :confused:

1. de volume-control werkt  A: als switch (4x toslink in > 1x toslink out)
  2. de toslink-out v/d volume-control (in de functie van switch) wordt verbonden met de toslink-in van de Dac
  3. de Dac --> er vindt DA-conversie plaats --> de analoog-out v/d Dac wordt aangesloten op de analoog-in v/d volume-control
  4. de volume-control werkt  B: als volume-regelaar, volledig in het analoge domein
  5. de analoog-out van de volume-control wordt aangesloten op een versterker, eidnversterker