Pjotr Posted 17 december 2015 Report Share Posted 17 december 2015 Het is meer een vuistregeltje Stef. Maar zoals je kunt lezen, het kan alle kanten op en moet je zelf bepalen welke afsluitweerstand voor jou het beste klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2015 Report Share Posted 21 december 2015 Ach dat was een foutje waar spido al meerdere keren plezier van heeft gehad.Het is hem van harte gegund. Ik schreef ooit (5 a 10 jaar geleden) eens iets over Cleo Laine uit herinnering en ja, een schot voor open doel. (Althans voor degenen die graag willen scoren). (...) En reken er maar op dat het foutje opnieuw opdraaft wanneer je nogmaals meent te moeten opmerken dat ànderen hun oren moeten laten nakijken! Waar haal je de brutaliteit vandaan? Mensen met de beste oren en eersteklas apparatuur weten al ruim een halve eeuw dat low impedance / low output elementen zo laagohmig mogelijk moeten worden afgesloten. Daarom bieden leveranciers van zulke topklasse elementen ook bijpassende laagohmig af te sluiten phonoversterkers en trafo's met zeer geringe inwendige weerstand aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2015 Members Report Share Posted 21 december 2015 En reken er maar op dat het foutje opnieuw opdraaft wanneer je nogmaals meent te moeten opmerken dat ànderen hun oren moeten laten nakijken! Waar haal je de brutaliteit vandaan? Mensen met de beste oren en eersteklas apparatuur weten al ruim een halve eeuw dat low impedance / low output elementen zo laagohmig mogelijk moeten worden afgesloten. Daarom bieden leveranciers van zulke topklasse elementen ook bijpassende laagohmig af te sluiten phonoversterkers en trafo's met zeer geringe inwendige weerstand aan. En toch, mijn beste Spido, zijn de meningen daar tegenwoordig over verdeeld. Er staan steeds meer voorstanders op van juist zo hoog mogelijk afsluiten, omdat dit het element vrijer laat. Dit vraagt wel weer andere kwaliteiten van zowel het element als de phonotrap, maar er is tegenwoordig echt meer mogelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 december 2015 Report Share Posted 21 december 2015 Ik heb zo'n hoge afsluitweerstand wel geprobeerd, maar vond de 130 Ohm afsluitweerstand toch beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2015 Members Report Share Posted 21 december 2015 Ik heb zo'n hoge afsluitweerstand wel geprobeerd, maar vond de 130 Ohm afsluitweerstand toch beter. Gaat ook niet bij ieder element en phonotrap op Hans. Als ik bijvoorbeeld een Colibri neem, deze sluit je normaliter af op zeg 200 Ohm. Gebruik ik nu mijn Phonomodule met step up trafo's, klinkt hij het beste op 80 Ohm (heb ook nog de 320 Ohm aftakking). Bij de solid state MC ingang klinkt hij weer het beste op 1000 Ohm. Ga dat maar uitleggen, dezelfde phonotrap, verschillende ingangen. Bij veel phonotrappen klinkt hoger afsluiten helderder, en heb je ook een duidelijke toename aan gain, bij mijn Einstein of een Grandinote klinkt het juist helderder als je lager afsluit, en is er eigenlijk geen gainverschil. Ook bij mijn Octave Phonomodule trouwens, bij de step-ups een duidelijk gainverschil, niets daarvan bij de solid state ingang. Het hangt dus ook nog eens af van hoe een phonotrap wordt gebouwd, er zijn meerdere wegen naar Rome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 december 2015 Report Share Posted 21 december 2015 (edited) Nu doen de transformatoren natuurlijk ook wat. de afsluitng zal waarschijnlijk aan de versterker zijde zitten en niet aan de element zijde. De belasting die het element dan ziet zal dan in de zelfde verhouding staan als de versterking die in de trafo plaats vind. dus als de trafo 1 op 10 versterkt zal de last die het element ziet ook met een factor 10 zijn. Edited 21 december 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 december 2015 Report Share Posted 22 december 2015 (edited) En toch, mijn beste Spido, zijn de meningen daar tegenwoordig over verdeeld. Er staan steeds meer voorstanders op van juist zo hoog mogelijk afsluiten, omdat dit het element vrijer laat. Dit vraagt wel weer andere kwaliteiten van zowel het element als de phonotrap, maar er is tegenwoordig echt meer mogelijk... Ach, waar zijn de meningen tegenwoordig NIET over verdeeld? Maar dat betekent alleen maar dat méér mensen het tegenwoordig bij het verkeerde eind hebben... P.S. Mijn opmerkingen hebben betrekking op MC-elementen met een spoelweerstand van 2 à 4 Ω per kanaal. (Andere elementen zijn mijn opmerkingen niet waard.) Het speelt bij dergelijke elementen een belangrijke rol, dat bij laagohmige afsluiting meer stroom van de spoeltjes wordt opgenomen, wat in de spoeltjes een miniem magnetisch veld opwekt (in overeenstemming met de Wet van Lenz) dat contrair is aan de beweging van de cantilever. Dit effect is vergelijkbaar met de tegen-EMK bij spreekspoelluidsprekers, waarbij de beweging van de spreekspoel een magnetisch veld genereert in tegenspraak met dat van de permanente magneet en zo de beweging van de spreekspoel dempt. Net zoals een lage uitgangsimpedantie van een versterker de demping van de luidsprekerconus vergroot, zo zal een lage afsluitimpedantie bij een moving coil element de beweging van de cantilever beter dempen. Bij een goede laagohmige afsluiting zal er dan ook meer controle zijn bij de laagste frequenties en zal bovendien de beruchte MC-piek bij 17 à 20 kHz niet optreden. Voor dit Post Scriptum werd gebruik gemaakt van http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/mc_step-up_transformers_explai.html Edited 25 december 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 december 2015 Members Report Share Posted 26 december 2015 [...] P.S. Mijn opmerkingen hebben betrekking op MC-elementen met een spoelweerstand van 2 à 4 Ω per kanaal. (Andere elementen zijn mijn opmerkingen niet waard.) [...] Met een dergelijke nuance kan ik je wat dit specifieke gedeelte alleen maar gelijk geven mijn beste Spido! Echter, tegenwoordig zijn er zo veel andere mogelijkheden, ik noem bijvoorbeeld de Platinum spoeltjes welke als optie bestaan bij de elementen van AJ, deze hebben een spoelweerstand van 500 Ohm. Dat was dan ook direct weer de reden waarom de nieuwste Grail varianten tegenwoordig veel hoger kunnen afsluiten, bij een lage afsluitweerstand klinken de Platinum versies simpelweg niet naar behoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Met een dergelijke nuance kan ik je wat dit specifieke gedeelte alleen maar gelijk geven mijn beste Spido! Echter, tegenwoordig zijn er zo veel andere mogelijkheden, ik noem bijvoorbeeld de Platinum spoeltjes welke als optie bestaan bij de elementen van AJ, deze hebben een spoelweerstand van 500 Ohm. Dat was dan ook direct weer de reden waarom de nieuwste Grail varianten tegenwoordig veel hoger kunnen afsluiten, bij een lage afsluitweerstand klinken de Platinum versies simpelweg niet naar behoren. Beste Arden, Een vreemde ontwikkeling, dunkt me. Voor mijn beleving & gehoor zijn de elementjes met de minste spoelweerstand (mits laagohmig afgesloten) verreweg de beste. En dat valt ook wel te verklaren: hoe minder spoeldraad (bewegende massa), hoe minder weerstand. En hoe minder spoeldraad, des te belangrijker is de kwaliteit en precieze positionering van de magneetjes. Edited 27 december 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2015 Author Report Share Posted 27 december 2015 160 ohm genoot niet mijn voorkeur. Ik miste wat muzikaliteit en algemeen was er te weinig body. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Hoe meer spoelmassa (en dus spoelweerstand), des te meer massatraagheid en resonantie (Q). Hoe minder spoelmassa (en dus spoelweerstand), des te minder massatraagheid en resonantie (Q). En des te meer controle, des te minder vervorming. Maar kennelijk houden veel mensen van resonantie en vervorming. Of nemen ze die voor lief. Als een element eigen muzikaliteit lijkt te bieden, is er iets grondig mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Hoe meer spoelmassa (en dus spoelweerstand), des te meer massatraagheid en resonantie (Q). Hoe minder spoelmassa (en dus spoelweerstand), des te minder massatraagheid en resonantie (Q). En des te meer controle, des te minder vervorming. Maar kennelijk houden veel mensen van resonantie en vervorming. Of nemen ze die voor lief. Als een element eigen muzikaliteit lijkt te bieden, is er iets grondig mis. Theoretisch zal dit wel kloppen, maar er klopt aan een draaitafel zo veel niet, dat deze er nog wel bij kan. Qua klank gaat er weinig boven een goede draaitafel met een goed opgenomen plaat. Helaas is daar ook veel bagger gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Hoe dunner de draad hoe hoger de impedantie hoe lager het gewicht van de spoel bij gelijk aantal windingen. Het verhaaltje van spido gaat dus niet helemaal op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Na eventjes met 160 Ohm gespeeld te hebben ben ik toch terug naar 47 gegaan ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Na eventjes met 160 Ohm gespeeld te hebben ben ik toch terug naar 47 gegaan ... 47 Ohm is toch wel erg weinig, zit er al niet een vaste waarde in die er bovenop komt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 januari 2016 Author Report Share Posted 3 januari 2016 Ik weet dat het weinig is Hans maar tov de 160 luistert dit het aangenaamst Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Hoe dunner de draad hoe hoger de impedantie hoe lager het gewicht van de spoel bij gelijk aantal windingen. Het verhaaltje van spido gaat dus niet helemaal op. Waarom wens jij aan te nemen dat er voor minder goede (t.w. high impedance) elementen béter (dunner) spoeldraad wordt gebruikt dan voor topkwaliteit (t.w. low impedance) elementen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2016 Report Share Posted 3 januari 2016 Laat ik het anders zeggen Waarom veronderstel jij dat als de impedantie van een element lager is dit enkel aan het aantal windingen te danken is? Zou de dikte van de draad en het materiaal daar niet ook een rol in spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2016 Report Share Posted 4 januari 2016 Beste Kappa7, Bij de beste MC elementen (low impedance, low output) spelen vanzelfsprekend àlle factoren een belangrijke rol: m.n. zeer licht en goed geleidend spoeldraad, minimaal aantal windingen (typisch 11 tot 24) , heel goede en goed gepositioneerde magneetjes (samarium cobalt, neodymium) en poolschoentjes, een zeer lichte doch stijve cantilever (saffier, boron, robijn) en een naakt gemonteerde naaldtip geslepen in Shibata vorm of een variant daarvan. Waar gekozen wordt voor een MC-uitvoering met hogere impedantie en hogere output, ziet men onvermijdelijk dat ook ten aanzien van de andere factoren water bij de wijn wordt gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2016 Report Share Posted 4 januari 2016 Waar gekozen wordt voor een MC-uitvoering met hogere impedantie en hogere output, ziet men onvermijdelijk dat ook ten aanzien van de andere factoren water bij de wijn wordt gedaan. Beste Spido, Waar gekozen wordt voor een MC-uitvoering met lage impedantie en lage output, ziet men onvermijdelijk dat ook ten aanzien van de andere factoren ruis bij de wijn wordt gedaan. Overigens vereisen Shibata en Line-contact naalden een uiterst zorgvuldige afstelling in een kwalitatief zeer goede arm. Anders is het middel erger dan de kwaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2016 Report Share Posted 5 januari 2016 (edited) Beste Pjotr, MC-elementen met lage impedantie en lage output zijn over het algemeen erg duur. Bovendien moeten ze worden gecombineerd met phono-voorversterkers of step-up trafo's van navenante kwaliteit en prijs. Hierdoor wordt het voor de fabrikanten van zulke elementen onaantrekkelijk om opzettelijk te sjoemelen met kwaliteitsaspecten. "Prijs speelt geen (doorslaggevende) rol", in dit segment. Kwaliteit wèl. Edited 5 januari 2016 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts