Jump to content

EC designs Mosaic T DAC

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Even een aanvulling op Hans z'n inleiding. De normale prijs van de Mosaic T dac is €1500 en hij is waarschijnlijk wel sneller leverbaar dan Maart.

Ik ben net als Hans erg enthousiast over de Mosaic dac. De laatste jaren is hier nogal het nodige aan dac's voorbij gekomen. Van Tentlabs, Audiolab tot Audio Aero en van BMC puredac naar nu een EC designs dac. 

En deze laatste is totaal anders van opzet en klinkt naar mijn mening echt in alle opzichten beter. Meer focus, meer detail, groter en vooral dieper geluidsbeeld en een zeer stressloos of analoge klank.

Na mijn bezoekje aan Hans was het nog duidelijker, in deze mooie akoestisch aangepaste ruimte gaf de set met de Mosaic dac op de Wilson Audio speakers een geweldige presentatie. Hoewel mijn ex Kharma's (moet mn avatar veranderen) het verschil ook goed liet horen bleef het een tikkeltje steriel of kil in het midden gebied. Er is ook veel positiefs over de Kharma's te vermelden , maar ik heb ze uiteindelijk toch verkocht. Puur een kwestie van smaak denk ik, ruimtelijk en grote dynamiek maar ik wil in m'n toekomstige speaker toch een iets natuurlijker klank karakter vandaar dat ik ze verkocht heb.

De spullen van Ecdesigns spelen nu (tijdelijk) met Totem speakers en ook nu speelt het prachtig. De lichte hardheid in het midden ben ik nu kwijt, en de kleine zuiltjes zijn enorm dapper. Erg verrassend wat er uit komt.

Kortom een echte aanrader de Ecdesigns mosaic T dac, maar ook de voorversterker en usb-toslink converter zijn bovendien ook erg goed en super functioneel.

Digitaal klonk nog nooit zo mooi analoog, hoewel de Mosaic dac waarschijnijk op detail en dynamiek de meeste analoge bronnen ver voorbij zal gaan.

Edited by siem

Wat ik niet begrijpt er mensen zo diep ingaan op een dac ook nog met horror prijzen en is ook nog de vraag of die in jou combinatie pas,en daar hoef je echt geen meitner voor om gelukkig te zijn.

Mvg wol

Nee, Wol het gaat niet om de prijs, maar om de combinatie :D

Leuk dat je je ervaring deelt @siem !

En nooit gedacht dat jij Kharma-loos zou geraken. :ph34r:

Die zitter er zo min mogelijk in. Of worden uitgeschakeld wanneer de weergave begint. Geheel ontkoppeld door toslink. Ook de usb aansluiting deze zit extern dmv de xtos.

Ook de klok is anders toegepast dan men gewend is.

Op hun site is veel info te vinden. Bovendien geven ze graag uitleg over wat ze bedacht hebben.

Bijzonder! 't Is dat ik net een nieuwe DAC heb gekocht, maar als het daar niks mee wordt houd ik deze voor een serieuze kandidaat.

Is het misschien een idee dat ik straks mijn Mytek bij jou kan vergelijken met de Mosaic?

Bijzonder! 't Is dat ik net een nieuwe DAC heb gekocht, maar als het daar niks mee wordt houd ik deze voor een serieuze kandidaat.

Is het misschien een idee dat ik straks mijn Mytek bij jou kan vergelijken met de Mosaic?

Neem daar contact over op met Ecdesigns, ik gebruik nu de uitleen set maar deze gaat binnenkort weer terug naar de makers.

Marc is gewoon een ladder netwerk en daar smijten ze je tegenwoordig mee kapot.

Mvg wol

Lekkere dooddoener.  Het gaat hier over een dac, voorversterker, streamer en usb-toslink omzetter. En een behoorlijk eigenwijs dac concept wat uitbetaald in een geweldige weergave, zeker als je het afzet tegen de prijs.

Neem daar contact over op met Ecdesigns, ik gebruik nu de uitleen set maar deze gaat binnenkort weer terug naar de makers.

Ok. Zal ik onthouden, als mijn Mytek toch niet de beoogde vooruitgang oplevert. Maar ik vind het sowieso veel leuker om bij iemand over de vloer te komen.

AHA

Vintage! Nou snap ik het!  ^_^

Niet overdrijven hè, niet alles wat oud is is ook gelijk vintage. In de digitale audio begintijd was het heel moeilijk om goede dacs te maken op die manier, of ze werden heel erg duur. Al af chipfabriek dan. En Sony en Philips konden dat natuurlijk niet gebruiken. Al snel kwam Sony met de oversampling 1 bit dacs, die en een stuk goedkoper waren, en in die tijd ook een stuk beter klonken. Maar goed we zijn inmiddels 25 jaar verder en de halfgeleidertechniek heeft niet stil gestaan.....

Edited by Pjotr

25 jaar en digitaal lijkt mij wel degelijk vintage. Vintage en heul goed klinken lijkt een onverbrekelijk huwelijk.

Over deze Mosaic dac is weliswaar het patin van jaren niet heengegaan, maar dat is niet wezenlijk, dunkt mij.

Behalve de "beste match"-theologie, die ik en Wollie natuurlijk aanhangen, ben ik benieuwd wat al die verschillende DAC's doen of ze nu gebaseerd zijn op oude of nieuwe theol.... sorry technologie. In de HVT 2015-12 staat bijvoorbeeld nieuws over een DAC van Sivian Acoustics, de website is nog niet online. Dat is deze DAC de Sivian Acoustics Edora 4P - DAC - zie product omschrijving onder. Het merk kent Hans vast ook.

Door de uitgekiende opbouw, “state of the art” elektronica en robuuste voeding, heeft de EDORA een zeer lage ruisvloer en een ongekende lineairiteit. De digitaal naar analoog converters zijn volledig DC opgebouwd en zijn er geen frequentie bepalende onderdelen in de signaalweg aanwezig.  
Dit zorgt voor een schoner geluid, een natuurlijke klank van stemmen en instrumenten. Lage tonen klinken strakker, meer gecontroleerd en het hoog krijgt meer detail. Een prachtig, open en transparant  stereobeeld is het resultaat. Dankzij het uitblijven van ‘digitale fouten’ wordt de muziek weer een realistische beleving. 

Elk concert, gerenommeerde club, studio of luisterruimte waar de beleving van muziek hoog in het vaandel staat verdient een EDORA 4P.
De DAC is voorzien van een SPDIF en AES-EBU input en van gebalanceerde outputs. De EDORA is een non-oversampling R2R ladder-DAC bedoeld voor de professionele audio markt.

Dit wil niet zeggen dat deze in de hifi opstelling thuis niet kan worden ingezet, in tegendeel, deze D/A converter is naar onze mening de mooiste beterft prijs/beleving verhouding op de markt. En voor wie niet kan wachten op de high-end variant in een meer 'hifi-behuizing' (de Edora 4S, verwacht eind nov '15) is deze een must have!

Specificaties:
Uitgangsspanning rms: 4Vrms symmetrisch nominaal
Uitgangsspanning piek: 2.8Vp nominaal per fase
Uitgangsimpedantie: 20 ohm
Uitgangsconnector: NEUTRIK XLR male gold plated 
THD < 0.008%
Sample frequenties 44.1 48, 88.2, 96, 176.4 en 192 kHz
Aantal bits Max. 24 bit
Signaal/ruis verhouding: S/N -130 dB tov maximale rms uitgangsspanning
Ingangsimpedantie: 110 ohm AES-EBU
Ingangsimpedantie: 75 ohm SPDIF
Ingangsconnector (AES-EBU): NEUTRIK XLR female gold plated locking
Ingangsconnector (SPDIF): BNC 75 ohm gold plated center contact
Maat: B x H x D (mm) 241 x 44.1 x 280mm
Gewicht (kg): 5 kg
Spanning: 230VAC 50Hz
Opgenomen vermogen: Maximaal 30VA 

De digitaal analoog converter is voorzien van een zeer robuuste voeding van 30VA, 
gebufferd met 10000μF, waardoor een uitstekende kwaliteit en lage vervorming
gewaarborgd wordt. De transformator en netfilter zijn opgebouwd in een apart 
afgesloten compartiment waardoor strooiveld invloeden van de ringkern 
transformator geminimaliseerd worden. De behuizing is in zijn geheel opgebouwd 
van 2mm dik aluminium met een front van 3mm dik aluminium. Alle connectoren 
zijn gold plated en van de hoogste kwaliteit.

Edited by Ivan10

Als je zulke mooie spullen hebt, dan ga je er toch gewoon naar luisteren?   :)  Wat maakt uit dat er misschien ergens op deze aardbol een "betere is  :wacko: "   Lekker belangrijk  .....  not!  

Net weer met rode oortjes geluisterd naar mijn Black Lion white Dac.  Wat een feest  :wub:  Next! 

Edited by Tubejack