stefk Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Hoi iedereen, Onlangs werd mijn sterk brommende Phono 1 onderhanden genomen + de bekabeling van mijn RB600 aangepast. De Phono 1 zo stil mogelijk krijgen bleek een echte nachtmerrie te zijn voor mijn dealer. De uren die hij gespendeerd heeft + zijn eeuwige geduld zijn lovenswaardig. kostprijs 35 euro onderdeeltjes + 50 euro werk, al de rest is voor zijn rekening, leerschool noemde hij het. Goh wat zal ik deze man missen eens hij op pensioen gaat De phono 1 speelt veel beter als voordien dat is een feit. Al de aanpassingen, phono en arm, zorgen ervoor dat mijn benz heel laag wordt afgesloten namelijk 47 Ohm en hier was ik toch verrast door. Het geheel klinkt in ieder geval met veel meer body en dynamiek dan voordien. Binnenkort zet ik er eens een weerstandje in van 200 Ohm om te horen hoeveel verschil dit geeft met de 47 Ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 (edited) 47 Ohm is wel heel weinig.. is het geen 47 kOhm.? Is het trouwens een S M of L Ace. Edited 15 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 47Ω is idd erg weinig. De L heeft een eigen impedantie van 12Ω, de M eentje van 24Ω (de H 90)Ω. Daarmee afsluiten is eigenlijk een "no go". Afsluitverhouding is normaliter 1:10. Benz geeft zelf aan voor de L >100Ω en voor de M >200Ω Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 NO GO is THE WAY TO GO! Hoe lager de spoelweerstand van het element, hoe beter. En hoe lager de afsluitweerstand van phono-versterker of trafo, hoe beter. (Nou ja... die moet wel wat hoger liggen dan de spoelweerstand, natuurlijk.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Kwestie van proberen Stef. Wat Roger aangeeft klopt wel denk ik. Mijn ervaring met de M variant was dat bij lager afsluiten dan 1Kohm, hij wat flets in het hoog werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 december 2015 Author Report Share Posted 15 december 2015 (edited) Het is een Low output Ik weet niet of het uiteindelijk met de aanpassing van de phono te maken heeft waardoor een zo lage waarde wordt gebruikt... Kan het aan uberhaupt aan de phono liggen? Dat Benz minstens 100 opgeeft weet ik vandaar het topic over 47 Roger kun toelichten waarom het een NO GO is voor jou? ik leer graag De phono is wel veel stiller nu Edited 15 december 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Dat je pp nu veel stiller is heeft niet zo veel met die afsluitweerstand te maken, wel met de weerstand van je element en uiteraard de interne elektronica van je pp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 In de regel wordt de verhouding 1:10 aangehouden als zijnde de "ideale" load. Natuurlijk mag je daar van afwijken. Je kunt hoger gaan zitten, maar ook lager. Met die 47Ω zit je op een theoretische verhouding van 1:4. Dat vind ik tamelijk weinig. Hoe lager de load, hoe hoger de belasting is voor het element. Je wil niet dat je element "stroom" moet gaan leveren, want daar is ie niet voor gemaakt. Bedenk dat de load dmv een weestand vast is en de uitgangsimpedantie van je element variabel. Anders gezegd, je element heeft een nominale uitgangsimpedantie van 12Ω (waarschijnlijk bij 1kHz). Bij een ander frequentie is die uitgangsimpedantie een andere waarde. Hoe dichter je in de buurt van je afsluitweerstand komt, hoe hoger de phonotrap een belasting vormt voor je element. Nogmaals, een element is geen stroom leverancier en moet je dus zo min mogelijk belasten. In de praktijk uit zich een te lage aflsuitwaarde in een traag, maar vol geluid en een te hoge in een schel, quasi-dynamisch en snel geluid. De kunst ie het om daar voor jouw de beste uit te halen. Benz Micro geeft voor een L versie een afsluitimpedantie aan van >100Ω, wat dus (ongeveer) neerkomt op die 1:10 verhouding (lees 12 : >100 (de eerstvolgende weerstandswaarde in de meest gebruikte E-reeks is 120Ω (dus 1:10)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Daarbij komt nog dat het ene element het andere niet is (meestal qua merk). Sommige fabrikanten "tunen" op een lage afsluit impedantie. Benz juist op een hoge. Kun je makkelijk zelf die afsluitweerstandjes wijzigen Stef? Of wordt dat intern soldeerwerk. Het loont best om daar wat mee te experimenteren, is ook best leerzaam. Voorwaarde daarbij is wel dat het element zelf onberispelijk afgesteld staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Mijn Glider L speel ik met 135 Ohm. Voor mij klinkt dat prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 december 2015 Author Report Share Posted 15 december 2015 Stille phono gaf ik mee ter info omdat sommigen mijn phono kennen. Staat los van het afsluitverhaal. Normaal gezien kan ik die weerstandjes vlot veranderen met dank aan Roger die ICvoetjes plaatste. Zeg ik dat juist ICvoetjes? Hier ligt nog iets in de 60, 100, 160 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 december 2015 Author Report Share Posted 15 december 2015 (edited) Stille phono gaf ik mee ter info omdat sommigen mijn phono kennen. Staat los van het afsluitverhaal. Normaal gezien kan ik die weerstandjes vlot veranderen met dank aan Roger die ICvoetjes plaatste. Zeg ik dat juist ICvoetjes? Hier ligt nog iets in de 60, 100, 160 ... Edited 15 december 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 december 2015 Members Report Share Posted 15 december 2015 Zal ik nog eens de befaamde Benz knuppel in het hoenderhok gooien? Koop een Lukaschek, klaar! Afsluitweerstand? 22 kOhm. Doet Benz niet omdat dat zo leuk staat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 december 2015 Report Share Posted 15 december 2015 Ok, ga ik doen. Kost dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Dat is al een oud knuppeltje he Marco ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Ok, ga ik doen. Kost dat? 1395 euro zo te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Volgens mij was Stef niet ontevreden. Hij vroeg zich alleen af of die lage afsluitimpedantie wel kan kloppen. Kom je het beste achter door dat zelf uit te proberen van een lage naar een hoge afsluitweerstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Ik ben ook geintrigeerd door de keuze van mijn dealer. Hij heeft waarden getest tussen 24 en 100 en vond 47 het beste. eerst had ik het verkeerd gelezen, 47Ohm las als mijn 470 Ohm voordien Vraagje los van die 47 Ohm Kan het dat de keuze van de afsluitimpedantie sterk veranderd in funktie van de capaciteit van de armbekabeling EN de interne opbouw van de phonoversterker? Dit WE zal ik zeker eens een ander weerstandje gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 (edited) Capaciteit heeft nauwelijks invloed bij een MC en zeker niet bij een low output. Maar ik zou zeker eens ook hele hoge afsluitweerstanden proberen 1K en 10K of gewoon 47K. Benz maakt zijn elementen in principe voor die hele hoge afsluitweerstanden. Edited 16 december 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Zal ik nog eens de befaamde Benz knuppel in het hoenderhok gooien? Koop een Lukaschek, klaar! Afsluitweerstand? 22 kOhm. Doet Benz niet omdat dat zo leuk staat... Benz element? 22kOhm, dat is gewoon het laatste woord. Helemaal geen discussie nodig. Klinkt het het beste op een lagere afsluitweerstand? Dan dient men de eigen oren te controleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Ik ben ook geintrigeerd door de keuze van mijn dealer. Hij heeft waarden getest tussen 24 en 100 en vond 47 het beste. Dat is toch zo'n standaardwaarde? Dan ga je je afvragen of 46 toch niet beter is, of 48. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 1395 euro zo te zien. Ha, bedankt. Toch weer € 1000 duurder dan mijn huidige element. Gaat niet gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 (edited) Benz element? 22kOhm, dat is gewoon het laatste woord. Helemaal geen discussie nodig. Klinkt het het beste op een lagere afsluitweerstand? Dan dient men de eigen oren te controleren. In combi met een lukasheck Eric ... Ik ben zeer benieuwd naar de definitie en parameters van "klinkt het beste" Speel je trouwens nog met je Benz Lp? Je kon er vroeger zou mooi over schrijven veel phono's kunnen nu 1maal niet ingesteld worden op 22K, moeten we jou toch niet vertellen hé Die 22K hebben we vroeger allemaal geprobeerd hoor maar ik vond toen, en ik niet alleen, dat er maar weinig bass overbleef Edited 16 december 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Ik ga starten met 470 dit was tenslotte de waarde voor de modificaties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Ik speel het meest met een Benz Ebony(H) in een Mörch UP4 arm. Ik heb ook nog een Benz Wood L2 in een SME IV. Beide Benzen presteren MEETBAAR het best op (>) 22 kOhm, lager dan 10kOhm moet je zeker niet gaan. Mijn meest trotse bezit is een Infinity Black Widow. Dat is echt een leuke arm en ooit komt daarin een van de Hull The Frog, op maat gebouwd. Dan gaat de Benz Wood de deur uit en komt er in de SME ook een bijzonder element, de Denon DL 103M, die is zeldzaam.en zit nu in de Infinity maar dat is niet echt de juiste combinatie, al heeft die combinatie wel een aparte naam: The Spider & The Fly . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts