Hans van Liempd Posted 12 december 2015 Report Share Posted 12 december 2015 (edited) Afgelopen week werd ik door een lid van de audioclub gebeld. Of ik de laatste versie van de EC Designs 16 bit 192 kHz DAC bij hem wilde beluisteren. Hij had een prototype om een paar weken te proberen. Afgelopen donderdag was ik dus daar en heb behalve de DAC ook de passieve volumeregeling, PC en USB Toslink convertor beluisterd. De set bestaat verder uit Kharma luidsprekers en een Array S10 eindversterker. Als tweede bron was er een Sony CD speler. Al bij de eerste tonen valt op hoe ontzettend nauwkeuring het stereobeeld wordt weergegeven. Een percussiestuk laat alle trommeltjes in hun werkelijk proporties en plaats horen. Ook de natuurlijkheid van de trommeltjes, rinkeltjes enz ligt op een erg hoog niveau. In de Kharma's zitten keramische Thiel units. Die zijn vaak wat aan de scherpe kant. Nu niet... werkelijk prachtig homogeen. Ook stemmen, grotere bezettingen het komt er allemaal fantastisch uit. Toch hebben we het gevoel dat het soms wat erg rustig klinkt. Hiervoor was hij al door de heren van EC Designs gewaarschuwd, de manier van luisteren is totaal anders dan wat je gewend bent. Alle scherpte en vervorming zijn tot vrijwel 0 gereduceerd. Maar toch... een beetje ballen mag het toch wel hebben. Ook vinden we dat het stereobeeld toch wel ver naar achter staat. Om de DAC ook eens met een andere DAC te vergelijken hebben we de luistertest gistermorgen bij mij nog eens over gedaan. Omdat de man al een tijd niet hier geweest was hebben we eerst enkele nummers gedraaid met de set zoals die is opgesteld. Hem viel op dat het toch wel wat directer en dynamischer was dan wat we bij hem hoorden. We gebruiken de passieve volumeregelaar niet en de DAC wordt op de Array voorversterker aangesloten. Het was de bedoeling om de muziek van de NAS via de EC PC en Toslink convertor naar de DAC te sturen. Helaas krijgen we dit niet binnen de beperkte tijd werkend. Dan maar de EC PC er tussenuit en mijn PC gebruikt. Helaas dat werkte ook niet.... Dan de laptop maar eens geprobeerd, die deed het dus ook niet. We dachten dat het een driver probleem was dus gingen in die richting zoeken. Niet dus. Dan maar het EEE PC-tje rechtstreeks met Toslink op de DAC. Dit werkt wél, maar we leren dat de ene Toslink de andere niet is. Het laag is n.l. wel erg wollig en strak klinken doet het ook niet. Helaas werkt alleen Direct sound, waarschijnlijk is dit ook een reden dat het niet echt goed klinkt. Dan merkt hij op dat er nog een jumpermogelijkheid op de Toslink converter zit. Dit heeft kennelijk te maken met USB 1.0 of USB 2.0. Het ding staat zonder jumper op USB 2.0, maar niet alle PC's ondersteunen dit. Dus een jumpertje gezocht en er op gezet. Nu werkt het gelijk. De drivers worden automatisch geïnstalleerd en het ding speelt. Ook binnen JRiver zijn de Drivers beschikbaar. We kiezen de Kernel Streaming driver omdat er geen Asio driver tussen staat. Dat is toch wel even wat anders dan via de EEE Toslink. Nu gaat de EC Design DAC de Pink Faun voorbij. Zowel in dynamiek, natuurlijkheid als in stereobeeld. Alle muziek die we spelen klinkt ruimtelijk, met een prachtige diepte en natuurlijkheid. Je zou bijna vergeten dat je naar een audioset luistert. De 16 bits dac vertaalt overigens de 24 bits keurig naar 16 bit. De hogere sample rates blijven echter tot 192 kHz bestaan. Als laatste bouwen we de boel weer terug naar de Pink Faun. Tsja.. toch weer een stapje terug. Gistermiddag ben ik nog bezig geweest om de PinkFaun ook eens via Kernel Streaming te laten werken. Bovendien heb ik de hotspot WIFI adapter van mijn PC gehaald. Wat er niet is, kan ook niet storen. En dat helpt de PinkFaun toch ook weer een stuk de goede richting in. Met Kernel Streaming lijkt het wat harder en dynamischer te spelen. Ook het stereobeeld en ruimtelijkheid zijn er op vooruit gegaan. Maar ik denk dat de EC Designs toch nog een fractie rustiger klinkt. Maar mét behoud van de andere eigenschappen. Een paar dingen heb ik dus weer geleerd: 1. de ene Toslink is niet de andere. 2. drivers binnen Jriver zijn erg belangrijk. Kernel Streaming bevalt me nu (met de Jitterbug) beter. 3. het is niet simpel om een willekeurige dac met wat daar om heen zit werkend te krijgen. Maar dat wist ik eigenlijk al uit eerdere testjes. 4. De EC Designs DAC is werkelijk iets anders dan wat ik eerder hoorde. Totaal geen stress en een zeer goed stereobeeld. 5. Het concept met alleen Toslink en zonder DAC-IC is ook echt anders dat wat de gevestigde orde doet, maar klinkt uitstekend. En dan de prijs... De 16 bit DAC kost € 1250,-. Daar komt de Toslink Convertor dan nog bovenop. Alle voedingen zitten in aparte kastjes. Een paar foto's van de enorm platte apparaten: De DAC: De Toslink Convertor: En de PC: Edited 12 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2015 Author Report Share Posted 12 december 2015 Hans, is toch een nos dac met vier 1541 A. Mvg wol Nee. hij werkt niet met een IC, maar alleen met weerstanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 december 2015 Report Share Posted 12 december 2015 Mooi verhaal Hans. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die regelmatig wat zit te "klooien" Opmerkelijk dat hij enkel 16bit doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 december 2015 Report Share Posted 12 december 2015 Prachtige kastjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2015 Author Report Share Posted 12 december 2015 Mooi verhaal Hans. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die regelmatig wat zit te "klooien" Opmerkelijk dat hij enkel 16bit doet. Er is ook een versie voor 24 bits. Die ziet er hetzelfde uit, maar is wat duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 december 2015 Report Share Posted 12 december 2015 Mooi verslag Hans. Dank voor de moeite. Leuk om over een Nederlands product te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 Ik vond er een test van: http://www.hifi-advice.com/blog/review/ec-designs-mosaic-t-dac/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Leuke recensie. Bijzonder product. Qua geluid een - like it or leave it - denk ik. Ben wel erg benieuwd hoe het klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 Ik denk dat er geen mensen zijn die de dac omwille van z'n eigenschappen en klank niet zouden willen. Dit is n.l. van een zeer hoog niveau zonder scherp, hard of andere vervelende eigenschappen te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 De prijs lijkt ook mee te vallen in vergelijking met high end DAC prijzen. Kan'ie mee naar de forum dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 De prijs lijkt ook mee te vallen in vergelijking met high end DAC prijzen. Kan'ie mee naar de forum dag? Het prototype moet deze week terug naar ec designs. De productiemodellen komen pas in maart. Misschien dat we een prototype kunnen lenen. Maar verleggen we het doel van de bijeenkomst dan niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Misschien een volgende keer dan, een DAC vergelijk. Kunnen we zo'n Meridian ook meenemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 (edited) Misschien een volgende keer dan, een DAC vergelijk. Kunnen we zo'n Meridian ook meenemen. Dat lijkt me wel wat. MQA heb ik nog niet gehoord. Edited 13 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 Ik geef het die dac een jaar en dan is die foetsie, alweer een prototype,als met je zoiets begint moet je als fabrikant 1000 op voorraad hebben en niet over prototype beginnen Mvg wol Als kleine tweemanszaak?? Ze hebben nu 10 prototypes gebouwd. Deze worden uitgeleend aan mensen die een nieuwe dac willen kopen en de EC wel zien zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Dat lijkt me wel wat. MQA heb ik nog niet gehoord. Regel dan ook zo'n DAC waar Bas aan gewerkt heeft http://hifipig.com/didit-dac-212-digital-to-analogue-converter/#more-20159 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 Ik lees op site, s dat mensen hem te duur vinden , voor wat die doet. Mvg wol Dan kunnen ze beter een Weiss of Meitner kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2015 Author Report Share Posted 13 december 2015 (edited) Regel dan ook zo'n DAC waar Bas aan gewerkt heeft http://hifipig.com/didit-dac-212-digital-to-analogue-converter/#more-20159 Regel het maar.... Komt Bas ook dan ?? Edited 13 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Misschien een volgende keer dan, een DAC vergelijk. Kunnen we zo'n Meridian ook meenemen. De Explorer2 is geen vergelijk. Bedoel je niet de Mytek Brooklyn? Zinniger, t.z.t., lijkt me een MQA dac vergelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 (edited) Die kan ook in dat vergelijk. Het eeuwige wachten is op eentje die ∞ kHz kan weergeven. En harde schijven die zo'n bestand kunnen bevatten Edited 13 december 2015 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Bas zit meestal aan de andere kant van de aardbol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Wat ik niet begrijpt er mensen zo diep ingaan op een dac ook nog met horror prijzen en is ook nog de vraag of die in jou combinatie pas,en daar hoef je echt geen meitner voor om gelukkig te zijn. Mvg wol Die prijzen nog daar aan toe, het is die getallengekte van super sample rates en bitdieptes van 32 bits.die nergens meer op slaat. Dat is meer van als je mensen maar punten geeft doen (kopen) ze alles.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Sjuust Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Wat ik niet begrijpt er mensen zo diep ingaan op een dac ook nog met horror prijzen en is ook nog de vraag of die in jou combinatie pas,en daar hoef je echt geen meitner voor om gelukkig te zijn. Ik begrijp het wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 december 2015 Report Share Posted 13 december 2015 Vertel, vertel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2015 Report Share Posted 14 december 2015 (edited) Simpel, dergelijke uitgaven kan ik me niet vaak veroorloven Dan vind ik het belangrijk dat het voor een lange tijd aan mijn behoefte en mogelijk toekomstige behoefde voldoet. Dus "duurzaam" is. Het liefst wil ik lang ergens plezier van kunnen hebben. Verder is het gewoon gewoon leuk. om af en toe zo iets te kunnen kopen en daar lekker mee te prutsen. "Boys with Toys" toch Edited 14 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts